United Force (v. Negro) M2 proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

Re: United Force (v. Negro) M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:54

Ik blijf erbij dat ik de power iets mis. Ookal rijd je bewust in een lager tempo, toch moet dat achterbeen meekomen. In het laatste filmpje loopt hij constant een voet achter in draf.
Je zou hem naar mijn gevoel nog iets meer moeten ondersteunen met je been. Ik weet dat dit moeilijk is maar probeer het toch te oefenen, je paard heeft het nodig.

Ik snap je probleem met het té goed willen rijden. Ik had dit vroeger ook en hierdoor liep mijn paard eigenlijk net als de jouwe, onder het tempo er niet door vooraan.. Je moet gewoon de knop kunnen omdraaien en eens gedurfd gaan rijden. Dan maken enkele foutjes niet zo veel uit, als je paard maar al goed voor elkaar is.

Wat ik nu zie is dat je paard soms wat onregelmatig lijkt. Dit komt volgens mij omdat hij niet voldoende over de rug is en dus geen goede verbinding kan maken tussen voor- en achterhand. Vooruit is de boodschap denk ik :)
Oja, let er ook op dat je hem recht houdt in zijn lichaam, hij loopt soms met zijn achterhand iets naar binnen, hierdoor kan hij zijn binnenachterbeen niet onder de massa plaatsen ;)
Ben benieuwd naar een volgend filmpje!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:48

Oeii ik moet zeggen dat ik het er wel erg krampachtig uit vind zien.. Pfoehhh ik denk gelijk aan LUCHT :P In alle opzichten, ontspan je handen en relaxt, lijkt of je er wat stijf op zit, en m erg tegenhoudt van voren. Zonde want lijkt me een leuk paard! Rijdt lekker naar voren en niet zo pieterpeuterig sloompjes. Dat is geen verzameling, eerst zal je paard actief moeten zijn. Je zegt dat je in werkelijkheid juist heel weinig in je handen hebt maar dat komt juist doordat je zo terug rijdt. Rijdt lekker voorwaarts zonder m zo tegen te houden, je paard kan zo ook helemaal geen aanleuning nemen of door de rug lopen. Pas als ie weer lekker voorwaarts swingt zal je weer wat in je handen gaan voelen.
Veel succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:05

Let op met dat bewust terug rijden in tempo! Dat zijn vaak de momenten waarop het mis gaat met de takt en regelmaat. Teugelkreupel zijn ze dan zo. Je paard kan alleen je hand opzoeken als jij het paard naar voren rijdt. Zet je paard maar eens op de volte en geef maar wat meer ruimte van voren. Laat het neusje er maar eens goed uitkomen. Probeer vanuit dat contact hem langzaamaan wat ronder in te stellen. Zorg daarbij voor een goed tempo. Lekker actief voorwaarts. Gaat het op de volte goed, dan ga je een stuk rechtuit. Zodra je voelt dat het contact weer weg is, terug naar de volte. Wanneer je paard gaat "kreupelen", rijd even goed voorwaarts weg en pak je paard rustig terug. Springt je paard dan in de galop, galoppeer actief door en laat je paard op je stem weer terugkomen. Dit herhaal je net zolang tot die kreupelmomenten weg zijn. Pas dan kan je werken aan oefeningen als SB, travers, keertwendingen etc.
Het in de steek laten op de wedstrijd is mijns inziens toch echt een ruiterprobleem. Je bent, en dat geef je zelf aan, teveel met het plaatje bezig van de wedstrijd en niet met het rijtechnische gedeelte.
In ieder geval succes!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:47

