Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:31

Sjors493 schreef:
ik zelf vind het ook wel een beetje dom dat je het gebit niet controleerd. verder mag die van mij wel een langere teugel, en ben ik het met de bovenstaande reacties eens.

Ik vind het wel een beetje dom dat je half leest. Ik heb het paard 5 weken
geleden gekocht en 4 weken geleden is het bij de tandarts geweest.
In die week dat ik haar heb gehad heb ik haar welgeteld 3x gereden.

Paard is ingereden door handelstal, ze hebben het nooit gemerkt.
Paard is verkocht aan een man die haar ruim een jaar heeft gehad
en die heeft het nooit gemerkt.
Paard is bij een handelstal terecht gekomen 1,5 maand en die hebben
het nooit gemerkt.
Paard is afgelopen jaren 3x klinisch en rontgenologisch goedgekeurd en
geen enkele dierenarts heeft het gemerkt.

Ik vind het eigenlijk wel enigszins knap van mezelf dat er binnen een week
al een tandarts bij stond, terwijl het paard niet staakte, braaf hapte naar
het bitje en met aansnoeren van de neusriem nooit problemen gaf.
Tandarts heeft een uur lang machinaal moeten staan slijpen om het
gebit uberhaupt weer passend op elkaar te krijgen zo scheef stond alles.

:')

parttwo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:33

wat ik bedoel met de slof staat erg strak is dat als die zn hoofd ook maar een beetje naar voren beweegt werkt die al gelijk in, en je kan hem met de slof wel in de houding houden maar hij drukt zn rug er alleen maar meer mee weg, en dat is denk ik niet de bedoeling,

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:48

svdijk86 schreef:
Kaja: Het paard is geen 4/5 meer, op eigen benen lopen doet ze prima. Rijden met vaste
verbinding. Dat is makkelijk gezegd. Hoe krijg je een paard zover dat ze teugeldruk accepteert
als ze jaren lang met een verwaarloosde mond is gereden en dit nooit aangaf (ja door achter
de teugel te kruipen maar er ging bij niemand ooit een lampje branden behalve bij mij)
Ik wil ook nog niet nu al starten want daar is ze nog niet klaar voor maar als ik start wil ik
L1 starten dus die richting moet ik wel op.

Tempo beter verlagen dan verhogen ben ik wel met je eens, al zijn sommige problemen voorwaarts
beter op te lossen dan terugwaarts met veel paarden. Enkel als dit paard te voorwaarts met
toegestane hand loopt dan duikt ze op de voorhand en daar heeft zij geen baat bij en ik ook niet.

:n Die loopt niet op eigen benen, daar krijgt ze de kans niet voor!
Bovendien wanneer het paard ontspant en het neusje laat zakken, krijgt ze de deksel op haar neus, want je geeft geen strobreed toe. Je houd veel te veel vast.

En geloof me, dit paard (en eigenlijk elk paard) moet je niet over haar tempo rijden, want je hebt niets om op terug te vallen.

Niet moeilijk doen, makkelijk denken en rijden. Net of je inderdaad met een 4 jarige rijd.

En kijk het filmpje eens terug, dan zie je dat wanneer de merrie ontspant en gaat zakken, dan geef je niets toe en dan verstoor je zelf de verbinding...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:01

Karlijnxxx schreef:
Ik vraag mezelf af waarom jij je zo ontzettend veel focust op de voorhand, terwijl het mij duidelijk is, na het zien van het filmpje dat de afwikkelingen van haar gangen nog niet goed zijn.
Je zegt zelf: Ik ben een Z ruiter, en ik ben bang dat het in dit geval in je nadeel zal werken. Je bent gewend om op een paard te rijden dat bepaalde dingen al zelf doet zoals het afmaken van de gangen, evenwicht en balans houden etc. In dit dier mag je het niet verwachten.

Als ik je filmpje zie bedenk ik maar 1 ding: hand openen en gas erop. Ze moet niet gaan rennen, maar wel passen afmaken en die vind je nu alleen als je tempo erin gaat rijden. Bemoei je de eerste tijd niet met haar voorkant, maar vooral met de achterkant. Ze draaft (maar in galop nog veel erger) eigenlijk de verkeerde kant uit, ipv dat ze naar voren loopt met haar benen slaat ze veel verder uit naar achteren. Wanneer ze dit doet wil ze dat met haar hoofd aan de voorkant oplossen, wat jij doet is gaan rommelen met je hand (hier in de houding!), maar vergeet dat het probleem niet aan de voorkant zit, maar aan de achterkant oftewel: --> hand openen --> hoofd omhoog --> gas! Komt het been er weer onder mag je terug gaan rijden op je zit en mag ze wat meer in je hand gaan lopen.

Je zegt dat je vorige paard had 'aangeleerd' zwaar te lopen in de hand. Dit is een gewenning, geen aanleer, jij bepaalt toch hoe zwaar hij wel en niet mag worden? Als ik een moeilijke oefening rijd met mijn bijrijdpaard mag hij bokken, uitslaan, gas geven, terug vallen, maar absoluut niet zwaar worden! En dan maakt het mij niet uit of hij sterren kijkt of duppies op de grond zoekt, hij mag niet gaan hangen, want dan raak ik het belangrijkste kwijt: de moter: de achterhand.
Ik ben bang dat je dit zware er dus wel echt zelf in gereden hebt (bij je vorige paard) en dit zo hebt gehouden. Ga je door met zo rijden bij dit paard krijg je hetzelfde probleem.
Je aanleuning is de basis voor het rijden en die krijg je van achteren, dus hand naar voren en geef wat gas! Ga goede instructie zoeken die eerst de basis in orde gaat krijgen voordat je met andere dingen gaat werken.

