Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:47

Suzanne F. schreef:
Er zijn echt jonge paarden die uit zichzelf al in een prachtige balans lopen, van zichzelf opwaarts zijn gebouwd met een goede hals- en romprichting en dus veel zelfhouding hebben. Dan praat je niet over oprichting maar een natuurlijke balans. Die paarden lopen uit zichzelf al prachtig bergop.

Daar heb je helemaal gelijk in. Er wordt zoveel "kwaliteit " gefokt tegenwoordig!
Het wordt echter een probleem als het gangwerk er UIT gereden wordt, neus ver achter de loodlijn en als gevolg daarvan kán de nek ook niet het hoogste punt worden. En dat zie je bij paarden die los/vrij voorgesteld worden wel.
Zodra die ruiter er op zit, verdwijnen de natuurlijke -vaak geweldige- eigenschappen van het paard. Hoe kan dat??
Het is niet voor niets dat er tegenwoordig zoveel gemopperd wordt op de testruiters die de jonge paarden voor moeten brengen in de Verrichtingen. Hoe kán het gebeuren dat bijv. de Oscar-Corleone naar huis wordt gestuurd met de aanmerking: "Aanleunings-"problemen?! Alsof het een ziekte is!!
Nee, de ruiters rijden modern en dat betekent SNEL en dat gaat niet samen met echte dressuur! Paarden krijgen geen tijd meer om zich te ontwikkelen.
Met 9 jaar moeten ze in ieder geval internationaal GP lopen. Dat is het doel, de weg er naar toe is NIET belangrijk, want TIJD is immers GELD...!

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:44

murphy102 schreef:
Suzanne F. schreef:
Er zijn echt jonge paarden die uit zichzelf al in een prachtige balans lopen, van zichzelf opwaarts zijn gebouwd met een goede hals- en romprichting en dus veel zelfhouding hebben. Dan praat je niet over oprichting maar een natuurlijke balans. Die paarden lopen uit zichzelf al prachtig bergop.

Daar heb je helemaal gelijk in. Er wordt zoveel "kwaliteit " gefokt tegenwoordig!
Het wordt echter een probleem als het gangwerk er UIT gereden wordt, neus ver achter de loodlijn en als gevolg daarvan kán de nek ook niet het hoogste punt worden. En dat zie je bij paarden die los/vrij voorgesteld worden wel.
Zodra die ruiter er op zit, verdwijnen de natuurlijke -vaak geweldige- eigenschappen van het paard. Hoe kan dat??
Het is niet voor niets dat er tegenwoordig zoveel gemopperd wordt op de testruiters die de jonge paarden voor moeten brengen in de Verrichtingen. Hoe kán het gebeuren dat bijv. de Oscar-Corleone naar huis wordt gestuurd met de aanmerking: "Aanleunings-"problemen?! Alsof het een ziekte is!!
Nee, de ruiters rijden modern en dat betekent SNEL en dat gaat niet samen met echte dressuur! Paarden krijgen geen tijd meer om zich te ontwikkelen.
Met 9 jaar moeten ze in ieder geval internationaal GP lopen. Dat is het doel, de weg er naar toe is NIET belangrijk, want TIJD is immers GELD...!

Inderdaad, en dat is nou het hele opleidings scala in Nederland.

Even nog een reactie op de eerste pagina.
Iemand riep: waarom lang en laag rijden met een paard dat nog niet op de achterhand loopt.
Om de bovenlijn op te rekken, het paard leren de hand te volgen, en leren te onspannen misschien?
Het is aan jezelf om bij een jong paard dat achterbeen te blijven activeren, ja ook bij lang en laag.

Ik gebruik veel lang en laag, ben de eerste twee jaar bij mijn paard alleen maar bezig geweest met lang en laag te perfectioneren.
( Okee, alleen maar is natuurlijk overdreven. Maar het was wel mijn hoofd prioriteit. )
Ik heb nu een jong paard van 6, wat in balans loopt, zowel fysiek als mentaal, een paard dat ECHT nagefelijk is, wat fijn en licht in de aanleuning loopt, en een paard dat heel veel plezier heeft in het samenwerken met de ruiter.
Dit heb ik te danken aan een zachte correcte hand, geduld, en een fijne manier van trainen. ( Klassieke dressuur, holistische dressuur opleiding ISPH te belgie. )
( Waar lang en laag een zeer groot onderdeel van is. )

Lang en laag is niet leeftijdsgebonden.
Mijn paard is springgefokt, en heeft vanwege de echte springbouw, een wat hogere achterhand.
Een paard met zo'n bouw valt graag op de voorhand, heb ik zeker wat moeite mee gehad met het trainen.
Maar dat is geen excuus om lang en laag terwege te laten ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:47

listiglistje schreef:
Tjuppie schreef:
Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden.