Op alle filmpjes vind ik je paard te weinig van achter naar voor gereden.
Probeer in je training ontspanning te bereiken door eerst naar aanspanning te rijden.
Het paard moet meer op lengte willen komen, maar als je niks in je handen hebt heeft het ook geen zin om je hand naar voren te brengen, eerst moet het paard achter meer onder willen treden en dan kan je pas de opgewekte impuls over de rug in je hand terug krijgen.
Op het moment dat je gaat verzamelen en je raakt je aanleuning kwijt dan zet het paard de rug vast (of drukt hem wat weg) en krijg je ipv verzameling een verkorte gang zonder schwung, juist in de verzameling moet het paard actiever worden. (verzameling is dus niet opvangen, maar meer buiging in de gewrichten!)
Probeer je ook in theorie te verdiepen waarom je bepaalde oefeningen rijdt en welk doel ze horen te hebben.
Ben ook benieuwd hoe je hier tijdens je lessen aan werkt! :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:23

Wat een ontzettend leuk paard heb jij! :)
Alleen vind ik het er erg krampachtig uitzien. Hij is enorm onrustig en zit steeds te wiebelen met zijn hoofd.
Probeer hem iets meer van achter naar voren te rijden, ookal is hij zo gespannen. Iets meer power erin.
Zoals je zelf al aangeeft kunnen de oefeningen zelf ook een stuk netter en beter, en oefen hard op de keertwendingen!!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:03

Bedankt voor jullie reacties!!

Gisteren eerste wedstrijdje gereden. Wel met wat onzekerheid ondat Ol een dik been heeft van een ontstooken wondje. De DA laten komen om zeker te weten of we wel/niet konden starten. Groenlicht gekregen dus volle moed op wedstrijd gegaan.

Heb alles of niets gereden. Focus op rijden zoals thuis en meer impuls (zoals aangegeven in de reacties in dit topic). Er zaten nog een paar fouten in en dingen die beter kunnen dus dat gaan we vanavond in praktijk brengen.
- SB meer laten scharen en schuiner inzetten (minder focus op LB) anders niet goed te zien voor jury + impuls behouden;
- meer midden galop rijden dus niet te zuinig weg;
- beter op letter rijden in contra's,
- keertwendingen meer durven te rijden. Met afwachten draait Ol ze om de middenhand;

Had 187 pnt en was tweede. Met andere woorden ben zeer positief gestemd voor vanavond.

Ik heb het fimpje nog niet gezien. Als deze goed zichtbaar is plaats ik m. Het fimpje van de les deze week ik mislukt!!

Heeft iemand nog een tip: Ik moet uitgestrekte stap rijden D-B-M en dan voor M verzamelde stap en dan galop links.... Ol met zijn mega stap krijg ik eigenlijk niet snel genoeg op achterbeen voor galop. Kan dus eerder verzamelen. Maar de uitgestrekte stap is zijn beste gang dus wil dat ook graag goed laten zien.. Dubio??

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:21

nickynicole schreef:
Heeft iemand nog een tip: Ik moet uitgestrekte stap rijden D-B-M en dan voor M verzamelde stap en dan galop links.... Ol met zijn mega stap krijg ik eigenlijk niet snel genoeg op achterbeen voor galop. Kan dus eerder verzamelen. Maar de uitgestrekte stap is zijn beste gang dus wil dat ook graag goed laten zien.. Dubio??

Als jij vanaf D naar B gelijk een goede en duidelijke uitgestrekte stap laat zien, dan zou je even moeten inschatten hoelang je er over doet om op M verzameld te zijn. Toch een beetje compromisen sluiten? Ze vragen vóór M verzamelde stap. dus ik zeg; eerste lijn perfect houden, tweede lijn gaan denken aan de verzameling.

Verder super dat je er aan hebt durven rijden! En dan is het helemaal geweldig om er mooie punten voor terug te krijgen! Die foutjes komen vanzelf goed! Lekker op deze manier voortzetten! Gefeliciteerd!:)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:43

Kijk, zie je wel! Gefeliciteerd met deze mooie punten. Succes met je volgende wedstrijd.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 11:39

Kreeg trouwens nog compliment over middendraf. Had daar een 8 en 7 voor. Dat is altijd leuk om te horen, Verder voor algemene deel voor stap, draf en galop alleen maar 7-ens. Ben dus echt afgestraft voor het niet juist rijden van oefeningen. Zeer content met de jury.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:04

