martingaal bij steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: martingaal bij steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:33

Antwoord op jou vraag is heel simpel: Ja het word gevaarlijker met martingaal als ze omhoog komt. Zoals Rommulus schrijft. Als je paard de druk voelt en daardoor juist hoger gaat in plaats van weer na beneden zal ze achterover vallen. Veiligst is dus martingaal niet omdoen. Touwtjes om de nek is wel erg handig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:13

Touwtjes om de nek? Leg uit. De nek zit achter de oren. Daar moet je verder van afblijven. Touwtjes op zich lossen niks op en snijden, als er druk op komt, in het paard. Als het naar je hand gaat en je laat los, doet het ook niks anders dan in de weg zitten. Bij een martingaal hoef je niks los te laten en is wat dat betreft veel beter. Maar we waren er al uit dat geen enkel hulpmiddel handig is, behalve een halster om de eventuele druk op de mond over te laten gaan op druk op de neus wanneer nodig.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:30

Lusitana schreef:
Touwtjes om de nek? Leg uit. De nek zit achter de oren. Daar moet je verder van afblijven. Touwtjes op zich lossen niks op en snijden, als er druk op komt, in het paard. Als het naar je hand gaat en je laat los, doet het ook niks anders dan in de weg zitten. Bij een martingaal hoef je niks los te laten en is wat dat betreft veel beter. Maar we waren er al uit dat geen enkel hulpmiddel handig is, behalve een halster om de eventuele druk op de mond over te laten gaan op druk op de neus wanneer nodig.

Hoow rustig maar. Ik bedoel een halstertouw om de hals, waar je je aan vast kan houden mocht het paard raar gaan doen ;)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:28

abeltje_xx schreef:
celine14 schreef:
martingaal helpt hiertegen niet.
mijn paard steigerde in het begin ook best vaak. toen heb ik een touwtje (gewoon simpel halstertouw) aan de singel vastgemaakt (kan aan de onderkant of zijkant) en dan door het bit in en het uiteinde aan je hand. als je m niet nodig hebt gewoon op lengte laten maar mocht je paard gaan steigeren dan trek je m iets aan en dan trek je als het ware z'n hoofd opzij en kan hij niet gaan steigeren.
Ik ben echt niet van de hulpteugels enzo maar dit heeft mij echt geholpen. omdat je je paard ook niet in een houding laat lopen, je trekt m alleen opzij als het nodig is.

hoewel ik het fijn vind dat je de tijd neemt om te reageren moet ik het nóg maar een keer duidelijk maken.

ik wil er niks aanhangen om het steigeren te stoppen, de eigenaar heeft het geopperd omdat het haar leek dat het veiliger zou zijn vanwege meer controle ALS ze steigert.
ik ben niet op zoek naar oplossingen TEGEN steigeren, ik zoek antwoord op de vraag
Citaat:
mijn vraag was vooral over de inwerking van de martingaal, verhoogt die de veiligheid bij het steigeren door meer controle of werkt ie juist tegengesteld en maakt het het steigeren gevaarlijker.

ik zou het fijn vinden als mensen zorgvuldig de openingspost lezen waarin dit ook al staat, of de drie berichten hiervoor waarin ik het ook al heb gezegd. ik vind het een beetje vervelend worden om dit telkens recht te moeten zetten.

okee sorry, ik heb echt de openingspost gelezen, maar ik zal wel wat verkeerd hebben gelezen of over het hoofd hebben gezien. dan mijn mening over de inwerking van de martingaal bij steigeren :P:
naar mijn menig verhoogd de martingaal niet de veiligheid bij het steigeren maar kan dit juist tegengesteld werken omdat het het paard ook uit evenwicht kan brengen, vooral als hij het niet gewent is, dus ik zou een martingaal niet aanraden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:33

Waarom loop je dat stukje niet gewoon met dr?

Je hebt dr pas 3 keer op gezeten, en nu ga je ineens met dr naar buiten een stukje, wat ze niet gewend is, al helemaal niet met iemand erop, je wil een martingaal gebruiken, én je gaat naar een vreemde bak, hoeveel stress denk je dat dit zou opleveren voor het paard?

