Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:20

_Diesel schreef:
Ik weet in ieder geval vrij zeker dat ik het niet op hem overbreng, aangezien ik afgelopen zondag sowieso 0,0 verwachtingen had van de wedstrijd en dus ook absoluut geen spanning.
De aanleuning in het algemeen is zeer zeker wel in orde, anders hadden we denk ik ook nooit onze punten kunnen rijden ;) Daarbij is hij thuis echt zo fijn te rijden, dus nee, daar ligt het niet aan. Ik geloof dat de spanning leidt tot slechte aanleuning, niet andersom.
Dat van die magnesium ga ik zeker onthouden, maar eerst nog eens proberen hoe het met een andere aanpak gaat eind februari.

Ga je toch afvragen of je wel zo zeker geen spanning bij je hebt, zelf heb ik dit ook ervaren dat ik dacht dat ik geen spanning bij me had, maar dat toch wel had.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:31

Ik lees ook even mee, zit met hetzelfde probleem. Thuis en in het buitenseizoen niet zoveel problemen mee maar met indoor is het erger. Losrijden in het begin krijg ik hem door die spanning heen, maar zodra die in de andere bak komt begint het: Wegspringen, beetje door de baan stuiteren en de hals er helemaal opzetten waardoor ik dus niet aan rijden toe kom. Vaak naarmate de proef vordert wordt de spanning wel minder, maar ik laat gewoon veel punten hierdoor liggen dus ben benieuwd naar tips. :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:37

Nou ik heb soms wel spanning hoor, absoluut. Maar afgelopen zondag dus niet :P Als ik gespannen ben uit dit zich in heel veel dingen, waaronder 20 keer naar de wc gaan. Dit heb ik dus regelmatig met wedstrijd, ook al ben ik maar een klein beetje zenuwachtig. Afgelopen zondag had ik het juist niet, omdat ik echt helemaal niks verwachtte van die wedstrijd. Ik start met mijn pony tussen de paarden, en op zulke kampioenschappen is het dan wat moeilijker meekomen, dat geeft verder ook niet.

De spanning op het losrijterrein krijg ik er dus wel uit, het is echt zodra je van bak wisselt dat hij dingen eng vind en er niet ontspannen langs wil lopen. Ik kan eens extra naar mezelf kijken natuurlijk, maar ik heb het idee dat het vooral de omgeving is die het doet..

Mijn paard is sowieso al gestresst met wedstrijd, hij poept tijdens het poetsen/vlechten ook minimaal 20x en is gewoon nerveus, dat merk je meteen. Hoe kalm ik ook ben. Een ander rustig paard erbij zetten helpt ook niks. Dat gaat weg zodra hij eenmaal op de trailer staat, maar ik heb wel het idee dat dat hem ook al veel energie kost. Het is gewoon een beetje een stresskipje ;)

HBZ

Re: Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:05

ja dat kan natuurlijk ook zijn dat je pony gestresst is, daar zijn genoeg middeltjes voor.