Achterhandoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:06

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van met elastiek longeren.
Naar mijn idee gaan ze daar alleen maar in hangen, en voeren ze vaak nog niets uit!
Beter is een dubbele longe, of een passoa. Met de dubbele longe kun je ook overgangen maken! Schijnovergangen enz, probeer dit bij het rijden ook veel te doen! Verder volte verkleinen/vergroten is ook altijd een goede oefening.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:24

-:) Heb je er ook wel eens aan gedacht om aan de hand te gaan werken, langeteugelen of de oefeningen zoals Marijke de Jong van paardenbegrijpen.nl bij het rechtrichten laat zien. Dit heeft bij mijn Haf echt veel goeds gedaan, soepeler, rechter en vooral in de achterhand sterker.

Succes :)

xTammyy

Re: Achterhandoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:49

ik werk wel eens aan de hand, ,maar weet de juiste oefeningen niet :o Wijken doe ik wel eens aan de hand.
Ik zal eens op die site gaan kijken :D

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:56

Hoi,
Ik heb nog even voor je gezocht, de hieronder vermelde website heeft veel info, samen met de van marijke kan je veel oefeningen doen die jou en je paardje kunnen helpen. Heel veel succes, ik blijf je volgen.

http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/hulpen.html

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:40

ik heb een leuke en je paard word meteen aan je been er van,

je gaat draven dan ga je halthouden....dan PAAR passen achteruit(nadruk op paar 3/4 passen of zo)
en dan DRAAF je weer weg. hij moet door zijn kruis zakken om naar achter te gaan en door wegdraven moet hij zijn achterhand er goed bij zetten. veel overgangen rijden... en niet te lang het zelfde tempo aan houden :D succ6

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:39

Al eens gedacht om met dubbele longe te gaan longeren?
Ik doe dit ook 1x/week, en heb hem echt zien vooruitgaan !
Is misschien wel iets moeilijker in het begin dan pessoa, maar eens je ermee weg bent is het echt leuk om te doen! Ik was echht onder de indruk hoe je je paard zo soepel kunt krijgen aan de longe!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:02

Rijerijerije schreef:
Schijnovergangen zijn geen tempowisselingen (die jij bedoelt). Schijnovergangen zijn, zoals het woord al zegt, overgangen die net niet worden doorgezet: bijv van draf naar bijna-stap: Je geeft hulpen alsof je wilt gaan stappen en nét voor de overgang draaf je weer gecontroleerd weg. Niet teveel ineens, anders is het effect weg (loopt hij van de achterhand af). Zo kun je ook mooi controleren of je paard aan de hulpen staat, hij moet namelijk wel meteen reageren, anders ben je te laat!

Dit is een oefening voor de ruiter, niet voor het paard ;)

TS: Eigenlijk vind ik het onzin om oefeningen te rijden speciaal voor de achterhand als jullie een tijd niks hebben gedaan.
Door gewoon basis rijden bouw je alles gelijkmatig weer op.
Wanneer je gaat richten op de achterhand met speciale oefeningen ga je vaak zelf fouten maken of zijn de oefeningen te op "zichzelfstaand" , waardoor het juist niet gaat werken.
Het moet een aaneengesloten training zijn waarbij het paard laat merken wat hij aan kan - en aan toe is - wat de ruiter aanvoelt en op reageerd.
Zo kan je bij een oefening voelen dat deze nog niet optimaal is en je die doormiddel van een andere oefening weer kan verbeteren.
Het schakelen (al is het minimaal, dus je hoeft geen grote overgangen te maken ) en het rechtrichten moet je steeds blijven doen en die oefeningen zijn al goed voor de achterhand. Zorg daarbij ook dat je in de training de hoofdhouding (een beetje) veranderd - dus van lang en laag naar iets meer oprichting (of horizontaal) en regelmatig lange teugel geven - en dat terwijl de achterhand actief blijft.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 00:43

Ik heb nu ook elke week les, waar we aan deze dingen werken en zo wordt er opgewezen wat ik fout doe, erg fijn dus :) Ben nu niet thuis, maar zondag zal ik eens kijken of deze dingen werken, dankjullie wel iig :D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:01

Schouderbinnenwaarts :j. Dat is bijna overal goed voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:40

xTammyy schreef:
Ik heb nu ook elke week les, waar we aan deze dingen werken en zo wordt er opgewezen wat ik fout doe, erg fijn dus :) Ben nu niet thuis, maar zondag zal ik eens kijken of deze dingen werken, dankjullie wel iig :D

Denk eraan dat je met 1 x per week les nog altijd meer "vrij rijdt" en dat je nooit álles kan behandelen in die les.
Wanneer je je meer gaat focussen op voornamelijk 1 deel van het paard (nu dus de achterhand) is de kans groot dat je het paard vaster en schever gaat rijden omdat je het paard niet als geheel ziet en traint.
igg succes!