3 jarig paard loopt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:32

Ik ken natuurlijk de hele situatie niet en weet ook niet hoe goed je rijd en wat voor begeleiding je hebt maar...

Misschien even een paar stapjes terug doen.. duidelijk en consequent zijn!!

De basis aan de longe; met je stem, stap = stap, draf = draf.. Direct actie en ander grotere hulp.

als dat goed gaat onder het zadel, stem hulp+ been = meteen weg. geen reactie dan grotere hulp
been = meteen weg! Hij moet daar echt heel goed naar luisteren.
Zijn basis dingen die heel makkelijk aan te leren zijn. Als ze je maar consequent herhaald.
En belonen als het goed gaat!! en niet vooraan tegen houden. Hoe het verder rij techniesch is heeft dan geen prioriteit als er maar reactie komt.

En geloof in je zelf, als jij denkt.. owjee dadelijk stopt hij weer.. dan voelt hij dat aan.
dus rijd duidelijk.

misschien nog een idee; Longeer je op de zelfde plaats als dat je rijd? anders eens alleen gaan rijden in de longeerbak misschien dat hij daar de link beter legt. tussen het schakelen en voorwaarts rijden.

Naja het zijn maar ideeën.. hoop dat je er wat aan hebt!

losgooien wat hier boven staat zou ik igg niet doen. zorg dat jij bepaald wat hij moet doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:32

Lottexxx schreef:
Maar als je alleen in de bak rijd dan kan hij toch achter niemand aan lopen?Of ben ik nou zo dom :o

Een net zadelmak paard, doe je nooit in je eentje.
Je zal er maar afgebokt worden of er gebeurt iets anders. Jonge paarden train je eigenlijk altijd met iemand erbij.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:34

ik lees alleen maar dat je alles al eens bij de hand heb gehad: je hebt paarden beleerd en doorgereden, je hebt moeilijke/gemene en angstige paarden gereden, jeh ebt veel handpaarden gereden/meegenomen.

alle adviezen heb je al geprobeerd of werkt niet, maar ik denk dat je gewoon niet doortastend genoeg ben.
laat iemand met een longeerzweep hem echt eens goed raken, of beter: laat iemand hem longeren met jou erop, en ga vandaaruit steeds een stapje verder in het bevestigen van je hulpen.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:34

Johanna59 schreef:
Lottexxx schreef:
Maar als je alleen in de bak rijd dan kan hij toch achter niemand aan lopen?Of ben ik nou zo dom :o

Een net zadelmak paard, doe je nooit in je eentje.
Je zal er maar afgebokt worden of er gebeurt iets anders. Jonge paarden train je eigenlijk altijd met iemand erbij.

Okee daar zit wat in ja. Bedankt.
@TS:succes in ieder geval

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:49

Je moet het uitdagend maken voor je paard. houd het leuk en beloon heeeeeel veel wat hij goed doet, zelfs de aller kleinste dingen Op het moment dat hij stilstaat geef je kuit druk, al verplaatst hij enkel zijn lichaam naar voor (maar nog niet een stap zet) dan al uitbundig belonen (hij reageerd al iets) dat steeds uitbreiden. Als hij het leuk vind zal hij ook echt een stapje zetten. Dit heeft niks te maken met niet durven hoor! Hij weet dat jij opgeeft!

Je zal wel weer opnieuw moeten beginnen, eerst vanaf de grond (longeren longeren longeren, dan iemand erop aan de longe, en blijf hem met alles belonen tot het overdreven toe tot je erzelf knettergek van word maar dit is heel belangrijk voor je paard. Wissel longewerk af met een paar balkjes lopen dit is weer een uitdaging, ga je paard verkeersmak maken aan de hand is ook weer afwisselend. Je paard verkeersmak maken krijg je een super band met je paard hij moet jou immers vertrouwen dat het niet eng is dat er een tracktor, vrachtwagen of wat dan ook langskomt. Jij bent zijn baas zijn leider. (ga vrijheidsdressuur tussendoor doen dit vinden 9 vd 10 paarden heel leuk).

Als hij jou zal zien als leider en een band met je krijgt zal hij voor je willen werken en dan zal het ook makkelijker gaan in de bak, en ook hierbij zet hij 1 stap gelijk belonen en dit uitbouwen.
Hoe moeilijk het ook is je zal echt heeeeeeeeeeeel veel geduld moeten hebben en heel veel hulp van mensen die er echt verstand van hebben!

