Veel weigeren en kijkerig met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:12

tja, als hij al bang is voor een balkje lijkt mij toch dat het vertrouwen compleet spoorloos is.
wat al eerder word gezegd, voor goed advies, zal diegene het toch moet zien, want dan kun je namelijk kijken wat het paard doet en wat de situatie is.
lijkt mij wel erg vervelend dat dit gebeurt, doet hij het ook als je hem vrij wil laten springen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:05

annelinnie schreef:
En ik wil mijn paard niet hard over de hindernis jagen! Absoluut niet, maar vandaag, het balkje waar hij al 100.000 keer overheen is geweest stopte hij gewoon! Sprong weg alsof het hem op zou eten..

Maar ging hij er de eerste keren op zijn dooie gemak met complete ontspanning over dat balkje. Bij een paard moet je de kleinste signalen zien op te vangen. Een pootje een beetje twijfelend over het balkje zetten kan al duiden op angst of onzekerheid. Dan kan het nog zijn dat een braaf paard tien keer die angst / onzekerheid probeert te overwinnen, maar de elfde keer kan hij het toch niet meer ophouden en wil die er niet meer over.

Als je er toch zeker van bent dat dit niet het geval is (en ik heb zo een voorgevoel dat je dat zeker gaat vinden ;) ) dan kan het ook een paard zijn die jouw onzekerheid voelt en daarvan gebruik maakt. In het kort: met je voeten aan het rammelen. En als ik dan zie dat dit al gebeurd bij een gewoon balkje op de grond dan ben ik er zeker van dat de weg naar de oplossing lang gaat zijn. Je gaat dan hele goede instructie onder de arm moeten nemen en zeker in het begin niet alleen springen.

En nog een laatste opmerking: paarden telkens eroverheen slaan/jagen werkt zelden op lange termijn. Misschien zal het paard tijdens de les uit paniek dan wel een paar keer die sprong nemen (technisch zal het op niks trekken) en op langere termijn zal het paard het plezier volledig verliezen.
Schuim in de zomer maar eens springwedstrijden af. Als je een beetje oog hebt zul je mensen opmerken die zo een paard hebben dat ze er telkens overheen moeten slaan. Die doen ook nooit veel dood in het parcours.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:14

Bij een paard zonder vertrouwen kelder je dat vertrouwen nog meer door je als een macho te gedragen en dat paard op zijn flikker te geven.
Mijn paard heeft vroeger springparcoursen gelopen. Heeft een leuk papier en is springgefokt. Hij is heel onzeker (aangeboren of gemaakt) en heeft niet veel zelfvertrouwen. Hem hebben ze bij de vorige eigenaars zo aangepakt als jij nu met de jouwe doet, over sprongen raggen. En wie weet wat er nog mee gebeurt is. Gevolg: mijn paard heeft een trauma opgelopen aan het springen. Durfde nog nauwelijks langs een balk lopen, laat staan erover. Krijg je hem er toch over, is hij zo in de spanning dat hij in paniek wegrent en niet meer bereikbaar is. Hij durfde niet eens meer over een tak in de weide..
Dus pas alsjeblieft op over hoe je dit probleem aanpakt, je kan er bange en onzekere paarden mee creeeren.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:30

Dorienn schreef:
Bij een paard zonder vertrouwen kelder je dat vertrouwen nog meer door je als een macho te gedragen en dat paard op zijn flikker te geven.
Mijn paard heeft vroeger springparcoursen gelopen. Heeft een leuk papier en is springgefokt. Hij is heel onzeker (aangeboren of gemaakt) en heeft niet veel zelfvertrouwen. Hem hebben ze bij de vorige eigenaars zo aangepakt als jij nu met de jouwe doet, over sprongen raggen. En wie weet wat er nog mee gebeurt is. Gevolg: mijn paard heeft een trauma opgelopen aan het springen. Durfde nog nauwelijks langs een balk lopen, laat staan erover. Krijg je hem er toch over, is hij zo in de spanning dat hij in paniek wegrent en niet meer bereikbaar is. Hij durfde niet eens meer over een tak in de weide..
Dus pas alsjeblieft op over hoe je dit probleem aanpakt, je kan er bange en onzekere paarden mee creeeren.

En hoe heb je het dan opgelost?

