'Valse' knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:18

Je bent me al voor Sanity :P Ik ben weer te snel aan het klikken zonder goed te lezen :$

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:20

@ ts... wel mijn complimenten dat je er geen hulpteugels aan hebt gehangen..! Kan me voorstellen dat het voor menig ruiter heel aantrekkelijk was geweest er eventjes een slofje aan te hangen. En jij geeft aan dat niet gedaan te hebben (?)... mijn waardering. Anders krijg je een paard dat zichzelf nog meer blokkeert EN zich onbegrepen voelt.

:D heb geduld,.. probeer de gegeven links eens te begrijpen en wie weet komen jullie nog heel ver!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 27-01-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:21

vur schreef:
Ik zie geen valse knik. Wel een lastige halsvorm. Ik zie wat dat betreft geen probleem. Ik zie wel andere problemen (taktfouten, maar ja, dat komt doordat het een draver is natuurlijk). ;)

Ik zie ook geen valse knik.

Heb het idee dat je bak op de hoefslag erg zwaar is.
Zie hem daar meer ploeteren. dan wanneer je oversteekt.
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 27-01-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:22

Heb het filmpje bekeken, de foto's kan ik niet openen.
Ik vind dat hij niet zo rot loopt voor een draver.
Tactfouten hebben veel dravers en ze hebben een stuwende gang.
Ik zou hem iets actiever rijden, dan heb je kans dat hij er vanzelf iets meer uitkomt met het neusje als hij iets meer op de achterhand komt.
In ieder geval veel succes

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:23

Knert schreef:
@ ts... wel mijn complimenten dat je er geen hulpteugels aan hebt gehangen..! Kan me voorstellen dat het voor menig ruiter heel aantrekkelijk was geweest er eventjes een slofje aan te hangen. En jij geeft aan dat niet gedaan te hebben (?)... mijn waardering. Anders krijg je een paard dat zichzelf nog meer blokkeert EN zich onbegrepen voelt.

:D heb geduld,.. probeer de gegeven links eens te begrijpen en wie weet komen jullie nog heel ver!

Nee dat klopt, ben daar niet echt een voorstander van en dan blokkeer je de rest alleen maar meer.

Bedankt voor jullie reacties, heb ik wat aan!

Het is zeker een draver met een verleden, hij heeft tot z'n 5 of 6e op de baan gelopen (en eindigde altijd hoog).
Ik rij hem nu een jaar en als ik bekijk wat voor 'n groei we hebben doorgemaakt ben ik er zeker wel trots op :)
Zoals hier te zien [EJL-ITP] Bijna een jaar met Buddy

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:25

Cchanny schreef:
Heb het idee dat je bak op de hoefslag erg zwaar is.
Zie hem daar meer ploeteren. dan wanneer je oversteekt.

Klopt, hij is in die hoek daar nog redelijk mul omdat er nieuw zand in ligt.
Over 2 weken wordt ie gedraineerd en opnieuw getrokken dus dat zal minder worden :)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:27

Volgens mij is het ook meer dat hij zijn hals 'wegdrukt' in plaats van wat je officieel een foute knik noemt. Nouja, met officieel bedoel ik dat de nek het hoogste punt moet zijn en bij een foute knik is het hoogste punt een stukje eerder in de hals.
Laatst bijgewerkt door Sanity op 27-01-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:27

__Nicky schreef:
Knert schreef:

Nee dat klopt, ben daar niet echt een voorstander van en dan blokkeer je de rest alleen maar meer.

Bedankt voor jullie reacties, heb ik wat aan!

Het is zeker een draver met een verleden, hij heeft tot z'n 5 of 6e op de baan gelopen (en eindigde altijd hoog).
Ik rij hem nu een jaar en als ik bekijk wat voor 'n groei we hebben doorgemaakt ben ik er zeker wel trots op :)
Zoals hier te zien [EJL-ITP] Bijna een jaar met Buddy

precies dat bedoel ik. Alles met mate. En elke groei is toch vooruitgang? hoe langzaam die ook moge gaan. En geen hoge verwachten hebben, nemen zoals het komt. Monty Roberts had er toch een mooie uitspraak over?
En hij is best een knapperd... je zult er vast veel plezier mee beleven. Als je je verdiept in de gegeven stof, zul je misschien nog voor aangename verassingen komen te staan.

