Naomi een maand later.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Naomi een maand later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:48

In principe moet je paard al goed voorwaarts lopen al je je been er gewoon losjes aan hebt, verder hoef je niets te doen voor een normale gang, pas als je wat meer wil heb je die kuiten nodig, dit hoeft alleen maar een lichte druk te zijn.
Ik vergelijk het altijd met een vlieg, zo'n klein beestje voelen ze al, dus het gaat erom dat ze leren reageren!
Als je paardje niet goed voor het been is, kun je idd met schakelen aan het werk, misschien moet in het begin het zweepje erbij, en dan nog af en toe eens om de puntjes weer op de i te zetten, maar dat hoef je dus niet altijd te doen!
Belangrijk is wel, dat je extra goed meegeeft met je handen(vooral in het begin)want je gaat niet gasgeven en remmen tegelijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:48

Ik vind dat zeker een goed idee :j
Lekker voorwaarts maken zonder poespas :j
Eventueel een zweepje in het begin om de bedoeling duidelijk te maken.

Echter wat je zeg, dat jij je pony nageeflijk moet rijden via o.a. druk vind ik een hele kwalijke zaak.
Ik weet niet van wie je dat moet, maar stop daar sowieso mee.
Ook dat bereik je door ze goed voor het been te hebben, lekker voorwaarts te rijden, veel overgangen te maken en dan komt dat vanzelf.
Om te beginnen gewoon je handen netjes dragen waar ze horen en niet zo dicht bij je buik omdat dat zou moeten.
Op deze manier kan ze nooit lekker voorwaarts gaan, want je remt en geeft gas tegelijk.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:49

Dat kan zeker, dat zou geen verschil moeten zijn met normaal. Alleen je handhouding verandert.. Als je nu je handen beetje naar je toe haalt, zit je niet direct tegen je buik en kun je je pony beter corrigeren als het moet.

En je kan zeker een poging doen zonder zweep en sporen! Maar aangezien je pony gewend is aan de sporen zal ze zonder spoor of zweep minder goed gaan reageren. Drm zou ik toch gwn een zweepje erbij pakken om hem wakker te houden op bepaalde momenten. En met de kuit drijven is voor vele nog moeilijk en dat moet gwn veel geoefend worden & je zweepje kan je daar soms bij helpen als hij niet goed reageert..

Good luck! :)

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:56

Inderdaad @ MirandaFuego!
& Mij werd trouwens ook altijd verteld van de vlieg :D

@ Silence: Druk is er altijd, je moet het gewoon doseren & op het juist moment gebruiken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:01

Alle goede tips zijn al gegeven, beugels langer ( benen laten hangen en dan moet de onderkant van je beugels niet verder dan je enkels hangen) alle hulpmiddelen weg en loslaten van voren, van kuit naar hand rijden, veel figuren en overgangen en let op je houding, op een foto heb je zo'n mooie knik in je rug, beetje erg fout. Als je op bovenstaande manier traint dan komt alles goed, ook het wijken en andere zijgangen.
Het feit dat ze haar hoofd in de lucht gooit bij de zijgangen betekent dat ze nog lang niet soepel genoeg is.
Je kunt veel beter nu ervoor zorgen dat de basis er erg goed inkomt want als dat goed is dan vlieg je door de L heen, ga je op deze manier door dan strand je straks hopeloos richting de M, veel succes.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:22

Maar ik vind het een beetje raar dat ik na zo lange tijd op les kom zonder sporen.

Ik ga morgen gewoon lekker trainen, en dan vraag ik mijn lieve zusje wel dat ze wat foto's wil maken van het rijden. En dan komt zeker de link wel hier te staan.

Bedankt voor de tips!

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:52

Je moet ergens beginnen hé ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:54

Britsel, dat klopt wel :j
Maar als je zoveel druk gebruikt als de TS door je handen zo tegen je buik te dragen omdat het je anders niet lukt is wel de verkeerde druk. En daar doelde ik op ;)

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:08

Oke ;) Klopt ook!

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:44

je bent al super veel vooruit gegaan! maar het kan altijd beter :)
En om eerlijk te zijn, ga ik met @MirandaFuego en @Silence mee. Je kunt haar nu nog scherper maken aan het been, zometeen is ze al zo gewend aan sporen dat je haar niet zoonder kunt rijden. dit ga je in de oefeningen in de L/M merken en daar word je op afgestraft. ik vind haar ook niet echt over de rug lopen, het lijkt op sommige foto's of ze haar rug weg drukt. probeer haar meer van achteruit te laten lopen. omdat het er anders snel uitziet of ze erg op de voorhand valt.
als ik jou was zou ik nog even wachten met de L1 totdat je er helemaal klaar voor bent, niet alleen jij maar ook je pony.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:46

Deliana27 schreef:
Maar ik vind het een beetje raar dat ik na zo lange tijd op les kom zonder sporen.

Ik ga morgen gewoon lekker trainen, en dan vraag ik mijn lieve zusje wel dat ze wat foto's wil maken van het rijden. En dan komt zeker de link wel hier te staan.

Bedankt voor de tips!