En als ze omhoog komt, watvoor zin zou het hebben om een martingaal te gebruiken, of uberhaupt iets met je teugels te doen? Het lijkt mij dat ze die hulpen nog nieteens zou begrijpen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:37

Paard is gewend buiten! Dus ze kan er net zo goed op gaan zitten. Er loopt iemand naast, dus dat is voor het paard hetzelfde als gewoon aan de hand wandelen, alleen heeft ze gewicht op de rug. Waarom lezen julie niet eerst even wat TS allemaal schrijft.

Sorry TS dat ik voor jou praat.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:39

Lusitana, ik lees juist in de OP dat het paard amper het erf is afgeweest en niet verkeersmak is. Vandaar de omweg via het bos. Of begrijp ik het verkeerd TS?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:44

Dat dacht ik dus ookal.

Ik zou het er niet op wagen om erop te gaan zitten. je bent dan wel met 2 mensen, 1 iemand die ernaast loopt, maar als ze stijgert, wat wil je eraan doen? dr naar beneden trekken dat ze het helemaal nietmeer snapt? En dat ze misschien uit balans raakt en omvald, wat letsel voor paard én ruiter kan betekenen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:53

Als ze steigert, dan steigert ze. Ze komt ook gewoon weer neer hoor. We hebben het niet over een paard dat steigert om je er af te krijgen en zelfs die help je niet door er maar niet op te gaan. Ze moet het paard toch inrijden. Hoe wil je dat doen door er niet op te gaan? Of denk je dat paarden in een rijbaan zich nooit verheffen en dat alleen buiten doen? Uit balans opzij trekken is precies de bedoeling bij steigeren, zodat ze weer op vier benen gaan. Niet naar beneden trekken, dat red je als mens niet, en dan gaan ze idd juist achterover door het tegentrekken. Het paard moet niet gaan/kunnen tegentrekken. De ruiter moet daarom het paard voorwaarts dwingen, dat is de enige remedie tegen en bij steigeren.

Ze heeft meer geschreven dan alleen de openingspost oa dit:
abeltje_xx schreef:
ze is meerdere keren van het erf af geweest, aan de hand. voordat ik erop ging heb ik haar eerst dan wel met zadel en hoofdstel, dan wel zonder mee naar buiten genomen om het werk dat ik aan de hand had gedaan buiten nog eens over te doen.
daarna ben ik erop gegaan. met iemand ernaast die haar vasthield de oprijlaan op en af.
in die 3x hebben we verder gewerkt aan de rem onder het zadel, die nu vrij goed werkt en aan de reactie op beenhulpen. al doende leert men zeg maar, ik geef een beenhulp, leun eventueel wat naar voren en mijn naastloper neemt haar dan mee naar voren. na enkele keren had ze het door en nu hoeft de naastloper nog nauwelijks te helpen.
is het zo wat duidelijker?

Citaat:
ik ben het paard aan het inrijden, het paard heeft iemand ernaast die het vasthoud omdat het op dit moment nog behoefte heeft daaraan, maar ik zit er wel op.
in principe geef ik de hulpen en de naastloper helpt het paard even mee wanneer het het niet snapt of niet reageerd en staat er voorlopig nog bij voor de veiligheid, van het paard en ik.

Citaat:
@ donja, ze is alleen nog maar buitengeweest. de bak is langs de weg erg druk en ze is niet verkeersmak dus dat is te gevaarlijk en op langs de andere kant vrij ver, dus dat wilde ik dat paard niet meteen aandoen. ik wil een paard niet uitputten.
maar inmiddels heeft ze wat gewandeld en kan ze meer aan.
ze is direct de eerste keer dat we reden buiten gereden. op lange stukken lekker rechtuit.
we hebben een zandpad/oprijlaan aan beide kanten geflankeerd door hoge bomen waar het erg rustig is, daar hebben we haar de eerste keer mee naar toe genomen.
ik heb het halster over het hoofdstel heen ( en de teugels zo, dat het halster ze niet in de weg zit) met daar een halstertouw aan dat de naastloper vasthoudt.

Ze moeten aan een ruiter en de hulpen wennen of je dat nu in een rijbaan doet of buiten maakt helemaal niets uit voor een paard. Paard is het wandelen en ruiter gewend. Wat is het eigenlijk probleem?

