Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
annelinnie schreef:En ik wil mijn paard niet hard over de hindernis jagen! Absoluut niet, maar vandaag, het balkje waar hij al 100.000 keer overheen is geweest stopte hij gewoon! Sprong weg alsof het hem op zou eten..
) dan kan het ook een paard zijn die jouw onzekerheid voelt en daarvan gebruik maakt. In het kort: met je voeten aan het rammelen. En als ik dan zie dat dit al gebeurd bij een gewoon balkje op de grond dan ben ik er zeker van dat de weg naar de oplossing lang gaat zijn. Je gaat dan hele goede instructie onder de arm moeten nemen en zeker in het begin niet alleen springen.Dorienn schreef:Bij een paard zonder vertrouwen kelder je dat vertrouwen nog meer door je als een macho te gedragen en dat paard op zijn flikker te geven.
Mijn paard heeft vroeger springparcoursen gelopen. Heeft een leuk papier en is springgefokt. Hij is heel onzeker (aangeboren of gemaakt) en heeft niet veel zelfvertrouwen. Hem hebben ze bij de vorige eigenaars zo aangepakt als jij nu met de jouwe doet, over sprongen raggen. En wie weet wat er nog mee gebeurt is. Gevolg: mijn paard heeft een trauma opgelopen aan het springen. Durfde nog nauwelijks langs een balk lopen, laat staan erover. Krijg je hem er toch over, is hij zo in de spanning dat hij in paniek wegrent en niet meer bereikbaar is. Hij durfde niet eens meer over een tak in de weide..
Dus pas alsjeblieft op over hoe je dit probleem aanpakt, je kan er bange en onzekere paarden mee creeeren.
). Vandaaruit ga ik nu werken met erover stappen, maar enkel als hij dat zelf aangeeft. Dwing je hem erover is zijn fragiele vertrouwen weer weg.
Ondersteunen kan en mag altijd.
Stoppen als het goed gaat, dat kan nooit kwaad.