Zenuwachtig voor rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: Zenuwachtig voor rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:11

Wat jammer dat er zoveel mensen zijn die zenuwachtig zijn voor het rijden!
Maar is het de zenuwen omdat je je verheugt of omdat je bang bent?
Dat is nl een heel verschil, zelf cross ik en heb ik voor de start heel veel vlinders, maar die zijn van spanning maar ook van verwachting. Eigenlijk zijn die kriebels wel fijn!
Waar om opstappen met zenuwen, zijn jullie dan niet gerust op het paard of de les, of heb je een gevoel van afgaan? Ben erg benieuwd...

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:15

Ik zou denk ik ook vragen of je een tijd op hetzelfde paard mag rijden......
Zodat je het paard door en door vertrouwd.....

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:18

Ik ben niet bang, ik denk toch omdat ik me erop verheug. Want ik heb er altijd wel enorm veel zin in, t'is niet zo dat ik denk 'oh help, straks val ik nog, of straks gaat ie er vandoor..'. Helemaal niet zelfs, maar als ik op een paard zit wat nou eenmaal sneller schrikt merk ik wel dat dat paard sneller schrikt in het begin als ik nog op de een of andere manier zenuwachtig ben. Eenmaal in draf is dat meestal meteen weg..

Overigens ben ik zo dom als ik ben vergeten om het even met instructrice over te hebben. Maar het was toch niet de mijn vaste instructrice, dus dat had ik denk ik toch niet gedaan..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:27

Klodder schreef:
Ik ben niet bang, ik denk toch omdat ik me erop verheug. Want ik heb er altijd wel enorm veel zin in, t'is niet zo dat ik denk 'oh help, straks val ik nog, of straks gaat ie er vandoor..'. Helemaal niet zelfs, maar als ik op een paard zit wat nou eenmaal sneller schrikt merk ik wel dat dat paard sneller schrikt in het begin als ik nog op de een of andere manier zenuwachtig ben. Eenmaal in draf is dat meestal meteen weg..

Overigens ben ik zo dom als ik ben vergeten om het even met instructrice over te hebben. Maar het was toch niet de mijn vaste instructrice, dus dat had ik denk ik toch niet gedaan..

Moet je toch doen hoor, een paard is een echt gevoelsdier en voelt feilloos aan hoe jou mind werkt als je op hem/haar zit!
Ik heb vroeger heel veel ontspanningsoefeningen moeten doen op mijnpony, en dat helpt mij nog steeds als ik op ee jong paard stap.
Simpele dingen zoals het reguleren van je ademhaling en het aantrekken van je buikspieren enzo. Klinkt vaag, maar werkt erg goed!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:40

hey
ga wat eerder naar de manege
lekker rustig poetsen een tegen het paard/pony praten!
over de dingen die jij leuk vind
uitijndelijk werd ik daar ook rustig van!
was eerst ook best nerveus hoor
hoop dat je hier wat aan hebt

gr hackny

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:48

Volgende week ga ik ook even met d'r over hebben, maar nu was het dus niet mijn vaste, maar zegmaar een inval instructrice. Als ik het met haar over er ging hebben zou ik er de week daarna niet zo veel meer aan hebben denk ik.

Wat eerder naar de manege is geen optie, dat red ik niet invb school en snel eten.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:08

Klodder schreef:
Volgende week ga ik ook even met d'r over hebben, maar nu was het dus niet mijn vaste, maar zegmaar een inval instructrice. Als ik het met haar over er ging hebben zou ik er de week daarna niet zo veel meer aan hebben denk ik.

Wat eerder naar de manege is geen optie, dat red ik niet invb school en snel eten.

ok,ik nap wat je bedoeld
jammer dat je niet wat eerder kan gaan
sucses verder!!
;) ;)

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:14

Ik ken het probleem ook... :(

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:19

Misschien is het toch de zenuwen op wie je die dag moet gaan rijden? Het ontwetende dat spanning veroorzaakt ?
Mij helpt het wel eens om eerst een rondje ernaast te lopen, dan is het paard rustig en jij ook en dan opstappen en op je gemak lekker gaan stappen.