Verder laat ik het verweer aan TS over.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:56

abeltje_xx schreef:
omdat ze niet verkeersmak is en onze bak twee x de autoweg oversteken en een stuk ernaast lopen is nemen we de lange route buitenom langs het bos.
dit paard is in haar leven zelden buiten het erf geweest, de keren dat ze met mij bereden is zijn een van de eerste, ze vind het dus nog wat spannend.

Dan snap ik er niets meer van :? Gelukkig krijgen we geen sneren van TS als we iets niet goed hebben begrepen....

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:03

dannog vind ik het niet verstandig...

3 verschillende dingen op één dag?
Dat lijkt me teveel voor het paard.
Zoiezo zou ik nooit op een onbeleerd paard naar buiten gaan, ookal is het stappen met iemand ernaast. stel ze komt ineens omhoog vanuit het niets, en de ruiter vald eraf, waardoor het paard schrikt en aan de kletter gaat? Dan ben je aardig ver van huis.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:07

poeh wat een hoop, even reageren in volgorde dan maar :)

even kijken, vanaf celine14: dankje voor je bijdrage :)
love_shyboy: ik zal toch eens met haar daar naar toe moeten, waarom niet zaterdag? er loopt iemand naast om haar vast te houden indien nodig, wanneer ik erop ga zie ik wel aan het paard. als zij er makkelijk onder is dan klim ik erop, zo niet dan wacht ik een tijdje en lopen we door.
ik verwacht niet dat het veel meer stress zou opleveren dan dat ze tot nu toe heeft gehad bij het inrijden. als de begeleider(s) rustig blijven en haar de tijd geven dan moet er toch niks aan de hand zijn?
maar ik vond dit een moeilijk bericht om op te reageren, het voelde meer aan als verwijten dan als echte vragen, maar dat kan ik verkeerd lezen :)
lusitana: haha geen probleem, jij hebt het natuurlijk allemaal min of meer meegemaakt van het begin, dus je weet er ook wel wat over.

dan vragen _dune_ en love_shyboy een paar dingen die min of meer door lusitana beantwoord worden.
dan _dune_ weer : de zin "de is zelden buiten geweest-een van de eerste" sloeg vooral op het rijden, aangezien ik het daar op dat moment over had. misschien iets te onduidelijk, maar ze is aan de hand vaker mee geweest naar buiten, zoals ik later ook schrijf. ik kan helaas niet alle details opschrijven in een OP, dan klad ik vier pagina's vol :)
maar gelukkig zie je het niet als een sneer....
love_shyboy: drie verschillende dingen? wat bedoel je precies?
ik ga wel met een onbeleerd paard naard buiten. ik vind het een hele fijne manier van zadelmak maken, lekker lang rechtdoor, meteen wennen aan de omgeving ( eerste aan de hand, daarna met iemand erop) ik laat haar graag veel kennis maken met nieuwe dingen, waarom zoiets uit de weg gaan?
ik heb helaas geen bak aan huis, dus ik zal toch op een van beide manieren naar de bak moeten kunnen. het bos is nu het veiligst. dus is ze tot nu toe alleen in het bos bereden.
mocht de ruiter er vanaf vallen, dan heeft iemand haar nog vast en heb ik een cap op. :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:31

De 3 dingen die ik bedoelde waren;
Met iemand erop naar buiten, een heel stuk verder dan wat jullie normaal gaan (wat ik eruit begrijp)
Een martingaal
En een vreemde bak.

Het kan goed gaan, maar waarom het risico nemen?

Ik zou eerst zorgen dat er in alle gangen een rem op zit, en een stuur, en dan pas buiten erop stappen, je bent ver van huis als ze er vandoor gaat, hoe koel ze ook kan zijn in dr koppie.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:37

love_shyboy schreef:
De 3 dingen die ik bedoelde waren;
Met iemand erop naar buiten, een heel stuk verder dan wat jullie normaal gaan (wat ik eruit begrijp)
Een martingaal
En een vreemde bak.

Het kan goed gaan, maar waarom het risico nemen?