Maar dat is ook zo! Dat ik zolang op Z niveau heb gereden werkt me dus
ook tegen! Ik gaf al eerder aan dat ik er niet mee bedoelde dat het daarom
dus perfect is maar dat ik met bepaalde dingen meer moeite heb!

Overigens over het zwaar worden, mijn vorige paard is altijd een sterke
kerel geweest. Vanaf de eerste keer dat ik er op reed (ik was toen 13 en
woog 50 kg en hij was grof, breed, kort in de hals en rug) is hij altijd al
zwaar in de hand geweest. Voorwaarts neerwaarts rijden ging super.. maar
als ik hem na 4 of 5 rondjes de teugels op maat wou nemen bleef hij zo
naar beneden hangen dat ik hem van voor wel bij me MOEST halen.
Harder of zachter draven, hem maakte het niet uit. Het bleef hetzelfde.
Ook met halsstrekken volgde hij mooi de hand en bleef daar dan lekker
zwaar in worden, voor het teugels op maat maken had ik dus nooit een
net cijfer :P Er hebben wel 6 of 7 hogere ruiters op gezeten
(ZZ-L, ZZ-Z, GP) en bij hen werd hij ook sterk en zwaar, ze moesten
hem omhoog hengelen en ze werden sterk op de linkerhand.. wat hij
niet pikte en hij dan omhoog kwam. Heb hem van iemand vroeger zelfs
een keer met slof moeten rijden wat resulteerde in flinke blaren op mijn
ringvingers. Daarna dus ook nooit meer met slof gereden.

We hadden wel dagen dat hij op 2 pinken te rijden was hoor.. maar dat
kwam zelden voor. Mijn pech was dat het er altijd heel netjes en ontspannen
uit zag omdat hij te lui was om zelf zijn hoofd omhoog te houden en dus
niet gespannen was in de boven of onderlijn. Uiteindelijk leer je er inderdaad
mee rijden en sja.. als hij in mijn handen hing, dan kon ik makkelijker doorzitten.

Ik heb hem 11 jaar gehad en geen enkele instructrice die me er mee kon
helpen.. ja.. door hem een ander bit in te hangen die scherper inwerkte..
maar dat wou ik niet. Hij moest het maar doen met mn dubbelgebroken
watertrensje. Zijn papa bleek ook zo'n stalen waffel te hebben.

Ben me er wel van bewust dat veel mensen het zelf aanleren hoor, ik
heb me aangeleerd om er vrede mee te hebben en een compromis te
sluiten met mijn paard.. maar kom mezelf nu tegen nu mijn handen
onafhankelijk moeten zijn en op 1 plek moeten blijven en ik moet kunnen
lichtrijden en doorzitten ZONDER druk op de hand.

Ik heb overigens nooit last gehad dat hij(mijn vorige paard) niet dragend
was van achteren. Wel dat hij graag op de voorhand duikelde als ik hem
toestond :P

Ik heb instructie, maar alleen nog niet met dit paard gehad. Heb haar pas
3 weken kunnen rijden minus 1 week na behandeling van de tandarts en
nu al een week niet omdat ze erg verkouden is.

Het is uiteraard de bedoeling dat we straks met de basis aan de slag gaan.
Heb deze instructrice niet al jaren ofzo, heb met mijn vorige paard pas een
paar lesjes bij haar kunnen volgen dus ben benieuwd wat ze van haar vind
en wat voor commentaar zij me kan geven.

Eerst moet het paardje een beetje gezond zijn en een beetje op conditie
komen (aankomen vooral) Meer dan de basis ben ik nu zowiezo nog niet
van plan, heb nog geen B of L proeven gereden/geoefend.

Ik ben bang als ik meer voorwaarts ga rijden en haar neus toe sta dat ze
dan niet meer "daar" wil lopen en juist BLIJFT trekken.
Die achterhand trainen is niet zo moeilijk, veel schijnovergangen rijden,
balkjes draven, afentoe een keertje laag in uitjes springen. Van
achteruit stappen(en zitten, niet op de voorhand) en dan wegdraven,
daar worden ze sterk van vanuit de motor(achterhand) als ik haar
er uit laat lopen en voorwaarts rijd dan komt ze niet op de achterhand,
ze maakt haar passen misschien wel af maar ze blijft een stuwend
achterbeen houden en geen dragend achterbeen plus grote kans dat
ze alleen maar op de voorhand neigt te gaan vallen.

Ik zie er 1 voordeel in en dat is dat de gang groter wordt.. maar in mijn
ogen is een sterke dragende achterhand dan weer belangrijker dan een
ruime gang.. want als het achterbeen dragend is en je geeft DAARNA
van voren mee DAN worden de passen automatisch groter inderdaad....
maar ik kan pas aan de achterhand gaan werken als ze van voren de
hand aanneemt en toe laat. Anders kan ik haar nooit proportioneren
in bepaalde gangen/oefeningen.