Tjuppie ga zelf eens met een jonge hengst van 4 à 5 jaar (in dekdienst) eens rijden in zulke entourage....
ik vrees dat ook paarden die thuis fijn en correct worden afgericht daar zo door de baan gaan...het is niet niets zo'n hal vol met mensen en entourage ;)

Over het achterbeen van sommige paarden, imo heeft dat ook met de fokkerij te maken, sommige (duitse) invloeden zijn niet gunstig :o

Inderdaad Listiglistje, dat klopt ook, lang niet alle Duits gefokte paarden hebben een sterk achterbeen.
Maar vertel mij dan eens hoe het kan dat een paard als Sir Fashion elke keer 1ste is of in ieder geval bovenin bij de Jonge Paarden-rubrieken??
Als je weet hoe dat paard gereden wordt: in een schijnoprichting en schijnverzameling met zijn 4-jaar oud (en kijk eens bij het losrijden?!), dan kun je je toch af vragen hoe het kan dat die steeds doorkomt. Wel eens naar dat achterbeen gekeken?
Ja, er komt een prachtig zwart paard (dé kleur van dit moment!) binnen met veel voorbeen-gewapper en show, maar alles behalve correct voorgesteld en dan moet je als jury wel sterk in je schoenen staan om je niet af te laten leiden door alle show.
Dus hoe professioneel is die jury dan wel niet??

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:59

murphy102 schreef:
Inderdaad Listiglistje, dat klopt ook, lang niet alle Duits gefokte paarden hebben een sterk achterbeen.
Maar vertel mij dan eens hoe het kan dat een paard als Sir Fashion elke keer 1ste is of in ieder geval bovenin bij de Jonge Paarden-rubrieken??
Als je weet hoe dat paard gereden wordt: in een schijnoprichting en schijnverzameling met zijn 4-jaar oud (en kijk eens bij het losrijden?!), dan kun je je toch af vragen hoe het kan dat die steeds doorkomt. Wel eens naar dat achterbeen gekeken?
Ja, er komt een prachtig zwart paard (dé kleur van dit moment!) binnen met veel voorbeen-gewapper en show, maar alles behalve correct voorgesteld en dan moet je als jury wel sterk in je schoenen staan om je niet af te laten leiden door alle show.

Dressuur is een jury sport.
Jury's zijn mensen, en gaan dus op persoonlijke voorkeur, en eigen meningen af.
Weinig mensen die deze 2 factoren bij zichzelf kunnen uitschakelen.

Niet alleen bij de 4/5 jarige testen heb de jury met voorkeur, ook bij een simpel L proefje.
Komt een prachtig mooi paard binnen, die slecht gereden word.
Hopla, scoort volle punten.
Komt een wat ''normaler'' paard de bak binnen, die heel fijn en netjes gereden word, maar niet het uiterlijk, en misschien het talent van het vorige paard heeft, en die haalt de punten niet.
Zeg nu niet dat het altijd zo is, maar mensen hebben nou eenmaal voorkeur, meningen, gevoelens en zo door.
Ook een jury blijft niet altijd neutraal.

CalvinenGino

Re: Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:05

Ik ben het volledig met calishaamira eens.!

Ik rij mijn 3 jaar en 10 maanden ruin altijd lang en laag..
Maar met de wedstrijd vrijdag, toen ik hem tussen Horizontaal/opgericht liet lopen.. Liep hij te diep.! (niet achter de loodlijn) ook zondag regelmatig commentaar, hoogste punt nekt houden..
En dan denk ik.. Het is maar een B.. Maar je tijdens de proef moet ik maar, anders geen winstpuntjes.!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:20

murphy102 schreef:

De reden waarom hij vooraan staat is omdat hij een uitermate goede proef neer zet, ontspannen oogt en vriendelijk voorgesteld :j althans op dit filmpje...menig 4 jarige krijg je zo niet door de proef gestuurd :P
Probeer eens een 4 jarige constant op de loodlijn te houden en de nek het hoogste punt, dat lukt niemand ;) paard is pas 4...kom op zeg!

