Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:wanneer paard en ruiter aan het begin staan van hun opleiding, gaat deze combinatie niet werken, is mij mening, paard is altijd sneller dat de ruite wanneer de onervaren ruiter de oplossing eindelijk heeft gevonden heeft het paard al weer wat anders, dit gaat zo door, heeft de ruiter een leer meester gehand en goeie begeleiding heeft de ruiter ervaring en gevoel waardoor de ruiter weet wat hij moet voelen wanneer iets goed is en kan daar op reageren, en dit geeft hem de voorsprong op een onervaren paard.
".

Ik ben een leidend typje en ik ben snel in m'n reacties. Ik vond vooral groene hengsten inrijden het einde. Consequent zijn, maar van binnen lachen om hun humor. Heerlijke beesten!
Ik merk dat het 'gevoel' dat ik had toch echt wel een beetje weg is. Met sprongen komt en gaat het, op het moment. De ene keer heb ik het weer helemaal en de volgende keer kan het weer weg zijn. Ik kan groene paarden dus niet meer de stabiliteit geven die ze nodig hebben en dat vind ik jammer. Misschien komt het ooit wel weer
Pion schreef:Ik ben er niet zeker van of dit hier wel goed staat
Ik vroeg mij laatste af, heeft het type ruiter invloed op de paarden die ze kiezen?
En dan gaat het hierbij niet om sensibele paarden met 'drukke' ruiters oid maar meer in combinatie met de leeftijd van het paard wat ze kiezen.
Valt behendigheid met jonge paarden te leren? Waarom kiest een bepaalde ruiter voor een paard? Zijn er ruiters die nooit jonge paarden zullen leren rijden?
Zijn er ruiters die de 'leermeesters' liever links laten liggen?
Ik kreeg op mijn 12e mijn eerste pony. Een 15-jarige leermeester, heerlijk die oudjes. Ik vind het geweldig.
Toen ik 18 werd ging ik over op de paarden, ik wilde een jonger exemplaar, beleerd maar zelf op te leiden.
Een groen paard zag ik toen, en nu nog steeds, totaal niet zitten. Ik kan eigenlijk niet verwoorden waarom.
Misschien het idee dat je eigenlijk nog geen stuur hebt en dat het nog zo 'fragiel' is.
Mijn merrie was 2 weken onder het zadel (wel al 5,5 dus geen echte 'baby' meer), we hebben haar nog 2 weken door laten rijden. Er was een stuur aanwezig, maar niet in grote mate.
Ik merk aan mezelf dat ik echt moeite moet doen snel en behendig te blijven. Dit bevestigd mijn mening ook weer dat ik geen groen paard zou moeten (in)rijden.
Naar mijn mening moet je daar namelijk erg snel en behendig in zijn. Snel oplossen, snel reageren...
De oudjes/leermeesters zijn super leuk om te rijden, maar op dit moment wil ik mezelf verder ontwikkelen, zelf dingen aanleren bij een paard. Echter niet helemaal vanaf de basis,
iemand moet het voorwerk doen. Misschien veranderd mijn mening daar nog over, wanneer ik in een volgend stadium kom.
Ik ben gewoon echt te traag om een groen paard voor te zijn.Ik heb er tenslotte al moeite mee bij mijn eigen paard. Denk zelfs dat als ik het over had mogen doen
ik mijn paard nog langer door had laten rijden, of toch voor een verder doorgereden exemplaar had gegaan.
Ik ben me ook bewust van deze gedachte (lees: ik weet dat ik eigenlijk te 'traag' ben voor mijn merrie), en maak daarom ook expres de keus om veel te lessen.
Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter?
Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).
Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Heb je liever een heel ervaren paard?
Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?
Ik heb leren rijden op een leermeester, ben nu op het punt dat ik zelf dingen 'toe wil voegen' bij een paard, maar zou er ook niet raar van opkijken als mijn volgende paard weer een leermeester is (maar dan wel afgericht op subtop niveau). Om vervolgens weer een 4/5-jarige aan te schaffen.
