Klaar voor ons debuut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:26

je hakken iets meer uitdrukken,
iets jezelf meer naar boven richten dus niet te ver naar achteren gaan leunen,
dit zie ik heel erg in het filmpje als je in gallop aanspringt.

verder leuk paardje succes ermee!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:40

Leuk! Alleen probere je hielen nog iets meer naar beneden te houden, en hem iets minder vast te houden :)
Succes !

_Jessie

Re: Klaar voor ons debuut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:21

@ MAcmoon: Ja klopt met aanspringen heb ik zelf nogal moeite om mooi recht te zitten inderdaad.

Klopt hakken uitdrukken gaat nog niet zo goed want mn laarzen zijn een week oud :Y) Heb nu dus ook een grote blaar op mijn hiel :') Maar jullie hebben wel gelijk!

@ Knollietuin, toevallig kreeg ik de tip om jou even te pb-en over les. Bij deze ga ik je even pb sturen ;)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:27

Jessie ik vind inderdaad je filmpje ondanks dat daar ook puntjes aan zitten minder hangerig tonen.
Maar jullie zijn al van ver gekomen en geduld is het sleutelwoord :D

Dat hangen is ook nog bij hem vandaan omdat hij dan graag bij jou steun zoekt.
Eigenlijk moet je inderdaad dan leren los te laten zodat hij niet aan jou hangt.
En tempowisseling terug en voorwaarts, maar dat is volgens mij al gezegd ;)
Als je inderdaad aan de boven genoemde punten werkt wat de rest ook aangeeft komt het vanzelf helemaal goed :j

Ik kom snel eens langs bij je topper kijken
Ben je door de weeks ook vrij of alleen in het weekend :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:41

Tnx an! :D
Ik ben vrijdag middag om kwart over 4 klaar en anders inderdaad alleen weekend.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:46

moet eerlijk bekennen dat ik dit liever nog niet zie op het wedstrijdterrein, heel goed dat je de stap wilt zetten en gewoon km gaat maken. Maar persoonlijk zou ik zeggen lekker thuis houden en eerst verder werken aan de basis.
Paard duikt heel erg op de voorhand dit kan je oplossen voor goed van achter naar voor te rijden en goed blijven ondersteunen met je been en schijnovergangen rijden.
paard oogt mij verder wat stijf, dit kan je oplossen door veel voltes en vooral slangevoltes te gaan rijden.

Let erop dat het paard enkel doet wat jij van hem vraagt en dat je hem alles goed en op tijd uitlegd, dus tijdig de stelling wisselen en dat soort dingen.

Waarom heb je dat bitje erin hangen? zou mijn keus niet zijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:18

@ Pashon: wil je uitleggen waarom je dat bit niet zou kiezen? :)
Keuze van mij voor dit bit (dikke dubbelgebroken) is omdat hij in het begin nog wel eens ging racen en rennen en stuur loos werd
(lees ik heb al in een hek gehangen met paard, in sloot gelegen en midden op straat gestaan). Als ik hem dan een keer om moest trekken zit niet gelijk dat bit aan de andere kant van zijn hoofd ;)
Nu heb ik dat niet meer maar hij loopt er in principe wel lekker op.
Tot dat alle knopjes er op zitten en we verder zijn hou ik dit bit er in, daarna komt er een dubbelgebroken bustrens.
Voltes, slangevoltes en achtjes nemen we wel mee inderdaad. Vind je hem stijf in hele lijf of alleen voor?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:23

kan natuurlijk niet precies zien wat voor bit het is, maar het oogt vrij scherp persoonlijk houd ik er helemaal niet van om rijtechnische problemen op te lossen met een scherper bit of wat dan ook al weet ik ook heel goed dat je er soms niet aan ontkomt.
Het paard oogt inderdaad vrij strak en sterk in het begin maar durf bijna met zekerheid te zeggen dat dat met een andere manier op te lossen is als met een scherper bit.

Hij oogt mij in zijn hele lichaam strak maar inderdaad met name in de schouder en hals.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:36

Ik weet (denk ik) wel waardoor het lijkt dat hij scherp inwerkt, door het hangen trekt het bit onwijs in de mond.
Want ik heb altijd geleerd (correct me if i'm wrong) dat een dikker, dubbel gebroken bit minder scherp inwerkt? Uiteraard gevolgd door een stille hand.
En ik ben het met je eens hoor! Rijtechnische problemen moet je niet met een scherper bit oplossing maar dit was een stukje veiligheid :)

mhm ik zit al tijdje met het idee om een keer een masseuse te laten komen voor hem, wie weet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:48

dat dat verteld word klopt inderdaad (van het bit) maar dat is klinkare onzin, de mensenhand maakt een bit scherp of niet. een heel dun stang bitje kan met de juiste hand veel zachter in de mond liggen als dat dubbelgebroken bitje die dikker is en waar men maar aan loopt te trekken en doen.

Elk bit mits juist gebruikt is zacht in de mond.

