Afstappen bij spanning buitenrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:27

Het hangt van de situatie af of ik af stap of niet. Bij ons in het bos lagen ook van die ijzeren platen voor zwaar werkverkeer. Ik stap dan af. Ik was bang dat als ze zou schrikken, zou gaan glijden op haar ijzers en dan zouden we beide kunnen vallen. Nu liep ze braaf achter mij aan. Daarna nog een paar keer af moeten stappen voor die platen. Na een tijdje kende ze het en liep er zo over. Ze hadden in het bos een slootje gegraven dwars over het pad. Voor de voetgangers en fietsers is er een klein bruggetje, maar de paarden kunnen er door heen lopen. Het is niet heel diep hoor, max 25 cm denk ik. Paard wilde er niet door. Dochter is tijdens een buitenrit er af gestapt en met paard aan de hand 3x door het water gelopen. Daarna liep ze er zo door. Normaal als we bij ons in het bos rijden, stappen we niet zo gauw af. Als paard iets engs ziet, is het even extra drijven, zweepje erbij en dan loopt ze wel door. Als we op endurancewedstrijd zijn en ze komt iets engs tegen, dan stapt dochter wel af. We hebben het dan over enge tunneltjes of spoorwegen en dochter wil daar niet zoveel energie aan verspillen. Dus stapt ze af.

pien_2010

Re: Afstappen bij spanning buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:30

Ja Sheela dat is ook een goede afweging dat je soms er gewoon niet teveel energie aan wilt besteden.
Ook dat de leider tussen de kudde en het gevaar gaat staan vind een goede die ik zal onthouden. Want inderdaad merk ik ook die ene keer dat ik afstap de stress gelijk weg is.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:35

Ik ben tot nu toe nog nooit afgestapt, maar heb wel een paar keer op het punt gestaan om dat wel te doen, meestal vlak voor echte paniek, die toch weer bleek te bedaren.
Weet zelf niet waarom ik het idee heb dat het 'veiliger' is ernaast dan erop, als de paniek toch toeslaat, ik denk dat ik bang ben om met paard en al om te gaan, of mega aan de kletter.

voor die platen van sheela was ik denk ik ook even afgestapt, maar da's een veiligheidsoverweging. Net als de 1e keer over het spoor.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:38

Ik stap wel af :j (hoef hier ook verder geen comentaar op , tip mag wel maar als je gaat doorzagen dan doe je dat maar ,maar overhalen doe je toch niet :+)
simpelweg omdat mijn pony dan ook DIRECT rustig is ;)
Meestal kijk ik eerst of het aanstellen is of echt bang zijn:)
Bij aanstellen word ik een keer boos en moet ze gewooon doorlopen ,maar bij echte angst stap ik af ;)
simpelweg omdat ze dan direct weer rustig is en ik dan ook weer zo kan opstappen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:41

Ik stap ook gewoon af, waarom zou ik gek gaan zitten doen er op, terwijl ik er naast gewoon makkelijk langs enge dingen kan lopen met haar.
Ze heeft gewoon wat meer vertrouwen nodig op zo'n moment, dus we lopen er langs. De volgende keer dat we er langs komen, vindt ze het al een stuk minder eng, en kan ik meestal gewoon blijven zitten.. Dus het werkt toch wel. Ik hou niet zo van dat gejaag. En mijn pony is maar 1.50 dus opstappen onderweg is geen probleem.. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:41

vanLotje schreef:
Ik ben tot nu toe nog nooit afgestapt, maar heb wel een paar keer op het punt gestaan om dat wel te doen, meestal vlak voor echte paniek, die toch weer bleek te bedaren.
Weet zelf niet waarom ik het idee heb dat het 'veiliger' is ernaast dan erop, als de paniek toch toeslaat, ik denk dat ik bang ben om met paard en al om te gaan, of mega aan de kletter.

voor die platen van sheela was ik denk ik ook even afgestapt, maar da's een veiligheidsoverweging. Net als de 1e keer over het spoor.

Erop zal mijn pony eerder een sprint nemen dan ernaast. Dan blijft ze echt bij me. :j

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:45

Ik ben nog nooit afgestapt tijdens een buitenrit. Ik heb liever dat mijn paard ervandoor gaat met mij erop dan dat ie zich losrukt en er in zijn eentje vandoor gaat. Paardlief is niet bepaald klein, en ik voel me veiliger als ik erop zit.
Natuurlijk zijn er wel situaties waarin het slimmer is om af te stappen, zoals de eerste keer over het spoor etc, dan geef je je paard denk ik meer vertrouwen dan wanneer je er dan op blijft zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:41

Ik vind het erg verstandig dat je bent afgestapt! Je hebt gedacht aan het belang van een ander. Ik heb nog wel eens de indruk dat sommigen wel eens wat te trots zijn om af te stappen, alsof dat een soort van falen zou betekenen.