Ik heb de hengst niet irl life gezien, maar hij lijkt mij traag, maar dat zweefdrafje lijkt hij mij van nature te hebben, dat gaat samen gepaard met die trage beweging... tis geen vlugge van onder ;-)
Verder zie ik wel een paard met veel zelfhouding, tact, veer, swung en souplesse.
Qua nakomen van de achterhand heb ik wel meer slechtere duitsers gezien :o
Ik vind het nog wel meevallen hoor, ik krijg mijn 4,5 of zelfs 6 jarige niet zo rond gestuurd....
Daarbij voor iedere hengst valt wel iets te zeggen, niemand is perfect ook paarden niet!

En wat is klassieke dressuur? er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, wat voor het ene paard past, past voor het andere paard niet en dat geldt ook voor de ruiter en trainingswijze.
Appels met peren vergelijken kan niet, mensen zijn verschillend, paarden ook en daar moet je je training op aanpassen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-03-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:21

CalishaAmira schreef:
murphy102 schreef:

Dressuur is een jury sport.
Jury's zijn mensen, en gaan dus op persoonlijke voorkeur, en eigen meningen af.
Weinig mensen die deze 2 factoren bij zichzelf kunnen uitschakelen.

Niet alleen bij de 4/5 jarige testen heb de jury met voorkeur, ook bij een simpel L proefje.
Komt een prachtig mooi paard binnen, die slecht gereden word.
Hopla, scoort volle punten.
Komt een wat ''normaler'' paard de bak binnen, die heel fijn en netjes gereden word, maar niet het uiterlijk, en misschien het talent van het vorige paard heeft, en die haalt de punten niet.
Zeg nu niet dat het altijd zo is, maar mensen hebben nou eenmaal voorkeur, meningen, gevoelens en zo door.
Ook een jury blijft niet altijd neutraal.

Dat is kwalijk, want ten allen tijden dient de kwaliteit "van het gereden-zijn" beoordeeld te worden en niet het mooie plaatje! Dus dat zouden slechts nuances mogen zijn tussen 2 verschillende juryleden en geen grote verschillen zoals we dat nu wel vaak zien.
Het trieste op dit moment is dat wat jij schrijft UITGANGSPUNT gaat worden bij het nieuwe jureren, aldus Bart Bax, namens de KNHS! Dus een paard met veel kwaliteiten, maar die fouten maakt als gevolg van zijn onervarenheid (wie zegt niet agv ruiterfouten) zal hoger moeten gaan scoren als een doorsnee paard dat een zeer correcte-gereden proef laat zien. ...En dat is kwalijk..! Men zal kwaliteit gaan kopen (is nu al aan de gang), ongeacht het feit of de ruiter capable is of niet. Natuurlijk wordt er gezegd dat zo'n combinatie dan ook niet mag scoren ...en dáár vertrouw ik dan niet op de meeste juryleden, de goeie daar gelaten, want die zijn er ook nog wel, maar in veel mindere mate. Zeker nu de nieuwe generatie juryleden met een "ander oog" opgeleid gaat worden door de KNHS

murphy102

Re: Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:31

Hoe wordt dat resultaat verkregen? Wel eens gezien?

Binnen de klassieke dressuur liggen alle antwoorden voor elk paard. Maar ik denk dat dat niet is wat jij bedoelt. Je hebt gelijk als je zegt: Klassieke Dressuur en "Modern Rijden"" is appels vergelijken met peren!
Een hoog voorbeen bij veel paarden gaat niet samen met een sterk ondertredend achterbeen. Het is maar wat er beoordeeld wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:34

murphy102 schreef:

Dat weet ik niet, maar jij zeker ook niet....of je moet er dagelijks met de training thuis bijstaan :Y) wat dus niet het geval is.....

Alleen een blik op het losrijterrein of filmpjes van youtube zegt helemaal niets over de trainingswijze en management van het paard....

Mi zijn dat puur insinuaties wat je doet! niets meer en niets minder..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:20

Citaat:
Alleen een blik op het losrijterrein of filmpjes van youtube zegt helemaal niets over de trainingswijze en management van het paard....

