Paard verkopen of wat...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qazplm

Re: Paard verkopen of wat...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:41

He dat is balen. Ik zou verder niet echt iets weten. Krijgt ze misschien te veel (sport)brok? Daar werd mijn merrie ook heet van..

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:41

Je zegt dat je longeren al geprobeerd hebt, maar mijn vraag is dan hoe longeer je? Met enkele of dubbele longe en longeer je bijvoorbeeld in de zomer ook?

Want mijn ervaring is dat je, je paard aan een enkele longe eigenlijk niet tot nauwelijks echt aan het werk kan zetten, dit is vaak gewoon ongecontroleerd rondjes rennen. Waardoor de aandacht niet bij jou is.
En wat betreft de zomer, longeren kan niet iets zijn wat je alleen na een periode van "niks doen" doet want het is logisch dat je paard dan niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is en dat hij/zij aan het werk moet.

Ik hoop dat je er iets mee kunt, succes en neem de tijd om het vertrouwen weer op te bouwen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:42

Voer je haar zelf ?
Want mijn fjord werd ook ontzettend heet en kreeg toen te veel brok....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:44

Tsjah als je zo lang niet aan het werk bent geweest moet je weer opnieuw opbouwen, lastig als dat steeds gebeurt :( Verkopen lijkt mij geen oplossing, zou er hulp bij halen, vertrouwen weer opbouwen en ervoor zorgen dat je dit volgende winter weer hebt (dus alternatieven zoeken voor stalling?)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:48

ik longeer ook in de zomer ik longeer eigenlijk altijd met pessoa. en voor het rijden met slof. Ik voer haar neit zelf maar ze krijgen daar 3 x per dag kuil in de winter en 2 keer per dag brok. ze krijgt per keer z`on klein rond medicijnen bakje dus eignelijk niks want het brok daar is basis brok ofso iets dus daar zit eigenlijk niks in..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:49

Hmm dan ligt het niet aan te veel brok denk ik..
Jammer dat je zo ver weg woont anders wou ik je wel helpen :)

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:50

aah dankje! ja ik weet het ook niet ik heb namelijk niet echt iemand die mijn paard kan rijden want mijn instructice heeft het zelf ook druk met haar paaard en school.. en voorderest staat er niemand bij ons of stal in de buurt waarvan ik denk ja die kan het wel oplossen ofso..

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:56

En hoe reageert ze in de zomer op de longe, loopt ze dan ook als een dolle of is ze dan wel lekker ontspannen? En longeer je meerdere dagen en de dag zelf dat je weer ging rijden of longeer je dan alleen voor je d'r op gaat?

Want ik ook met het probleem dat ik mijn ruin een hele tijd niet heb gereden, dan longeer ik hem een aantal dagen achter elkaar en net voor ik er op ga, (wel altijd met dubbele longe) hij is dan wel wat jolig maar niet gemeen. Ik moet wel zeggen dat ik dan direct ga draven want als ik dan ga stappen is het ook een tikkende tijd bom.

En heb je ook schrik om op een ander paard te stappen of alleen op haar?

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:57

misschien moet je longeren voor dat je er op gaat!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:58

Ga je Whitney nog niet verkopen! Ben eens met een aantal anderen hier -- losgooien, longeren, veel grondwerk zijn allemaal goed . Het is wel logisch dat ze een beetje gek wordt als ze haar energie niet kwijt kan. Mijn ruin is zo braaf, en zo stoicijns -- als het weer wat warmer is en wij kunnen meer doen. In de laatste tijd is hij ook grumpy en een beetje heet.

Maar je hebt ook het probleem dat je bang bent Als je je niet meer veilig voelt, en/of geen vertrouw meer hebt in haar en in je eigen rijkunst, dan dat moet ook opgelost geworden. Je zegt dat ze vertrouwt jou niet op de grond,maar dat jij haar wel vertrouwt. Toch als je niet lekker in je eigen vel zit, voelt ze dat feilloos aan. Grondwerk is niet alleen iets voor het paard, maar het kan jou ook hulpen, en rijden met een ander erbij kan ook goed zijn. Les van een iemand dat je al kent en vertrouwt kan ook zeker hulpen.

Het komt goed, nog. Sterkte -

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:02

sSanne schreef:
En hoe reageert ze in de zomer op de longe, loopt ze dan ook als een dolle of is ze dan wel lekker ontspannen? En longeer je meerdere dagen en de dag zelf dat je weer ging rijden of longeer je dan alleen voor je d'r op gaat?

Want ik ook met het probleem dat ik mijn ruin een hele tijd niet heb gereden, dan longeer ik hem een aantal dagen achter elkaar en net voor ik er op ga, (wel altijd met dubbele longe) hij is dan wel wat jolig maar niet gemeen. Ik moet wel zeggen dat ik dan direct ga draven want als ik dan ga stappen is het ook een tikkende tijd bom.

