L2: F-X-C wenden in galop, tussen X-C arbeidsdraf..Argh..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:28

kleinvosje schreef:
Dat is juist heel moeilijk femskie, contra over de diagonaal en dan door galopperen. Je kunt dan beter het lijntje uit de proef oefenen en dan niet terug naar de draf, maar de hoefslag weer op in de goede galop.

Zo moest ik het oefenen inderdaad. Eerst het lijntje, gewoon in galop tot ze fijn te sturen was en daarna eens rustig proberen een goede overgang naar draf te maken na X :)

femskie

Re: L2: F-X-C wenden in galop, tussen X-C arbeidsdraf..Argh..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:22

Allemaal al heel erg bedankt voor de tips! Ik ga een aantal dingen proberen en dan werken we langzaam toe naar deze oefening. (ja, had ik allang moeten doen natuurlijk maar wat ik zeg: ik doe mijn best maar ben geen topper..)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:47

Mijn (6 jarige) Fries had hier ook moeite mee. Echter, de laatste tijd is hij behoorlijk sterker geworden in de ah. Nu kan ik hem wat meer op acher zetten, en nu lukken de contra-lijntjes ook goed. En zorgen dat je je paard goed gesloten houdt en je buitenbeen erbij. (lastig bij grote jonge paarden, ik weet het ;) )
Maar ik ben het wel met velen van jullie eens dat de F-X wenden en dan rechtuit naar C wel een lastig lijntje is. ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:48

Je paard rechtrichten in de galop, dus de voorhand voor de achterhand plaatsen. Zorg dat je een vast ritme in de galop hebt en vooral, blijf op je achterste zitten. Als het tempo/ritme controle voor elkaar is en je hebt hem goed rechtgericht, dan pas ga je deze oefening erbij pakken. Als de voorwaarden niet voor elkaar zijn, zal het altijd verkeerd gaan.

Vervolgens ga je hetzelfde lijntje rijden, alleen dan kleiner. Dus niet naar X rijden, maar bijvoorbeeld 5 meter ervoor. Of 8 meter ervoor, na de wending neem je je paard rustig terug ( op je zit!!!! ) naar de draf. Pas als dat is bevestigd maak je de oefening scherper en dat breidt je netzo lang uit, totdat je op het goede lijntje zit.

En blijf op je kont zitten en houd het ritme in de gaten, als het ritme weg is hoef je de overgang al niet meer te rijden. Bewaar je geduld en bedenk dat Rome ook niet in 1 dag is gebouwd. Gaat de oefening goed, prima, sluit dat af en ga wat anders doen. Niet in 1 training de oefening willen uitbreiden. Paard moet wel plezier in het werk houden. Daarbij maak je zelf ook sneller fouten als je lang op 1 oefening blijft hangen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:22

Ik heb gister dit lijntje gereden met de tips die hier gegeven worden en het ging erg goed :D Nog niet helemaal scherp genoeg voor in de proef, maar wel een stuk beter als dat afraffelen wat ik altijd maar deed

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:30

haha Nibbit dat is super! Dit is nou precies waarvoor dit forum volgens mij ooit is begonnen. prachtig. Ik ga vanavond weer aan de dressuur (gisteren even gesprongen) en dan ga ik hier even mee aan de slag. (gisteren trouwens wel een paar keer contragalop aangesprongen en zo doorgegaloppeerd en geen probleem!)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:31

Inderdaad femskie, Bokt is om elkaar goed te helpen, wat we hier dus maar mooi weer gedaan hebben! Goed gedaan nibbit, denk er alleen om dat je nu niet meteen doorgaat met de scherpe wending, bevestig eerst even goed waar je nu mee bezig bent, en dan pas door naar scherper wenden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:47

Denk dat veel mensen hier tegen het probleem lopen dat ze alleen maar hoefslag rijden en weinig in hun training op de binnen hoefslag rijden. Als ik op de diverse stallen de hoefslag zie liggen zegt mij het vaak genoeg.