Voor werkelijke vakmensen is juist het afrijterrein een openboek wat de betreffende ruiters thuis met hun paarden uit spoken. Alleen niet iedereen ziet of kan zien wat er gebeurd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:23

Professor schreef:
Citaat:

Voor werkelijke vakmensen is juist het afrijterrein een openboek wat de betreffende ruiters thuis met hun paarden uit spoken. Alleen niet iedereen ziet of kan zien wat er gebeurd.

Losrijterrein is een momentopname en geeft geen tijd of reeel beeld wat-en hoe lang een ruiter thuis zijn paard (hoog, rond of laag) instelt.

Persoonlijk rijdt ik mijn paar ook anders los op het wedstrijdterrein als thuis....afhankelijk van het paard stel een schema op.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-03-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:24

listiglistje schreef:
murphy102 schreef:

Dat weet ik niet, maar jij zeker ook niet....of je moet er dagelijks met de training thuis bijstaan :Y) wat dus niet het geval is.....

Mi zijn dat puur insinuaties wat je doet! niets meer en niets minder..

Dat mag jij vinden.
Als je klassiek geschoold bent, herken je de ruiter en diens trainingsmethode.
Daarnaast was de vraag van Horsk (meen ik) wat wij vinden van die schijnoprichting en -verzameling.
Dan ben ik van mening dat dat niet kan en niet hoort bij een 4-jarige. Die kan amper op zijn eigen benen lopen.
Als je weet wat verzameling is, hoe het ontstaat, dan begrijp je ook dat dat niet kan en niet wenselijk is.
Oprichting ontstaat als gevolg van de verzameling, als een paard zijn stuwkracht (mis je al bij de meeste paarden tegenwoordig onder de man) heeft omgezet in draagkracht en daarbij diep door zijn gewrichten buigt achter, als gevolg daarvan wordt de nek het hoogste punt, is de neus vóór de loodlijn. het paard gaat horizontaal en verticaal in evenwicht!
Dus je zult een paard eerst álle fases van training moeten laten doorlopen, wil je dit resultaat krijgen, ook al zijn die paarden nog zo ideaal gefokt!!!
Dus mijn punt is: het kan niet bij een 4-jarige: geen vezameling en ook niet de daaruit volgende oprichting, tenzíj je een andere trainingsmethode gebruikt dan de klassieke.
Oké, dat kan dan! Dat is een keuze van de ruiter. Dat is waar Modern Rijden voor staat.
Maar dit niet verwarren met Klassieke Dressuur, want dan ga je appels met peren vergelijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:24

En op dat fimpje ziet men een paard dat totaal verkramt is, de staart pendelt niet, maar wordt vast gehouden, een bewijs van spanning, bovendien een verschrikkelijk slechte aanleuning in een monotone houding die geheel niet past met de africhtingsstand, de nek is niet het hoogstepunt van de hals maar de 2e en 3e halswervel.
Bovendien is het paard gereden boven het tempo, en aangezien een filmpje altijd vertraagt.....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:26

Citaat:
Losrijterrein is een momentopname en geeft geen tijd of reeel beeld wat-en hoe lang een ruiter thuis zijn paard (hoog, rond of laag) instelt.

Persoonlijk rijdt ik mijn paar ook anders los op het wedstrijdterrein als thuis....afhankelijk van het paard stel een schema op.

Diegene die dit schrijft begrijpt niet wat men kan zien en hoe lang men rijdt op het losrijterrein, een moment opname is alleen een foto, maar rijden op een afrijterrein nooit en te nimmer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:28

Relatieve oprichting en Absolute oprichting.
Dan is er nog een verschil tussen het dragen van de hals en het vallen van de hals.
Absolute oprichting is fout dat staat niet in de relatie tot de verzameling en maakt de rug kapot.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:34

murphy102 aan je laatste post heb ik niets op te merken en ik ben het zelfs met je eens, maar zoals gezegd is het appels met peren vergelijken...
Maar er zijn meerde wegen om tot een bepaald punt te komen, vast houden aan 1 visie/principe lijdt nooit tot verbetering of vernieuwing :)
Zelf kijk ik naar allerlei methodes ed, pik daar het beste uit en stem deze af op het paard, per paard kan dit verschillen!