Super dat t lekker liep en dat je punten goed waren! Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Je rijden zal toch echt beter moeten om verder te kunnen. Je paard toont erg mooi en denk dat dat je ook wel helpt bij je punten, maar je zal echt dat krampachtige moeten loslaten. Wat eerder al gezegd werd, denk naar voren en rijdt voorwaarts, laat je paard je hand opzoeken. Je bent m zo terug aan het rijden, dat is gewoon echt niet de bedoeling. Succes!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:41

@Jessica: Helemaal mee eens. Maar van de 4 proeven die ik deze wk ben gestart heb ik 3x winst behaald. Dus dat is al een hele stap vooruit. Ik heb nu mijn 10 winst binnen en wil nu gaat trainen op de onvoldoendes die terug blijven komen en vooral het ontspannen rijdens zoals thuis. En helaas kan ik niet uitleggen dat ik ECHT weinig tot niet in mijn handen heb. Het is Ol die zich opkrult omdat hij te weinig impuls heeft. Dit probleem heb ik thuis en tijdens les niet. Ik doe wel wat anders maar wat weet ik niet... Er kwam zelfs iemand naar me toe na de proef met : Bij het losrijden is het echt een machtig paard maar tijdens je proef blijft hier niets van over...

Vandaag ging het losrijden zoals tijdens les en thuis. Vond ik ook al positief. Waar ik tegenaan blijf lopen is dat Ol in de proef minder aan het been is. Dat weet ik nog niet op te lossen...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:53

dat probleempje ken ik, bij mij is het opgelost doordat ik bij binnenkomen lager had ingesteld (niet ronder & achter LL en dan lost het weer niet op) en daarbij loopt hij dan veel makkelijker door het lijf. tijdens het proef liet ik het paard 'groeien' tot een groot machtig paard :D

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:17

hier het filmpje van mijn eerste proef gisteren
http://www.youtube.com/watch?v=RUnYf5wNqp4

En ja ik ben niet binnen 1 week dusdanig verbeterd dat alles vlekkeloos verloopt. Toch zitten er al wel betere stukken tussen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:56

Super zeg dat je al zoveel verbeterd bent! Het algemene plaatje ziet er al veel volmaakter en M2 waardiger uit! Super! Wat mij opvalt is dat je voordat je een oefening moet rijden hem toch nog net wat laat afbreken(zoals SB en naar overgang halthouden en achterwaarts) Probeer op deze momenten niet teveel terug te denken maar óók dan vooruit! Je had al gezegd dat je het lastig vond om na de uitgestrekte stap op te pakken en over te gaan in verzamelde galop. Dat is in het filmpje ook duidelijk te zien. In mijn ogen geeft je paardje nog niet na na het opnemen van de teugels, hierdoor krijg je met aanspringen een 'gevecht' en moet je hem tijdens je galop nog corrigeren. Dit is zonde van je galop! Probeer voor het aangaloperen die rust en aanleuning te vinden dat je de galop goed in kan en dus niet het gehele tweede galopgedeelte te strak blijft. Dit kost namelijk zeker punten. Verder valt mij ook op dat je middenlijnen veeeeel rechter zijn! (vorige filmpje wilde ik bijna vragen of die wel rechtgesteld was) maar dit is veel beter! Echt super! Deze stijgende lijn voortzetten, en als het allemaal top gaat ga dan maar met een gerust hart over naar het Z1;) want dan gaat dat zéker goedkomen!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 10:23

Wat leuk dat jij ook ziet dat het al beter gaat. En bedankt voor de tips..

