Slof, thiedeman of martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:28

thoraklover schreef:
Op z'n strakst.. Fjord heeft vrij korte nek dus op advies van verkoopster een maat pony genomen, maar hij werkt voor geen meter...

Kan ik me echt niet voorstellen... Maar het is natuurlijk, net als bij de slof, niet de bedoeling om op je hand te rijden. Slof kan meer kwaad dan Thiedemann bij mensen die hem niet weten te gebruiken.

m_smeets

Re: Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:30

Wat ik me afvraag, je schrijft dat je in het verleden dit paard met slof gereden hebt om dit probleem op te lossen. Je weet dus hoe dit paard met jou en slof reageerd. Nu twijfel je over de slof. Vond je het toen geen goede oplossing, dan kies je nu voor een andere hulpteugel. Misschien werkte het wel perfect en dan doe je nu weer een slof om.
Mijn keuze zou een martingaal zijn omdat deze alleen inwerkt als dat nodig is.
Een slof daar zitten nadelen aan, maar je weet zelf wel wat die nadelen zijn bij het rijden van dit paard.
Een thiedeman is toch al best wel streng en misschien loopt hij gemakkelijk overal langs.
Daarnaast zou ik direct hulp vragen van een instructeur zodat alle kabouters wat makkelijker te passeren zijn. Misschien vind je instructeur een andere hulpteugel beter, dan zou ik daarin meegaan want die persoon kan zien hoe je rijdt en tegen welke problemen je aanloopt.

Succes!

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:45

ik ga met mijn voorganger m.smeets mee,
zelf gebruik ik ook een martingaal, vind ik zelf ook het vriendelijkst, en werks alleen als je het echt nodig hebt.

Maar het paard moet nog komen zeg je, zou idd eerst even afwachten hoe hij op nieuw terein is, aangezien je het paard al kent, misschien heb je de hulpteugel wel helemaal niet nodig.
Indien wel zou ik voor de matingaal gaan, je kan er altijd wat stengers aanhangen.

suc6 ermee

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:41

thiedeman

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:27

Thiedeman, ik heb er zelf ook één. Je kan zelf kiezen hoe je strak je hem doe ja of nee.
Ik gebruik hem soms bij mijn paardje als het allemaal wat te spannend word zet de schat van een beest zijn nek erop en zijn inderdaad de rem en het stuur ver te zoeken. :')

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:27

ik zou lekker emt slof doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:45

wacht maar eerst even af tot het paard daadwerkelijk bij jullie staat en ga hem dan eerst even aan alles laten wennen. daarna ZONDER hulpteugels rustig beginnen met rijden en kiijk hoe dit gaat ( dan is de bedoeling niet gelijk moeilijk oefeningn etc vragen)
begin gewoon liever niet aan hulpteugels! en anders meot je iemand zoeken die echt verstand van heeft ( een volwassen persoon met jaren ervaring)

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:03

Thiedeman.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:23

En, heb je een hulpteugel gebruikt, welke heb je gebruikt en heeft het geholpen?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:14

ik zou ook voor de Thiedeman gaan

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:01

Hij staat er nog niet, maar ik laat hem eerst gewoon goed wennen en dan ga ik zonder hulpteugels aan de slag. Ik merk het wel hoe het gaat, voor het zelfde geld gaat het wel super zonder hulpteugel!

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:08

Thiedeman

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:08

maar het liefst zonder maar als dat echt niet kan tHiedeman

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:32

HELEEMAAL NIKS OM DOEN!
geen slof thiedeman , martingaal, gewoon niks.
Je hoeft je paard niet in een x aan de teugel te hebben lopen,
neem overal de tijd voor, en als je paardje te hard gaat moet je gewoon heel veel overgangen rijden.
ik heb zo vaak een paard gehad met t hoofd in de lucht en snel, dus gewoon alles langzaam opbouwen!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:31

KUn je het niet gewoon rijtechnisch oplossen?
Het paard moet nog komen en je bent je nu al druk aan het maken om een hulpteugel,
Ik zou lekker bij het begin beginnen en kijken waar het mis is gegaan bij zijn opleiding, lekker gaan grond werken werken aan de dubbelen lijnen enz enz .
Denk dat je daar meer aan hebt dan een hulpteugel erbij pakken dat zegt ook wat over jou techniek tenslotte.
Dus neem les van een goeie instructrice die geen hulpteugel aanraad.

SuzanneRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:58

Zelf rijd in zonder hulpteugels. Ik denk dat het verstanidg is iemander gewoon bij te hebben die je instructies kan geven als je dat nodig hebt. Ik denk niet dat het verstandig is om er een hulpteugel aan te zetten. Hulpteugels zijn namelijk niet goed voor het paard en het geeft de ruiter wel extra zekerheid als je ze hebt, maar als deze weg zijn voelt het rijden heel anders en ben je zegmaar weer bij het begin. Gebruik hulpteugels al helemaal niet bij de training, hier mee train je de verkeerde spieren waar het paard alleen maar last van kan krijgen.
Dus ik denk gewoon iemand erbij die je kan helpen op moeilijke momenten, zo voorkom je nare situaties die je later weer recht moet breien.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:25

Paardje wat ik rijd moet doorgereden worden en is echt enorm druk (heethoofd) en ziet overal spoken, maar een hulpteugel komt er bij mij niet om :n!

Flink aan het werk zetten, zodanig dat ze wel geconcentreerd op jou moet blijven. De ene keer gaat dit beter dan de andere keer (gister was het een ramp, ze was echt heel erg druk en onrustig) maar de volhouder wint echt hoor :j.
Zodra je opstapt moet ze aan de slag, wat bij mij enorm goed helpt is het werken op de volte met 2 drafbalken. 1 aan de ene zijde en 1 aan de andere zijde van de volte, dit helpt voor 1: de concentratie 2: gelijkmatig tempo aannemen 3: achterhand & ruggebruik.

Gister was paard echt heel erg onrustig, heb toen aan instructrice gevraagd om 2 balken op de volte neer te leggen en dat hielp eigenlijk al meteen.

Daarnaast loop ik altijd eerst een paar rondjes door de bak met haar zodat ze alle hoeken en enge dingen kan besnuffelen, vaak staan er van de dag ervoor bijv. nieuwe hindernissen of liggen er felgekleurde cavaletti's. Enorm eng natuurlijk, maar na even snuffelen niet meer ;-).

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:29

Ik zou het inderdaad ook proberen zonder hulpteugels, en mocht je ze toch gebruiken laat het dan HULPteugels blijven en dus voor tijdelijk gebruik. Kijk jouw veiligheid gaat voor en in dit geval zou ik toch een martingaaltje omdoen, deze gebruik je dan niet om hem dressuurmatig correct te laten lopen (ik ben ook van mening dat je dit niet zomaar voor mekaar krijgt met een hulpteugel) maar om te zorgen dat hij niet zijn kop helemaal de lucht in kan gooien en dat jij dus nog enige controle houdt. Om hem toch te laten zakken in zijn hoofdje zul je er toch zelf aan moeten gaan rijden. Tempo onder controle, achterhand trainen en dan zal hij vanzelf je hand opzoeken