Maar dat is mijn inzicht?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:05

Kaja schreef:
s_en_z schreef:
Kaja: Het paard is geen 4/5 meer, op eigen benen lopen doet ze prima. Rijden met vaste
verbinding. Dat is makkelijk gezegd. Hoe krijg je een paard zover dat ze teugeldruk accepteert
als ze jaren lang met een verwaarloosde mond is gereden en dit nooit aangaf (ja door achter
de teugel te kruipen maar er ging bij niemand ooit een lampje branden behalve bij mij)
Ik wil ook nog niet nu al starten want daar is ze nog niet klaar voor maar als ik start wil ik
L1 starten dus die richting moet ik wel op.

Tempo beter verlagen dan verhogen ben ik wel met je eens, al zijn sommige problemen voorwaarts
beter op te lossen dan terugwaarts met veel paarden. Enkel als dit paard te voorwaarts met
toegestane hand loopt dan duikt ze op de voorhand en daar heeft zij geen baat bij en ik ook niet.

:n Die loopt niet op eigen benen, daar krijgt ze de kans niet voor!
Bovendien wanneer het paard ontspant en het neusje laat zakken, krijgt ze de deksel op haar neus, want je geeft geen strobreed toe. Je houd veel te veel vast.

En geloof me, dit paard (en eigenlijk elk paard) moet je niet over haar tempo rijden, want je hebt niets om op terug te vallen.

Niet moeilijk doen, makkelijk denken en rijden. Net of je inderdaad met een 4 jarige rijd.

En kijk het filmpje eens terug, dan zie je dat wanneer de merrie ontspant en gaat zakken, dan geef je niets toe en dan verstoor je zelf de verbinding...

mmm.. misschien sta ik er niet bij stil en doe ik dat ook inderdaad wel..
na dat filmpje geef ik haar ook vaker min. 5 cm langere teugel en laat
ik haar "lager" lopen. Op 4 benen doet ze dan wel, ze loopt gewoon
netjes rechtuit ook op de binnenhoefslag ongeacht ik korte hand heb
of niet.. waarschijnlijk bedoel je met niet op eigen benen lopen dat ze
krabbelt.. de passen niet af maakt.. denk ik? Dat is wel zo ja. Maar het
punt is als ik haar meer geef.. dat ze dan uit het niets constant gaat
lopen trekken.. en ik heb geen idee hoe ik dat dan op moet lossen..
"lekker laten trekken en doorrijden" vind ik nou ook geen gezond beeld.....
Maar wat zou je DAN doen om het op te lossen? Want ik WIL wel.. maar
als ze dat doet dan ben ik geneigd een ruk terug te geven omdat ik
boos wordt dat ze me telkens uit het zadel trekt.. en haar een schop
verkopen lijkt me ook geen goed idee.. het negeren is gewoon heel moeilijk..
maar wat voor oefeningen kan ik dan doen om haar af te leiden van haar
getrek?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:53

heb maar paar seconden gekeken maar gauw afgezet.
sorry meid maar je moet nog heel veel leren; ik had zo n filmpje zelf nooit op internet gezet. heb verder geen berichten gelezen in dit topic maar denk dat je toch behoorlijk wat negativiteit over jezelf afroept
je paard loopt uit balans; maakt zijn pas niet af houd zich vast in de rug en is erg onrustig in de aanleuning.
jij hebt de slof te srak; te gespannen en strakke hand; je duwt/stuwt te veel en heb t geen onafhankelijke zit en zo kan ik nog wel ff door.
ik raad je aan om les te hebben van een zeer goede instructice wat jijzelf hebt nog heel veel om aan te werken en dan pas kan je aan de vooruitgang van je paard gaan werken
succes ermee!

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:13

Erg leuk dier! Helaas is de manier waarop je rijd niet erg representatief -O- . Je kunt dan wel een z ruiter zijn, maar dan echt (waarschijnlijk) voor het paard/paarden waarmee je die combinatie(s) vormt. Ik heb het filmpje ook niet helemaal afgekeken, was snel duidelijk en tevens niet fijn om naar te kijken. Ik zou iig na het zien van dit filmpje en je reacties nooit les van jou willen hebben :n . Hoe kun je nou de basis vergeten? Zelfs als z combinatie moet je dat altijd bij blijven houden. En met een onopgeleid paard is dat het eerste waar je moet starten. Daarnaast lijkt het mij dat je (zeker als je les geeft) weet hoe je iets moet opbouwen en van achter naar voor moet rijden. Dus niet alleen met die voorkant bezig zijn. Passen afmaken, sorry maar dat is echt basis. Ik zou de tips ten harte nemen die hier genoemd zijn en ook zeker nog niet starten met dit paard. Dus basis basis basis. Doe je toch (hopelijk) ook gewoon met je eigen paard(en)?? Oh ja, en lekker die slof eraf.....

Edit: Wil je succes wensen! We zijn nooit uitgeleerd en soms kom je pas ergens achter als je ermee geconfronteerd wordt ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:57

tamaramt schreef:
heb maar paar seconden gekeken maar gauw afgezet.
sorry meid maar je moet nog heel veel leren; ik had zo n filmpje zelf nooit op internet gezet. heb verder geen berichten gelezen in dit topic maar denk dat je toch behoorlijk wat negativiteit over jezelf afroept
je paard loopt uit balans; maakt zijn pas niet af houd zich vast in de rug en is erg onrustig in de aanleuning.
jij hebt de slof te srak; te gespannen en strakke hand; je duwt/stuwt te veel en heb t geen onafhankelijke zit en zo kan ik nog wel ff door.
ik raad je aan om les te hebben van een zeer goede instructice wat jijzelf hebt nog heel veel om aan te werken en dan pas kan je aan de vooruitgang van je paard gaan werken
succes ermee!