Friezen kunnen knoert sterk zijn in wat zij willen maar ze moeten wel weer respect voor jou hebben, op dit moment zou ik zeggen dat je hem niet een tik (en ja ik heb het over een echte harde tik) moet geven. Daar is het nog te vroeg voor kijk eerst eens op een andere manier zoals ik hem bv hier boven schreef. Ga je hem nu afstraffen met een harde tik zal hij zich meer tegen je keren en wil hij straks niet meer met je samen werken omdat hij jou associeerd als iemand die gefrustreerd met een paard bezig is.
Ik ben zelf echt wel van actie is reactie van uit het paard bij geen reactie is er een gevolg voor je paard hetzij een hardere beenhulp/tik maar op dit moment moet jij een stapje terug doen.

Je hebt het over dat je hem zadelmak kreeg toch? hoe hebben zij hem ingereden?Is hij door een prof ingereden, veel mensen denken dat ze een paard zadelmak kunnen maken maar hier kan het meest mee verpest worden.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:52

Johanna59 schreef:
Unicyn schreef:

De motor van het paard zit aan de achterkant. Op de schouder tikken met de zweep heeft dus geen enkel nut. Sla dan achter je been, zodat hij begrjipt dat been voorwaarts betekent.

O, dat wist ik niet.
Weer wat geleerd. Detail: waar is die persoon dan voor, die er bij hoort te zijn met lange longeer zweep?
Of, misschien schiet onze jarenlange ervaring nu dan toch te kort. Bedankt voor de leerzame tip

De persoon met de lange zweep, zou ook 'achter' het paard moeten staan, in ieder geval gericht op de achterhand, en op deze manier proberen het paard voorwaarts te krijgen. Stel dat je met de lange zweep op de schouder mikt, dan zal het paard nooit gaan lopen, omdat je hem dan eigenlijk tegen houdt. Dus altijd van achter naar voren werken, dat is ook zo als je erop zit..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:53

goed verwoord diesel83!
Precies zoals ik het ook bedoel.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:31

ik rij ook op een fries, die is inmiddels al 5.
friezen worden laat ingereden, rond hun 5e ongeveer.
mijn fries is ook met 3 ingereden.
ik raad je écht aan,om je fries eerst eens te gaan longeren of vrijheidsdressuur
, want wat al
eerder gezegd werd, 3 jaar voor een fries is écht heel erg vroeg!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:39

Unicyn schreef:
De motor van het paard zit aan de achterkant. Op de schouder tikken met de zweep heeft dus geen enkel nut. Sla dan achter je been, zodat hij begrjipt dat been voorwaarts betekent.

Paard moet wel bij de les blijven, doe je dat in het begin met een springzweepje op de schouder, lijkt me dat een prima oplossing, totdat het paard weet wat voorwaarts is.

Unicyn schreef:
De persoon met de lange zweep, zou ook 'achter' het paard moeten staan, in ieder geval gericht op de achterhand, en op deze manier proberen het paard voorwaarts te krijgen. Stel dat je met de lange zweep op de schouder mikt, dan zal het paard nooit gaan lopen, omdat je hem dan eigenlijk tegen houdt. Dus altijd van achter naar voren werken, dat is ook zo als je erop zit..

Misschien moet je even lezen...

Geloof niet dat Johanna59 iets nieuws verteld....

lovemario

Re: 3 jarig paard loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:23

paard is ingereden bij proffecionele mensen.

wij hebben het niet zo luxe dat we en een longeer bak en een rijbak hebben..

dus longeer hem op de zelfde plek als dat ik hem rij.

hoef verder geen gezeur dat 3 te vroeg is. zo heb ik hem gekregen en kan er niks aan veranderen.

vrijheids dressuur is misschien wel een goed idee.
ga dat ook eens proberen.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:34

Ik snap echt het probleem niet. Als je gaat rijden zonder
andere paarden in de bak. Met alleen iemand in het midden
die je helpt en die eventueel een longeer zweep heeft
dan gaat die zoiezo nergens achter aan.
Hoe je het dan ook wend of keert dan gaat hij echt wel een
keer vooruit. Als je het maar lang genoeg volhoudt.

sucses

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:40

hij gaat dan gewoon stil staan, en wil echt niet meer.
dan doet ie weer 3 stappen voorwaard en beloon ik heb goed, daarna gaat ie weer stil staan.
5 minuten later, gaat ie weer een paar passen lopen, en beloon ik hem weer goed, en dan gaat ie wéér stil staan..

kan slaan wat je wil, maar het helpt niet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:43

Als ik het zo lees, ben je gewoon niet consequent genoeg.