Maar ik denk dat we hier verkeerd bezig zijn met woorden als verzameling, we praten hier over jonge paarden van 4 en 5 jaar oud,
natuurlijk is super verzameling, op het achterbeen en oprichting niet mogelijk.....daarvoor hebben ze nog jaren training nodig!
Zou eruit zien als een 4 jarige al de piaffe en passage loopt :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-03-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

krln

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:34

Ik denk niet dat die paarden wat te klagen hebben hoor, worden optimaal verzorgd en het zijn paarden! Heb niet het idee dat ze er allemaal niet tegen kunnen.. Ze zijn er een beetje voor gemaakt! ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:37

listiglistje schreef:
murphy102 aan je laatste post heb ik niets op te merken en ik ben het zelfs met je eens, maar zoals gezegd is het appels met peren vergelijken...
Maar er zijn meerde wegen om tot een bepaald punt te komen, vast houden aan 1 visie/principe lijdt nooit tot verbetering of vernieuwing :)
Zelf kijk ik naar allerlei methodes ed, pik daar het beste uit en stem deze af op het paard, per paard kan dit verschillen!

Maar ik denk dat we hier verkeerd bezig zijn met woorden als verzamelen, we praten hier over jonge paarden van 4 en 5 jaar oud,
natuurlijk is super verzameling, op het achterbeen en oprichting niet mogelijk.....daarvoor hebben ze nog jaren training nodig!
Zou eruit zien als een 4 jarige al de piaffe en passage loopt :P

Sorry maar denk niet dat u begrijpt wat er bedoeld word, denk dat uw weten daar een beetje te kort schiet.
Uit deze woorden is vernieling beter als vernieuwen, en jaren trainen??? Hoe kan dat men 8 jarige paarden al GP laat gaan????

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:39

Professor schreef:
En op dat fimpje ziet men een paard dat totaal verkramt is, de staart pendelt niet, maar wordt vast gehouden, een bewijs van spanning, bovendien een verschrikkelijk slechte aanleuning in een monotone houding die geheel niet past met de africhtingsstand, de nek is niet het hoogstepunt van de hals maar de 2e en 3e halswervel.
Bovendien is het paard gereden boven het tempo, en aangezien een filmpje altijd vertraagt.....

proffessor ik zal je uit de droom helpen, want perfectie is niet mogelijk op een 4 jarige die wellicht net misschien een jaar onder het zadel is :roll:

Mooi in theorie allemaal, maar niet in praktijk....ja na jaren training, wat deze paarden nog voor de boeg hebben!
En dan nog is er nooit sprake van perfectie, niemand scoort 100% tijdens de FEI proeven, dus perfectie bestaat niet, een ideaalbeeld wel....

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:40

krln schreef:
Ik denk niet dat die paarden wat te klagen hebben hoor, worden optimaal verzorgd en het zijn paarden! Heb niet het idee dat ze er allemaal niet tegen kunnen.. Ze zijn er een beetje voor gemaakt! ;)

Heh? Zou je deze opmerking me kunnen uitleggen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:43

Professor schreef:
Hoe kan dat men 8 jarige paarden al GP laat gaan????

een paard met talent en een zeer kundige ervaren ruiter :+ paarden zijn dan ook niet helemaal bevestigd hoor, die moeten ook nog groeien op dat niveau....

8 dan is het paard misschien al 5 jaar onder het zadel, imo is dat jaren training.
Natuurlijk komt een paard met talent en een ruiter met ervaring in het opleiden van GP paarden daar eerder als de gemiddelde ruiter, logisch....

maar daar gaat de discussie hier niet over...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:46

listiglistje schreef:
proffessor ik zal je uit de droom helpen, want perfectie is niet mogelijk op een 4 jarige die wellicht net misschien een jaar onder het zadel is :roll:

Mooi in theorie allemaal, maar niet in praktijk....ja na jaren training, wat deze paarden nog voor de boeg hebben!
En dan nog is er nooit sprake van perfectie, niemand scoort 100% tijdens de FEI proeven, dus perfectie bestaat niet, een ideaalbeeld wel....