Leuk dat je commentaar geeft terwijl je de reacties (en mijn reacties) niet leest.
Sorry, maar waar is het anders HAW voor? Zelfs al had ik gereden als Anky had er
nog zat commentaar te leveren geweest. Ik heb het paard ong. 5 weken, op het filmpje
zelfs pas +/- 3,5 week waarvan ik er een week heb naast gelopen. Daar reed ik
haar dus net weer een week na een week rust, heb daarvoor 11 jaar lang een paard
gehad waar ik mee kon lezen en schrijven. Die ik alles zelf heb geleerd en een hoop
goed, maar ook een hoop fout mee heb gedaan. Dat mijn houding en zit niet je van
het is op dit paard dat had ik zelf ook al door en dat ik daar zelf ook voor naar les moet
heb ik zelf ook al meerdere malen aangegeven.

Liever heb ik nuttige tips waar ik iets mee kan. Een kritische blik is prettig maar daar
heb ik zo bijzonder weinig aan. Ik vind het niet erg om een bijzonder "slecht" filmpje te
plaatsen. Ik vind je reactie wel erg kort door de bocht. Sorry.

Overigens heb ik jouw profiel gekeken en daar zie ik anders op merendeels van de foto's
een paard die ook niet voldoende dragend is op het achterbeen en op je eigen houding
en zit + handhouding kan ik zelf ook wel wat kritiek leveren maar goed.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:18

ts;mbt bovenstaande opmerking over mij; ik heb je een pb gestuurd; indien nodig zal ik mijn post hier openbaar zetten maar zou niet nodig hoeven zijn
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 16-02-11 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

parttwo97

Re: Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:22

@tamarant: ben het helemaal met je eerste commentaar eens! en ik heb je profiel een uurtje geleden ook bekeken en vind dat je paard daar harstikke lekker loopt, vooral ziet het er naaruit dat je paardje lekker loslaat en het naar zn zin heeft!!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:25

erg leuk dier en kan zeker lekker lopen !!

ook al is ze met haar gebit verwaarloost -- jij moet haar vertrouwen geven dat ze WEL mag en kan zakken met haar hoofd ;)
het plaatje wat ik hier zie is erg gespannen - onrustig
geef je paard meer ruimte ook al denk je dat ze daar bang voor is - de slof kan ze in gaan hangen op dit moment vind ik-- heb verder niets tegen een slof hoor :D --- probeer je slof anders eens een keer toch wat losser te laten hangen en gewoon voorwaarts blijven rijden

ga met je knappe paard aan de slag met lang laag ( rond) - zorg dat haar rug enz lekker los komt :D
rij haar vooruit en juist niet terug de oprichting in dat komt vanzelf wel goed

veel wisselen met rijden ( keer lager - liefst lekker met de neus aan de grond -- dan ietsjes hoger enz )

bedoel het niet als kritiek hoor ! echt niet geef alleen mijn mening en wat ik ook leer van mijn instructrice :D

( mijn pony durfde mijn hand niet op te zoeken en durfde ook niet lager te zakken met zijn hoofd - liep het liefst in een eigenhouding en achter de teugel - veel trainen en oefenen - nu kan ik hem lager ronder instellen en weer terug naar wat hoger )

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:45

kleinvosje schreef:
Het is een leuk dier, maar zeker in de draf, en ook in de galop, veel meer van je af rijden. Oprichten kan altijd nog. Ze mag veel meer lengte in de hals hebben, het ziet er nu opgekropt uit. Daarbij ben ik van mening dat je teveel aan het terugrijden bent, vooral in de galop is dat goed te zien. Meer naar voren rijden, niet hard maar wel actief en met meer sprong.

ben het helemaal met je eens, rij haar wat meer naar voren met meer lengte in de L1 hoeven ze nog helemaal niet zo opgericht te lopen, als je haar wat meer lengte geeft waardoor ze meer over haar rug gaat lopen komt die spanning niet in de hals maar gaat ze ontspannen, hoe meer je opricht hoe drukker ze gaat worden met haar hoofd omdat die druk vanuit haar hals in haar rug terug komt.
en dat is niet zo fijn voor een paard..
dat is mijn mening dan.
met de galop mag ze zeker meer naar voren gereden worden met grotere passen en niet zo terug gereden worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:04

Ik zal als ik vandeweek er weer een paar keer op heb gezeten vragen of
moeders een stukje wil filmen als ik bezig met met meer basis. Want dat
doen we ook heus wel, dit is maar een klein fragmentje van 20 minuten
stappen(voor en na het filmpje), lang laag vragen op lichte kuitdruk en
meeverende hand en dit in draf en galop opnieuw proberen + veel voltes
rijden en achter activeren door terugvragen en oprijden ;) De slof hing eerst
ook los, maar bungelde heen en weer, waardoor zij dus continu meeveerde
met haar hoofd en het leek alsof ze iedere keer nee liep te schudden (alsof ik haar
in de mond zat te zagen) Dat vond ik er nog storender uitzien dan dit stukje,
vandaar dat het er uit is gelaten.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:08