Niet dat dat op de posters hier slaat hoor, om de simpele reden dat ik jullie niet ken en dus niet kan oordelen, even voor geval iemand zich aangesproken voelt, dat is niet de bedoeling!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:46

Ik stap liever niet af, maar als het moet, moet het. Ik ga dan wel aan de hand een paar keer langs/over het enge en dan nog een keer onder de man.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:49

Ik stap best wel eens af, niet voor elk akkefietje want als ze gewoon even rustig kan kijken loopt ze daarna vaak ook al door. maar als mijn paard echt erg onzeker/bang is en ik denk dat het eventueel gevaarlijk wordt (in het verkeer bijvoorbeeld), dan stap ik wel af. aan de hand loopt ze vrijwel overal wel langs, overheen of onderdoor. het is niet een typje dat zich dan zou losrukken en in haar eentje naar huis rent. als ik iets engs zoals een brug of viaduct een 2-3 keer aan de hand doe, kan ik er daarna ook op blijven zitten en doet ze het ook wel. op die manier hoef ik er geen strijd van te maken, komen we niet in gevaar en leert ze toch steeds meer obstakels overwinnen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:50

Ik stap niet af op buitenrit. Paardlief is 1.70 en verschrikkelijk sterk. En ik ben maar een ukkie met mijn net 1.60 :').

Als hij dan aan de kletter gaat dan liever als ik erop zit. Ben veel te bang dat hij zich losrukt als ik ernaast sta.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:02

Hangt van de situatie en het paard af. Roos trekt zich niet los en loopt als naast me overal langs, dus als er echt iets geks is stap ik gewoon af, heb geen zin om moeilijk te doen op de weg. Zo kwamen we vorige week iemand tegen die bezig was met de lantaarnpalen, dus ging bij elke paal in zo'n bakje omgooi en wat rommelen daaraan, en dan bakje weer naar beneden en naar de volgende. Zonder berm oid naast de weg, gewoon een sloot aan de kant, en er waren ook nog een hoop auto's die wilden passeren. Dan had ik haar er uiteindelijk best langs gekregen denk ik, maar even afstappen, er langs lopen en er weer opstappen gaat dan wat makkelijker.

In het park waren ze op het ruiterpad bezig met bomen omkappen en daarna versnipperen, daar had ik wat meer ruimte om te passeren en zijn er geen auto's die in de weg rijden, dus dan blijf ik lekker zitten :P .

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:08

TS, ik had tot een paar maanden geleden ook gezegd, ik stap nooit af.
Maar toen ik voor stage in zeeland was en daar met een paard naar het strand moest en ponykampkinderen moest begeleiden tijdens een strandrit.. Mijn paard werd hartstikke druk, vervelend en hij voelde inderdaad ook als een springveer. Ik kende het paard in kwestie niet (was de eerste keer dat ik erop zat) en ben toen ook afgestapt. Ik had het idee hem dan beter onder controle te hebben. En aangezien de 20 ponykampkinderen weinig aan mij als begeleider hadden als ik met paard en al ervandoor zou stuiven en ergens de duinen in verdween..

Maar met een pony, die ook een springveer was op het strand had ik dat weer niet, maar dat was een polopony en dat paard was een trekpaard kruising. De polopony kon ik omtrekken als het ware en dat trekpaard merkte niet eens dat ik op zijn rug zat. :P Is toch wel een verschil.
Ligt bij mij dus gewoon aan het paard denk ik.

Had in jou geval denk ik dan weer niet afgestapt, aangezien hij nu wel leert dat die elektrische rolstoel iets is om bang voor te zijn denk ik. Of in ieder geval, dat het iets aparts is, omdat jij normaal nooit tijdens een rit afstapt. (?)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:13

ligt heel erg aan de situatie...
mijn pony kan nog al explosief reageren, en door verschillende ongelukken (pony in het draad, achter overslaan zodat we op de weg kwamen terwijl er een vrachtwagen aan kwam etc) vertrouw ik hem niet meer voor de volle 100%
ik weet wel dat hij niet bewust mij in gevaar zou brengen...
maar hij is heel wispelturig en onberekenbaar en kan in eens schrikken van een fiets of auto die de dag daarvoor nog niet per defenitie als potentieel gevaar werd gezien :+
dus aan de hand van zijn plotselinge spanning, de omgeving(uitwijk mogelijkheden) en wat er aan komt bepaal ik of het save genoeg is voor zowel mij als mijn omgeving om te blijven zitten, of dat ik afstap...
tot nu toe is het maar 1 keer voorgekomen dat ik ben afgestapt...
en dat was bij een crossmotor die aan kwam gescheurd en ik wederom langs prikkeldraad reed(hij is op dat bewuste punt eerder ook het draad in gesprongen omdat er een vrachtwagen aan kwam)