Hier nog het filmpje van de tweede proef. Voor mijn gevoel veel minder omdat hij leeg was. Ik plaats hem omdat ik juist zo tevreden was over mijn travers (beide een 7)

http://www.youtube.com/watch?v=MWBBDwJWqyc

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:02

Wat mij opvalt is dat je je paard erg kort houdt in de teugels. Geef Ol eens wat meer centimeters, dan kan hij iets meer zakken in de hals waardoor hij ook wat ronder kan worden. Dat geeft hem ook meer kans om echt je hand op te zoeken. Naar mijn idee houdt je hem daardoor teveel tegen waardoor het dus lijkt alsof hij niet meer aan je been is.
Bij de inzet van je eerste travers rijd je Ol iets teveel terug in tempo voor je de travers inzet. In die volte halve baan voor de inzet van de travers, vraag in het laatste stukje al wat meer lengtebuiging en begrens de buitenkant met je buitenbeen zodat je, zodra je de hoefslag hebt bereikt, de travers enkel nog hoeft af te maken. Daardoor behoud je veel meer impuls in de beweging.
Bij het halthouden mag Ol ook lager en ronder worden ingesteld. Vandaaruit is het makkelijker om het achterwaarts vloeiend in te zetten. Ook in de stap mag je hem echt lager (en dat is dan per definitie niet meteen te laag) houden. Dan kan hij wat meer lengte over de rug krijgen en zal het aanspringen in galop ook veel vloeiender zijn.
Kortom: je houdt hem net te kort, meer teugel zodat hij wat meer ruimte krijgt. Houd hem daarbij aan het been, dan blijft hij ook wel mooi rond in het front. Wees niet bang dat hij dan misschien te diep gaat. Dat hoeft echt niet. Zolang jij hem van voren wat meer ruimte geeft, zal zijn schoudervrijheid beter worden en daardoor kan hij ook blijven rijzen in het front.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:19

Bedankt voor je tips Karijn. Heb je enig idee hoe ik hem langer krijg met langere teugels? Als ik dat zou doen tijdens deze proef dan zouden mijn teugels in een boogje gaan hangen. Hij zoekt namelijk niet mijn hand op omdat hij te weinig impuls heeft. Dus zeg ik iets raars als ik denk dat hij eerst meer impuls moet blijven behouden zodat ik meer teugel kan geven en hem dus meer op lengte kan rijden??

Voor de stap is een goed tip. En klopt dat ik bang ben dat hij te diep gaat lopen en hem daarom bovenin rij. Dus gevoel komt niet overeen met beeld. Ik ga het iig uitproberen..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:18

Je zegt niets raars. Durf hem thuis maar wat meer teugel te geven. Als hij er zelf achterkruipt, geef je hem maar eens een goede schop naar voren, om het maar even plastisch uit te mogen drukken. De reactie die je wilt krijgen, is dat hij naar voren gaat. Eerst een zeer duidelijke beenhulp geven voor de reactie. Reageert hij daar goed op, dan kan jij je beenhulpen gaan verkleinen zodat hij in een latere fase op een fractie beenhulp al bij wijze van naar voren moet gaan. Mocht hij wegschieten, dan vang je hem op met zit en een ophouding met de teugels. Je kan een neerwaartse reactie ook uitlokken door je handen eens wat lager te zetten, bijna op je bovenbenen. Jij vraagt hem dan neerwaartser naar je hand toe te gaan. Pakt hij daar je hand, dan kan je later die handhulp ook weer verkleinen, lees: je handen weer wat meer voor je/boven je benen dragen. Je kan dan namelijk in de normale modus met een lichte handhulp je paard weer te vragen een ietsiepietsie te zakken. Dat zijn uiteindelijk hele vriendelijke maar wel effectieve hulpen.
Denk niet gelijk aan 20 cm meer teugel maar probeer het eens met 10. Kijk hoever je kan gaan om die verlenging in het frame van je paard te krijgen, zodat hij meer over de rug gaat lopen. Doet hij dat, dan krijg je meer beweging onder je. Het zal niet gelijk de eerste keer goed gaan maar je moet wel blijven doorzetten.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:13