ik denk misschien (ken het paard natuurlijk niet) dat je best zonder slof kan rijden als je haar wat meer ruimte geeft voor, het kan ook best zijn dat ze door haar gebit gewoon last heeft van haar mond en dat hoofd gebeuren gewoon een soort van tik is en opgelopen is bij de vorige eigenaar.
ik denk als je zonder slof gaat rijden en maar meer lengte geeft voor dat ze rustiger in haar hoofd word en haar passen beter af maakt waardoor ze ook ruimer gaat lopen.
maar goed je hebt haar pas 5 wkn zij je net dus jullie moeten elkaar nog leren kennen en aanvoelen.. komt best wel goed niet elk paard is het zelfde.
succes in iedergeval.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:17

ik zie een paard die afentoe over de teugel komt, de schoft naar beneden duwt en het kruis omhoog.
voorwaarts-neerwaarts is echt een must bij dit paard, alleen daardoor zal ze haar rug gaan gebruiken en de schoft omhoog kunnen brengen.
echter, je je hebt het paard pas 5 weken, vw-nw is iets dat je niet als trucje kunt gebruiken, dit is een wijze van losrijden die je het paard aan moet leren, zeker omdat ze weinig vertrouwen heeft in de hand vanwege het verwaarloosde gebit.

zolang je paard haar rug niet op kan bollen, komt er geen dragend achterbeen.
begin bij het allereerste begin, opstappen en direct zachtjes vragen of ze je hand wilt volgen.
ik heb het idee dat je paard met een weggedrukte rug wegstapt zodra je er op zit, klopt dit?
desnoods leer je het als je ernaast loopt, dan hoeft ze ook niet jouw gewicht te dragen en kan ze zich echt ontspannen in de rug.
op 2.07/2.08 loopt ze fijn, een heel kort stukje maar wel iets om naar toe te werken.
dat ze wisselend is in je hand komt zeer waarschijnlijk omdat ze d'r evenwicht nog niet volledig gevonden heeft onder het zadel.

succes, je hebt wel een heel leuk dier onder je kont.
Laatst bijgewerkt door different1 op 16-02-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:19

leuk paard hoor wees er maar zuinig op.
Het is natuurlijk lastig om op basis van zo filmpje echt bruikbare tips te geven maar ik ga het toch proberen.
Je geeft aan dat ze nog lastig/onstabiel in de aanleuning is en de neiging heeft om te sterrenkijken of er achter te kruipen.
Wat je op zon moment het beste kunt doen is toch voor je zelf een punt bepalen waar je haar wilt hebben dus met het neusje naar beneden en voor nu mag ze best iets voor de loodlijn.
Plaats je hand netjes ontspannen dus niet passief voor je zadel boven de schoft en het enige dat je doet is met je been naar de hand toe rijden.
Als ze tegen je hand in komt om sterren te kijken gewoon begrensen op het punt dat jij bepaald hebt en zeker niet stoppen met been geven,ook niet terug gaan trekken gewoon echt alleen begrensen en zodra ze ook maar minimaal meegeeft direct ontspannen.
Al moet je dit 100 keer herhalen en loopt ze voor je gevoel echt als een krant er komt een moment dat het kwartje valt en op die manier krijg je een mooie stabiele aanleuning dat voortkomt uit een van achter naar voor gereden paard.
Hetzelfde gelt voor het achter de teugel kruipen.
Houd voor je zelf gewoon dat punt aan waar je je hand plaatst en netjes been blijven geven.
Ga op zon moment vooral niet terugwerken met je hand om toch die verbinding te krijgen ze moet leren JOUW hand op te zoeken en niet andersom.
Nou het was een heel verhaal en toch lastig om dat zo via de mail uit te leggen maar ik hoop dat je er iets mee kunt.
Ik heb zelf al veel jonge paarden zadelmak gemaakt en doorgereden en naar mijn ervaring is dit de meest effectieve manier gebleken.
Op deze manier leert het paard ook stabiel met een mooie aanleuning op eigen benen te lopen daar hoef je je teugels echt niet voor los te gooien dat leren ze prima met een mooi contact teugeltje.
Veel succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:55

svdijk schreef:
ik zie een paard die afentoe over de teugel komt, de schoft naar beneden duwt en het kruis omhoog.
voorwaarts-neerwaarts is echt een must bij dit paard, alleen daardoor zal ze haar rug gaan gebruiken en de schoft omhoog kunnen brengen.
echter, je je hebt het paard pas 5 weken, vw-nw is iets dat je niet als trucje kunt gebruiken, dit is een wijze van losrijden die je het paard aan moet leren, zeker omdat ze weinig vertrouwen heeft in de hand vanwege het verwaarloosde gebit.

zolang je paard haar rug niet op kan bollen, komt er geen dragend achterbeen.
begin bij het allereerste begin, opstappen en direct zachtjes vragen of ze je hand wilt volgen.
ik heb het idee dat je paard met een weggedrukte rug wegstapt zodra je er op zit, klopt dit?
desnoods leer je het als je ernaast loopt, dan hoeft ze ook niet jouw gewicht te dragen en kan ze zich echt ontspannen in de rug.
op 2.07/2.08 loopt ze fijn, een heel kort stukje maar wel iets om naar toe te werken.
dat ze wisselend is in je hand komt zeer waarschijnlijk omdat ze d'r evenwicht nog niet volledig gevonden heeft onder het zadel.

succes, je hebt wel een heel leuk dier onder je kont.

