Zweep overpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:33

Ten eerste, je hebt van die zweepjes met lusjes eraan, dat lusje gebruik ik dus NOOIT! :+
En ja hoe doe je dat?...
Gewoon zweepje over de pony naar de andere kant en overpakken zeker. :)

yellowhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:08

ik verander altijd voor het zadel :)

aafje87

Re: Zweep overpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:43

Dan moet ik even heel diep gaan nadenken hoor de laatste keer dat ik zweepjes overpakte is een jaar of 8 geleden....
Ik heb hem altijd gewoon links, ik wissel dat niet. Ik rijd nu een paard waar helemaal zonder zweep bij wordt gereden, ideaal!
Maar over het wisselen, teugels in 1 hand en dan de zweep overpakken.

odes_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:48

ik doe het altijd op de plek waar ik met mijn rug naar de jury rijdt :o dan knijp ik mijn bovenarm hard tegen mijn lijf :P
ik heb het ook nog niet op mijn protocol gezien:D zo voorzichtig mogelijk en ik hem ook wel een lange maar een hele flexibele zweep :P maar ik denk niet dat het zo hoort maar hij "zwiept"dan naar de andere kant :o

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:26

Ik pak altijd tijdens gewoon rijden (dan heb ik mijn zweep liever aan de binnenhand) teugels in de hand waar ik de zweep weg wil zegmaar, voorlangs over de schoft en teugels weer goed :D

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:42

steek je zweep naar de andere kant ,, dus met het uiteinde naar je toe
dan, je je hem aan de kant waar je hem wilt hebben en pak hem met je andere hand
zo doe ik het altijd,, en ik heb het ook zo geleerd,
even oefen en dan doe je het zo ;)

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:46

Anoniem schreef:
lovey_ou schreef:
Zolang je je paard maar niet stoort dan is het imo een correcte manier. En op wedstrijd mag je wél je zweep over pakken ;)

Wel? ik heb altijd begrepen dat het niet hoort.. omdat je altijd het contact in de mond verstoort dus dat je er altijd een lager punt krijgt op dat onderdeel waar je je zweep overpakt..

Dat is mij ook geleert? Maar goed. Ik rijd inmiddels niet meer met zweep maar pakte het bij het zadel over.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:50

Anoniem schreef:
Ik pak hem voor het zadel langs, Maar of er 1 correcte manier is? denk het niet. Ik denk namelijk dat je uberhaupt je zweep niet hoort over te pakken..(iig op wedstrijd mag het niet)

Mag dat op wedstrijd niet? Nooit geweten :+ , en ben er ook nooit door de jury op aangesproken. Of is dit de afgelopen 2 jaar veranderd?
Ik pak hem altijd voorlangs over :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:03

RUI-->RT-P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:34

Overpakken van zwepen is nooit mijn roeping geweest :o Ik kan dat niet zonder mijn paard te storen :o Ik doe het in stap, maar om het probleem te voorkomen (wil toch de zweep aan binnenhand om binnenbeen bij te tikken) rij ik met twee zweepjes :o

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:50

Ik pak hem altijd voor het zadel over, dat doe ik altijd vanzelf. Nooit geleerd ofzo

Juulie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:19

Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat de zweep sowieso wordt overgepakt. Als je gewoon in een manegeles rijd, maakt dit natuurlijk niet heel veel uit. Maar tijdens een dressuurwedstrijd mag je de zweep niet overpakken. Er is dus niet echt een regel voor om je zweep over te pakken, natuurlijk moet je wel altijd oppassen dat het paard niet schrikt als de zweep (perongeluk) te dicht bij zijn/haar hoofd komt.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:44

Voorlangs, weet niet precies hoe, gewoon onbewust. :+

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:45

Tancreda4 schreef:
Overpakken van zwepen is nooit mijn roeping geweest :o Ik kan dat niet zonder mijn paard te storen :o Ik doe het in stap, maar om het probleem te voorkomen (wil toch de zweep aan binnenhand om binnenbeen bij te tikken) rij ik met twee zweepjes :o

Dat is eigenlijk niet eens zo'n gek idee, met twee zweepjes, hoewel ik het wel wat raar vind. :))

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:00

Ik doe de zweep onder de teugels door naar de andere kant.
Dus niet over de hals heen zwiepen langs t hoofd ofzo :+

Ik probeer daarbij zo min mogelijk in de mond te storen, het liefst neem ik de zweep stilstaant over..

Ik heb het hele topic niet goed gelezen, maar is er ergens een (betrouwbare) link waarin staat wat de officiele zweepovergeef methode is? :+ :P

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:02

Ik pak hem soms over omdat mijn paard dan net een tikje nodig heeft aan de andere kant maar dan voor het zadel.
Alleen gaat het bij mij niet zo makkelijk omdat ik een enorm lange dressuur zweep heb.
Ik heb zelfs ooit iemand met 2 zwepen zien rijden!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:12

Als ik gewoon aan het rijden ben en ik gebruik die dag mijn zweep, dan pak ik hem steeds over als ik van hand verander. Natuurlijk niet bij iedere boog van een slangevolte of zo, maar wel als ik voor even van hand verander. Zorg er dan altijd voor dat ik hem in mijn binnenhand heb.

Ik pak dan altijd even mijn teugels vast in de hand waar de zweep was. Dus als hij van rechts naar links gaat, pak ik mijn teugels even rechts vast, pak met links de zweep en haal hem dan voor mijn zadel subtiel over de hals. Mijn paard heeft daar absoluut geen last van. Meestal rijd ik zonder, dus dan hoef ik er helemaal niet over na te denken :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:41

Het lijkt me erg onhandig om iedere keer als je van hand verandert je zweep over te pakken. Als je lekker veel figuren rijdt is dat nogal een gedoe. Ik zou hem gewoon in je hand houden waar je hem het fijnst vindt.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:42

Als ik de zweep overpak, pak ik hem eerst halverwege vast en draai hem dan pas om naar de andere kant.

Degene die mijn paard beleerd heeft deed dit zo en ik vind dit ook makkelijk, aangezien ik een zweep van 1.20m gebruik :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:26

Ik rij gewoon met 2 zwepen hoef ik niet over te pakken..probleem opgelost..