Ben je helemaal alleen? Zoek er dan even iemand bij die ervaring heeft met jonge paarden en er een duidelijke visie op heeft. Gaan met die banaan, en niet allerlei, voor je paard twijfelachtige, hulpen en gedachten.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:46

oke, dus als je een paard slaat, flink wat been geeft, duidelijke stemhulpen ben je niet consequent genoeg?
wat wil jedan? het paard helemaal verrot slaan totdat ie eindelijk een stap verzet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:59

lovemario schreef:
oke, dus als je een paard slaat, flink wat been geeft, duidelijke stemhulpen ben je niet consequent genoeg?
wat wil jedan? het paard helemaal verrot slaan totdat ie eindelijk een stap verzet?

Slaan en been geven betekent niet meteen dat je consequent bent. :P

Citaat:
con·se·quent bn, bw 1 (van handelingen) uit het voorafgaande logisch voortvloeiend 2 (van personen) handelend overeenkomstig denkwijze, toezegging of genomen beslissing

Ik vroeg je of je alleen was, en of je ervaring met jonge paarden hebt.
En zo nee, raad ik je aan een ervaren iemand erbij te roepen.

Overigens, als je dan de harde hand er aan geeft, zou ik toch eerder het paard 'omtrekken' dan dit wat jij nu doet. Als je het paard omtrekt gebeurt er waarschijnlijk meer dan wanneer je doorgaat op de manier die je nu hanteert.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:06

Is dit paard in zijn jeugd afgespeent.
Dat zal niet bekend zijn, ik vraag dit omdat,

Dit verhaal komt mij bekent voor, in het verleden
hadden we bij het bedrijf waar ik werkte een super manege paard
sprong zelfs met gemak 1.80 met twee vingers in zijn neus
maar er moest wel een ander paard bij zijn liefst andere kant hindernis hij vertikte het
om voor op te rijden of maar alleen in de rijbaan te bewegen.
hij was wel altijd bij zijn moeder gebleven en nooit alleen geweest
respect voor mensen was er ook niet
Dit vertel ik om je te waarschuwen dat je er echt aan moet werken

Nu zou ik in jou geval eens kijken of je zo veel mogelijk voorwaartse dingen de te doen
zo als het longeren in de bak met geen andere paarden er bij
veel grondwerk en hem respect voor de zweep aan leren
Maar ik wil je wel advieseren er echt iets aan te doen een manege paard heb je niks aan
of dat moet je willen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:20

Er klopt idd iets niet in je verhaal, je zegt longeren is geen probleem.
Maar als je los rijdt en die man/vrouw die normaal longeert die staat in het midden, dan zou je paard eigenlijk net hetzelfde moeten reageren als aan de longe, doet hij dit niet , dan is het longeren niet echt goed aangebracht, het paard zou eigenlijk moeten denken ik wordt nu gelongeert en alles is zoals het zou moeten zijn aan de longe. Met of zonder lijn eigenlijk zou dit geen verschil mogen maken.
In de piste is dit idd iets moeilijker, ik zou dus eerst dit opnieuw bevestigd zien in een "round-penn" ronde piste, longeerbak.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:22

ik zou er voor gaan zorgen dat hij verkeers mak word ,ga wandelen met hem aan de hand,of ga er op en iemand anders houd hem vast.ik ga altijd met mijn jonge paarden naar buiten recht uit recht aan,en houd hem niet vast van voor geef hem ruimte om te kunnen lopen.werk buiten aan je basis gangen.en ga alleen neem geen andere paarden mee,want hij moet het alleen kunnen.succes.ik kan je niet verder helpen omdat ik zo'n problemen nooit gehad heb met mijn jonge paarden,ze zijn bij mij al verkeersmak zijn ze nog geen half jaar oud.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:22

dat lijkt mij ook een goed idee.
Mogt je geen longeerbak hebben kun je altijd
met hindernissen een grot bak afzetten.
Zo heb je toch een kleiner (longeer bakje) :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:23

dit is inderdaad vreemd,hij staakt toch niet omdat zijn zadel niet lekker ligt en hem dit irriteerd,het zou kunnen maar dat weet jij natuurlijk wel.
aeolusnr1 schreef:
Er klopt idd iets niet in je verhaal, je zegt longeren is geen probleem.
Maar als je los rijdt en die man/vrouw die normaal longeert die staat in het midden, dan zou je paard eigenlijk net hetzelfde moeten reageren als aan de longe, doet hij dit niet , dan is het longeren niet echt goed aangebracht, het paard zou eigenlijk moeten denken ik wordt nu gelongeert en alles is zoals het zou moeten zijn aan de longe. Met of zonder lijn eigenlijk zou dit geen verschil mogen maken.
In de piste is dit idd iets moeilijker, ik zou dus eerst dit opnieuw bevestigd zien in een "round-penn" ronde piste, longeerbak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:33

Ik zie dat er hier een belonings probleem ontstaan is.