Nee heb het wellicht verkeerd geformulierd, vwnw rijden hoort altijd.. heb je helemaal gelijk in.
Ben ik dus ook mee bezig.. deed ik ook altijd al met mijn vorige paard voor we wedstrijdgericht
gingen trainen en tussen het trainen door ook weer.. maar dit alleen al kost het me minimaal
15 minuten aan instappen met dit nieuwe paard. Vanaf het moment dat ik opstap heb ik een
langere teugel, eerst houd ik mijn handen iets bij me en als er teugelcontact is geef ik kuit en
veer ik mee tot ze de hand volgt en gaat dalen, als ze daalt krijgt ze een nog langere teugel
zodat ze haar rugspieren kan oprekken. Ze daalt wel.. maar half.. ik geef dus nog wat kuitdruk
zodat ze de hals laat dalen. Uiteindelijk gaat ze eerst 20 x ja knikken en aan de teugel trekken
terwijl deze al helemaal lang is. Als dit niet lukt gaat ze erachter lopen. Letterlijk met de kin
op de benen. Ik geef de hand dan naar voren zodat het contact weg is en haar hoofd omhoog
komt en dan begin ik het hele verhaal weer opnieuw.

Ik wil haar niets liever dan voor de loodlijn, soms lukt dit.. voor kleine stukjes... en dan duikt
ze er direct weer achter. Met als gevolg dat ik om contact te houden of de teugels korter maak
en haar probeer "eruit" te rijden waardoor ze instabiel wordt in de hoofdhalslijn of ze gaat juist
nog meer opkroppen waardoor het lijkt alsof ik haar in de oprichting wil vragen. Als ik de handen
meegeef zonder kuitdruk blijft ze op dezelfde opgekrulde plek lopen.. en als ik DAN kuitdruk geef
gooit ze gelijk haar hoofd alle kanten uit. In stap doet ze gelukkig niet aan sterrenkijken.
Als ik haar dan eindelijk heb na 15 tot 30 minuten stappen en ik voel dat ze de ruglijn loslaat
(voel je overduidelijk bij dit paard) waag ik mezelf er aan een stuk te gaan draven.. de eerste
paar passen gaat het goed vwnw aan de kuit en meeverende hand.. tot ze ineens beseft dat ze
laag loopt.. dan krult ze of op.. of ze gaat sterrenkijken en heel hard draven.

En inderdaad.. dan probeer ik haar eerst te begrenzen en aan de kuit door te duwen tot ze
vanzelf weer los laat... maar ze blijft maar doorlopen.. het leek eerst op rug of halsklachten..
ik dacht in combi met slecht gebit en altijd scheef lopen met het hoofd.. zou goed kunnen
natuurlijk.. maar dit was niet zo. Er wordt gezegd dat ze "erdoorheen" gereden moet worden.
Blijkbaar activeert er bij teugeldruk een knopje tussen de oren de angst om pijn in de mond te
krijgen. Daarnaast werkt het natuurlijk absoluut niet mee dat als zij zo hard draaft en trekt
aan me dat ik dan niet met haar gang mee kan rijden waardoor ik telkens in het zadel plof.
Resultaat: Nog meer stappen.. maar zodra ik de overgang naar stap maar laat ze helemaal los
en komt ze dan direct weer in verlenging.

Daarom snap ik er ook weinig van..

idd svdijk. Op het moment dat ik met krukje opstap en de baan in ga drukt ze direct de rug al weg,
of ik nu wel of geen teugelcontact heb. Ik werk haar OOK tegen.. en daar ben ik me van bewust.
Echter als zij zich meer ontspant kan ik ook meer ontspannen.. ze is erg stressgevoelig.. als ik mijn
dag niet heb hoef ik er ook echt niet op te gaan want dan durft ze de rijbaan nieteens in.. en enkel
op die dagen. Vandaag voor het eerst weer erop gegaan en alleen gestapt.. Ik was hartstikke vrolijk..
en zij liep hartstikke relaxed, helemaal op haar gemakje.. lekker nageeflijk.. soms wel wat diep aan
de lange teugel maar was er goed uit te rijden in stap.. Verder niets gedaan vandaag overigens, wil
haar even niet bezweet rijden. Ik merk wel dat het andersom hoort te zijn, ik relaxen zij relaxen.. ik
verwacht het tegenovergestelde en ik weet dat het onterecht is en dat het zo ook niet werkt. Maar
op een gegeven moment gaat het je zo op je zenuwen werken dat ik haar echt een flinke ruk of
schop wil verkopen. Nu heb ik altijd geleerd tot 10 te tellen en als ik van 1 paard heb geleerd dat kwaad
worden niet werkt dan is het van mn vorige paard wel. Die ging altijd stilstaan als ik boos werd.. en
dan hoefde ik hem nieteens te straffen.. hij voelde het gewoon aan me. Die had gelijk echt zoiets van
je gaat maar op de grond gaan stampen, als jij boos tegen me doet zet ik geen stap meer verder!

(was wel veel simpeler.. haha)

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:50

svdijk86 schreef:
Ik merk wel dat het andersom hoort te zijn, ik relaxen zij relaxen.. ik verwacht het tegenovergestelde en ik weet dat het onterecht is en dat het zo ook niet werkt. Maar op een gegeven moment gaat het je zo op je zenuwen werken dat ik haar echt een flinke ruk of
schop wil verkopen. Nu heb ik altijd geleerd tot 10 te tellen en als ik van 1 paard heb geleerd dat kwaad worden niet werkt dan is het van mn vorige paard wel.

