Dressuurpaarden zijn pittiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:31

Als je bij alle dressuurpaarden terug in de pedigree kijkt, kom je ook Ramiro, lucky boy, nimmerdor enz enz tegen. Uiteindelijk is het dressuur/spring in de bouw wat gaan splitsen. Dus dressuur opwaarts, springen wat meer neerwaartser. En ook dat hoeft nog niet eens altijd.
Het heeft vind ik meer te maken met de ruiter/omgeving.

Dressuurpaarden word vaker als heet beschouwd omdat de ruiter zelf bang is omdat ze denkt dat haar paard dat zeker weten eng gaat vinden. Springpaarden worden op oefenconcoursen meegenomen met vlaggetjes en leuke hindernisjes, en schrikachtigheid word meestal genegeerd.
Werk nu op een springstal, en wat een verademing is dat vergeleken met een dressuurstal. Daar moest je langs de bakranden doodstil zijn. En dat hoeft bij een springstal dus vaak niet :+

Dus de stelling slaat nergens op. Misschien moet je er van maken:
Dressuurruiters zijn pittiger/banger ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:35

Hmm...

Totaal niet mee eens.

Je hebt ook tinkers die in het Z lopen, maar die zijn écht niet pittig, gewoon werkwillig en leergierig.

De meeste springpaarden die ik ken zijn volbloeden, en daar zit me toch wat pit in...

Chaos

Re: Dressuurpaarden zijn pittiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:37

Dat zijn toch ook geen echte dressuurpaarden??? Die Tinkers?

Dressuurpaard denk ik aan een warmbloed rij-typisch dressuurgefokt paard.

Mijn Friesse sportmerrie loopt in de dressuur en zeer verdienstelijk, maar zij is niet vergelijkbaar met bijv. een KWPN dressuurpaard, mijn Fries is heerlijk nuchter en werkwillig, maar moeilijk om lekker heet te krijgen in de proef. Terwijl ik dat júist zou willen, dat hete/pittige is in de proef zo fijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:38

Het verschil is de ruiter..

Dressuurruiters kunnen vaak veel minder hebben qua temperament dan een springruiter en hierdoor worden dressuurpaarden vaak bestempeld als heet.
Niets met de paarden te maken maar met de ruiters die dit vinden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:42

Vind ik niet. Zet de dressuurruiters maar eens op de springpaarden, dan zie je nog steeds het verschil hoor.
Wij deden dat op het werk en stages wel eens. De ruiters laten wisselen van paarden.

Het is toch algemeen bekend dat de dressuurpaarden over het algemeen wat heter in de kop zijn en springpaarden koeler. Springpaarden zien ook een stuk meer rare dingen en worden anders getraind, met meer attributen.

Het is grootse onzin te veronderstellen dat dressuurruiters allemaal watjes zijn Kelly-Taco.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:42

Nee, niet de ruiters die dit vinden, de manier waarop er mee wordt omgegaan.
Paarden schrikken of zijn kijkerig, dat ligt in hun natuur.
Maar het is helemaal afhankelijk hoe er op die kijkerigheid wordt gereageerd. Haal je dat weg waar je paard van schrikt? Beloon je hem uitvoerig op het moment dat er wat is waar hij van zou kunnen schrikken? Of desensibiliseer je hem voor harde geluiden, een bezem die omvalt of per ongeluk tegen hem aanvalt?
Het feit dat je tijdens dressuurproeven niet mag praten is al een teken aan de wand.
Er is niemand die het publiek bij een springproef tot stilte maant hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:43

Chaos schreef:
Het is toch algemeen bekend dat de dressuurpaarden over het algemeen wat heter in de kop zijn en springpaarden koeler. Springpaarden zien ook een stuk meer rare dingen en worden anders getraind, met meer attributen.

.

Kijk, en daar heb ik het over. Ze worden meer en beter gedesensibiliseerd...makes all te difference.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:45

Verschil zit hem in de omgang.
Zie bijvoorbeeld het verschil op de wedstrijden.
Bij het springen is er muziek, lopen mensen over de tribune, wordt er gepraat. Bij dressuur zit iedereen zo stil mogelijk op zn stoel.
Dressuurpaarden zijn rilliger omdat springpaarden veel meer zien. Dat heeft niets met pit te maken.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:53

dus met een dressuurpaard kun je nooit springen.
Hierslaaat het topic een beetje op :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:53

sweetdreams_ schreef:
dus met een dressuurpaard kun je nooit springen.
Hierslaaat het topic een beetje op :o

????? Onzin.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:57

Hoe kom je daar nu bij sweetdreams???
Die stelling slaat namelijk nergens op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:12

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:17

Cassidy schreef:
Maar het is helemaal afhankelijk hoe er op die kijkerigheid wordt gereageerd. Haal je dat weg waar je paard van schrikt? Beloon je hem uitvoerig op het moment dat er wat is waar hij van zou kunnen schrikken? Of desensibiliseer je hem voor harde geluiden, een bezem die omvalt of per ongeluk tegen hem aanvalt?
Het feit dat je tijdens dressuurproeven niet mag praten is al een teken aan de wand.