En inderdaad aangeven bij je instructrice, zij kan je het beste helpen ermee. Succes!

karin__1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:08

Ik rij pas sinds november hoor, dus misschien heb je er niet zoveel aan.
Ik reed eerst 1x in de 2 weken. Iedere keer als ik weer op het paard ging zitten dacht ik... ow ja. Ik moest er echt weer even inkomen. Al snel ben ik iedere week gaan rijden. Toen werd de spanning wel iets minder. Nu rijd ik iedere week de groepsles en dus ook weer één keer in de twee weken een priveles. Zo rij ik wat vaker en ik merk dat het bij mij daardoor veel minder wordt.

Bij mij weet ik niet goed wat het is. Zou ook zo goed enthousiasme kunnen zijn...

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:10

Ik ken het probleem ook wel, maar ik heb het meestal als ik er zin in heb.
Bij mij helpt het om de laatste 5 min. gewoon het paard te gaan kriebelen en aaien, en eerlijk zeggen dat je zenuwachtig ben. Het gaat bij mij dan al snel over! :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:12

wat toevallig, ik heb dit toen ik nog niet zo lang reed en het echte rijden een beetje begon door te krijgen, ook een tijdje gehad. in het begin kreeg ik dan van die kriebels in mijn buik enzo. maar zodra ik op t paardje stapte vergat ik alles en kon ik lekker gaan rijden.
hier heb ik nu geen last meer van, en ik weet ook echt niet wat je ertegen kan doen, misschien voordat je gaat rijden eens wat vaker lekker in de stal gaan tutten ofzo. zodat je een beetje vertrouwd raakt met het paard. succes! ;)

Annika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:17

ik had er ook altijd last van.
maar later had ik ( dat is eigenlijk een potje voor de sauna) een potje met lavendelolie gevonden. het rook zo lekker en mijn paard hield er ook van. ik was veel rustiger en me horsie luisterde 10x beter!
wat dat spul wel niet voor je kan betekenen!

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:39

Dankjullie wel voor de vele reacties, ik kan niet echt nog even rondstappen, kriebelen of weet ik wat met het paard doen voordat ik erop stap, omdat ik gewoon te horen krijg op wie ik moet, en dan er meteen op moet, eventueel even hoofdstel indoen.

Ook privéles is voor mij (vooral mijn ouders dan) veel te duur, dat is ook geen optie. Grappig om te horen dat meer mensen hier mee te maken (hadden).

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:42

Kleine toevoeging:
Dit verhaal is niet specifiek op de TS gericht, maar geldt eigenlijk voor iedereen die hier last van heeft.

Ook ik herken dit enorm!
Ik ben enorm aan mijn houding gaan werken (mede op een simulator) vooral het ontspannen van de benen en de spieren in mijn schouders!

Ik kan enorm zenuwachtig zijn als ik erop moet, en dan zit ik erop en dan denk ik "benen lang, rug recht, diep inademen, diep uitademen, ontspan die benen,".....(neurie anders een liedje, klets wat met een rij-genootje) alles om je een beetje af te leiden.

En dan daarna valt er vaak een stukje spanning weg. Gaat láng niet elke les, heb ook weken dat het totaal niet lukt.
Maar probeer het wel te doen. Gewoon jezelf even ontspannen..lekker met instappen, niet meteen van alles van paard verlangen. Gewoon eerst even voelen en ontspannen (paard moet aan jou wennen, jij aan paard).. Daarna kan je beginnen met je les.
En zolang je houding goed is, zit je zekerder op je paard, voel je je ook zekerder!

Ben altijd de hele dag al zenuwachtig/vol verwachting als ik moet rijden. Het is gewoon omdat je maar 1x per week rijdt en het elke keer een ander paard is. Je voelt je zelf ook elke week wel anders, heeft er allemaal mee te maken. Zit je zelf lekker in je vel deze week, of heb je een rotdag/week. Maakt allemaal verschil uit hoe je op je paard gaat zitten.