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:22

Heel goed dat je afstapte ! Kijk ik zie het zo : een paard is een vlucht dier , als er dus een eng geluid en niet zichtbaar en herkenbaar is voor je paard kan ze er vandoor gaan , op de vlucht . ( skeelers kunnen ook wat wezen ) .Zoals je schrijft voelde je de spanning al van je paard voor het geluid achter haar ,,dan ga jij ook denken ,, en kan je zenuwachtig worden van de situatie en denken " wat zou hij doen ?".Je moet altijd onthouden dat jij haar leider bent die ze moet vertrouwen , en als jij dan zenuwachtig wordt ( meestal zonder dat je er erg in hebt ) voelt dat je paard ook en denkt dan dat het echt eng is wat er achter haar of hem aankomt omdat hij jouw spanning ook aanvoelt , dus als de leider ook bang en zenuwachtig wordt zit er niets anders op dan te vluchten zo hard als je maar kan .
Omdraaien ernaartoe is ook een oplossing zodat het paard kan zien wat het is .( als er ruimte is )
Ik ben er zoveel keer vanaf gevallen met een buitenrit (in het begin dat ik mijn paardje had ),, maar ik heb ook een paardje die van stichting natuurbehoud kwam , dus 5 jaar lang op de Veluwe gelopen in een kudde en geen mens gezien of in handen was geweest .Het is zelfs gebeurd dat mijn zadel ( net nieuw van Barefoot western model in 2en is gescheurd door het vluchten langs bomen !
Ik was er gelukkig vanaf gesprongen terwijl hij in ren galop op de vlucht vloog dit kwam door een motor die achter ons door het losse grind reed .En nu ik hem al 7 jaar heb is hij nog steeds nerveus met een buitenrit , en stap ik nog steeds af om hem te begeleiden of hem om te draaien zodat hij kan zien wat het geluid of obstakel is achter hem .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:23

Ja, maar je hebt met een rolstoel wel te maken met een redelijk hulpeloos persoon die je ook nog eens in gevaar kunt brengen als een paard gaat dansen of er naar schoppen bv.

Ik ben onlangs afgestapt omdat ik mijn paard niet over een rooster kreeg waar hij eerder eens een noodsprong over had gemaakt. De weg loopt schuin (op of af, hoe je het maar wilt zien). Omhoog springen is niet zo'n ramp, maar een noodsprong naar beneden op losse steentjes is een ander verhaal, dus ik was zelf ook niet zo dwingerig. Ik probeerde hem er in stap over te krijgen. Het is een paard dat makkelijk omhoog komt en ook omklapt, dus ik kan verder niet zo veel als hij echt niet wil of een sprong wil maken. Ik had honden mee, die nog even voor laten gaan heen en weer, maar dat mocht niet baten. Na een tijdje heb ik wel zoiest van "dit schiet niet op" en als er echt geen enkele vordering is, blijf ik niet eigenwijs omdat ik VIND dat afstappen niet moet. Dus eraf en erover heen en weer tot hij er gewoon in stap overging, opstappen en in stap nog een keer heen er weer erover... en daarna was het verder geen probleem meer.
Als ik hem tot een noodsprong had gedwongen, was er A een kans op slecht neerkomen met alle gevolgen van dien en B een slechte ervaring erbij want nog niet zo lang ijzerloos dus het zal heus niet lekker landen.
Als hij dan roosters gaat linken aan die landing, kom ik nooit meer over een rooster. Wat dat betreft moet je soms ook vooruit denken.
Maar verder krijg ik ze meestal wel langs alles door ze eerst gewoon te laten kijken en stapje voor stapje laten naderen zonder al te veel dwang. Het enige dat ik straf is achterwaarts of zijwaarts gaan, dus ze kiezen dan uiteindelijk voor de enige weg die niet afgestraft maar beloond wordt: voorwaarts.
Inmiddels weet hij hoe het werkt en kiest bijna altijd vrij snel voor voorwaarts, dus als hij echt niet wil is hij echt heel bang en dan krijg je alleen maar ongelukken met dwang. En aan de hand durft hij alles als ik er maar bij ben, dus wat zou je dan voor risicos nemen?
Het was trouwens de eerste keer dat ik ben afgestapt in de 39 jaar dat ik rijdt volgens mij. In elk geval kan ik me geen andere incidenten meer herinneren, dus het is niet iets dat ik vaak doe :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:17

