Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

(hoef hier ook verder geen comentaar op , tip mag wel maar als je gaat doorzagen dan doe je dat maar ,maar overhalen doe je toch niet
)
vanLotje schreef:Ik ben tot nu toe nog nooit afgestapt, maar heb wel een paar keer op het punt gestaan om dat wel te doen, meestal vlak voor echte paniek, die toch weer bleek te bedaren.
Weet zelf niet waarom ik het idee heb dat het 'veiliger' is ernaast dan erop, als de paniek toch toeslaat, ik denk dat ik bang ben om met paard en al om te gaan, of mega aan de kletter.
voor die platen van sheela was ik denk ik ook even afgestapt, maar da's een veiligheidsoverweging. Net als de 1e keer over het spoor.
.
Is toch wel een verschil.

Meestal gaat het zo: dan ziet ze iets engs, zit ze beetje gek te doen, dan stuur ik haar er naar toe, en dan gaat ze vanzelf kijken wat het is en er aan ruiken enzo, en dan is het prima
Maarja je kan slechts je paard aan die man laten ruiken..
Britsel schreef:Ik ben nog nooit afgestapt. Dat zou ik denk ik ook nooit doen omdat de tweede keer als ik langs iets 'engs' kom ze er dan meestal gwn langs door loopt.. & omdat ik mij veiliger voel op een paard, dan langs een paardMeestal gaat het zo: dan ziet ze iets engs, zit ze beetje gek te doen, dan stuur ik haar er naar toe, en dan gaat ze vanzelf kijken wat het is en er aan ruiken enzo, en dan is het prima
Maarja je kan slechts je paard aan die man laten ruiken..
Ik kwam vorige week ook toevallig zo'n elektrische rolstoel tegen terwijl ik langs m'n paard liep. Ze keek eens vreemd, maar liep gwn door toen hij ons voorbij stak.
En nee, meneer keek nogal chagrijnig, dus een snuivend en snorkend paard in zijn snuffert had hij waarschijnlijk niet gewaardeerd
Maeve schreef:Maar toen kwam opeens in me op: wat zouden Bokkers doen? Eenbenige meneer mompelde nog iets over ''paard leren dat 'ie maar niet bang moet zijn'', maar helaas heb ik niet de beschikking over een elektrische rolstoel om daar fijn mee te gaan oefenen.
Begrijp me niet verkeerd: ik stap echt niet bij elke enge zwerfkei af, maar dit vond ik toch een goed moment om het wel te doen. Misschien had ik haar er ook wel voorbij kunnen schoppen, maar wat is dan wijsheid??
Ben benieuwd!
Maar het verschilt per paard. Er zijn paarden waar je meer over te zeggen hebt als je er op zit, er zijn er waar je meer mee kunt als je er naast staat. Dat ligt maar net aan zijn karakter, ervaring en sociale rangorde e.d.
hestejente schreef:Maeve schreef:Maar toen kwam opeens in me op: wat zouden Bokkers doen? Eenbenige meneer mompelde nog iets over ''paard leren dat 'ie maar niet bang moet zijn'', maar helaas heb ik niet de beschikking over een elektrische rolstoel om daar fijn mee te gaan oefenen.
Begrijp me niet verkeerd: ik stap echt niet bij elke enge zwerfkei af, maar dit vond ik toch een goed moment om het wel te doen. Misschien had ik haar er ook wel voorbij kunnen schoppen, maar wat is dan wijsheid??
Ben benieuwd!
Zulke meneren weten het vast beter, ze kennen jouw paard natuurlijk door en door![]()
Ik stap ook af als ik te veel spanning voel bij mijn paard. Hij vindt het prettig als hij mij kan zien, en als ik voor hem uit loop loopt hij overal langs/over/door. Hij is tamelijk onzeker over dingen die volgens hem écht eng zijn (waterafvoerroosters bij spoorwegovergangen, ezels, heftig waaiende gele bloemetjes) Als ik er op blijf zitten gaat het niet goed, leert de ervaringMaar het verschilt per paard. Er zijn paarden waar je meer over te zeggen hebt als je er op zit, er zijn er waar je meer mee kunt als je er naast staat. Dat ligt maar net aan zijn karakter, ervaring en sociale rangorde e.d.
maar ik liep ernaast.)