Ik op Anoeska @ hard werken =)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:02

leuk paardje hoor :))

maar, ik vind je echt veels en veels te streng met je hand :n
probeer wat vriendelijker te worden met je hand, niet trekken of je hand contant gesloten houden, maar ontspan deze ook eens. verder, je schouders en rug zien er erg gespannen uit...
doe je veel moeite om rechtop te zitten?
probeer je schouders, rug en handen vaker te ontspannen, de spanning breng je nu over op je paard en daarvan gaat ze zeker niet ontspannen lopen ;)
probeer je tenen naar binnen te draaien en je hakken naar buiten, want je benen horen recht te zijn en niet naar buiten af te steken ;)
je beugels mogen langer, je schouders, bil en benen vormen nu geen rechte lijn.
probeer je zweep naar beneden te houden en niet naar achter te laten wijzen, elke keer als je nu inbuigt zul je haar raken met je zweep, en dat lijkt me niet de bedoeling :n
probeer vooruit te blijven kijken :+
ik snap dat je een mooi paard hebt, maar als je vooruit kijkt kun je zien waar je heen gaat, en als je naar beneden kijkt niet :+
verder mag ze van mij sterker worden in de achterhand, rij veel overgangen achter elkaar en je zult zien dat ze al meer op de achterhand komt, daardoor haar bewegingen dragend worden en niet stuwend, waardoor ze uiteindelijk ook los zal laten in haar hals en kaken...
want dat doet ze nu nog niet ;)

Ik hoop dat je hier wat mee kan!! :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:20

Qimm schreef:
galley schreef:
Enorm leuk paard, toevallig van Moneymaker? Ze lijkt op mijn verzorgpaard namelijk. Ze lijkt niet echt ontspannen nageeflijk, ik zou proberen(en ik weet dat dat bijna onmogelijk is) om haar ietsje lager in te stellen.

waarom onmogelijk?

Bijna, paardjes waar ik op rijd zetten hun hals als het ware vast op die hoogte, het is bijzonder lastig ze daar weg te krijgen.

Qimm

Re: Ik op Anoeska @ hard werken =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:36

Ik denk, dat wanneer ze de voorkant even laat voor wat het is (gewoon contact houden) en de verdere tips uit dit topic toepast. Dan verwacht ik dat die voorkant vanzelf wel zakt. Je hebt er niks aan, nee je maakt het zelfs érger, door te veel aan de voorkant te gaan zitten bij zo'n groentje.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:37

Qimm schreef:
Ik denk, dat wanneer ze de voorkant even laat voor wat het is (gewoon contact houden) en de verdere tips uit dit topic toepast. Dan verwacht ik dat die voorkant vanzelf wel zakt. Je hebt er niks aan, nee je maakt het zelfs érger, door te veel aan de voorkant te gaan zitten bij zo'n groentje.

eens :))

je fixeert je te veel op de voorkant, vergeet daardoor dat je alleen nagevelijkheid en ontspanning kunt krijgen als je hem van achteren naar voren rijdt, en zelf ontspant...
en daardoor lukt het niet :n

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:07

Wat mij opvalt is dat het paard zich helemaal niet rond maakt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:18

dat kan ook niet als je het niet van achter naar voren rijdt ;)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:20

Nee precies, maar het knikje komt wel, maar de hals wordt niet rond.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:21

die hals is nu nog niet belangrijk :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:24

klopt :))
goed gezien :)
het knikje komt er omdat de ruiter nogal streng met haar handen is :)
hierdoor drukt ze in feite het paard in een houding, omdat ze hem in die houding drukt, maar niet bij rijdt met haar benen, zal hij zich nooit los laten in de rug(ik heb mijn jonge poown ook eerst van voor naar achter gereden omdat hij op mijn been altijd ging rennen en eerst moest ontspannen voor hij van voor naar achter gereden kon worden... lang verhaal om uit te leggen, maar uiteindelijk bleek dit de enige oplossing)
op zich is het van voor naar achteren rijden dus geen probleem, zolang je het maar aanvult, en blijft vullen met je been...
hierdoor leert creeer je uiteindelijk toch dat hij, zonder te gaan rennen(in het geval van mijn pony dus) dat hij toch van achter naar voren gereden wordt, maar wordt hij wel rondt...
(duurt wel langer als van achter naar voren rijden)
maar in dit geval rijdt de ruiter alleen op haar hand, en niet op haar zit of been...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:25

Qimm schreef:
die hals is nu nog niet belangrijk :n

daar hebben we het nu ook niet over ;)
ze contateert iets en mag dat wel melden :j
of het nu belangrijk is of niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:28

Oh nee, wat zie ik hier? Een paard dat in de krul getrokken loopt.

Jouw teugels moeten niet korter, integendeel. Jouw paard knikt in vanuit de verkeerde wervel van zijn hoofd. Op alle foto's zie je het bit naar achteren getrokken. Enorm strenge handen en dan vooral jouw binnenhand. Begin opnieuw en laat die teugels los. Niet moeilijk dat jouw paard soms niet doet wat je wilt.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:38

iets meer meegeven van voor bij je handen want het lijjkt of jij je pony nog wat op druk hebt lopen. ook je handen recht op en je onderbenen een beetje terug. Verder leuke combinatie, pony loopt mooi alleen neusje er een beetje uit. :D

Keihard door blijven trainen en je komt er wel! 8-)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:30

Ik ga mee met bovenstaand commentaar.
Ik vind het een leuk paardje, maar je bent veels en veels te sterk met je handen en je benen doen niks.
In je OP zet je 'hard werken' , misschien moet je eens níet zo hard werken. Lekker alles even loslaten en alleen maar met je been rijden en beetje simpel rond sturen, leg je paardje rustig uit wat je van hem wilt. Hou licht contact met de mond en rijd dan met je benen naar je hand toe. Dan zakt dat hoofdje vanzelf, daar ben ik van overtuigd! Ik heb het idee dat je veel te veel wilt doen, maar ik snap niet dat je instructie je hier niet op wijst, of je corrigeert wanneer jij te streng inwerkt met je handen.