Weet u, wanneer men zelf 20 jonge paarden in het jaar heeft aangereden in alle sparten van de sport hoeft u mij niet te vertellen waarover ik schrijf.
Daarom schrijf ik uit ervaring, weet hoe men jonge paarden aanrijdt, wat zij kunnen en wat men van hen vragen kan, maar een absolute oprichting en over het tempo rijden en constant een gestrekte gang rijden maakt paarden kapot.
Ideaal is niets, maar minuten lang tegen de hand zijn door een instabiele aanleuning is verre van goed, dus dat is nog niet uitstekend wanneer wij in wedstrijd termologie over gaan.
Een paard een jaar onder het zadel is verder in zijn africhting, en gaat Losgelassen, wat men niet kan zien bij deze beelden.
En ik blijf bij deze woorden, omdat het gewoon een slecht beeld geeft van het rijden en de africhting van het paard.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:48

Dan kom je imo al op het punt waar dit topic mee samen hangt, dat deze paarden al veel te jong op een bepaalt niveau moeten lopen. Vanaf 3 onder het zadel is al zowat...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:49

listiglistje schreef:
een paard met talent en een zeer kundige ervaren ruiter :+ paarden zijn dan ook niet helemaal bevestigd hoor, die moeten ook nog groeien op dat niveau....

8 dan is het paard misschien al 5 jaar onder het zadel, imo is dat jaren training.
Natuurlijk komt een paard met talent en een ruiter met ervaring in het opleiden van GP paarden daar eerder als de gemiddelde ruiter, logisch....

maar daar gaat de discussie hier niet over...

Bevestiging daar gaat het niet over en ideaal is niets, men streeft er naar, maar hoe kan een 8 jarig paard GP gaan??? Dat is veel te vroeg en ondoordacht, men vergeet wat men daar voor oefenen trainen moet met een paard dat net volwassen is. Dat was mijn denken, hier heeft men het steeds over perfect, perfect kan men zitten, maar rijden en uitvoeren is juist de kunst dit zo perfect mogelijk te doen naar de richtlinien die men internationaal opgeschreven heeft.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:51

listiglistje schreef:
Tjuppie natuurlijk zul je altijd stallen hebben die vlug de basis over willen slaan en er praktijken op na houden die niet door de beugel kunnen (zoals bv in de schoenen zetten etc)
Maar over het algemeen gebeurt dit echt niet hoor, paarden worden gewoond thuis netjes getraind en heel gehouden. (dat vergt idd goed management zoals Pion aangeeft)
Getrixte paarden of paarden die niet volgens het gevraagde aan de hand van de leeftijd worden voorgesteld, worden gigantisch afgestraft!
Zoals bv laatst in Den Bosch, Diederik met Arlando tijdens de finale van de hengstencompetitie (paard start overigens al ZZ-L :o )
EDIT* zie net dat hij het ZZ-L gewonnen heeft in Schaijk :P 1e proef 2e en 2e proef 1e

En murphy102 die Rollkur-achtige posities zullen vast in een enkel geval voorkomen, maar ik zie ze niet hoor en ik ben bijna bij al van dat soort evenementen aanwezig ;)
Ik denk dat het gevaar meer schuilt bij de amateur ruiter als bij de prof die weet waar hij mee bezig is, zoals Pion al aangeeft......
Citaat:
Het vervelende is dat sommige mensen het proberen na te bootsen met een paard wat er nog niet klaar voor is/het niet uit zichzelf aanbiedt...

Overigens pak de lijsten van de pavocup finales er maar bij van de laatste jaren, meer dan 2/3 loopt succesvol nationaal/internationaal en dit niveau vergt een bepaalde leeftijd en zijn dus niet kapot gereden ;)

Arlando was dat beest wat als een machientje liep toch,? Dat vond ik er heel onnatuurlijk uitzien, Tineke vond dat ook gelukkig!
Verder ben ik het helemaal met je eens, de paarden op de PAVO-cup etc bieden meer aan. Toch vind ik dat er vooral van de jonge hengsten veel gevraagd word, Maar dit is voornamelijk keus van de eigenaar. Hij/zij beslist tenslotte waaraan het paard deelneemt.

Wat ik net las van een schijnverzameling, volgens mij draagt het paard zijn gewicht grotendeesl op de achterhand of niet, vraag me dan toch wel fa van een schijnverzameling is :+ volgens mij is dat gewoon een ja of nee questie