ik zou ook afgestapt hebben
stel dat je een eng paaltje tegenkwam, en paard liep ertegen aan, paaltje is niet echt in gevaar
stel dat je passeert aan de rolstoel, paard gaat aan de kletter en springt in de rolstoel, nouja, de persoon erin vind het minder leuk

ikzelf blijf zoveel mogelijk zitten, behalve als ik vermoed dat ik mensen in gevaar kan brengen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:22

ik stap er af zodra hij gespannen wordt. Dan gaat het hoofd de lucht in en maakt hij heel korte pasjes. Wat jouw paard deed dus. En dan stap ik eraf. Aan de kletter gaat hij dan niet, hij ontspant zich weer en na een minuutje ernaast wandelen klim ik er weer op. Ik blijf niet op hem zitten en hem ergens gespannen doorsturen, daar leert hij niets van. Als je paard aan de hand aan de kletter gaat zit er iets scheefs in de verhouding.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:31

Bedankt voor de reacties allemaal, had gisteren helaas geen tijd meer om te reageren. Ik wil nog wel een paar reacties geven.

Antar: de combinatie kwam me tegemoet, dus van omdraaien was geen sprake:P En je hebt helemaal gelijk over de spanning bij de ruiter: daar kan een paard, en die van mij ook, heel heftig op reageren. Ikzelf moet zeggen dat ik nooit echt bang of gespannen reageer als we samen iets engs tegenkomen. Ik blijf met een los teugeltje rijden, ik ga niet klemmen, ik voel me dan ook niet gespannen. Ik voel alleen haar steeds springveerderiger worden :)

Het is wel zo, dat als ik twijfel, zij ook vrijwel niet meer over te halen is om er toch langs te gaan. In dit geval was ze al gespannen, en zette ik haar stil: eenbenige meneer moest over een smal stukje in het midden van het pad rijden, want de rest was diep bandenspoor(trekker) en ik wilde hem wat ruimte geven. Ik voelde haar denken: ojee, baas twijfelt, dit is niet goed! En toen stapte ik eraf. Ik ken haar, dat zou geen probleem geven.

En Pluttersplut(schrijf ik het zo goed?:P): precies, dat losse teugeltje en drijven doe ik ook, als ik tussen 2 'gevaren' door moet. Zoals 2 enge zwerfkeien, een sloot en een tractor met eng bewegend mannetje bovenop, en daarin kent ze me ook: dan zit ik volledig ontspannen en is het goed. Maar dit keer was het dus een zoemend karretje dat op ons af kwam, mét grote hond... het was mij iets teveel van het goede. Maar de 'methode' op zich gebruik ik wel als er geen eenbenige mannetjes in het spel zijn inderdaad.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:05

Ik ben nog nooit afgestapt. Dat zou ik denk ik ook nooit doen omdat de tweede keer als ik langs iets 'engs' kom ze er dan meestal gwn langs door loopt.. & omdat ik mij veiliger voel op een paard, dan langs een paard :P Meestal gaat het zo: dan ziet ze iets engs, zit ze beetje gek te doen, dan stuur ik haar er naar toe, en dan gaat ze vanzelf kijken wat het is en er aan ruiken enzo, en dan is het prima :D Maarja je kan slechts je paard aan die man laten ruiken..

Ik kwam vorige week ook toevallig zo'n elektrische rolstoel tegen terwijl ik langs m'n paard liep. Ze keek eens vreemd, maar liep gwn door toen hij ons voorbij stak. :D

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:07

Maarja, ieder paard is anders en als je je paard goed kent, weet je zelf wel hoe je het beste kan reageren :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:09

Britsel schreef:
Ik ben nog nooit afgestapt. Dat zou ik denk ik ook nooit doen omdat de tweede keer als ik langs iets 'engs' kom ze er dan meestal gwn langs door loopt.. & omdat ik mij veiliger voel op een paard, dan langs een paard :P Meestal gaat het zo: dan ziet ze iets engs, zit ze beetje gek te doen, dan stuur ik haar er naar toe, en dan gaat ze vanzelf kijken wat het is en er aan ruiken enzo, en dan is het prima :D Maarja je kan slechts je paard aan die man laten ruiken..