En heb je ook schrik om op een ander paard te stappen of alleen op haar?

Dat was ik in de beginpost er idd bij te vermelden! Ik had dit probleem met mijn vorige paard ook dat ik alles eng vond wat ze deed die heb uiteindlijk verkocht daarhad ik ook niet z`on hele erge band mee maar ik stap op elk paard wat ik tegen kom en vind ik echt niks eng! alleen altijd op mijn eigen paarden. Die van mij moeder gaat er ook vaak vandoor dat beoid me ook niks. Dat vind ik ook zo dom :S Het zit gewoon tussen me oren dat weet ik maar hoe krijg ik het er tussen uit..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:08

snissje schreef:
Ja natuurlijk zeker weten! en op de grond vertrouw ik haar ook. Alleen zei mij niet..

WinSel schreef:
Maar heb je al es geprobeerd om vanaf de grond het vetrouwen terug te winnen ?

Ik denk dat hier je probleem zit. Alles wat je met je paard doet, op de grond in het zadel maakt niet alles heeft met wederzeids respect en vertrouwen te maken. Ik zou dit eerst op de grond aanpakken. Veel grondwerk doen en pas wanneer het vertrouwen bij beide terug is dan eens denken aan opstappen. Tot die tijd zal ik daar niet eens denken. Het maakt meer kapot dan dat het goed is. Het zou zonde zijn om ej paardje te verkopen, dit kun je overwinnen! Maar je moet er samen aan werken. Succes!

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:12

misschien is het optie -dat je haar voor het rijden longeert,
dat zal allicht wat schelen , denk ik
en nattuurlijk veel grondwerk doen - samenwerken met paard
zorgen dat je haar weer kan vertrouwen voor jou gevoel :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:17

En als je nou eens een tijdje niet gaat rijden ? Gewoon alleen maar werken vanaf de grond? Longeren,wandelen,grondwerken,spelen,poetsen etc. Totdat je der zelf weer op wilt stappen?

Ivaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:45

Misschien is het gewoon een beetje uitproberen en vooral nu die van de energie barst.
Als dat het is moet je jezelf niet op de kop laten zitten.
Gewoon rijden en zodra hij steigert bij drijven met je been naar voren. ook als hij neerkomt blijven drijven. Hij moet vooruit niet omhoog!!
Als dat helpt gaat de lol er voor het waarschijnlijk snel af want jij reageert er toch niet raar op dus stopt hij dan misschien.

lisaginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:32

Ik durfde eerst ook niet meer op een paard te zitten na een erge val, maar dan zei iemand je moet gaan zoutzakken dus dat ben ik gaan doen en nu ben ik weer gewoon aant paardrijden :D
zoutzakken in heel relaxt op je paard zitten dus helemaal onderuitgezakt lekker los dus.
En miss is het gewwoon blijheid idd ik zou longeren van te voren :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:39

Denk dat het probleem echt helamaal bij jou ligt, want ze vertrouwd je ook al niet vanaf de grond?
Dus denk dat je echt les moet zoeken van iemand die jullie daar in kan helpen en ook dat jij rijtechnisch beter moet gaan worden, want rijden met slof is al een onkunde van de ruiter,
Denk ook op een andere stal dat je hetzelfde probleem gaat krijgen, dus zoek goeie begeleiding, want ook als je haar door een ander laat rijden zul jij na een tijdje weer het zelfde gaan krijgen, jij moet leren dit paard te gaan rijden en ga daar dan voor, leer je paard te vertrouwen maar ook laat het paard zien dat jij ook te vertrouwen bent .

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:15

je leest neit goed het was longeren met slof voordat ik ging rijden!

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:28

Ik denk toch dat je het beste hulp kan zoeken, een instructrice die er goed op kan rijden en jou kan begeleiden of een andere tijdelijke bijrijder. Je moet er doorheen, weer vertrouwen krijgen. Dat werkt het beste als er iemand bij is die jou kan helpen. Ik begrijp al dat die niet makkelijk te vinden zijn, maar toch... nog eens rondvragen hier of daar, advertenties voor instructie? Succes in ieder geval, ik heb af en toe ook wat te stellen met mijn paard dus begrijp wel hoe het is.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:32

Hoi!

