Heb jij een vast trainingschema voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Heb jij een vast trainingschema voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:26

Ruin 6jaar 1.68
In training L/M niveau

Maandag Longeren 30 min
Dinsdag Les 1uur
Woensdag Les 1 uur
Donderdag Vrij(betekend los in de bak) of aan de Longe 30min (ligt er aan of ik wedstrijd heb zondag)
Vrijdag Les 1 uur
Zaterdag Les 1 uur
Zondag Vrij of Wedstrijd

Verder iedere dag in de molen +/- 45min

Voerschema 3 x 1/2 biks (afgestemt op het ruwvoer) 2 x 1/4 granenmix en iedere dag 1/2 of 1 hele schep muesli en 4 x per dag kuilgras (flinke portie)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:56

Breghje schreef:
11 jaar, Friese merrie, 1.60 m. ex ego. (incl ego 1.80m :D )

Niveau: ongeveer B nu denk ik, geen wedstrijden, maar ik rijd haar wel dressuurmatig.

Maandag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen / zodra het kan dubbele lange lijnen ong. 30 min.
Dinsdag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen.
Woensdag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen, elke week- om de week dressuurles.
Donderdag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen / zodra het kan dubbele lange lijnen ong. 30 min.
Vrijdag: haar vrije dag
Zaterdag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen / zodra het weer kan, lekker lange buitenritten.
Zondag: Rijden ong 1 uur waarvan 15-20 min stappen.

Overigens even het vermelden waard denk ik, zij heeft nu nog een selenium en eiwit tekort, waarvoor ik haar vaak moet rijden om spieropbouw te bevorderen. Ook komen als ze sterk genoeg is weer afwisselend balkjes en kleine sprongetjes in de bak, en komt er een rustdag bij.

Sukkelige ik, vergeet haar voer...Arm paard, gelukkig vergeet ik het niet in het echt!

Ze krijgt nu ong. 1 kilo Equiral Stud per dag verdeeld over twee voerbeurten, een halve voerschep Marstall Excem, en veel hooi. Ongeveer een plak of 4-6 per dag, ligt aan de dikte van de plakken. Dan uiteraard een selenium sup daarbij.

En in prinicipe elke dag weidegang, minimaal een halve dag als het echt niet te doen is, anders vanaf ong 9.30 tot uurtje of 17.00.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:59

Merrie 4.5 jaar
Training L / M
Kwpn

Maandag Springles 1 uur
Dinsdag Dressuurles 1uur
Woensdag Vrij ( paddox)
Donderdag dressuur 1 uur
Vrijdag Longereren 30min
Zaterdag Dresuur of wedstrijd
Zondag Vrij of buitenrit (stappend)
Iedere dag op z'n minst 2 uur buiten (Bak)
4 kilo basis sportbrok van havens verdeeld over 3 porties en 3x per dag hooi en kuil

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:06

Omdat ik nu drie keer per week tot het 8e uur zit en het zo snel donker is, doe ik nu niet zo veel. Maar het schema dat ik heer neerzet is gebaseerd op wanneer het weer lichter is en ik 's avonds iets kan doen. Ik heb ook nog eens in de twee weken privé les, maar we hebben nog niet echt een vaste dag gevonden.

Leeftijd: 7 jaar

Niveau: B

Schema maandag t/m vrijdag:
Maandag: longeren/vrij
Dinsdag: Rijden
Woensdag: longeren/vrij
Donderdag: Rijden
Vrijdag: Rijden
Zaterdag: Clubles
Zondag: rijden

Voedingpatroon: Hele dag droogvoer. Een keer per dag een kilo biks, maar dat verschilt. Zomers krijgt ze op dagen dat ik niet rij maar heel weinig, en zo varieert het een beetje.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:20

Merrie, 7 jaar, 1.61 NRPS, M1

Maandag: dressuur training (zwaar) 40 minuten
Dinsdag: dressuur (middel) 40 minuten
Woensdag: dressuur (licht) 25 minuten + 15 minuten stapmolen
Donderdag: vrij, paddock/stapmolen 50 minuten
vrijdag : dressuur (middel) 45 minuten
zaterdag : dressuur/loswerken balkjes/paar sprongetjes (licht) 30 minuten + 20 minuten stapmolen
zondag : wedstrijd (zwaar) 60 minuten

Dit is het ongeveer, ik heb ook wel eens op zaterdag wedstrijd, dan is zaterdag en zondag om gewiddeld.