Hoe luidde dat spreekwoord ook alweer? "You don't get the horse you want, you get the horse you need."

Je vorige paard heeft je veel geleerd, dit paard gaat hierin duidelijk nog een stapje verder. Zie dat als een kans voor jouzelf om nog meer te leren; over je paard, paardrijden, maar vooral over jezelf. Wellicht moet je zelf nog een aantal dingen leren loslaten ;) : een bepaald beeld in je hoofd, doelen die je jezelf hebt gesteld, dingen die gebeurd zijn of die wel eens zouden kúnnen gebeuren, maar ook letterlijk (en waarschijnlijk door het voorgaande) spanning in je eigen lijf (waar je jezelf misschien niet eens bewust van bent maar die er duidelijk wel is ;)).

Ik vind het moedig van je dat je zo eerlijk bent, blíjf dit vooral ook. Ook vind ik dat je sportief reageert op de adviezen van anderen hier, zij hebben ook allemaal het beste met je voor ;).

Edit: Ik zou z.s.m. een fijne instructeur zoeken die samen met jou begint met werken aan ontspanning en vertrouwen, in plaats van nu zelf te blijven "rommelen" (met alle respect ;)). Mocht je tot die tijd willen blijven rijden, is het wellicht een idee om dat eens bitloos te proberen aangezien ze zo heftig op het bit reageert momenteel? Samen met je instructeur kun je dan weer met bit aan de slag gaan natuurlijk. En wil je tot die tijd gericht iets oefenen? Oefen dan om te beginnen....Geduld :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 08:20

Wishful; is daar een spreekwoord over ja? :P

Maar het is wel zo, voor ik er uberhaupt op zit ben ik al bezig met ohja rechtrichten. Dit niet vergeten, dat
niet vergeten. Op de pas letten dat ze wel in tact blijft. Rechtop zitten, handen stil. Niet ingaan op het feit
dat zij sterk wil worden op links omdat ze druk vraagt maar met je been oplossen enz. enz.

In principe heb ik haar dus al gereden nog voor ik er op stap. (in mijn hoofd) En dan streef ik daar inderdaad
naar omdat ze altijd maar vooruit moet gaan en iedere dag alles een beetje beter moet (en zo werkt het niet
I know) Heb gister het bit een half gaatje hoger gedaan en de neusriem ook een half gaatje, zat net teveel
ruimte tussen. In de mond was ze stiller. (niet meer overmatig kauwen met de mond open ook al zat mijn
sperriempje hartstikke los) En in stap liep ze keurig (behalve dan dat ze soms nog graag scheef wil
wandelen en ik dat terugmerk dat ik tegen ga "hangen" omdat ze me opzij gooit. Draf heb ik maar even
gelaten voor wat het is. Ze gaat wel vooruit.. maar langzaam.. hele kleine stapjes.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:18

een stuwende zit is nooit goed hoor en ziet er ook niet netjes uit. een paard dat zwaar op de hand is en jij dus in de teugels gaat hangen is al helemaal niet goed, valt me nog mee dat je dan het Z gehaald hebt mja dat vraag ik me soms van meer ruiters wel af (niet aanvallend naar jou bedoeld).

Het halsstrekken zou bij mij eerste prioriteit zijn, je geeft zelf al aan dat die dat niet doet nu huppa oefenen dan en niet enkel in stap gewoon zitten en rijden verstand op nul en gaan. Als het paard niet kan halsstrekken kan je nooit verwachten van het dier dat het dier de rug, nek en kaken los gaat laten dus blijf je altijd met een bom spanning rijden. Zou niet mijn keuze zijn.

Ik zeg niet zoveel willen en doen, maar gewoon echt terug naar de basis en nogmaals ik zou de slof eraan doen, heb liever dat ze een keer tegen de bakrand op knallen dan dat ik los moet rijden met slof.
Verder snap ik je beweegredenen van de slof heel goed en ben ook niet tegen de slof maar als ik jou verhalen en redenering lees zeg ik dat je hem verkeerd gebruikt. het paard zelf geeft aan het al niet fijn te vinden en dus weer extra spanning.

In het algemeen vind ik dat je goed op alle reactie's reageerd, maar krijg wel het bijgevoel dat je grotendeels wat aangekaart word je ook een weer woord op hebt om het niet te doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:36

Pashon:
Met mijn vorige paard zag je dat niet, viel niet op.. bij jury's en instructrices niet.
Tot instructrice er zelf op ging. Z2 + winst heeft hij gelopen op zijn sokken, terwijl
het helemaal geen imposant paard was. Hij was zelfs vrij simpel maar ondanks hij
hing in de hand bolde hij mooi op en zag je van achter bij de lendenen de spieren
gewoon trillen als hij mooi over de rug liep.

Nee hoor.. ik heb geen weerwoord om het niet te doen, het is meer zo van.. als ik
dat doe dan reageert ze zo en zo. Het lukt me niet. Kuitdruk werkt niet, meeveren
werkt niet. Wat kan ik dan nog proberen/doen? Naar mn instructrice ja ik wil niets liever
maar ik zal nog even geduld moeten hebben. Ik weet wel hoe het hoort maar ik kan
geen tussenweg vinden.