Het is bij mij een beetje spanning van verwachting "op wie zal ik rijden?, zal het goed gaan?, wat gaan we oefenen" en een gedeelte angst voor het vallen/wegspringen etc...

Héél lang is het angst gedeelte overheersend geweest... (ruim anderhalf jaar last van gehad, kan nu nog enorm de kop op steken) Echt pure angst: trillen, spugen, bleek zijn, zweten... de hele mikmak. En toch ging ik er elke keer weer op! Gewoon omdat ik echt door wilde zetten.

Maar kan nu sinds een paar maanden zeggen dat de verwachting groter is dan de angst!
Het kan dus behoorlijk lang duren, maar je moet echt doorzetten, komt echt wel. Je zal regelmatig terugvallen hebben, heb ik op dit moment ook. Maar daar zal je weer beter uit komen.

Verder gewoon niet teveel aantrekken van wat mensen van dat paardje vinden. Ze zeggen bijvoorbeeld "oh bij mij bokt die altijd"... of "oh bij mij gaat die altijd keihard galopperen".... Elk paard is anders, elke dag weer! Wat die bij die persoon heeft gedaan die les, hoeft die bij mij vandaag niet te doen!

En absoluut overleggen met je instructrise! Ik heb het ook gedaan en dan hoefde ik maar een kik te geven of ik kreeg even wat meer aanwijzingen of ze zag dat ik met mezelf in de knoop kwam te zitten en dan hielp ze me altijd eventjes. Het hoeft niet lang te duren, gewoon een kleine aanwijzing waardoor je weer uit die angst stapt en weer helder kan nadenken.

Hoop dat iemand er iets aan heeft.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:32

Haha en ook ik herken dit ! heb dit echt heel erg gehad ! Het is na een tijdje gewoon over gegaan. Geen idee hoe. Nu ik meerdere keren per week rij heb ik er helemaal geen last meer van gehad. En soms merk ik het nu alleen als ik ergens heel veel zin in heb ofzo. Maar lang niet meer zo erg als toen ik net begon met rijden. Geen idee wat je er aan zou kunnen doen aangezien het bij mij zo overging ..

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:41

Ik herken dit ook! Had eerst een manege, daar was alles prima, maar toen ik een jaartje gestopt was en bij een andere manege weer verder ging, was ik soms zelfs misselijk van de spanning. Misschien komt 't bij mij omdat op die manege sowieso spanning rondhangt, ook tussen de paarden. Gelijk toen ik mijn bijrijdpaardje kreeg, was het over!

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:01

Ik had het vroeger ook altijd voordat ik moest gaan lessen. Ik wilde het goed doen voor de instructeur en wist nooit van te voren op wie ik kon rijden en dan was ik bang dat ik op een paard moest die ik een beetje spannend vond.
Ook vond ik het toen eng om te springen, omdat ik er een keer van af gevallen was. Als ik hoorde dat we een lesje gingen springen en ik zat op een paard dat dat lastig vond, dan moest ik daar zelf wel eens van huilen, was ik zo zenuwachtig!
Uiteindelijk ben ik gestopt met paardrijden en ik heb het 15 jaar moeten missen. NIET STOPPEN DUS!
Het zou dus kunnen komen door de druk die er is om goed te presteren en niet te vallen (niet voor gek te staan)
Als tip heb ik: Let op je ademhaling!
Ik rijd sinds een aantal maanden weer paard en ik heb ook nog wel die kriebels, minder dan vroeger. Nu weet ik dat ik het voor mezelf doe en voor mijn plezier en voor het paard.
Ademhaling is vooral diep in(door neus is geloof ik beter even zelf voelen wat beter voelt) , buikademhaling en uitblazen. Is misschien even gek, maar daar word je echt rustiger van. Denk daarbij positieve dingen als: Ik vind het heel leuk om paard te rijden. Als ik eenmaal rijd dan voel ik me goed. Ik kan paardrijden etc etc.. Je wordt daar zelfverzekerder van en ademt ook deze positieve dingen in.. klinkt allemaal een beetje zweverig, maar dat is het niet!!! Net zoals je je onbewust zenuwachtig kan maken door allerlei gedachten, kan je je nu weer zekerder maken door bewust met je gedachten om te gaan.

