Nagefelijk met overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:41

Naar mijn idee denk je verkeerd om. Eerst komt de impuls, vanuit de achterhand en pas daarna komt het nageeflijke. Het is dus niet nageeflijk rijden en daarna je tempo en impuls terug krijgen, maar eerst je tempo en impuls op orde en vervolgens in dat tempo en met dezelfde voorwaartse drang werken aan de onstspanning.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:42

Niet oplossen, naar voren rijden. Dat ze dan omhoog komt is logisch, je paard moet eerst leren lopen zonder handrem erop. Actie van jou is reactie van haar, ten alle tijden. Blijf consequent rijden met een licht verende, contstante!!! verbinding met de mond. Volg haar, vraag en sta toe. Laat het nageven even achterwege, eerst vooruit kunnen rijden op 2 teugels en 2 benen. Als ze eenmaal actief voorwaarts gereden is (daar kunnen maar zo 3 trainingen overheen gaan, je moet het zelf ook leren goed doen) gaat ze de hand vanzelf volgen. Nu gaat ze sterrenkijken omdat ze nog niet in balans is wanneer ze ritmisch voorwaarts moet draven.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:35

Chaos schreef:
Dat ze dan omhoog komt is logisch, je paard moet eerst leren lopen zonder handrem erop.

Dat is het probleem ook niet. Ze is juist regelmatig iets té voorwaarts. Die handrem heeft ze totaal geen last van.

Chaos schreef:
Volg haar, vraag en sta toe. Laat het nageven even achterwege, eerst vooruit kunnen rijden op 2 teugels en 2 benen. Als ze eenmaal actief voorwaarts gereden is (daar kunnen maar zo 3 trainingen overheen gaan, je moet het zelf ook leren goed doen) gaat ze de hand vanzelf volgen. Nu gaat ze sterrenkijken omdat ze nog niet in balans is wanneer ze ritmisch voorwaarts moet draven.

Ik denk dat ik mijn eigen paard het beste ken, voorwaarts en actief dat is ze juist WEL! En nee ze volgt mijn hand niet vanzelf heb ik al geprobeerd. Iemand die een hoger niveau heeft als mij die heeft het ook al geprobeerd en die loopt tegen hetzelfde aan STERRENKIJKEN!

Voorwaarts draven kan ze heel goed en dan is ze ook supersnel en valt ze niet naar binnen. Dus die balans is er ook al.

Chaos

Re: Nagefelijk met overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:47

Sorry hoor, dan spreek je en jezelf nogal tegen, en je OP klopt dan niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:56

Snel is niet hetzelfde als voorwaarts.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:16

Snel is niet hetzelfde als voorwaarts inderdaad. Een paard kan heel rennerig zijn (en dus snel), maar ondertussen niet goed zn rug gebruiken en zn achterhand onderzetten. Je krijgt dan een heel snel paard dat op de voorhand valt en ook niet nageeflijk loopt.

Kunst is om het rennerige om te buigen naar voorwaarts op jouw hulpen. Meer van achter naar voor rijden, alsof je op haar kont zit.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:22

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem.

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:38

Rennerig is ze zeker niet. Voorwaarts is ze ook. Oké kan misschien nog wel beter maar als ik hulpen geef dan reageerd ze er wel op.

Ben ook steeds bezig met schijnovergangen, schakelen in tempo, overgangen van stap/draf en terug.

Maar met mensen aanvallen op wat er gepost wordt bereik je niks. Ik vraag alleen maar info, dat is ook de reden dat ik dit topic heb geopend.

Voor de mensen met nuttige en bruikbare tips: Je bent welkom om hier te posten. Onnodige post kan ik niks mee.

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:36

Zelf heb ik ook een vrij jong paard, en het is inderdaad een kwestie van blijven oefenen. Naarmate je je paard meer traint krijgt het paard van zelf meer balans en is het voor het paard makkelijker om ook in overgangen nageefelijk te blijven.