Je onderbouwd het goed en pakt kritische punten heel goed op, mijn complimenten daar voor.
Verder snap ik heel goed dat een wat scherper bit (mits de hand hetzelfde blijft) een uitkomst kan zijn, maar ik geloof niet dat het de oplossing is voor jou probleem ik ben van mening dat dat rijtechnisch veel beter op te lossen is/ was dan een scherper bitje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:18

dit bit is geen scherp inwerkend bit hoor,de knevels aan de buitenkant zorgen er voor dat t bit mooi midden in de mond blijft zitten.
als je nog ns een goede masseuse zoekt weet ik wel een goede,als je intresse hebt pb je me maar

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:27

Klaar voor je debuut: stel een doel voor jezelf, bijvoorbeeld wedstrijdervaring doen om je paard op vreemd terrein te wennen, zelf weer in het wedstrijdritme komen...maar als je gaat voor de winstpunten, dan zou ik nog even oefenen. Een jury ziet niet of jij voor t eerst komt rijden, of al voor de 14e keer. Een winstpunt in de B, betekent klaar voor de L1...en dat ben je nog niet.
Maar als je gaat om ritme op te doen: gewoon gaan met die banaan en thuis lekker verder oefenen!
Succes!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:22

Deze kneveltrens is niet scherper dan een gewone trens hoor! Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Is inderdaad bedoelt voor jonge paarden zodat het bit stiller in de mond ligt en minder makkelijk door de mond getrokken kan worden.

Ik vind het een erg mooi paard, en een mooie combinatie. Je past er goed op.

Ik vind dat het paard nog veel te veel op de hand hangt. Je zegt daar zelf geen raad mee te weten, maar weet je lesgever niet een oplossing? (een goede lesgever weet die)
Je kan je daar het beste als eerst op gaan focussen omdat dat al een groot deel van de problemen op kan lossen. Het paard moet leren geen druk te geven op het bit. Dit doe je door een lichte druk aan te nemen op je buitenteugel en wachten tot hij loslaat in zijn mond, zodra hij dat doet ontspan je je hand. Zodra je voelt dat hij weer gaat hangen pak je weer wat druk op buiten net zo lang tot hij loslaat, en dan gelijk weer ontspannen in je hand. Als je dit consequent toepast leert hij vanzelf dat niet hangen lekker is want dan krijgt hij ontspanning in zijn mond. Je kan dit in het begin toepassen met een lichte buitenstelling, dat maakt het iets makkelijker. Gewoon de bak rond of op een grote volten en net zo lang blijven doen totdat hij snapt wat jij wilt. Dit vraagt wel om een consequente ruiter en het mooist zou zijn als je lesgever je hierbij helpt!

Wat het B debuut betreft, je merkt vanzelf of je op niveau zit als je je punten krijgt. Ik zou wel in de tussentijd heeeeel hard aan dat hangen gaan werken want daar word je wel op afgestraft, ondanks dat het 'maar B' is. Een onstuimige galop of wat foutjes in bijvoorbeeld middendraf zijn niet zo erg, maar de basis moet goed zijn. Een goede basis is een los, rechtgericht en ontspannen paard. Dat zie ik op deze foto's nog niet helemaal.
Veel succes met alles!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:38

@ Pashon: Ik sta open voor alles en wil graag zoveel mogelijk leren! Bedankt voor je compliment!
En inderdaad een vriendelijk bit is een vriendelijke hand.

@ Knollietuin, je hebt pb :)

@ schipper1: mijn doel is om te rijden, ervaring en lachen met afgroeten :D
Rond de 170 rijden moeten we kunnen maar winstpunten gaan we niet voor inderdaad.

@ Matsje: Ik wil inderdaad in de tussen tijd puur alleen op het hangen trainen. Zowel voor mij al voor hem moet dat eruit want ik heb na rijden altijd spierpijn alleen op de verkeerd plekken.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:18

je moet wat rustiger gaan zitten en inderdaad je handen niet vastzetten. probeer wat mee mee te gaan met je paard.
met het filmpje ziet de overgang van draf naar gallop er niet echt lekker uit, heel onrustig en onconfortabel.
het is net of je paardje hangt .. of ligt het anders??

verder ziet het er netjes uit,!! :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:42

@ GInaaDeXter: Dank jewel :D vind het wel leuk dat vele ons een leuke combi vinden hihi

@_Izaa_: Klopt die overgangen gaan soms wel goed, soms niet goed zoals op het filmpje. Hij hangt waardoor doorzitten ook niet echt prettig gaat, wat resulteert in stuiteren, wat voor paard niet prettig is etc etc beetje visueel cirkeltje inderdaad. Dank jewel

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:52

Heb al veel opbouwend kritiek voorbij zien komen, wou daarom alleen even zeggen dat ik foto nr 11 ( vanuit de schoft...) juist wel mooi vind +:)+

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:14

Wat word harry toch knap*D, ziet er netjes uit hoor.
tips, ga ik mee wat er al gezegt is:)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 09:27

@ liekemel: Dank je wel :D

@ xXIris: jaja onze johnsons zijn gewoon knap haha :D dank je

bjonrsnoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:34

ziet er goed uit, lijkt enkel dat ze op je handen gaat hangen... probeer dat te voorkomen.. :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:50

Klopt hij hangt heel erg. Gister tijdens de les was het al beter maar hij hangt nog erg graag. Dank jewel :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:52

het is wel heel belangrijk dat als hij gaat hangen je niet terug gaat hangen, als hij gaat hangen dan flink vooruit "schoppen" vrij kort daarna weer terug nemen en weer oppakken dit continu blijven herhalen als hij gaat hangen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:54

Ik heb gister precies gedaan zoals jij nu zegt Pashon en hij liep als een speer!
Had er fijne lichte stukken bij zitten waar ik erg blij mee was (lees geen spierpijn na uurtje rijden :D ) dus maar even proberen te fine tunen denk ik. Hoop gehad aan alle tips hier :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:06

het is heel belangrijk dat je daar heel consequent in blijft dus ook als je eens een ontspannen buitenritje gaat maken, hangen is hand los en vooruit.

Just_Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:41

Ik vind het er goed uitzien, Een vooruitgang zeker.
Aandachtspunten geef je zelf al aan.

Maar ik denk dat je wel klaar bent voor de B hoor :)
En verder gewoon veel blijven oefenen.