Dit bedoelde ik eigenlijk ook :D

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:20

:) bedoel gewoon dat zeggen dat ze vinden dat dressuurpaarden kijkerig zijn en minder pit hebben. ( dit ligt karaktergevoelig)
En voor spring heeft je paard pit nodig. Dus kan je niet springen met je dressuurpaard? zegge ze dan in dit topic.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:13

Ik vond dat vroeger bij de ponywedstrijden altijd prachtig om te zien. Iedereen was altijd bang dat mijn paard helemaal gek zou worden bij de parade, want dat is een arabisch volbloed en die zijn niet goed in hun hoofd, vinden alles eng enzo..
Er wordt dan vervolgens geen rekening mee gehouden dat mijn paardje van jongsafaan op keuringen komt, met joelende mensen, keiharde muziek, ritselende plastic zakken, paraplu's..
Ze stond dan ook altijd heerlijk te slapen tijdens het Wilhelmus, terwijl alle 'brave' pony's om haar heen stonden te stuiteren :Y)

Ik denk dus ook dat deze stelling nergens op slaat. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je 'pit' definieert, maar pit als in schrikachtig ligt niet aan het paard, maar aan de opvoeding en hoe de ruiter op dat moment met het paard en het 'enge ding' omgaat.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:56

sweetdreams_ schreef:
:) bedoel gewoon dat zeggen dat ze vinden dat dressuurpaarden kijkerig zijn en minder pit hebben. ( dit ligt karaktergevoelig)
En voor spring heeft je paard pit nodig. Dus kan je niet springen met je dressuurpaard? zegge ze dan in dit topic.

Jij leest echt heel iets anders dan wij typen denk ik ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:56

Cassidy schreef:

Hoewel er natuurlijk nog wel verschil zit in wat we van de paarden verwachten. Als je paard in een dressuurproef een flinke bok geeft of ergens van schrikt, maar daarna gewoon verder gaat, beinvloed dat je proef toch negatief (minder punten enz.). Als een springpaard tussen de hindernissen door eens een bok geeft, en daarna gewoon over 1.40 gaat, is er geen probleem.

Nou heb ik een hele relaxte, dus als je tijdens mijn dressuurproef even wil klappen, juichen etc. maak ik daar geen probleem van.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:58

Ik denk dat sportpaarden sowieso pittiger zijn dan bijv. Recreatie paarden

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:22

Ik denk dat de dressuur paarden meer stressen door hun oefeningen in de Z. Ze worden idd (zoals al is gezegd) minder bloodgesteld voor alle rare dingen. Ook zorgt de ruiter voor spanningen. Bij een springpaard mogen ze hun energie kwijt en het bellangrijkste is kom maar over een hindernis. Ik denk dat het eerder door de stress komt.

nee pittiger zijn ze niet hoor. :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:38

Je traint er natuurlijk bij een sportpaard ook op (springen en dressuur) dat je de hulpen zo klein mogelijk kan geven. Wanneer een paard zo scherp aan de hulpen staat, dan lijkt het voor een ruiter die alleen een wat botter recreatiepaard gewend is als snel dat het sportpaard veel pittiger is.

Ik weet verder ook niet of het nou zoveel uitmaakt of je dressuurt of springt. Ik ga in ieder geval minstens 1x in de week met m'n dressuurpaard het bos in, maak geen enkel probleem van tractors, vrachtwagens, honden, drukke mensen etc. Dus ik denk dat het maar net is hoe je met je paard omgaat. Lastige bokken die niks durven, worden volgens mij niet geboren maar gemaakt door ruiters.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:59

Het ligt aan de wedstrijden, zoals al gezegd.
Ik reed vroeger nooit met de radio aan, dus eerste keer op wedstrijd is er achtergrondmuziek in de inrijpiste ... ja hoor, springt ie alle kanten uit.
Nu gaat de radio regelmatig eens aan ... alhoewel ik dan niet oplet :( Meezingen is zo leuk!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:10

Als je een paard zonder pit hebt, kan je het zowel in de hogere dressuur als springen vergeten. Een springpaard daarentegen is imo wel iets 'nuchterder', wat haast ook wel zal moeten. Een springterrein heeft nou eenmaal meer rare voorwerpen, vlaggetjes enzovoorts. Maar de wil om te werken moet aanwezig zjin.

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:24

denk dat dit vette onzin is... maak je paard zoals je zelf wilt...
en hoeveel pit die heeft!!!

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:22

_Zsazsa_ schreef:
sweetdreams_ schreef:

Jij leest echt heel iets anders dan wij typen denk ik ;)

Je volgends mij lees ik met 1 oog :D

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:53

Hoe het met springpaarden zit heb ik helaas geen ervaring mee. Maar ik heb veel dressuurmatig getrainde paarden gezien ( ongeacht of dat nu dressuur of springgefokte paarden zijn ) die door de training scherper werden, zowel onder de man als aan de hand.