Ik ben geen type die luistert met haar oren dicht, heb zelfs al een aanbod gehad via PM
van iemand die dichtbij woont en eens wil komen kijken en me wil supporten en die hulp
neem ik ook zeker aan. Baat het niet dan schaadt het niet, zo kom ik ook niet verder en
ik vind het bijzonder lief dat er mensen zijn die zo met me mee proberen te denken!

En daarnaast.. sja.. je moet ook tegen kritiek kunnen.. of je nu B of ZZ-Zwaar rijd, iedereen
maakt fouten en iedereen heeft weleens een verkeerde start. Niemand rijd op ieder paard
exact hetzelfde.. tenminste.. ik niet? Dat ik op DIT filmpje niet netjes zit of bepaalde dingen
niet zo netjes oplos betekent niet gelijk dat ik niet kan rijden. Soms lijkt het alsof mensen
dat gelijk bedoelen. Paarden die zich makkelijk vwnw laten rijden rijd ik ook 100% veel vwnw
ongeacht ze B of Z niveau lopen.. wellicht dat ik dat nog wel eens kan laten zien.

Maar goed.. meerdere wegen leiden naar Rome, en ik vind het geen schande om om hulp te
vragen. Liever na die paar keer dat ik er op heb gezeten een nieuwe start maken dan maandenlang
maar aan"vechten" met het paard toch?

Idd.. ik moet mijn verstand op nul zetten en gewoon rijden.. echter vind ik dat erg moeilijk :o
(kwaaltje van de meeste ruiters misschien?)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:59

oke sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.

Goed dat je aangeboden hulp aanneemt!

Verder is het gewoon door proberen, ook al lukt het niet in een keer of snapt het paard het niet zulke dingen hebben tijd nodig en je krijgt het er alleen in door maar te blijven proberen door het constant elke training mee te nemen op den duur zal het paard snappen wat je bedoeld.

Zelf zou ik het anders aanpakken. even kort uitgelegt
als het paard zich met losrijden sterk maakt, even longeren voor het rijden met elastiek of met touwtjes
dan erop en het eerste kwartier enkel bezig zijn met halsstrekken in alle gangen beide handen. dan de teugels oppakken en hem erbij vragen dat zo'n 10 min en weer terug naar het halsstrekken zo'n 5 min dan weer oppakken en zo de training vol maken op den duur moet het paard gaan snappen wat je van hem vraagt en hoe vaker je dingen meeneemt en herhaald hoe sneller het paard het zal snappen.

Je gaf aan dat longeren met de pessoa niet werkt, een paard moet natuurlijk ook wennen aan de druk op de billen. wat dat betreft zou ik niet opgeven laat hem maar een half uur bokken op de pessoa.
Zelf longeer ik standaard minimaal 1 maal per week mijn paarden met de pessoa doe het al jaren zo en heb er een merrie tussen zitten die elke keer weer de eerste 5 min aan het bokken is puur protest terwijl ze het ding door en door kent. de eerste keer dat ik der longeerde met de pessoa was het ook enkel maar bokken en een uur lang ze liep een rondje braaf zonder te bokken en hups klaar volgende dag weer gepakt zelfde verhaal na 4 dagen was het maar 5 min bokken en liep ze geweldig.

Kortom wat ik wil zeggen, ongeacht wat je doet geef niet direct op als het paard aangeeft er moeite mee te hebben of iets niet direct snapt. herhalen herhalen herhalen is bij elk paard en zeker bij zulk soort paarden heel erg belangrijk.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 07:14

Pashon schreef:
vind het een leuk paardje, maar ik zie heel duidelijk op het filmpje dat het paard de passen niet af maakt.
Heb het idee dat je teveel op niveau wil rijden met der.
Paard mag van achter er meer onder komen, zou persoonlijk ook nog niet gaan starten met der maar nog even thuis de boel extra bevestigen.

hier ben ik het mee eens soms komt het ook omdat, je je paard te strak ophoudt ik den niet dat dat bij julli het geval is je kunt altijd proberen iets meer teugel te geven ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 08:05

pashon, je hebt gelijk.. Ik moet niet te snel opgeven. Ik ben denk ik met longeren gewoon schijterig dat ze te gek doet en teveel forceert. Bokken kan ze bijna nieteens zo hard gaat ze. Ze gaat met pessoa om keihard rennen en plat door de voltes. Ben bang dat ze dan omflikkert! Ze komt ook helemaal niet tot rust ze blijft maar gaan.. Maar idd misschien moet ze zich dan maar vanzelf een paar keer goed nat rennen tot ze vanzelf opgeeft.

Bedankt voor je tip!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:31

Ik zou zo'n paard niet longeren met een pessoa. Ik denk dat hij er dan achter kruipt en niets meer doet achter. Heb je dus het tegenovergestelde van wat je wil. Dubbele longe zou ik eerder doen.

Moet heel eerlijk zeggen, heb niet alle reacties gelezen, maar wat mij opviel is je houding, handen gespannen, beenligging niet juist.
Je gaf het zelf al aan dat je niet helemaal goed zit, ik ben van mening dat je pas het echte "probleem" ziet als je als ruiter goed zit.
Elke kleine verandering van de ruiter heeft grote invloed op het paard.
De lijn van jou schouder, heup en enkel is niet in 1 lijn, op die manier heb je een duwende zit en druk je sneller de rug van je paard weg.
Je schouder, elleboog en pols zijn in mijn ogen wat strak.
Ik ben heel benieuwd wat er bij je paard veranderd als jou houding veranderd.