Echter vraag ik mij af of ik ook voor een echt groen paard ga... de kans is klein denk ik.
Edit: typo's
.

Pion schreef:Grappig Urielle, dat je juist vertrouwen krijgt van jonge paarden! Dat is ook juist het gevoel wat je moet hebben, zodat je de leiding kunt nemen.
Ik vind het juist fijn te weten dat een (jong)paard wat al wat meer kent, je toch wat meer vergeeft, je een beetje kan 'helpen'.
Een jong (groen) paard plukt meestal direct de vruchten van je gebrek aan snelheid in reactievermogen (en dus eigenlijk leiding).
) en ik pak dan dingen spelenderwijze mee ipv te verwachten dat het paard het maar even doet voor me. Dus ik rij juist op een jonkie met veel meer zelfvertrouwen rond, en DAT zorgt dat het van een leien dakje gaat. 
Ik heb ook eigenlijk nooit de mogelijkheid gehad om verder dan L-niveau te komen, maar het werken met jonge paarden, liefst zo groen mogelijk is gewoon heel leuk omdat ze zo snel groeien. Voor mijn eerste eigen paard had ik wel het idee van een ervaren leermeester, liefst een donkere ruin, het werd natuurlijk een schimmelmerrieveulen
met veel karakter. Ik heb, ondanks dat ik al zo'n 10 jaar jonge paardenervaring had, echt enorm getwijfeld of ik haar zou laten inrijden of dat ik het zelf zou doen, maar ben zo blij dat ik het zelf gedaan. Nu heeft mijn paard ook niet het karakter om weg te brengen, de hele omslag zou het inrijden voor haar tot iets negatiefs maken, denk ik nu achteraf gezien.
). Ik word dan ook onzeker en heb het gevoel dat ik tekort schiet. Vind ik echt 10x moeilijker dan mijn jonkie, die gelukkig vergevingsgezind is en me meer grappig op mijn nummer zet door dan heeel sneaky net onder het werk uit proberen te komen en waar ik zo'n enorme klik mee heb dat ik er eigenlijk al discussierend altijd wel lekker mee vooruit kom. Wat er aan knoppen opzit heb ik er zelf (met veel begeleiding vanaf het moment dat er een gas, rem en stuur opzat) opgezet, dus onze rijtechnische groei gaat ongeveer gelijk op zeg maar al moet ik soms achter haar aanhollen! het is een erg intelligent paard dat heel snel leert.
Maar zou uiteindelijk altijd iemand als eerste paard een volwassen geheel ingereden dier aanraden.. alleen heb ik dus geen recht van spreken
en is het uiteindelijk voor iedereen eigen keuze... de liefde he
...
!
Hij was 9 toen ik hem kocht, dit jaar wordt hij 12. Leeftijd was één van de criteria bij de keuze van dit paard. Ik wilde een paard tussen de 6 en 16 jaar oud. Dus een paard dat al wel enigszins was doorgereden maar wel eentje waar ik toch nog wel minstens een jaar of 10 plezier aan zou kunnen hebben als rijpaard.
Hij was nog maar net ingetölt toen hij verkocht werd aan de particulieren waar ik hem van heb. Een kleine 4 jaar is er lustig mee door het bos gecrosst, het paard was zo krom als een hoepel, zat vast in zijn rug, schouders en achterbeen (bleek allemaal achteraf...) en had een megaonderhals. Ik heb dit paard gekocht omdat ik niet de ambitie of het talent heb om ver te gaan komen in de sport maar omdat ik wel iets wilde hebben om aan te werken. Een opknapprojectje. Dat is hij ook, en ik haal veel voldoening uit de vooruitgang die we boeken. Voordat hij in de herfst geblesseerd raakte waren we zover dat hij een paar passen in balans kon galopperen en hij begon zelfs al, tot zijn eigen onthutsing, stukjes na te geven. Heeeeele kleine dingetjes, maar voor ons heel wat.
en ik vind een paar keer per jaar van die stress (ondanks alle gezelligheid) meer dan genoeg.
.