Qua eten is het moeilijk te zeggen, dit wordt nog al eens aangepast omdat ze met kou weer snel invalt, net als bij een sneeuw-stop en zomers op het land weer minder mag ivbm veel grazen.
Op dit moment (wat schraal door de kou), krijgt ze 4 maal daags kuil, 3 maal daags 1-1-2 biks, 1,5 kg senioren slobber, 1 kg wortels.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:22

Telstar2000 schreef:
11 jarige KWPN-er van 1.75 m
training ZZ-licht niveau
Voederschema:
Werkdagen: 2,5 kilo sportbrok, 0,5 kilo muesli en 2 kilobakken haver.
Rustdagen: 1 kilo sportbrok, 1 kilo basisbrok, 0,5 kilo muesli

:wow: jouw paard krijgt veel krachtvoer! De mijne krijgt op werkdagen nog niet zoveel als de jouwe op een rustdag :=

Leeftijd: 12 jaar
Niveau: ZZ-licht dressuur

Mijn paard wordt meestal 5 dagen in de week aan het werk gezet.
In de winter rij ik meestal gewoon aangezien ik altijd op verplaatsing moet. In de zomer rij ik gemiddeld 4x per week en daarnaast longeer ik hem aan de dubbele longe of doe ik eens wat werk aan de lange lijnen zodat hij in een week ook 5x heeft gewerkt.
Soms werkt hij maar 4x in de week, soms eens 6x, maar over het algemeen is het 5x in de week (ook wanneer er een wedstrijd is).
Ik heb 1x in de week les.
Als het weer het toelaat gaan we soms ook eens wandelen, gemiddeld 1x per maand.

Een training (altijd dressuur) onder het zadel duurt gemiddeld 50min met regelmatig stukken stap tussendoor.
Training aan de longe of de lange lijnen duurt zo'n half uur.
Lange lijnen is veel stapwerk.
In het voorjaar gaan we waarschijnlijk weer 1x per maand een beetje springen, gewoon lage hindernisjes.

Ik rij ongeveer 2 wedstrijden per maand, in het winterseizoen soms wat minder, in de zomer soms eens een keertje meer.

Daarnaast staat hij overdag altijd buiten, in de winter staat hij 's nachts op stal.
In de zomer staat hij 24/24 en 7/7 op de wei. Dan krijgt hij uiteraard weinig of geen voordroog/hooi.

Voedingsschema:
's morgens: 700g krachtvoer (mengeling van: zemelen, spelt, zwarte geplette haver, geplette gerst & vitamenen- en mineralenbrokken) + 400g lucerne-mix + 1 plak voordroog
's middags: 400g lucerne-mix + 1 plak voordroog
's avonds: 700g krachtvoer (zelfde mengeling als 's morgens) + 400g lucerne-mix + 2 plakken voordroog

Hij krijgt op werk- en rustdagen hetzelfde, gezien zijn gevoelige darmen wissel ik liefst niet te vaak qua hoeveelheid voer.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:40

Leeftijd paard: 3.5 jaar (word in mei 4) :)
Niveau: Ik rijd hem momenteel op B niveau, maar hij is pas sinds augustus/september onder het zadel.
Ga heel misschien van het zomer rustig aan beginnen met wedstrijd..

Ik heb niet echt een vast schema maar meestal word hij nu nog ongeveer 3/4 keer per week bereden, soms 5.
Ik rijd soms in het bos, en longeer hem ook regelmatig.

Voedingpatroon:
In de winter : 0.5 / 1 kg basisbrok.
In de zomer : 1 kg basisbrok of sportbrok (ligt er aan hoeveel ik train.)

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:20

Hier een voorbeeld van de friese merrie die ik rijd voor de eigenaar.
Deze loopt 4x in de week en dit is meer dan zat voor haar, na een dag flink werken heeft ze echt een rustdag nodig.

Leeftijd paard: 7 jaar

Niveau: M1 dressuur

Schema maandag t/m zondag:
Word 4x in de week gereden waarvan soms 1x aan de longe maar dan wel flink werken aan de longe.

Voedingpatroon:
Onbeperkt Ruwvoer
1 kilo sportbrok
1 kilo musli
1 kilo Haver

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:29

Ik zit een beetje in de knoop met een trainingsschema voor mijn bijrijdpony, hier mensen die mij willen helpen? Ik zal alvast wat informatie geven:

*Welsh merrie
*1.45
*5 jaar oud
*Veel energie
*Loopt iedere dag minstens 3 uur los
*Krijgt 's ochtends en 's avonds een halve kilo biks
*Onbeperkt hooi

Ik ben de enigste die erop rijd en mag iedere dag komen. We hebben beschikking over een rijbak en ze staat in het bos. De bedoeling is dat van de zomer ze minstens 2 keer per week naar het bos gaat om verkeersmak te worden. Verder heb ik om de week les van 45 min. Ik zat zelf te denken aan 4 keer rijden en dan 1 keer rustig longeren. Wat vinden jullie daarvan?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:41

New-forest die snel te dik wordt
6 jaar (over een maand)
Eet alleen hooi en voordroog en daarbij een beetje dodson & Horrel Safe & sound

Ik probeer me altijd aan een dergelijk schema te houden, maar dat ligt ook erg aan de conditie van de bak (of ie rijdbaar is)
ma: baktraining onder het zadel, bijrijdster 1
di: dressuurles of springles bijrijdster 2
woe: longeertraining of trainingsmolen
do: buitenritje of wandelrondje
vr: spelletjes of baktraining onder het zadel
za: Idem, maar dan met bijrijdsters
zo: langere buitenrit

