Dressuurmatige springoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:06

het eerste wat me opviel tussen hindernis 2 en 3 in is:
Je hebt zo veel tijd en ruimte, maar je laat haar doorrennen en vechten met je!

advies, laat los tussen deze hindernissen in en neem terug op je zit, probeer terug die rustig basis galop te krijgen, maar vooral ontspan en laat los tussen de hindernissen door.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:23

Ze kan ook onstuimig worden omdat ze haar balans verliest in de bochten. Mijn paard ging daar ook altijd van rennen.
Dit kun je dressuurmatig verbeteren door recht te richten (schoudervoor rijden, met binnenbeen naar buitenteugel toe rijden). Valt ze over de schouder, dan binnenbeen geven en begrenzen met je buitenteugel. Op voltes kun je haar een stapje naar buiten zetten, of voltes vergroten en verkleinen op de juiste manier (dus verkleinen: met buitenteugel om je binnenbeen heen meenemen, vergroten: met binnenbeen naar buiten duwen en je buitenhand iets van de hals, wel goed binnenstelling houden). Denk er aan dat je de schouders voor de achterbenen moet zien te houden, ook in de bochten. Als ze rechter wordt, kun je haar ook beter onder controle houden omdat je dan kunt opsluiten tussen je zit en je benen en je paard wat meer op de achterhand kunt vragen, waardoor het zwaarder voor haar wordt en ze dus in tempo terug moet komen. Een beetje fatsoenlijk dressuurinstructeur moet je dit kunnen leren.

Qua controle kan het m.i. ook beter. Dus heel veel schakelen en je paard laten wachten tot jij een commando geeft. Als ze weg wil, dan meteen een overgang terug rijden, naar draf of stap en afwenden. In het filmpje lijkt het alsof ze idd op het lange stuk steeds harder gaat, dus ze rent onder je uit want ze verliest haar balans (=kont naar binnen in dit geval).

Anvisa

Re: Dressuurmatige springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:26

Zorg dat je je paard dressuurmatig top in orde hebt, en ga dan met inderdaad lijntjes aan de gang.
Dit hoeven helemaal geen ingewikkelde lijntjes te zijn, maar leg eens 2 balken op een afstand van 19m van elkaar, en zeg van te voren tegen je schoonvader of je 5 of 6 galopsprongen rijdt, probeer hier dan heel consequent mee om te gaan.
Daarna zou je eventueel ipv balkjes hindernissen neer kunnen zetten en daar in afwisselen met verschillende galopsprongen.

En wanneer je merkt dat je paard onstuimig wordt ga dan niet verder met springen, maar zorg eerst weer voor rust in je paard. Rijd een volte, en wanneer ze weer rustig is ga je weer verder met springen.

Berbermacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:06

als de pony voor de hindernis heel hard gaat, kun je voor de hindernis voltes doen.
dan probeer je het nog een x.
en als hij/zij dan nog een keer heel snel gaat, snel iets anders doen. *D

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:25

Je paard is duidelijk niet in balans en wordt ook niet geholpen door de ruiter.Te weinig controle over tempo,gaat over de schouder in de wendingen,zowel links als rechts,kan daardoor zelden rechtgericht naar een sprong gereden worden en dan ga je veel te snel meespringen waardoor je paard zelfs op de sprong uit haar balans gehaald wordt wat zich uit in het kleine ongecontroleerde galoppasje voor de sprong.Net als je zou moeten ZITTEN en aanleuning houden om de afsprong voor je paard zo gebalanceerd mogelijk te maken ga je al naar voren waardoor je te veel gewicht op haar voorhand brengt en ze haar vermogen verliest endus dat kleine pasje gaat maken uit angst om een balk mee te nemen.
Een goede raad:rijd vaak een piepklein parcourstje,ongeveer 60 cm,en let enkel op het dressuurmatige nl. respecteer je ritme voor en na de sprong,rijd je wendingen mooi op je buitenteugel en draag extra veel zorg voor je zit voor en op en na de sprong.Het is voor een gevoelig paard nl. erg vervelend als een ruiter haar op de voorhand drukt net als ze met die voorhand van de grond moet komen en ook bij de landing moet je sneller terug in het zadel om je paard zo snel mogelijk terug op die achterhand te laten lopen en dus correct aan de hulpen te zetten.Dit is veel stof om over na te denken maar doe het wat rustiger,gecontroleerder zodanig dat je paard zich wat beter begeleid voelt,niet altijd door zijn ruiter uit zijn balans gebracht wordt en wat vertrouwen in zijn ruiter kan hebben.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 16:21