Hananas

Re: Veel weigeren en kijkerig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:39

echt ontspannen springen zal hij nooit meer, daarvoor is er teveel gebeurd. Ik ben een hele tijd met hem bezig geweest met approach en retreat, zodat hij nu met zijn hoeven tegen de balk ontspannen kan zijn, en hij durft erlangs lopen zonder de balken in de gaten te houden (was best komisch, als je langs een hoop balken reed volgde zijn hele hoofd en oren die balk :) ). Vandaaruit ga ik nu werken met erover stappen, maar enkel als hij dat zelf aangeeft. Dwing je hem erover is zijn fragiele vertrouwen weer weg.
Ook kan je in de weide balken leggen, zodat je paard ervoor gedesensibiliseerd wordt. Tussen 2 stukken weide kan je ook een balk leggen, zodat als hij naar het andere stuk wilt hij erover moet. Dan kan ie nog altijd de rest van de kudde volgen.
Hoe doet hij het aan de hand/ de longe?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:34

Nou, vrij springen is hij heel goed in en kijkt bijna nergens naar (ja, toen we vorig jaar een keer een paar strobalen onder een laag steiltje legden, logisch denk ik dan)

Maar het is lang niet zo erg dat ik balken in het weiland moet leggen hoor.. hij loert en kijkt overal wel op, ook in de bossen kan ik geen rechte lijn rijden.. het blijft dan wel controleerbaar, met springen niet, en dus stopt ie..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:02

Ah ok dan is het nog op te lossen :)

wat ik in jouw geval zou doen is stoppen met m op zijn flikker te geven ;) Ondersteunen kan en mag altijd.
Probeer die eerste sprong te nemen in een ontspannen sfeer. Zorg dat je paard heel ontspannen is, rijdt eerst enkele balkjes en lage sprongen (10 - 20 cm) zodat hij zijn vertrouwen krijgt.
Dan moet je kijken wat het beste bij je paard past, jij kent hem het beste. Ofwel spring je niet meer (die dag), ofwel bouw je op.
Als je niet meer springt en die sprongen zijn goed gegaan, daar kan je niets verkeerd mee doen natuurlijk :) Stoppen als het goed gaat, dat kan nooit kwaad.
Misschien dat een schriktraining eens helpt?

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:27

heb je er al eens overna gedacht om gewoon balken op de grond te leggen?
draf balken, stap balken, laat het paard gewoon eerst eens rustig naar de balk stappen, laat hem kijken en zet hem eens gewoon stil boven een balk!
op mijn vorige stal was een meisje met een springpaard wat absoluut niet meer wilde springen maar door Trail oefeningen werd het paard weer rustig en kreeg het weer vertrouwen, push het paard niet maar blijf rustig en word niet boos.
Het paard verwacht van alles maar probeer het eerst eens met rust.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:27

Je paard kan best springen, maar mij lijkt het vertrouwen compleet spoorloos. Zeker omdat hij wel alleen springt, maar niet met jou erop. Ik zou hem niet meer straffen en balkjes gaan draven, rustig het vertrouwen weer op gaan bouwen en dan kun je weer gaan springen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:52

Als het paard weigert dingen te doen voor je, kan het zijn dat de ruiter te weinig ontzag heeft gewonnen. Er bestaat een grote kans dat het gedrag van het paard zijn oorzaak vindt in iets wat jij doet. Hierover geeft het boek: 'Een paard liegt niet' veel informatie over. In het boek staat beschreven dat ook de geest voortdurend gericht moet zijnop de hele omgeving, wat het paard eng zou vinden, en dit moet voorkomen. Je moet goed ademen, als jij een hindernis ziet en meteen al denkt, hij gaat weigeren straal je dit onbewust uit op je paard. Ondanks dit alles moet je wangedrag van het paard niet negeren. Ze zeggen ook al is, als de instructeur op het paard gaat zitten, springt het alles. Stapt vervolgens de ruiter op het paard doet het opeens niets meer. Dit heeft ook te maken met wat je uitstraalt aan het paard. Is je paard erg gericht op je omgeving helpt het wel is om te gaan fluiten, hierdoor adem je, en richt je de aandacht van je paard op jezelf! Verder is consequentie ook een erg belangrijk begrip! Er lijkt dus een gebrek van ontzag/vertrouwen vanuit jou paard. Hij ziet jou waarschijnlijk niet als de leider. Natuurlijk hoeft dit alles niet zo te zijn, dat kan ik niet vertellen vanachter de computer.