Roos @ wedstrijd parcours 1m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:45

Je kan dat inderdaad doen een klein beetje terugzitten maar daar moet je mee oppassen.
Je houd nu ook een vrij laag tempo aan waardoor als ze een beetje naar de sprong toe trekt je waarschijnlijk het gevoel hebt dat ze veel sneller gaat.
Dit kan je makkelijk oplossen door eens een parcours te springen terwijl je instructeur kijkt zodat die kan zegge of het tempo goed is of niet. Doordat je nu traag gaat zal ze ook sneller heet worden. Daarom iets meer lossen, minder "duwen" met de zit. Iets meer lossen moet natuurlijk niet ongecontrooleerd gebeuren, maar dat is denk ik net het moeilijke met dit paard:)
Neem je ook gewoon les of enkel de trainingen van LRV?

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:46

Je kan dat inderdaad doen een klein beetje terugzitten maar daar moet je mee oppassen.
Je houd nu ook een vrij laag tempo aan waardoor als ze een beetje naar de sprong toe trekt je waarschijnlijk het gevoel hebt dat ze veel sneller gaat.
Dit kan je makkelijk oplossen door eens een parcours te springen terwijl je instructeur kijkt zodat die kan zegge of het tempo goed is of niet. Doordat je nu traag gaat zal ze ook sneller heet worden. Daarom iets meer lossen, minder "duwen" met de zit. Iets meer lossen moet natuurlijk niet ongecontrooleerd gebeuren, maar dat is denk ik net het moeilijke met dit paard:)
Neem je ook gewoon les of enkel de trainingen van LRV?

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:49

Net pacour allen wat je al zijn met tempo probeer idd meer tempo te houden maar voor de rest mooi pacour

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:54

ik heb elke week springles , en spring dan ook enkel dan ( wegens haar leeftijd ). Aangezien ik op een springstal sta staat daar dus elke week een ander parcours , lekker handig !! :) . Mijn instructrice rijd ook in de Lrv en heeft het helemaal life gezien zelfs dus dat is wel een erg groot voordeel. Ga haar volgende training zeker vragen om tempo oefeningen :j
ons L debuut zou ook pas begin zomerseizoen zijn, dus midden mei. Denk dat ik tegen dat het tempo wel in orde moet krijgen. :D daartussen nog 3x B wedstrijd dus nog wel even tijd om te oefenen :D

Het is in Belgie , is B parcours in Nederland ook 1m of was dat nu 90? weet het even niet meer :+
ga inderdaad thuis in het parcours eens uitzoeken wat nu juist ons beste tempo is , en inderdaad de lijntes verruimder nemen , dankje voor de tip! Heb ook snel het gevoel dat ze eerder haar passen verkleint dan verruimd..

inderdaad, lossen is een erg moeilijke opdracht. Al gaat het al wel steeds beter nu ik ook minder duw ( heb spijtig genoeg geen filmpjes van 1e parcours :( ) Ga inderdaad toch echt aan het tempo werken. Zal proberen de volgende training te filmen, zien of het beter is.
Ik heb elke week 1x springtraining thuis ,1x dressuurtraining en als het weer wat mee zit 1x training op de lrv . Dat is meestal wel 4tal training en om nu mijn paard weer af en op te zadelen voor erna nog te springen heb ik meestal weinig zin in :D :o

dankjewel Twinn

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:56

Ze verkleint haar passen ook omdat ze heel verzameld gallopeert. :j en dan ziet ze die hindernis al lang van te voren waar ze overheen moet maarja, omdat ze zo rustig galopeert duurt het langer, dus als je iets meer ritme hebt en rijd dan zal ze ook minder met haar hoofd gaan schudden en trekken. :j

Hier is de B ook 1 meter ja

M__

Re: Roos @ wedstrijd parcours 1m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:59

Oke als je elke week les hebt zal het wel in orde komen :)(vroeg het omdat sommige mensen die lrv rijden denken dat enkel af en toe daar trainen genoeg is) Je hebt zo te zien genoeg begeleiding en voor de zomer kan je nog veel B parcours rijden en het juiste tempo zoeken voor in de L

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:04

Ga het zeker proberen , heb spijtig genoeg nu met de examens niet al te veel tijd. Wel probeer ik met mijn instructrice deze kleine passen eruit te krijgen door ze meer ruimte te geven vanvoor. Spijtig genoeg durft ze hier wel eens van profiteren en schiet ze ervandoor :D

Moet wel toegeven dat ik pas les heb sinds november, kan wel eens een foto opzoeken van hoe we ervoor sprongen. De rede dat ik ervoor nooit les had waren een hele hoop onvoorziene omstandigheden die mij een aardig pak euries armer hadden gemaakt :D

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:11

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:12

nouja , de foto werkt niet zoals gewenst , maar het linkje werk wel :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:14

De ( en ) eruit halen ;)

Ja, maar gewoon echt ff met je instructrice overleggen ;) die kan je er wel mee helpen

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:20

dan werkt ie ook niet :p
toch erg bedankt voor je tips en ga inderdaad eens goed met haar overleggen wat zij over het tempo denkt :j

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:22

Veel vooruitgang geboekt als je vergelijkt met de foto;)
nog veel succes en 1 troost DE EXAMENS ZIJN BIJNA GEDAAN