Dankjewel allemaal.
Toch is ze dressuurmatig niet zo slecht in orde als wordt beweerd. Ze doet pas zo als ze in het parcours is. Op een sprong is er ook niets aan de hand, dan kan ik rijden hoe ik wil en thuis kan ik haar van galop naar stap zetten, laten wisselen om de 4 passen en alles wat ik wil.. Ze wordt pas zo hectisch in het parcours.
En Hedwig, dankje, dat ga ik zeker proberen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:46

Spring je alleen op wedstrijd parcoursen of ook wel eens thuis? Zit daar verschil tussen?

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 09:56

Als ik thuis 4/5 sprongen spring is er niets aan de hand, als ik parcoursen oefen op verplaatsing wordt ze ook helemaal heet, maar nog steeds minder als op de wedstrijd zelf.. Dat is wat het zo moeilijk maakt, want ik begrijp jullie commentaar heel goed, als je haar zo op video ziet lijkt het net op ze amper zadelmak is zoals ze door de bochten gaat enzo, maar als ik niet spring, of enkel maar 4/5 sprongetjes, dan is er niets aan de hand en doet ze alles wat ik haar vraag.. Het lijkt gewoon of ze alles vergeet als ze in het parcours komt..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:04

Ik denk niet dat zij het vergeten is, ik denk dat het dan in jou zit. Jij hebt spanning voor de wedstrijd, wellicht bang dat je het parcours vergeet of zo, en rijdt er dan veel minder aan. Je paard pikt dat op en gaat dan dus gewoon haar eigen gang. Daarom vroeg Falona denk ik of ze het ook thuis doet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:17

Mijn paard weet ook heel goed wanneer het er op aan komt, hij blijft echter prima te rijden in het parcour maar wordt wel onwijs heet. Terwijl die thuis/oefenparcour soms juist wat tam is. Je moet er mee leren om gaan, ik denk niet dat je het perse moet willen veranderen, gewoon km maken! En zelf proberen rustig te blijven...

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:49

Kleinvosje, ik denk niet dat dat het probleem is, ik rijd er 3 op wedstrijd, en die andere twee reageren gewoon hetzelde thuis als op wedstrijd.. En eerst is mijn merrie door een professionele ruiter gereden en daar deed ze het ook bij..
PercyLeen: ik wil het ook niet veranderen, maar het feit dat ik geen normale bochten meer kan maken en geen afstanden meer kan rijden omdat ze door mij heen loopt klopt toch niet :) Ik heb er niets op tegen dat ze heter wordt, maar ze moet evenzeer nog luisteren en het lijkt wel alsof ze in het parcours alles vergeet :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:12

En als je nu veel buitenshuis gaat rijden, bv. lage parcourtjes gewoon om te oefenen, niet voor de prijzen? Desnoods op ander terrein rijden en een keer een heel parcours alleen tussen de hindernissen doorgaan en niet springen? Of idd een hindernis en dan een volte als ze heet wordt en pas verder gaan als je weer controle hebt? En de tips toepassen die hier gegeven zijn?
En hoeveel krachtvoer krijgt ze? Je kunt de hoeveelheid voer wat verminderen een paar dagen voordat je een parcours gaat springen, misschien dat dat ook al scheelt?