Je kunt het beste je handen laten staan bij een overgang. Dus niet naar je toe halen of naar voren doen. En voor de rest veel tempowisselingen en schijnovergangen. Wanneer het paard het op de rechte stukken moeilijk vindt zou je hem ook op een volte kunnen zetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:05

En denk je dan omdat je al een eeuwigheid rijdt dat je niets meer kan leren ?????
ik ben 53j en rij ook al van in mijn prille jeugd, en ik volg nog steeds les.
mssn kan je dit aan jezelf ook even melden dan.
Je vraagt info en je kreeg ook info, maar het was mssn iets dazt je niet graag hoorde, ook die info hoort erbij hé.
Er moet idd respect zijn voor elkaar, maar zo dadelijk iemand gaan afsnauwen is zeker niet nodig.

Only_Gold schreef:
midgie schreef:
Met voorwaarts bedoel ik geen tempo, miss eens wat meer theorie gaan leren.

Sorry?? Rij al een eeuwigheid dus lijkt me niet nodig.
Meer reacties in de trant worden niet geacepteerd en direct gemeld.
Ik vraag om info, niet zulke reacties!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:31

klopt maar ik snap haar reactie wel, als je iets post gaan mensen er meteen vanuit dat je een 14 jarig penny meisje bent wat maar aanmodderd. Dus misschien is het fijner om opbouwende kritiek te geven in plaats van aan te vallen of een sneer te geven. Maar goed dat was off topic maar wel iets waar veel mensen waaronder ik tegenaanlopen als ik hier een serieuze vraag stel.

Maar goed on topic waar woon je ik heb namelijk een hele fijne instructrice en die zoekt nog lesklanten.
Ik rij op een friezenstal en het is met name bij friezen erg belangrijk dit goed aan te pakken. Ze hebben namelijk nogal de neiging om meteen achter de teugel te kruipen.
Mijn paard heeft ook de neiging om omhoog te komen tijdens overgangen. Zolang ze in haar eigen tempo mag lopen loopt ze prima, maar zodra ik langzamer wil heeft ze moeite om netjes te blijven lopen. Ik rij heel veel tempo wisselingen om haar snel aan mijn been te houden. Maar het is ook een kwestie van sterker worden. Tijdens overgangen moet je haar rug gebruiken en dat is moeilijk dus willen ze er graag onderuit.
Ik rij heel bewust mijn overgang, als ik voe dat het mis ga schakel ik terug en begin in opnieuw. Ik rij een overgang en wanneer ik voel dat ze iets omhoog kom hou ik mijn hand licht aan en geef wat been en dan zakt ze meestal meteen weer. En anders begin ik overnieuw. Wanneer ze netjes laag blijft sta ik meteen weer toe en rij ik haar zo lang en laag mogelijk.
Maar wees gedoseerd met je hulpen. Als je een overgang te abrupt rijd ben je haar weer kwijt.
Succes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:46

en zo is het, geen kiloeters maken, maar heel veel schakelen, ik doe dit nu ook met een fries, aan de longeerlijn, en gaat na 2 weken zelfs al galloperen als ik hem laat(schrikken) om hem vlotter te krijgen, hij is echt niet bang maar reageerd wel voorwaarts, zodat hij vrij simpel in galop springt en steets zelf langer blijft gallopperen. 8-)

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 14:54

@Amvbeek - Ik woon in Drenthe dus ik denk dat die afstand te groot wordt?
En nee ik ben geen 14 jarige, al lang geleden gepasseerd en ja het is een serieuze vraag van iemand die serieus met de paardensport bezig is net als jij!

Schijnovergangen was ik ook al wel mee bezig, komt ze omhoog begin ik weer overnieuw. Doet ze het goed dan beloon ik haar en doen we wat anders. Even later probeer ik het weer op dezelfde manier (werkt wel goed)

@montyjansen - Schakelen deed ik ook wel maar kan ik nog wel meer gaan uitbreiden.

Alle 2 bedankt voor de tips, hopen op meer!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:21