Succes in elk geval!!

Iloveheidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:16

wat voor zenuwen zijn het, voor het paard of voor de les?
ik rijd pas 3 jaar maar daarvan heb ik maar 1 jaar op een manege gereden

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:19

Probeer jezelf gerust te stellen door diep in en uit te ademen en te denken hoe groot de kans nou is dat je er af valt en als je er af valt waarom zou je daar dan bang voor moeten zijn want vaak heb je niet eens pijn! (heeft bij mij heel erg geholpen)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:22

haha man ik scheet vroeger als klein meisje geen 7 maar 9 kleuren. nu gelukkig niet meer maar vind het wel spannend nog steeds
[pien_2010] schreef:
Heb hier ook last van gehad en zelfs in het begin met jong eigen paard. Mijn zoon moest altijd vlak voor les vreselijk naar de wc om te p..pen. Hij is van de zenuwen af gekomen door op een gegeven ogenblik op de manege een pony te kunnen leasen waarmee hij ook op wedstrijd ging. Ik ben er van af gekomen door vertrouwen tussen mij en mijn paard. Maar als ik er zoals gisteren even vandoor ga en haar moeilijk terug krijg ben ik vandaag toch weer een beetje zenuwachtig en net als bij jou is het dan over als ik gedraafd heb.
Wellicht dat je kunt vragen op de manege of je een tijd op het zelfde paard mag rijden zodat je zenuwen over gaan.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:52

als 2e jaars student van Equine, Leisure & Sports heb ik hier een veel tips voor gehad een aantal zijn;
yoga (google)
ademhalingstechniquen (yoga)
self-talk (positief denken)
progressive relaxation (google, alle spieren een voor een aanspannen en ontspannen)
het kan ook gewoon positieve spanning zijn (oftewel enthusiamse) dan kan een eindje hardlopen je ook goed doen. dat zorgt erdan voor dat je alle adrenaline kwijtraakt

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:33

Ik herken het gevoel helemaal zoals je het beschrijft. In mijn situatie was het vooral omdat ik de hele week zo enorm uitkeek naar de vrijdagavond om dan, eindelijk, te mogen paardrijden. Ik was niet bang of faalangstig, maar had er gewoon zo'n zin in dat ik er nerveus van werd :P. Ik rij nu zes jaar op een manege en was de kriebels een beetje kwijt (ademhalingsoefeningen gekregen ;)), maar sinds een week een eigen paard, en de kriebels zijn weer helemaal terug! Ik kan niet wachten om weer naar hem toe te gaan ;). De enige tip die ik je kan geven is ontspannen en voordat je bij het paard komt aan iets totaal anders te denken (ik dacht altijd aan mn computer), ofwel, maak je hoofd leeg [aá], maargoed, ieder is een ander mens, vind vooral hetgeen wat voor jou het beste werkt :P

Suus

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:40

Wat zijn er nog veel mensen die met angst op een paard zitten. En jawel hoor, ik ben er ook zo eentje.
Twee keer ben ik per ambulance afgevoerd waarvan een keer met nekletsel. Dit was gebeurd met mijn vorige paard. Maar dat was een boeffie. Nu heb ik een ander paard,zo'n lieverd die echt geen stap verkeerd doet. Sinda een paar weken heb ik weer les. En elke keer ben ik zo zenuwachtig. Maar iedere keer doet ie echt niets. Heb het tegen de instructie verteld,maar die snapt er niets van omdat ie zo braaf is.
Maar ik blijf doorgaan. Want ik wil zo graag. Ook mijn lesgenoten slepen me er doorheen. Bang zijn is soms echt nog een taboe waar dus heelveelmensen mee te maken hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:21

nou kan me in jou geval wel voorstellen dat dat zon indruk gemaakt heeft dat dat er nog steeds inzit die zenuwen, is niet niks