__Nicky

Re: 'Valse' knik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:30

Precies, op die informatie was ik juist opzoek dus ik ga dat is even goed bestuderen.

@ Sanity, ik heb geen idee of dit een naam heeft dus had dit verzonnen, excuses :P

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:33

hahaha, dat kan ook :D in ieder geval hoop ik dat het voor je duidelijk is waar het door komt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:33

__Nicky schreef:
Oke. Ik ben nu sinds 2 weken met m'n instructrice bezig met een nieuwe manier. In het begin maak ik hem heel voorwaarts (dat ie bijna té hard gaat) en ik doe niets met de voorkant (wat mij part loopt ie met zn kop in de hemel). Vervolgens laat ik m'n been voor wat ie is en ga bezig met de voorkant naar beneden kneden maar zodra die terug komt in tempo laat ik de voorkant weer zitten en maak ik hem voorwaarts maken.
Lijkt dat op jouw manier?

Helemaal niet :n
__Nicky schreef:
Hoe zou jij het anders aanpakken?

Ik rijd het paard voorwaarts, en zorg dat het goed aan mijn been is, dat is echt het allerbelangrijkste :) Goed zitten, goed met de beweging meegaan, zodat het paard niet wordt gehinderd op wat voor manier dan ook. Dit zijn randvoorwaarden, zonder dit lukt het sowieso al niet, het is echt onmogelijk een paard fijn te laten nageven als het dier gehinderd wordt.

Ik rijd hem voorwaarts, en hou een licht contact aan met de mond. Ik doe helemaal niets met mijn handen, geen kneepjes, niet kneden, niets. Alleen maar contact houden, en steeds hetzelfde gewicht in mijn handen. Mijn handen moeten dus perfect met de mond mee kunnen gaan, anders lukt dit niet. Je handen mag je dus niet vastzetten.
Sturen, inhouden, zijgangen doe ik dus niet met mijn handen, maar met mijn benen en mijn zit (dat klinkt moeilijker dan het is: kijken naar waar je heen wilt is al een hulp die voor het paard duidelijk genoeg is, je bekken naar achteren kantelen, en je billen samen knijpen is ook een hulp die het paard heel goed begrijpt, net als je lang maken). En nu komt het mooiste: als het paard niet ergens geblokkeerd is, zal het dier zelf contact gaan maken met mijn handen, en dan krijg je dus dat krulletje.
Komt ie niet, dan weet je dat er ergens een blokkade zitten. Hoogstwaarschijnlijk zit die bij de ruiter, maar het kan ook zijn dat een van de andere dingen niet kloppen (zadel dat niet past bijvoorbeeld, of spierpijn).

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:20

Ook een heel mooi artikel hierover: In de krul.
Ik overstelp je met artikelen :D hoop dat je er wat aan hebt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:06

Ik heb jou artikels ook gelezen Sanity! Ik vond het inderdaad erg goede artikelen!
Ik ben nu sinds kort aan het rijden zoals Yamcha uitlegt en dat gaat verbazing wekkend goed! Hij loopt zelfs constant in draf nu :j
Zeker een aanrader die artikelen nick!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:15

Dat is leuk om te horen! Het rijdt fijn he?

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:28

Fijn om te horen! :)
Laatst bijgewerkt door Sanity op 28-01-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:34

Ja echt een openbaring hoor! Zeker met een pup van 4,5 is wel fijn als hij het zelf opzoekt.
Ben ook benieuwd hoe het ontwikkeld nick! Zeker 12 maart!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:32

meer van achter rijden denk en dan opvangen met je zit en daar bij kneden :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:48

__Nicky schreef:
Afbeelding

Aan de teugel rijden doe je niet door hem in de krul te trekken. Wordt hij op dit punt (of even er voor) echt zwaar, dan zit er een probleem in de mond.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:22

Ik denk dat je hem meer moet uitnodigen om de hals te laten vallen en dan zover vol te houden dat je ook de hals tot aan de schoft kunt laten deinen. Hij gebruikt alleen de spieren van de voorste helft (tot aan zijn kaaklijn) en de achterste helft (door de halsvorm, aangeboren of verkeerd gereden, dat laat ik even in het midden) is zeer arm bespierd en doet niet mee. Dus ik zou hem lager rijden in de hals, totdat je ziet dat ook het achterste deel van de hals meedeint (spieren loslaten). Een valse knik vindt ik toch anders hoor, maar hoe je het ook noemt, het is het proberen waard om hem losser in de hals en daarmee in de rug te krijgen. Dan worden de taktfouten hopelijk ook minder. ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:51

Ik ben benieuwd wat jullie van dit beeld vinden van vandaag. Ik heb zoals jullie zeiden minder gekneed en ben ook extra gaan letten op m'n houding (ik heb enorm snel te neiging voorover te gaan zitten). Hij liep veel fijner in balans en liet makkelijker los.

Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:56

he dat is wel een heel stuk beter. Al mag het wel wat actiever. Verders best oke.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:02

even reageren:
zo gaat het duidelijk een stuk beter! hij loopt niet zo opgefokt zo te zien.
Verder kan ik rijtechnisch niet veel zeggen, laat ik over aan anderen.
Maar zelf rijd ik ook zoals Yamcha het heeft uitgelegd dankzij mijn lesgever. Zijn al een heel eind bezig maar er komt zo langzaamaan verbetering in (beestje is bijna 5) maar daarvoor zat ik dus ook met veel getrek en gesleur en een pony die dan eigenlijk gewoon dichtsloeg. Nu komt hij vaak gewoon uit zichzelf naar beneden in stap, draf moete we nog hard aan werken.

Wil het maar even zeggen, omdat je zou weten dat het echt een stuk paard vriendelijker is dan zagen (want dat gaat meestal wel zo uiteindelijk) en je zelf lekker op je zit en je figuren kunt concentreren en het zeker goed komt zo.
Veel succes en plezier!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:08

__Nicky schreef:
Oke. Ik ben nu sinds 2 weken met m'n instructrice bezig met een nieuwe manier. In het begin maak ik hem heel voorwaarts (dat ie bijna té hard gaat) en ik doe niets met de voorkant (wat mij part loopt ie met zn kop in de hemel). Vervolgens laat ik m'n been voor wat ie is en ga bezig met de voorkant naar beneden kneden maar zodra die terug komt in tempo laat ik de voorkant weer zitten en maak ik hem voorwaarts maken.
Lijkt dat op jouw manier? Hoe zou jij het anders aanpakken?

Zo ga ik dan door en dat op de volte zodat ie ook wat inbuigt. Maar ook op deze manier heeft ie de neiging om in die knik te lopen. Zou het kunnen dat ie dat zichzelf heeft aangeleerd? Ik moet zeggen dat het wel een heel stuk minder is dan in het begin maar hij blijft het houden.

Dit vind ik een vreemde manier van rijden als ik eerlijk ben.
Een draver wil sowieso altijd al hard! Dus dat naar voren drijven heeft geen zin bij de meeste dravers. Daarna ga je in zijn mond zitten zonder been hulp, ook vreemd in mijn ogen, is ie eindelijk rustig moet hij weer naar voren??
Jou been en teugel en zit hulp horen op elkaar te zijn afgestemd.
Wat betreft filmpje en foto's...wat bedoel je nu eigenlijk met een vreemde knik?
Die zie ik niet, ik zie wel een paard dat niet weet hoe hij de hand moet volgen naar beneden, dus vw nw.
Ik raad je aan les te gaan zoeken van iemand die weet hoe je een hard draver beter krijgt.
IK denk eigenlijk dat je met deze nog best fijn op wedstrijd kan en zeker geen gek figuur zal slaan, mits je de juiste hulp kan krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:10

Ik zie geen valse knik, wel een ruiter met een vrij harde hand, een zware bak en een paard wat moeite heeft daar zijn evenwicht in te vinden.
Daarnaast is hij vrij traag maar dat zal ook liggen aan je bak, hij moet wat actiever als de grond van de bak dat toestaat.
Foto hierboven is veel beter :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:11

aerdenhout1, ik wil je even corrigeren dat niet alle dravers drang hebben om altijd maar voorwaarts te lopen. Als ik hem op z'n eigen tempo laat lopen staan we bijna stil ;)
Ik bedoel trouwens niet met m'n been laten voor wat ie is' dat ik er niets meer mee doe. Ik vul hem wel aan maar spoor hem niet veel meer aan voor het voorwaarts lopen.