Ik zou eerst zorgen dat er in alle gangen een rem op zit, en een stuur, en dan pas buiten erop stappen, je bent ver van huis als ze er vandoor gaat, hoe koel ze ook kan zijn in dr koppie.

oh, ha dat klinkt logisch :P

ik kan alleen maar met haar naar buiten, dus naar buitengaan doe ik zowieso :) verder blijft er een naastloper bij totdat er idd een rem en een stuur op zit in tenminste twee gangen.
ik vind het eigenlijk wel handig dat ik haar tegelijk met het inrijden ook verkeersmak kan maken. dat betekend dat ze, zodra ik los met haar kan rijden, meteen lekker aan de slag kan, dan wel in de bak, dan wel buiten in en rond het bos.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:17

Ja maar moet niet eerst de basis erin zitten?

Het kan ook teveel worden in één keer waardoor je paard helemaal blokkeert.
En ja dit kan met ieder paard gebeuren.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 22:29

hoe moet ik die basis erin zetten als ik alleen op het erf rond kan wandelen?
ik beleer haar buiten, met iemand ernaast die haar vasthoud, totdat de basis erin zit en ik los kan rijden.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:36

abeltje_xx schreef:
hoe moet ik die basis erin zetten als ik alleen op het erf rond kan wandelen?

Euhm, aan de hand meenemen naar de piste en daar verder rijden voor je de weg op gaat mss?
Vind dat je het paard beter eerst aan de hand verkeersmak maakt zonder ruiter erop, en niet zadel- en verkeersmak maakt tegelijk (tenzij je een heel koudbloedig beestje hebt). Een braaf paard zal niet zo snel bokken in stap of draf, maar vaak beseffen ze in de galop pas goed dat er een ruiter op zit. Stel dat ze ergens van schrikt en wegspringt, paar galopsprongen maakt en plots beslist je eraf te bokken, dan heb je dat toch liever niet langs de weg? Ok, je hebt een begeleider mee, maar die kan ook niet alle reacties van het paard voorkomen.

Maar zoals ik je reactie lees, zal je zelf de situatie afwachten en inschatten of je erop gaat op de heenweg. Persoonlijk zou ik zeggen: op de heenweg aan de hand, dan eventjes in de piste rijden, en als ze voorbeeldig geweest is, dan kan je eventueel onder het zadel terug.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:39

Net ging je nog naar een andere bak?

Loop dan tenminste die route een paar keer met het paard, zodat ze een beetje gewend is aan de dingen die ze tegen kan komen.

En ik bedoel het niet verkeerd ofzo, maar het is gewoon niet verantwoord, als jij eraf word gegooit schrikt het paard en ben je het kwijt, als dat in de bak gebeurt kan t paard niet zomaar alle kanten op.

En dit vertel ik uit ervaring, want ik reed mijn pony al ene halfjaar aan de longe, en één keer istie enorm aan de kletter gegaan, gelukkig in de bak, bokken en steigeren (kon het net uitszitten) maar mn moeder kon de longe mooi niet houden, stel je voor dat het bij jou gebeurt en je vliegt er wel af?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:45

love_shyboy schreef:
Net ging je nog naar een andere bak?

huh? ik heb maar een bak ( helaas, al gaat de overbuurvrouw binnen nu en een jaar wel een bak bouwen :D )

ik snap jullie bezorgdheid, maar ik vind buiten beleren een heel fijne manier van beleren. de wegen rondom het bos hier zijn allemaal boerenweggetjes. 3 fietsers en een auto en dan heb je het wel gehad, dus het is lekker rustig, dat vind ik een ontzettend fijne manier voor het paard om kennis te maken met de buitenwereld. eerst aan de hand en daarna onder het zadel.
verder ben ik een groot voorstander van enge dingen confronteren en niet uit de weg gaan. hoe vroeger hoe beter, leert ze het allemaal kennen. eerst in een rustige omgeving en daarna steeds wat drukker.

onze bak ligt trouwens min of meer naast de autoweg, misschien had ik dat ook even moeten melden, maar vandaar dat we er niet meteen de eerste keer heen gingen en haar eerst aan wat dingen lieten wennen in het bos.
ik zou graag meer typen, maar ik moet zo weg, ik doe het later nog wel als mensen nog vragen hebben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:52

