Hengsten en concentratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Hengsten en concentratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:26

en zijn tong hing daarna op zijn knieën, dus zo leuk was het niet

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:42

Ik lees hier veel over 'geef een hengst een vinger en hij pakt een hand', en 'als je met een ruin of merrie een keer minder consequent bent word je niet gestraft' .. Nja, dan denk ik dat mijn merrie een hengst in vrouwenpak is... :+

Waar ik mee bedoel, ik denk dat die kijkerigheid meer in het karakter zit dan in het geslacht. En zoals gezegd: consequent doorrijden, elke pas die hij zet moet jij gekozen hebben.. Succes!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:12

Heb hem net weer even gereden. Ander bitje er in gedaan. Ik reed hem met een dubbel gebroken babybit, maar heb nu even een enkel gebroken knevelbit er aan gehangen. Stukje scherper en met wat meer inwerking aan de zijkant. Daar liep hij best lekker op. Minder hangerig en dus beter in te buigen.
Vandaag geen wind en dus ook redelijk de hele bak kunnen gebruiken. Ging dus al met al niet verkeerd vandaag.
JulieDR denk ook dat het een stuk in het karakter zit, maar heeft ook wel met hengst zijn te maken. En het is ook een beetje een botte boer in dresuurverpakking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:14

Het heeft zeker met hengst zijn te maken. Testosteron doet een boel hoor.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 02:02

Maakt de hengst genoeg mee?

Soms zie je weleens hengsten die in de achterste, meest afgelegen stal staan.
Die de paddocks of het land niet opgaan als er andere zijn etc.
Dan vind ik het niet gek dat het paard steeds afgeleid is, hij is immers weinig gewend (niet dat jou hengst dat doet TS)....

I

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:25

Hij heeft wel een achterste box, maar kan het terrein ongeveer voor de helft zien. Hij heeft een box met open tralies naar de box ernaast en kan dus neuzen met zijn buurman. Hij staat dagelijks los in de paddock of bak met daarnaast een ander paard, meestal oudere merrie. (wel met een lijntje zodat hij niet kan neuzen) en voor de zomer heeft een een weitje aan een drukke weg waar veel paarden en verkeer rijdt. Hij heeft echter lang niet in het werk gestaan. Ik rij hem sinds september en daarvoor werd hij maar heel af en toe gereden of niet. Ik kon in de winter maar 1 x pw er op en verder longeerde ik. Nu is het weer goed en kan het dus worden opgepakt. Heb nu opge bouwd naar 3 tot 4 x pw rijden en verder longewerk.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:55

Zoals 'Doei' al zei, kan het toch wel zijn dat het kijkerige komt omdat hij toch niet genoeg 'meemaakt'..
Mijn merrie (ok mss niet echt te vergelijken) was ook héél overdreven kijkerig!! Maar ik merk wel, dat sinds ik vaak met haar aan de hand ga wandelen en wat gekke dingen ga uitproberen, ook schriktraining ed. dat ze veel minder kijkerig is geworden onder het rijden omdat ze daarvoor, buiten, haar ogen er al heeft uitgekeken. Al ga je even een toertje over het erf wandelen en even de oprit op en af voor het longeren..
Wie weet, helpt dat kleine beetje al!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:02

Goede tip die ik gister toevallig heb toegepast. Ben eerst even een rondje wijk gegaan en daarna zonder longeren de bak in en dat ging goed. Het is op stal meestal erg rustig. Het is kleine pensionstal en vanuit zijn box kan hij niet zien wat er in de bak of op straat gebeurt. Alleen maar geluiden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:26

Dat is een goede tip adoratie, ga ik ook met mijn merrie een keer proberen!