Sam Amore, M2 Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Sam Amore, M2 Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:48

Eerlijk gezegd zie ik nog niet zo veel verandering, Tatjana.
Heb jij een ander idee dan?

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:10

Heey ;) Wat een mooi paardje heb je!

Je proefje is mooi, maar soms mis ik een beetje tempo & impuls..
In galop huppelt ie zo precies en in draf zie ik inderdaad af en toe een tactfoutje..
Misschien als je thuis rijd, heel vlot door rijden en het achterhand goed activeren, hij heeft mooie beenwerking en als hij dus meer impuls heeft zal hij zijn benen nog mooier gebruiken.
Ik hoop dat je een beetje met mijn commentaar bent.. :)
Nog veel succes !
Groetjes

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:24

Er zitten prima punten in je proef, zoals je zit en je handen zijn rustig. er zitten geen grote fouten in , maar het geheel mist impuls, beweging en je mag je oefeningen correcter rijden.
Je paard mag nog losser door zijn lijf gaan lope, dus ga door met het loswerken van je paard.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:22

Bedankt voor jullie commetaar..

Ik rij heb nu wat loser in de hals en ik duurf ook los te laten nu.

T' weekend heb ik weer wedstrijd eens zien wat de jury er van vind :p

Voor mijn gevoel loopt hij iets losser door t lichaam naar nog niet voldoende!!
Maar t begin is er! :D

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:21

Veel succes voor je wedstrijd dan ;) Kzal duimen ;)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:54

Ik ga inderdaad mee met eerder commentaar.
Ik heb het idee dat het paard nooit een keer ontspant of los laat in zijn lijf.
Ook vind ik dat (eerste filmpje) je paard in wendingen en bochten soms echt onregelmatig loopt.
Op het trainingsfilmpje vind ik dat jet echt nog meer moet werken aan lengte en rondrijden, hij mag echt zijn rug wat boller maken ( buikspieren aanspannen) en losser worden, ik denk dat dat al veel scheelt.
Ook mag hij daarna wat flitsender aan je hulpen, maar dat zal vast al beter worden wanneer hij meer kan ontspannen in zijn lichaam.
Veel succes :)

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:38

06-03-11 KNHS Dressuur paarden, Manege Oostmoer, stad aan t' haringvliet

Jury:Mv, M. hoolhorst

Losrijden:
Ik was te laat, ik heb mij vergist in de tijd..
dus ik had 15 min om op te zadelen en los te rijden.

1e Proef:
ik moet er meer aan rijden. hij mag van achter actiever.
hij was ook nog niet helemaal los.

2e Proef:
Helaas een paar foutjes. vooral de overgangen moeten beter... Hebben jullie door nog tip voor?

Uitreiking:
1e proef: 177 2e (5 starts)
2e proef: 180 2e (5 starts)

2e proef:

De overgangen moeten beter.. Hoe kan ik dat gaan trainen??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:58

Pff meid...ik ga gewoon eerlijk tegen je zijn, omdat ik denk dat je er echt hard aan werkt en graag wil leren...bij voorbaat mijn excuus als het soms wat hard overkomt, maar ik wil proberen je ervan te doordringen wat ik zie op je filmpje en je van daaruit te helpen ok?

Je hebt echt, echt een probleem! Je paard maakt tactfouten in draf, en niet heel af en toe een kleintje maar regelmatig en soms enkele passen achter elkaar. Probeer dit filmje (en de andere) eens op een groter scherm te kijken, en let dan alleen eens op de regelmaat van de beweging in draf. Probeer eens te zien wat er gebeurt, ik denk dat het heel belangrijk is dat je beseft wat er gebeurt en vooral ook dat je dit ook thuis gebeurt (maw het is geen wedstrijdspanning)

Ten tweede, je paard is scheef. Kijk eens in je laatste filmpje hoe hij de wending van H naar X maakt. Je paard loopt daar gewoon op drie sporen door de wending heen, hij spant dus zijn lijf en probeert zich mogelijk op deze manier te ontlasten.
Nogmaals, ik hoop dat je het zelf kan zien, het is namelijk belangrijk dat je weet hoe het misgaat, anders kan je het niet oplossen!

Ok, nu even meer concreet. Ik vind je paard onvoldoende de pas afmaken. Dat is iets wat vaker voorkomt op dit niveau, de oorzaak hiervan kan heel goed zijn dat je te veel of te snel hebt willen verzamelen. Hoe los je het op? Simpel ;) Tempo maken. Rijd je paard thuis eens wat langer en lager (niet te laag, neus op boeghoogte is prima!) zet dan je hand wat naar voren en rijd er met je been achteraan. Voor je gevoel moet je echt een stevige middendraf rijden. Dit doe je over de hoefslag en op grote voltes. Na enkele minuten zal je paard wat langer worden, je hand meer opzoeken, en grotere passen gaan maken. Echter je kan het niet in een keer oplossen. Dit is iets wat je voorlopig consequent zal moeten toepassen, zodat het afmaken van de pas weer gewoonte word voor je paard.
Pas als de pas weer groot en lang is, kan je (na enkele weken) voorzichtig weer wat gaan sluiten. Eerst in overgangen, later ook de draf zelf. Je zal merken dat als je voldoende consequent bent geweest, voldoende eraan hebt gereden, en genoeg geduld hebt gehad, dat je paard dan veeel meer gedragen zal blijven dan nu.
Ik kan het helaas niet beter uitleggen, wou dat je in de buurt woonde want ik had je echt graag een keer geholpen ik vind je heel gemotiveerd!
Als je nog vragen hebt zeker stellen, het is lastig om zo iets uit te leggen maar ik hoop dat je er toch iets uit kunt halen.

Tot slot nog iets over de stap, daarvoor geld eigenlijk hetzelfde als de draf. Weliswaar blijft hij in stap beter regelmatig maar hij stapt niet! Wat in je laatste filmpje is te zien heeft niets met verzameling te maken, hij valt gewoon bijna om zo langzaam gaat hij! Veel stappen, naar je hand toerijden, en veeel meer door laten stappen! Ook in verzamelde stap moet je ritme hebben, het enige wat nu gebeurt is dat de beweging trager wordt. In het onderdeel middenstap ga je enigzins in de richting van arbeidsstap maar zelfs dat vind ik eigenlijk nog onvoldoende.
Verder mag je, zeker in het M2, best iets meer ruimte geven nog in de hals tijdens het stappen (tijdens de arbeidsstap bedoel ik dus) Liever een ruime en actieve stap met een iets langere hals dan in de draf dan hem kort houden waardoor de stap er niet meer uitkomt.

Heel veel succes, ik hoop echt dat je er wat aan hebt, ik vind jullie wel een mooie combinatie, ik denk dat dit paard het zeker voor je wil doen alleen de manier waarop hebben jullie nog wat hulp bij nodig. Succes!

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:52

M2 is inderdaad een erg lastige klasse, het ziet er hier en daar best goed uit. Ik zag ook wat tactfouten. Probeer weer wat meer terug naar de basis te gaan. Succes verder.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:02

Ik vind hem ook extreem veel zwiepen met zijn staart ( zeker voor een ruin)
Gezien zijn scheefheid in de proef, is het niet verstandig hem eens na te laten ?