Ik rij met regelmaat een weinig in galop ook gewoon een E - B wenfing maar ook een A - C wending ik zie dit weinig mensen doen terwijl dit juist zo goed voor je paard is.
Moest van een vroeger instructeur veel galoperen en dan steeds korter om de A-C lijn draaien je wil niet weten hoe sterk een paard ervan wordt en ook op zijn eigen benen loopt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:49

Daar ben ik het mee eens prisca, maar soms kun je niet veel anders.Ik rijd in een kleine bijtenbak, als ik dan ook nog de binnenhoefslag moet pakken, hou ik helemaal weinig ruimte meer over.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:54

Prisca die oefeningen die jij noemt rijd ik ook, maar ik rijd bijna nooit op de binnenhoefslag,
rechtrichten gaat het om, dat is de basis en dat kan ook vanaf de hoefslag....
Helaas voelen veel ruiters niet wanneer het paard rechtgericht is en daar wringt de schoen....
vandaar dat men waarschijnlijk hamert op de binnenhoefslag :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:59

Ik rij eigenlijk altijd op de binnenhoefslag, heb er dan op wedstrijden (waar een echte ingesleten hoefslag ligt) echt moeite mee om in het spoor te blijven :P
Ik vind het niks zo dicht bij de kant langs

Oefense vanavond TS :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:00

Ik kan alleen maar adviseren dat je er niet een te big issue van moet maken.

Als je in een drukke baan rijdt moet je ook in galop wel eens uitwijken. Zulke lijnen gaan dan altijd goed, dus waarom nu zo moeilijk doen?

Vaak doordat de ruiter geforceerd gaat zitten doen, wordt het paard uit balans gehaald en valt het in draf of wil het juist niet meer terugkomen in draf.

Haal de oefening uit elkaar als je hem rijdt.

1. ga van hand veranderen
2. besluithalverwege dat van hand veranderen dat je toch naar de C wilt en KIJK naar de C.
3. besluit dat je toch niet wil galoperen dus neem je paard terug naar draf.

Ik rij met mijn 3 jarige ook vaak in een kleine baan en rij ALTIJD binnenhoefslag.
Dan hangen ze niet zo aan de kant.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:01

@Prisca: hoe bedoel je je laatste zin? (steeds korter om de A-C lijn draaien in galop)

(en verder: begin van je post komt misschien onbedoeld wat negatief over? Misschien vat ik hem ook wel te persoonlijk op. Maar ik rijd juist erg veel over de binnenhoefslag en buiten. )

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:26

Well, shake my hand girll. :=
ik heb hetzelfde en rijd bitloos ook nog, het probleem bij mij is dat ie van te voren harder gaat waardoor die zo rond de X om springt? Heeft iemand daar toevallig tips voor?
ik zou zegge voor je 'race probleem' er rustig inkomen oefenen oefenen oefenen. lastig want daarvoor is ook nog middengalop := haha succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:34

@NicoleHorses, dat hard gaan komt waarschijnlijk omdat jij je paard meer ondersteunt om en in de galop te houden. Het omspringen zal komen doordat je de hoek op X te scherp maakt. Eerst minder scherp beginnen en zo goed aan de hulpen hebben, dan doorwerken naar een scherpere wending!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:46

Ik vind het juist een heerlijke oefening, zo jammer dat hij er in de nieuwe oefeningen niet meer inzit -O- Maar ik snap je probleem wel :)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:57

dat lijntje had ik een maand of 4 geleden ook een probleem met een pony gehad, het kwam met mede doordat hij in verleden veel gesprongen heeft en is gewend om gelijk om te springen.
Ik ben gewoon goed gaan oefenen in de basis, sterker worden, verzameling en leren laten wachten. Maar ik was toch binnen een maand door L2 heen gekomen, ik heb dat lijntje alleen in training kunnen oefenen.

vroeger met oude proeven moest ik in M1:
A afwenden, X halthouden en achterwaarts en dan voorwaarts in arbeidsdraf.
G arbeidgalop rechts, C rechterhand.
M volte 10 meter
M-X-D wenden in contragalop en dan A rechterhand. :+

Dat was pas pittig!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 08:15

haha Thomas! Dat klinkt best heftig ja.. ehm..soms is het best goed om eens naar het verleden te kijken en blij zijn met het heden. (filosofisch op de vroege zondag! ;-) ;-)