De mensen die lopen te trekken en rukken probeer ik wel eens te helpen. Je merkt snel genoeg of iemand dat op prijs stelt of niet. Meestal niet dus... geven toch de schuld aan het paard. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De mensen die lopen te trekken en rukken probeer ik wel eens te helpen. Je merkt snel genoeg of iemand dat op prijs stelt of niet. Meestal niet dus... geven toch de schuld aan het paard.
Ben het er ook mee eens dat je eerst naar jezelf moet gaan kijken voordat je je paard de schuld geeft. 
Yamcha schreef:Whahaha, ja hoorIk heb beroepsmatig met paarden gewerkt, nu is het slechts een hobby
Juist omdat jij op bokt altijd zo goed uit je woorden komt.
(En ik wist niet dat jij echt reed. Ik dacht dat je met die twee boefjes thuis al druk genoeg was.
) 
DieL_Zor schreef:Vroeger heb ik ook genoeg fout gedaan (nu nog steeds) en ik denk dat het inderdaad wel heel lastig is om kinderen dit bij te brengen. Je kunt nog niet aan het begin al alles goed doen, maar je kan ze wel denk van begin af aan duidelijk maken aan kinderen dat het paard afhankelijk is van de ruiter en de ruiter 9 van de 10 keer de fouten maakt. Dat kan spelenderwijs en hoe eerder ze hier van bewust zijn hoe beter toch?
...hestejente schreef:Daarnaast hebben zowel het paard als de ruiter tekortkomingen. Niet alleen de ruiter, niet alleen het paard. Daar moet je rekening mee houden. Je beïnvloedt elkaar daardoor. En daardoor is het ook zo ontzettend leuk om met één of twee vaste paarden te werken, zeker als je van puzzelen houdt

Blijheid schreef:hestejente schreef:Daarnaast hebben zowel het paard als de ruiter tekortkomingen. Niet alleen de ruiter, niet alleen het paard. Daar moet je rekening mee houden. Je beïnvloedt elkaar daardoor. En daardoor is het ook zo ontzettend leuk om met één of twee vaste paarden te werken, zeker als je van puzzelen houdt
Helemaal mee eens
Als ik merk dat er iets met rijden niet lukt of niet goed gaat (en dan niet 1x maar vaker) dan ga ik echt aan het puzzelen waar het mis gaat. Houding en zit zijn daarin heel belangrijk, maar ook of ik bijvoorbeeld niet te moeilijke dingen vraag, of juist niet genoeg uitdaging en afwisseling in het rijden/werken bied, of mijn pony misschien ergens last van heeft of toe is aan een weekje pauze. Hoe langer ik hem ken hoe makkelijker het is om te zien waar het mis gaat, en hoe makkelijker het ook is op te lossen
Enige nadeel van mijn puzzeldrang, soms begin ik te snel te puzzelen terwijl ponylief gewoon zijn dag niet heeft. Als ik dan twee dagen later weer op stap (ik rijd om de dag) dan is er niks meer aan de hand. Ik wil het soms iets te graag goed doen, omdat ik me ook bewust ben van wat je aan kan richten met dom doordoen als er wel iets aan de hand is.
dejavu schreef:Ik ben oprecht geïnteresseerd in een foto van jou te paard. Juist omdat jij op bokt altijd zo goed uit je woorden komt. (En ik wist niet dat jij echt reed. Ik dacht dat je met die twee boefjes thuis al druk genoeg was. )
Ik heb ze bijna nooit eigenlijk, omdat er haast nooit iemand bij is die foto's kan/wil maken, en als er dan wel iemand is, ben ik de camera vergeten 
doei schreef:Ik ben het wel met je eens.
Maar als ik even naar mezelf kijk...
Met losrijden kijk ik naar beneden om te kijken of ik evenveel contact behoud met de teugels. Kijk ik naar de spieren in de hals en volg ik waar nodig de schouders.
Dat is inderdaad mijn gebrek, want ik kan het nog niet voelend oplossen, ik moet zien wat ik voel wil ik het direct kunnen oplossen (anders ben ik te laat).
Wanneer mijn paard dan los is ga ik vanzelf goed rechtop zitten zonder naar beneden te kijken. Dan voel ik dat het goed zit en hoef ik ook nauwlijks meer te kijken wat ik moet doen.
De achterhand kan ik wel al voelend erbij rijden, de achterhand heb ik leren voelen door in de spiegel te spieken.
Mensen vinden het moeilijk om hun eigen fouten toe te geven (niet alleen met paardrijden
) Bij mijn instructeur moest ik de 1e les ook alleen gewoon zelf rond rijden, toen moest ik naar hem toe komen en vertelde hij wat we aan mijn zit gingen verbeteren, voordat we met het paard verder gingen. Ik kreeg ook vaak te horen: Ja dit en dit gebeurt, weet je waarom? Omdat jij dat en dat deed
Maar dan moet je je fouten nog af gaan leren en dat vind ik persoonlijk erg moeilijk

Sjolvir schreef:Ik heb voor de helft nog niet door wat ik allemaa fout doe..
Voor de andere helft wel..
Zit me dan helemaal groen en paars te ergeren aan mezelf, kan dat echt niet hebben.
Ben ik weer net te laat met mijn been, dan weer net te laat met loslaten, dan gooi ik weer teveel los, grrrrrrr.
Doe wel echt mijn best, maar makkelijk is het niet, vind dat dan altijd weer zo rot voor mijn paard,
die loopt zich uit te sloven, zit ie met zo'n kluts op zijn rug... zucht..
Soms wou ik dat ik net als sommige mensen dat totaal niet doorhad.
Kan je heerlijk onwetend genieten en denken dat alles goed gaat.
Sjolvir schreef:Soms wou ik dat ik net als sommige mensen dat totaal niet doorhad.
Kan je heerlijk onwetend genieten en denken dat alles goed gaat.
Ik weet dan wel dat t aan mij ligt, maar niet hoe ik t moet oplossen *zucht*