Ik snap je manier van beleren wel. Al had ik het anders gedaan, maar ja dat is nou eenmaal altijd zo. Waar ik nu toch wel heel benieuwd naar ben, wat voor besluit heb je genomen over de martingaal ?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:44

Monster_tos schreef:
Ik snap je manier van beleren wel. Al had ik het anders gedaan, maar ja dat is nou eenmaal altijd zo. Waar ik nu toch wel heel benieuwd naar ben, wat voor besluit heb je genomen over de martingaal ?

nog niks, zaterdag gaan we pas. het was een voorstel van de eigenaar, die beslist dus uiteindelijk. ik neem alles wat ik hier heb opgestoken mee en overleg dan met haar. persoonlijk zou ik er niks aanhangen, van mij hoeft het niet. maar als de eigenaar het dan toch wil, dan zou ik denk ik proberen om de optie van lusitana te proberen, dus de martingaal meenemen voor het geval dat maar eerst zonder. ik denk dat het voor de eigenaar een gevoel van veiligheid geeft, vandaar.

zelf ben ik er niet zo heel bezorgd om, natuurlijk is het altijd spannend wanneer ik er weer op stap, ik stap toch op een jong paard, maar het is een heel vriendelijk dier, ze is erg makkelijk en heel zacht in de omgang ze is makkelijk te corrigeren van de grond en steeds makkelijker vanuit het zadel. nu werken naastloper en ruiter natuurlijk nog samen om de hulpen duidelijk te maken, maar later neemt de ruiter, ik dus, dat zoveel mogelijk over.
ik voel me best veilig, ik heb een goede verstandhouding met de eigenaar dus die gaat geen rare dingen dwingen, we hebben dezelfde manier van omgaan met ondeugden, namelijk "niet aanstellen, naar voren". zij houdt haar vast voor de momenten dat ze even moeilijk word, maar mocht het echt mis gaan dan ben ik er heel snel weer af. dat heb ik namelijk met haar geoefend, snel eraf kunnen.
ik voel me dus best veilig op het paard, soms word het spannend, als ze bijv. gaat slaan met haar hoofd of iets "engs" ziet in de verte, maar tot nu toe is dat allemaal makkelijk op te lossen door zelf kalm te blijven, zoveel mogelijk ontspannen contact houden met de teugels zodat ze zich niet aan het bit stoot en resoluut naar voren te vragen.

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:54

aerdenhout1 schreef:
Een martingaal helpt ook zeker iet om meer controle te krijgen in de mond!
De meeste paarden zetten zich er juist op vast.
Ga liever naast het paard lopen zonder iemand erop, lijkt mij een stuk veiliger!!

idd. En ga maar gewoon langs de weg met haar. hoe eeerder hoe beter .je bent gek als je de grootste omweg maakt omdat je paard niet verkeersmak is.

Ik had ook een 3 jarige merrie. De eerste dag dat ze bij me was heb ik thuis gerreden. De 2e keer heb ik langs de weg gereden. En dan te bedenken dat ze nog nooit langs de wg is geweest. Ze vond het allemaal doodeng, maar na nog 2 keer vond ze het allemaal heel normaal. Dus denk gewoon ze vind he tniet eng ze moet het leren.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:57

mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed! :D
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.

veel succes verder met inrijden!

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:58

moelly schreef:
mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed! :D
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.

jeetje dat is heftig. hebben ze er beide niks aan overgehouden?
dat paard raakte natuurlijk in paniek toen ze merkte dat ie niet verder kon

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:03

Bonney4ever schreef:
moelly schreef:

jeetje dat is heftig. hebben ze er beide niks aan overgehouden?
dat paard raakte natuurlijk in paniek toen ze merkte dat ie niet verder kon

nee, gelukkig zijn paard en ruiter en goed vanaf gekomen, ruiter had wel wat blauwe plekken, maar op dat na geen last.
ja, dat denk ik ook, zat zelf mooi in huis uit het raam naar ze te kijken.. harrejasses, was wel eng!

ik kan je aanraden: doe dit thuis NÓÓÍT na!