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:25

ik heb nog examens tot 4 februari... :(

ja , inderdaad ! en daar ben ik erg blij mee! Had dat ook nooit verwacht om ooit nog zo ver te komen met mijn oma ! dankjewel ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:26

Ik denk dat het aller belangrijkste inderdaad het tempo is.
Probeer constant 1 tempo te rijden, en er mag wel wat meer pit in je rijden.
Probeer lekker sprong te houden.. dan gaat het springen makkelijker en voor jou is het time van de afzet en het aantal passen ook makkelijker!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:26

Afbeelding

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:28

Exponent schreef:
ik heb nog examens tot 4 februari... :(

ja , inderdaad ! en daar ben ik erg blij mee! Had dat ook nooit verwacht om ooit nog zo ver te komen met mijn oma ! dankjewel ;)

ik ook nog tot de 4de maar daarna lekker trainen met de paardjes *D

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:30

dankje melanie :)

m , ja inderdaad. eindelijk weer op wedstrijd en weer elke dag lekker trainen gaat goed doen! :j

smurfie : dankje voor de tip , ga zeker op mijn tempo oefenen! Het mag inderdaad iets pittiger :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:32

waar mijn springinstructeur mijn vriendin heel erg mee geholpen heeft is steeds blijven herhalen, springen doet je paard wel, kijk achter de hindernis en ga mee met je paard. Blijf rijden en denk maar dat je door die hindernis heen moet :P (ja hij overdrijft af en toe een beetje..) werkte goed bij haar. Ze heeft meer pit en meer tempo, daardoor springt haar paard makkelijker en heeft zij een betere zit :)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:36

Roos zal inderdaad wel springen :j ga volgende training zeker dat eens proberen. ik train ook enkel met instructrice erbij dus die kan vanop de grond bekijken op de pit er nu wel in zit of het nog wat extra mag.
dankje voor de tip :p

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:37

MelanieB schreef:
Afbeelding

Commentaar hierop, ga met je handen mee,je stoort je paard zo erg in de sprong.

En wat betret het filmpje; je kunt gerust met een laag tempo een B-parcours rondrijden (jouw paard lost dit wel op), doch je tempo mag wel wat meer zijn,in een parcours moetje altijd naar voren denken als je teveel remt graak je in de problemen.
Als je niet bang bent om L t gaan rijden kun je dat doen maar vraag even bij jezelf af of je wat afstanden kunt zien en je basistempo wat onder controle hebt.
Het L zal je paard geregeld wel mee oplossen maar het wordt steeds moeilijker het zijn geen pony's.

Dus werk aan je basistempo en denk altijd vooruit zodat als het moet je nog terug kan rijden ;)
Verder veel sucses!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:44

vivana , daar ga ik helemaal in mee ! dit was ook een foto toen we voor de eerste keer sprongen zonder begeleiding. Nu hebben we het beiden wat meer door :j

afstanden lukken erg goed , en ben van plan om na de examens ook af een toe een thuis een L parcours te rijden zodat we dit toch al onder de knie krijgen. Zal zeker aan mijn vlotter basistempo werken . Dankje voor de voorruit denken tip ! Is best handig :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:04

Zoals al gezegd idd meer een constant tempo gaan rijden. Het is een groot paard dus je moet ze actief houden in de galop. Dan gaan je afstanden ook makkelijker goed zitten. Vindt dat je soms nog wat kort komt, dan weer wat groot... het is niet constant een goede afstand. Misschien dat ze daarom soms wat groot afzet omdat ze niet op de afstand kan vertrouwen.
Het ziet er wel beheerst uit (zeker als je vertelt dat het eerst racen was :) ) maar zie toch liever wat meer tempo. Ook zoals je zei meer dressuurmatig aanpakken, zodat ze echt op je zit en been kan schakelen, is heel belangrijk in een parcours. De L gaat zeker wel lukken, maar ik zou voor je daar aan begint echt proberen meer constante afstanden te rijden, de L is toch al een redelijk parcours!
Veel succes!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:27

@Exponent: Ik lees in je OP over dat je bang bent voor een te hoog tempo, rijdt je daarom zo verzameld? Want ik zie liever een ruimere galop. Denk dat je vooral zelf moet wennen aan een hoger tempo. Waarschijnlijk als ze nu versnelt loopt ze ook onder je weg. Zorg dat je ook met gewoon dressuren een lekker ritme kunt houden met wat ruimere sprongen en een hoger tempo. En als dat goed gaat durven vertrouwen op haar en het ritme. Een keer te vroeg afzetten maakt niet uit als je constant hetzelfde ritme houdt. :)

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:53

dankje voor jullie reacties.

ik ben het eens met jullie dat het tempo inderdaad hoger moet. We komen van een race parcours in eenn razend snelle tijd, dus ben op zich blij dat ik haar nu zo kan controleren. Wel racete ze enkel door mij ( erg hard duwen + bewegen bovenlichaam) Deze 2 zijn er nu bijna uit en eenmaal als dat goed gaat denkik dat het wel makkelijker zal worden om ee hoger constant tempo aan te houden dat beheersd is. :j

ik ga morgen om half1 een L parcours trainen met mijn instructrice, ga proberen iemand te zoeken om het te filmen.. als dat niet lukt zal ik zeker haar en mijn commentaar plaatsen + hoe de tempo poging is afgelopen! :)

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:25

Mooooii!
ENkel het tempo moet nog wat sneller maar je geeft dit zelf al aan.
PS: Is dit in Jump-On ?