Ik kwam vorige week ook toevallig zo'n elektrische rolstoel tegen terwijl ik langs m'n paard liep. Ze keek eens vreemd, maar liep gwn door toen hij ons voorbij stak. :D

Ja, dat was bij ons ook zo toen ik ernaast liep. Geen vuiltje aan de lucht! Soms vertrouwt ze de situatie gewoon niet, en als ik er dan naast loop blijkbaar wel. Okee, prima dan :) En nee, meneer keek nogal chagrijnig, dus een snuivend en snorkend paard in zijn snuffert had hij waarschijnlijk niet gewaardeerd :Y)

Blijkbaar voelen meerdere mensen zich veiliger in zo'n situatie OP het paard dan ernaast. Ik moet zeggen dat ik dat meestal niet heb, maar ik ben dan ook maar 1.90 lang dus misschien heeft dat ermee te maken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:09

Maeve schreef:
Maar toen kwam opeens in me op: wat zouden Bokkers doen? Eenbenige meneer mompelde nog iets over ''paard leren dat 'ie maar niet bang moet zijn'', maar helaas heb ik niet de beschikking over een elektrische rolstoel om daar fijn mee te gaan oefenen.
Begrijp me niet verkeerd: ik stap echt niet bij elke enge zwerfkei af, maar dit vond ik toch een goed moment om het wel te doen. Misschien had ik haar er ook wel voorbij kunnen schoppen, maar wat is dan wijsheid??

Ben benieuwd!

Zulke meneren weten het vast beter, ze kennen jouw paard natuurlijk door en door :+

Ik stap ook af als ik te veel spanning voel bij mijn paard. Hij vindt het prettig als hij mij kan zien, en als ik voor hem uit loop loopt hij overal langs/over/door. Hij is tamelijk onzeker over dingen die volgens hem écht eng zijn (waterafvoerroosters bij spoorwegovergangen, ezels, heftig waaiende gele bloemetjes) Als ik er op blijf zitten gaat het niet goed, leert de ervaring :Y) Maar het verschilt per paard. Er zijn paarden waar je meer over te zeggen hebt als je er op zit, er zijn er waar je meer mee kunt als je er naast staat. Dat ligt maar net aan zijn karakter, ervaring en sociale rangorde e.d. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:12

hestejente schreef:
Maeve schreef:
Maar toen kwam opeens in me op: wat zouden Bokkers doen? Eenbenige meneer mompelde nog iets over ''paard leren dat 'ie maar niet bang moet zijn'', maar helaas heb ik niet de beschikking over een elektrische rolstoel om daar fijn mee te gaan oefenen.
Begrijp me niet verkeerd: ik stap echt niet bij elke enge zwerfkei af, maar dit vond ik toch een goed moment om het wel te doen. Misschien had ik haar er ook wel voorbij kunnen schoppen, maar wat is dan wijsheid??

Ben benieuwd!

Zulke meneren weten het vast beter, ze kennen jouw paard natuurlijk door en door :+

Ik stap ook af als ik te veel spanning voel bij mijn paard. Hij vindt het prettig als hij mij kan zien, en als ik voor hem uit loop loopt hij overal langs/over/door. Hij is tamelijk onzeker over dingen die volgens hem écht eng zijn (waterafvoerroosters bij spoorwegovergangen, ezels, heftig waaiende gele bloemetjes) Als ik er op blijf zitten gaat het niet goed, leert de ervaring :Y) Maar het verschilt per paard. Er zijn paarden waar je meer over te zeggen hebt als je er op zit, er zijn er waar je meer mee kunt als je er naast staat. Dat ligt maar net aan zijn karakter, ervaring en sociale rangorde e.d. :)

Haha, ja precies, dat hij nou op zo'n rijdende troon zit betekend niet dat hij de wijsheid in pacht heeft... :o
(Moet zeggen: mijn troon was op dat moment hoger, hihi :D maar ik liep ernaast.)
En praat me niet van heftig waaiende bloemetjes. Op precies die plek zijn we een keer al snorkend in galop bijna het bos in geknald omdat er een enorme paarse bloem in de berm naast de sloot stond. Dát gevalletje had ik ook nog vers in mijn achterhoofd toen ik die meneer zag naderen...

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:13

Ok, ik ben 30 cm kleiner :Y)

Haha, enge paarse bloemetjes jeetje :D