Ik zou zeggen, niet bang wezen, echt niet, anders gaat ze je uitproberen!
Ik heb ook een merrie die heeft me na een halfjaar stilstaan er ook 3 keer afgedonderd :')
en ik was wel beetje bang maar daar dacht ik tijdens het rijden niet aan, gewoon doorgaan meis, het komt goed.
ohja bij mij lag het aan mijn houding!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:49

doet mijn paard ook altijd ik heb gewoon mijn angst van mij af gezet en erop gekrope toen hij ging steigeren en bokken heb ik mij aan hem vastgeklampt hij is een uur blijven bokken en doen en toen hij braaf een rondje liep ben ik afgestapt en hem beloont zo enkele dagen na elkaar en na een week liep hij weer braaf maar je hebt wel verschrikkelijk spierpijn na al dat gebok maar ja dan zijn ze weer braaf

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:55

Hi, ik zie dat zij een Jetset is? ik herken namelijk wel een beetje dat gedrag. Hier heb ik ook een meneer die als het hem niet zint het op een bokken zet. En ook zo slim dat als ze je eraf krijgen en dus het werk gedaan is de volgende keer zich dat herhaalt.
Ik denk dat de sleutel ligt in de dominantie verhouding en ik moet het aanvoelen komen.Ik heb tijdens het zadelmak maken een boksalvo gehad en kon hem op een gegeven ogenblik een ruk geven en toen is ie zo geschrokken dat hij het maanden niet gedaan heeft.
Dus misschien werkt dat voor jou ook! Ff op d'r nummer zetten en daarna belonen als ze braaf is. Die Jetset-ers zij goede lopers maar als ze boos zijn _/-\o_
Ik probeer hem nu met longeren uit te lokken tot bokken door het hem moeilijk te maken, als als hij zijn best doet kan hij geprezen worden tot en met en een snoepje krijgen maar als ie het op een bokken zet dan ben ik aan zet. Misschien kan je er wat mee.
Succes :(:)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:04

Associeert je paard longeren met gek doen? Even laten gaan aan de longe kan best helpen maar het moet geen gewoonte worden, als je paard dan niet erg heet is zal ie het er alsnog van worden :+ En aangezien je zegt dat je paard er alleen maar heter van wordt, denk ik dat er ook wat veranderd kan worden aan het longeren opzich. Probeer er niet teveel vanuit te gaan dat ze allemaal wel snapt wat je bedoelt.. Ga eens rustig beginnen en probeer de ontspanning te vinden en te houden. Ook al betekent dat dat je eerst alleen maar rondjes kan stappen, desnoods loop je eerst mee als ze harder wil. Maar neem de tijd en de rust. Voor jezelf ook. Ook al is het alleen rondjes stappen aan een longe en een kwartier staan kriebelen.. Beloon met rust, gewoon even niks voor je paard.
Longeren is voor jullie niet meteen spieren kweken of energie kwijt raken, longeren moet rust betekenen. Dat geld voor het rijden ook. Ontspanning. En wat olafgek hierboven ook zegt, ook al gebeurt er iets raars, sluit het positief en ontspannen af :)
Maar daarnaast zou je paard ook gewoon naar buiten moeten, ik weet niet hoeveel uur hij nu vrij kan bewegen op een dag?
Met de beste wil van de wereld kun je met mijn 2 brave dozen ook niet veel beginnen als ze een hele dag in een hokje zouden moeten staan.. Ik weet dat je op zoek bent en als je er echt bang van word dan rij je desnoods niet tot je paard de hele dag naar buiten kan? Misschien gaat het stukje tussen je oren wat je zelf noemt, dan ook weg. In de wetenschap dat je paard lekker de hele dag heeft kunnen gek doen stap je vast fijner op :)
Maar als zulke stallen voor jou onmogelijk te vinden zijn dan zou ik ook gaan overwegen het paard te verkopen, maar dan ook geen weer kopen. Naar buiten vind ik een minimum eis als je paarden houd.

jasminflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:08

Als ik jouw was zou ik haar longeren en bijzetten.
dat sowieso een paar weken doen.
als ze dan heel hard gaat draven of ze springt in galop aan moet je haar alleen maar laten galoperen en ook flink door laten galoperen, want zij wil galoperen, nou dan zal ze ook galoperen.
daarna gewoon flink aan het werk zetten.
als ik jouw was zou ik wel even iemand vragen die een beetje weet hoe je goed moet longeren want dat is nog niet zo makkelijk als je denkt.
daarna, zou ik er weer op beginnen als ze een paar weken achter elkaar flink gewerkt heeft, maar je meot sws eigenlijk wel dan 1 keer in de week blijven longeren, want dan kun je zien hoe je paar loopt en al dat soort dingen meer en dan zit je je paard ook even niet in de weg enzo ...
altijd handig
maar als je meer wilt weten over het longeren enzo vraag je maar even want ik ken iemand die er heel veel verstand van heeft enzo dus...

succes er mee ;)

jasminflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:10

owjaa, voordat ik het vergeet..
probeer er wel ontspanning in te houden want dat is het aller belangrijkst en stop op het hoogte punt,
15 min longeren kan ook al voldoende zijn hoor ;)