Als jouw instructie je vertelt dat je op deze manier moet rijden, zou ik zeggen (misschien beetje voorbarig) ga op zoek naar een andere (bij voorkeur eentje die ervaring heeft met jonge paarden!)
Ik ben daarom ook erg benieuwd wat voor tips jij van je instructeur/trice krijgt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:38

mooi paardje!
Eerste je beugels eens even twee gaten langer maken.
Ze is volgens mij vrij 'rennerig'....en z'on paard is er niet makkelijk door te rijden,simpelweg omdat je niet goed kunt drijven en hem van voren weer kun opvangen....wat de normale gang van zaken is.

Je bent eigelijk alleen maar bezig met 'remmen' aan de voorkant.Ik rijdt soms ook z'on paard,en het is niet makkelijk daar de rust en ontspanning in te brengen.
Ik probeer altijd eerst het paard onspannen te rijden in stap en ga daarna pas draven.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:39

Ik ga mee met voorgaande tips, die zijn erg duidelijk.
Mag ik vragen van wie je die privéles hebt? ORUN-gediplomeerd, leeftijd en ervaring? Of is het een vriendinnetje van 14 die er eigenlijk niet zo heel veel verstand van heeft?
Omdat je paard nu nog zo groen is, moet jíj er tijd in investeren. Als je haar nu op deze manier blijft rijden, zul je sowieso nooit verder komen dan de B (omdat de ontspanning dus mist) en verknal je het paard, zonde, dus zorg ervoor dat je goede begeleiding krijgt en niet te veel voor 'het plaatje' gaat.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:47

denk iets meer aan je hakken. soms lijkt het of je ze optrekt. voor de rest mooie combi! _/-\o_

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:49

Leuk paardje hoor! :)
Meeste tips zijn al gegeven,
je kan nageeflijk eerst wel met rust laten, gewoon lekker door laten lopen en overgangen etc. maken.
teugels kunnen toch wel iets korter.
Als je lekker doorrijd en nageeflijk met rust laat komt dat zo vanzelf wel. :)

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:08

Ziet er leuk uit hoor! Punten voor verbetering zijn al gegeven.
Probeer eerst lekker ontspannen te rijden en voorwaarts dan komt
dat hoofd er vanzelf wel bij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:07

'paard vind dit moeilijk, paard moet nog veel leren, paard doet dan dit'

Heb je er wel eens aan gedacht dat dit allemaal reacties zijn op jouw acties? :+
Probeer eens wat minder op haar te letten & meer naar jezelf te kijken, wat jij fout doet.
Zo gauw als je dat aan gaat pakken zal het paard ook verbeteren.

LovesRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:39

Ik vind het nog erg gespannen oogen, je mag hm van mij wat langer in de hals laten zodat ie zijn rug wat meer kan ontspannen. :) Die hals komt wel naar beneden als je paard goed zn balans heeft gevonden. ;) (rechtrichten) Lekker van achter naar voor rijden, ontspant ie dan een beedje en gaat ie dan zelf je hand op zoeken gewoon ondersteunen. ;)

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:33

Feedback betreft de ontspanning etc is al gegeven. ik sluit me daarbij aan en ga daar ook niet verder op in.

Mijn tip: probeer eerst te gaan werken aan je houding en zit. Wat ik zie op de foto's
- Je werkt met je handen te veel terug
- Je benen liggen vrij ver naar achter en je tenen wijzen te ver naar buiten.

Ik zou eerst daar aan gaan werken. Je kunt dit ook combineren met trainen. Misschien een idee om de teugels tos te gooien en te gaan rijden met je zit. Overgangen, wenden. Wanneer dit goed gaat kun je tempowisselingen erbij nemen. Ontspanning zoeken. Wanneer dit allemaal goed gaat zou ik van voren wat meer gaan oppakken en hulpen verfijnen. :j
Succes. Tis een ontzettend leuk paardje! :)

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:47

leuke combinatie zeg!!

probeer wel je handen recht op de houden en niet piano te gaan spelen. en je paard op de rechte hoefslag recht te houden vind dat je paardje te veel naar binnen kijkt. in de hoeken mag dat maar stel hem daarna weer netjes recht. blijf zo door gaan! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:25

ChaCha1993 schreef:
blijf zo door gaan!

Meen je dat nou? :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:27

ChaCha1993 schreef:
leuke combinatie zeg!!

probeer wel je handen recht op de houden en niet piano te gaan spelen. en je paard op de rechte hoefslag recht te houden vind dat je paardje te veel naar binnen kijkt. in de hoeken mag dat maar stel hem daarna weer netjes recht. blijf zo door gaan! :D

euhm...
dit meen je toch niet serieus he :??

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:45

Mienky_23 schreef:
Hey! rij jij bij jan kosters? rijd haar moeder patricia. anoeska is een pittige tante, zo lijkt me. zet er op zich niet slecht uit hoor. Succes!

Jaaa patriesje (L)
Ik rij er nog maar net hoor. :P