Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:04

Sonja schreef:
XxChrisssxX schreef:
Omdat ik wel tips wil die ergens op slaan(A)

Die krijg je....
* Paard wordt te overhaast gereden, laat 'm z'n passen afmaken en balans vinden in een normaal arbeidstempo
* zweepgebruik mag minder
* ruiter meer hand voor en zorgen dat 't paard niet "het bit in" kan springen

2de keer onder het zadel??????
Zou willen dat ze in balans lopen, en de zweep raakte het paard niet eens!!!!!
Ruiter hand voor????? Ze gaat in alle opzichten mee....

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:04

kyraliam schreef:
Maak zelf veel paarden zadelmak en vind dit eigenlijk wel goed uitzien!
Dat het paard zo hard loopt is puur en alleen omdat het nog niet in balans loopt!
Ruiter zit prima, mooi met de beweging mee en naar mijn idee een fijne hand!
En zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan wal!
Stemhulpen als iemand er voor de 1ste keer opzit zijn niet bijzonder effectief omdat een paard een vluchtdier is en bij iets vreemds op zijn rug echt niet denkt aan de stemhulpen.....

Juist! hehe eindelijk iemand met verstand(A)
Er is altijd wel iemand die het niet perfect vind en vooral hier op bokt haha!
Maar het was voor mij meer om te kijken wat jullie vinden van mijn houding ten opzichte van het paard en ook gewoon het paard in zijn algemeen.

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:05

Goh, die man is wel veel bezig met de zweep, zeg!
Ik ben het eens met bovenstaande reacties, en wat ik me afvraag is of dat paard ooit wel voor het been kan worden als hij alleen maar voorwaarts gereden wordt met behulp van een zweep.
Succes ermee.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:06

het is gewoon niet mijn manier van zadel mak maken ik doe liever alles op zijn tijd en leer een paard liever dat het juist niet hoeft te vluchten voor het gene wat op zijn rug zit.

over haar houding valt niets te zegen ze zit er netjes op en ziet er verder goed uit en ik vind het paard erg braaf !! heb wel eens anders meegemaakt :+ het is alleen jammer dat het paard zo word opgejaagd door de zweep ook al raakt deze het paard niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:07

Het heeft toch geen nut, want de TS luistert niet naar de goedbedoelde adviezen van anderen hier,
ze luistert alleen naar wat ze horen wil... Erg jammer.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:07

svdijk schreef:
ik stoor me mateloos aan de longeur.....
moet dat dier nu echt elke pas en elke sprong aangetikt worden met de zweep?
zo ja, dan is het dier dus nog niet klaar om gereden te worden, oftewel de stemhulp en het voorwaarts gaan op een enkele aanwijzing zijn blijkbaar nog niet bevestigd.

vind het overigens wel een erg leuk en braaf dier!

Naja als je goed zou kijken zie je dat de longeur hem nieteens aanraakt...hij beweegt alleen de zweep op en neer en de zweep maakt nieteens geluid bij die beweging

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:08

Chocomelll schreef:
Goh, die man is wel veel bezig met de zweep, zeg!
Ik ben het eens met bovenstaande reacties, en wat ik me afvraag is of dat paard ooit wel voor het been kan worden als hij alleen maar voorwaarts gereden wordt met behulp van een zweep.
Succes ermee.

Je moet eerst beginnen met voorwaarts drijven met een zweepje en dan pas komt je been!
Weet je wat een jong paard doet als je het been aanlegt????? Het blokkeert!!!!!
Heeft nl geen idee wat een been betekent!
Ik zie geen enkele keer dat die longeur het paard raakt, dus....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:08

XxChrisssxX schreef:
kyraliam schreef:
Maak zelf veel paarden zadelmak en vind dit eigenlijk wel goed uitzien!
Dat het paard zo hard loopt is puur en alleen omdat het nog niet in balans loopt!
Ruiter zit prima, mooi met de beweging mee en naar mijn idee een fijne hand!
En zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan wal!
Stemhulpen als iemand er voor de 1ste keer opzit zijn niet bijzonder effectief omdat een paard een vluchtdier is en bij iets vreemds op zijn rug echt niet denkt aan de stemhulpen.....

Juist! hehe eindelijk iemand met verstand(A)
Er is altijd wel iemand die het niet perfect vind en vooral hier op bokt haha!
Maar het was voor mij meer om te kijken wat jullie vinden van mijn houding ten opzichte van het paard en ook gewoon het paard in zijn algemeen.

iemand met verstand....ja, als het in jouw straatje past wel.
met zadelmak maken zie ik liever een paard die normaal gelongeerd word, en niet opgejaagd door een longeur met zweep.
paard kan in zo'n kleine cirkel niet snel in balans komen, pas daar het tempo op aan.
heb nu ook het 2e filmpje bekeken, en nu al doorzitten en terugwerken met je hand om het dier af te remmen???

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:09

Een halsriem tov een bokriempje heeft als voordeel dat je je handen naar voren brengt ipv terug haalt (en dus in de mond hangt) als je even moet ingrijpen.
Zowieso zou ik je handen veel meer naar voren brengen in dit stadium van zadelmak maken.
Verder zou ik proberen jezelf een stuk lichter te maken waardoor je niet zo zwaar in de rug valt tijdens het licht rijden. Dit kan door iets verlicht te gaan zitten, maar zoek dan wel een goede balans op, zodat je niet op de voorhand gaan hangen met je bovenlijf. als je deze balans moeilijk kunt vinden, kun je ook je eigen houding aanhouden maar dan heel licht gaan zitten, alsof je nauwlijks je zadel aanraakt. En probeer rustiger de bewegingen te volgen, zodat je meer in het ritme blijft.
succes met een ontzettend leuk dier!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:10

ik denk dat het beter is je benen stil te houden....drijven is niet nodig,hij gaat hard genoeg....
paard loopt erg boven zijn tempo...een beetje boven zijn tempo is prima,maar ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst dacht dat het filmpje versneld was :o

different1

XxChrisssxX schreef:
svdijk schreef:
ik stoor me mateloos aan de longeur.....
moet dat dier nu echt elke pas en elke sprong aangetikt worden met de zweep?
zo ja, dan is het dier dus nog niet klaar om gereden te worden, oftewel de stemhulp en het voorwaarts gaan op een enkele aanwijzing zijn blijkbaar nog niet bevestigd.

vind het overigens wel een erg leuk en braaf dier!

Naja als je goed zou kijken zie je dat de longeur hem nieteens aanraakt...hij beweegt alleen de zweep op en neer en de zweep maakt nieteens geluid bij die beweging

dan is het imo nutteloos om die zweep zo continue heen en weer te zwaaien, wat leert het paard daarvan??
juist, dat voorwaarts op een enkele aanwijzing niet hoeft.
wat krijg je voor paard dan? juist, eentje die je elke pas moet duwen om te blijven lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.