Als je dat uitlegt zal niemand dat raar vinden. Ik ken wel meer ruiters die na een tijd met sporen rijden weer overgestapt zijn. Paardrijden is ook voor een deel uitproberen hoe en wat.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:59

Het ziet er inderdaad jammer genoeg niet zo ontspannen uit als jij het ervaart. Dat je je benen optrekt, ligt volgens mij aan het feit dat je er al wat te groot voor aan het worden bent. Het is geen onaardig beeld om te zien, maar wat meer lengte in de hals zal het beeld zeker veel goed doen. Succes met je training!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:00

maar ze heeft ook niet zo een lange hals dus dat is ook lastig om haar met lange hals te gaan rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:14

Gezien je opmerkingen is het misschien verstandig om eerst eens priveles te nemen van iemand die de basis goed kan uitleggen aan je, hiervan leer je waarschijnlijk veel meer dan de ponyclub, je wilt zo snel mogelijk L starten maar hoever ben je nu in de B?

_Nien_Dais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:16

Amethyst_ schreef:
Ik vind het knap/goed van je dat je expres ook een wat minder goede foto laat zien! Vaak laat men toch het liefst de mooiste foto's zien :)

Verder zie ik dat ze soms wat op de voorhand valt, maar je zegt zelf al dat ze achter wat actiever moet, dus dat heb je al door :) Inderdaad drijven met de kuit, maar dat doe ik zelf ook regelmatig fout :) Ik vind dat je goed op weg bent, het wéten is de eerste stap!

Ik ga hier in mee! Je kunt misschien (werkt bij mij in ieder geval) je pony minder op de voorhand te laten lopen door je handen meer naar voren te zetten, als het goed is zal je pony je hand volgen, en meer ruimte krijgen, om het dan helemaal aan te vullen, van achter naar voren rijden om de pony nog wat activer te maken :)

Verder leuke pony! Succes!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:21

ik ga morgen weer even trainen dus dan ga ik even veel met overgangen, veruimen, verzamelen en figuren enzo rijden. Ook ga ik haar van voren wat los laten en zelf lekker ontspannen in het zadel gaan zitten. en dan hoop ik dat mijn zusje morgen wat foto's wil maken. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:39

Als je morgen gaat trainen dan goed warmstappen en dan draven en figuren( voltes, gebroken lijnen, door een s van hand veranderen) veel hals laten strekken tussendoor( beloning voor je pony) stukje galop en gewoon lekker afwisselen, verzamelen is totaal niet aan de orde, op jouw niveau is dat een paar passen wegrijden en als je het kunt, op je zit terugrijden. Ook schouderbinnenwaarts, schoudervoor, paar pasjes wijken meenemen, als je pony zijn hoofd in de lucht steekt is helemaal niet zo erg, gewoon met been komen en het hoofd naar je hand toerijden, als je niet weet hoe dit allemaal werkt, gewoon les thuis nemen.
Veel mensen nemen pas les als ze vastlopen maar het is veel beter om in het begin les te nemen want dan leer je veel meer en op de goede manier, heel veel succes.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:52

Ziet er goed uit vind ik! Alleen lijkt het alsof jou pony enorm op de voorhand loopt

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 08:22

@bigone bedankt voor de tip! ik ga dat zeker even doen. :D
Ik heb ook altijd al les gehad en sinds 1 jaar terug krijg ik op mijn eigen pony les van subtop rijder.

@punkielover bedankt!, ja dat zegt iedereen al. hahaha

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:36

Deliana27 schreef:
@bigone bedankt voor de tip! ik ga dat zeker even doen. :D
Ik heb ook altijd al les gehad en sinds 1 jaar terug krijg ik op mijn eigen pony les van subtop rijder.

@punkielover bedankt!, ja dat zegt iedereen al. hahaha

oohh hihi excuus! Wens je veel sucses! Je hebt wel een cutie paard je hooor

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:44

Je hebt een mooie pony! Dat even als eerste.

Jouw reden om met een spoortje te rijden is niet goed. Dit kun je heel anders oplossen. Probeer dit eens, dan kun je later je spoortje gebruiken om je hulpen te verfijnen. Om je pony goed aan je been te krijgen kun je veel overgangen rijden, ophoudingen en schijn ophoudingen maken.

Ik vind dat ze op een aantal foto's achter de teugel kruipt. Probeer haar ook achter wat actiever te krijgen. Hier ook veel overgangen en zijgangen rijden.

Je zit is in de grote lijnen netjes! Probeer alleen te voorkomen dat je voorover gaat hangen. En je kijkt bijna continu naar beneden. Kijk netjes vooruit dan ben je ook minder geneigd om voorover te gaan hangen.

De lijn van je arm en teugel is netjes! Je drukt je hak ook netjes uit!

Op foto 11 ben je zowel met je teugel als met je spoor VEEL te streng. Dit kan een moment opname zijn, maar let hierop.

Verder vind ik het niet slecht hoor meis! Toch zou ik wel proberen je pony zonder spoortje te rijden. Als je dan zulke foto's plaatst zonder spoortje kun je toch ook weer trots op jezelf zijn!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:28

@Amarach
heel erg bedankt aan zulke dingen heb ik wat. Ik kan helaas niet rijden vandaag de bak is echt te nat, dus ik ga je tips vrijdag, zaterdag, zondag enzo. allemaal gebruiken. :D en dan plaats in de nieuwe foto's wel even zaterdag of zondag.

Super bedankt voor de tips! Hier kan ik echt wat mee.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:16

Citaat:
maar ze heeft ook niet zo een lange hals dus dat is ook lastig om haar met lange hals te gaan rijden.

Daarom is het juist zo belangrijk om je handen niet zo vast te zetten.
Zo kan ze dat ook niet.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:22

okee nou bedankt voor de tip, dat wist ik namelijk niet. :P hahaha

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:23

Is eigenlijk logisch nadenken hé ;)
Als jij de teugels zo terug houd, hoe kan ze dan ooit haar hals langer maken.

Succes ermee +:)+