De enige beloning die werkt bij een paard is stoppen met alles en hem lekker op stal zetten met een berg hooi of een voerbak vol krachtvoer, enz.

Nu lees ik ergens, hij doet drie stappen en dan beloon ik hem.

Een dier snapt dat niet zoals wij mensen.
Je beloont hem na de drie stappen, dus hij staat stil.
Dus het paard wordt beloond voor het stilstaan.

Begin er eens mee om tijdens het rijden te stoppen met belonen.
En daarnaast je mond dicht te houden.

Er zijn in het begin maar vier opdrachten voor een paard en die zijn, stap, draf, galop en ho.
Begin daar mee te longeren en tijdens het longeren worden alleen die vier woorden gebruikt.

Dus geen braaf of kom op, of weet ik veel wat, wat de mensen allemaal roepen.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:39

Ga eerst eens proberen een vriend te worden van je paard. Ik vind dat dit allemaal heel erg negatief naar je paard toe klinkt. Wat trouwens niet wil zeggen dat een vriend niet consequent is.
Ga wandelen en grondwerken met je paard. Zorg dat je paard jou als leider gaat zien. Stop even met dat wat niet lukt. Nu is er elke keer een hoop frustratie en dat voelt hij ook. Ga leuke dingen doen en maak het even makkelijker voor hem. Ga dus iets doen wat hij al kan en snapt en leuk vind. Op die manier word het "werken" ook weer leuk. Ook kan je op deze manier werken aan zijn zelfvertrouwen.
Je kan er idd niets aan doen dat je hem als 3 jarige ingereden hebt gekregen. Maar zal er nu als ik jou was wel rekening mee houden dat hij pas 3 is. Denk dan aan conditie, spier op bouw en concentratie.
Heel veel succes en ik hoop dat het rijden en samen werken leuk word voor jou en je paard.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:17

Als hij niet alleen wil lopen wil hij dat dan ook niet als je hem uit stal haalt of alleen in de bak bent? Wat mischien handig is om te doen is om te longeren. Werkt dat niet haal dan een paard in de bak en werkt dat ook niet Dan is het mischien slim om helemaal overnieuw te beginnen hij is immers nog maar 3.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:34

ik lees dit even mee!
wilde net een topic gaan openen over mijn 4,5 jarige merrie.

-zadelmak
-kan der zo op stappen, uitermate braaf

maar het punt is, ze wilt alleen lopen als er iemand naast haar loopt. (dus iemand die der aan een touw vast heeft en mee loopt terwijl ik erop zit.)
mijn paard doet verder gewoon alles alleen. Naar buiten zetten, naar binnen halen, poetsen, opzadelen etc.
Ze kan goed alleen zijn dat is het punt niet...

Ik hoop dat ik deze reactie hier gewoon mag plaatsen. (aangezien het geen onderbouwend commentaar is)

Any way, voor jou is het misschien een idee om wat grondwerk te doen? Dat ie alleen is met jou en op jouw let :D
Doe ik ook veel en dat werkt best goed! vertrouwen _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:04

Lijkt me, dat als het longeren goed gaat, dat ook goed zou moeten gaan met (om te beginnen) jou als passieve passagier. Je maakt dan gewoon gebruik van de kennis van het paard die er al in zit.
Als jij gewoon goed meegaat in de bewegingen, paard verder niet stoort, handen van teugels af laat etc om te beginnen, zou dit geen probleem moeten zijn.
Vandaar uit kun je opbouwen met bv been aanleggen, gevolgd door reactie longeur.

Als het paard echter meteen de kont voor de krib gooit als je erop zit, tijdens een doodnormale bekende longeeroefening, zou ik denken dat de ruiter of het zadel het probleem is...

Daarnaast kan hij het ook dodelijk saai vinden in de bak. Rijden buiten is geen optie. Wandelen misschien? te beginnen met 10 meter?