Ziet er al stukken beter uit!! Puntjes van verbetering blijven toch het voorwaartse, je bent ook steeds aan het drijven. Paard moet zelf willen lopen, zonder beenhulpen van jou. Pas als je wilt verruimen geef je been. Niet continue. Pas als je dat voor elkaar hebt, paard fis en fruitig voorwaarts loopt over zn rug zul je de hals wat kunnen verlengen en het normale gewicht in je hand hebben. Maar het gaat al stukken beter dus heb er alle vertrouwen in dat het goe dgaat komen!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:18

ik vond je achterwaarts gaan erg grof, probeer hem niet naar achter te ''trekken'' maar te rijden.
iniedergeval, op wedstrijd is het altijd moeilijker, gaat zeker goedkomen ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:14

Het achterwaarts gaan is een goede controle-oefening om te kijken of je paard inderdaad goed over de rug is.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:32

JessicaD88 schreef:
Ziet er al stukken beter uit!! Puntjes van verbetering blijven toch het voorwaartse, je bent ook steeds aan het drijven. Paard moet zelf willen lopen, zonder beenhulpen van jou. Pas als je wilt verruimen geef je been. Niet continue. Pas als je dat voor elkaar hebt, paard fis en fruitig voorwaarts loopt over zn rug zul je de hals wat kunnen verlengen en het normale gewicht in je hand hebben. Maar het gaat al stukken beter dus heb er alle vertrouwen in dat het goe dgaat komen!

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet waarom je schrijft dat ik minder been moet geven. Het probleem is dat ik impuls verlies tijdens de proef. Gevolg een opgekropt paard. Reactie van mij meer been geven om weer impuls op te wekken en zo meer lengte in de hals te krijgen. Commentaar van mensen tijdens de wedstrijd is vaak dat ik vergeet te rijden. Jouw opmerking is juist dat ik te veel rij... En ik heb hem voor elkaar maar dan thuis. De vraag is dus meer of je tips hebt om dit gevoel ook op wedstrijd te krijgen. Dus een paard met voldoende impuls zoals thuis..

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:35

mimeslosydy schreef:
ik vond je achterwaarts gaan erg grof, probeer hem niet naar achter te ''trekken'' maar te rijden.
iniedergeval, op wedstrijd is het altijd moeilijker, gaat zeker goedkomen ;)

Meneer weet heel goed de hulpen voor achterwaarts. Beetje gewicht naar voren brengen been er aan en hop, we gaan achteruit. Doordat we impuls missen + ruggebruik wil hij tijdens de proef niet aw. En ja dan geef ik m toch echt een hulpje met de hand. maar geloof mij, ik trok echt het bit niet tussen zijn kiezen, hoogstens een wat stevigere ophouding. Het beeld blijft vertekenen omdat hij zo overdreven kan reageren op mijn hand door zijn gevoelige mond. Ik rij meerdere paarden per dag dus heb daarin vergelijkingsmateriaal :) Gelukkig geloof je er nog in dat het goedkot :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:52

nickynicole schreef:
JessicaD88 schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet waarom je schrijft dat ik minder been moet geven. Het probleem is dat ik impuls verlies tijdens de proef. Gevolg een opgekropt paard. Reactie van mij meer been geven om weer impuls op te wekken en zo meer lengte in de hals te krijgen. Commentaar van mensen tijdens de wedstrijd is vaak dat ik vergeet te rijden. Jouw opmerking is juist dat ik te veel rij... En ik heb hem voor elkaar maar dan thuis. De vraag is dus meer of je tips hebt om dit gevoel ook op wedstrijd te krijgen. Dus een paard met voldoende impuls zoals thuis..

Ik denk dat Jessica bedoelt dat hij met minder beenhulpen van jou meer moet gaan doen. Jij wil nu teveel been blijven geven, zodat hij ook niet anders weet. Als je nu geen been meer zou geven, dan zou hij denk ik stilvallen. Toch proberen alleen been te geven als het nodig is en dan je been weer stil. Dan liever een keer een goede "schop" dat ie meer uit zichzelf wil blijven lopen. En dan alleen been kunnen geven als het nodig is. En als je dan been geeft, kun je meer focussen op het loslaten, dan dat ie blijft lopen. Succes