De longeer- en speelsessies hou ik liever kort maar krachtig, en de lange rit is veel stappen en draven, maar echt meer op conditie gericht. Niet erg intensief. Soms is de bak een poos heel slecht en dan doet ze meer in de stapmolen en buiten. Of heeft ze noodgedwongen rustdagen.
Ik probeer het vooral afwisselend te houden, zodat ze zeker niet meer dan 2 dagen achter elkaar onder het zadel in de bak bezig is. Dan raakt de lol er af en wordt ze sloom.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:30

momenteel kan ik mezelf er niet echt toe roepen om een vast schema aan te houden... maar ik ben over het algemeen bezig met wat meer regelmaat in mijn leven te maken, dus wil hier graag mijn goede voornemens voor een vast schema voor mijn paard tentoon stellen...
eerst wat info over mijn paardje:
leeftijd: 5,5 jaar oud
geslacht: merrie
Ras: kruising arabierx kwpn

Maandag: losspringen/balkjes draven/ longeren 30-45 minuten../ vrij
Dinsdag : Rijden 1 uurtje
Woensdag: longeren 30 minuten
Donderdag: rijden 1 uurtje
Vrijdag: rijden 1 uurtje
Zaterdag: longeren 30 minuten / Buitenritje tot ik het zat ben haha
Zondag: vrij/ rijden 1 uurtje

mijn paardje staat 24/7 buiten en krijgt alleen goede kwaliteit ruwvoer.. 2 soorten, een rijker voordroog, en wat droger spul..
verder krijgt ze af en toe wat lekkers, wortels, heel af en toe een appel...
verder nog wat subli seniores priores als ze weer haar stress periode heeft... dan word ze altijd wat aan de dunne kant...

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:05

Leeftijd paard: 14 jaar
Niveau: L2/M2
Orlando is een KWPN'er , die erg werkwillig is :P Op het moment ben ik L2 met hem , maar doe ook wel eens oefeningen voor het M2.Ga denk in Maart M1 starten :D En onze uiteindelijke doel is Z :P
Schema :
maandag : Buitenrijden
Dinsdag : Les
Woensdag : Buitenrijden
Donderdag : In de bak , kan dat niet aan het werk buiten.
vrijdag : Les
zaterdag : meestal Wedstrijd
Zondag : Meestal naar het bos , anders in de bak.
In de zomer train ik ook intensiever hoor ;)

Voedingpatroon :
's ochtends een schep muslie.
's avonds een schep muslie.
Wanneer hij niet gewerkt/gelopen heeft krijgt hij 's ochtends een schep.En 's avonds een halve schep.
Als ik weet dat 'ie niet loopt dan krijgt 'ie s'ochtends ook een halve schep :D

Voorderest kunnen ze bij ons 24/7 de bak of de stal in.
En krijgen 3 x per dag een hele bak hooi.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:06

Leeftijd paard: 4 jaar
Stokmaat: 1,65m
Niveau: b ongeveer
Geslacht: ruin
Ras: kwpn

Ik heb geen vast schema, dat is afhankelijk van me rooster voor die week en wanneer ik les heb en hoe hij is die dag en wat we de dag ervoor hebben gedaan. Hij heeft iig 1 dag in de week vrij, dan ongeveer 4 dagen rijden waarvan eventueel 1 dag een buitenrit en dan nog 1 of 2 keer per week longeren of wandelen langs de weg.

Voedingspatroon
2x per dag 3/4 biks
2x per dag flinke berg hooi
1x per dag wortels
1x per dag 1/4 graan en 1/2 muesli

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:03

Ik rijd altijd met een schema, zeker voordat we op wedstrijd gaan. De balans vinden in spieropbouw en rustig ontspanning is de kunst. Nadenken over wat je doet is volgens mij wel belangrijk. Voor meer info PB.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:20

12 jarige KWPN merrie

ma: Overdag 20 min aan de longe, 's avonds 1 uur les
di: 1 uur les
woe: Overdag 20 min aan de longe, 's avonds 1 uur les
Do: Vrijrijden ong een uur en een kwartier (vaak voor het rijden nog even aan de longe)
Vr: Overdag 20 min aan de longe, 's avonds 1 uur les
Za: 1 uur les (pittige dressuurles)
Zo: (vaak voor het rijden nog even aan de longe) vrijrijden ong. een uur en een kwartier
Daarnaast ga ik vaak nog stukken stappen over de verharde weg en 's winters als ze niet in de wei kan graas ik soms ook nog 20 min met haar.

Voerschema: 3 keer per dag 1 hele schep sportbrok. 2 keer per dag kuilgras en ze krijgt een glucosamine voedingssupplement voor soepele gewrichten.

Het is een druk paard met veel energie (ook op minder voer), dus ze kan dit goed aan. Toch ben ik van plan om mijn schema te veranderen naar 1 dag in de week rust. Ik heb ook nog een verzorgster die 3 keer per week haar overdag wat beweging geeft (aan de longe, zie schema). In de toekomst zal zij ook 2 keer in de week gaan rijden. Op sommige dagen zal ze dus soms 2 keer per dag lopen. Mijn verzorgster rijd niet heel intensief en stapt veel. Ik denk dat ze dit wel aan kan. Ik vind het altijd beter als je paard veel beweegt en veel de stal uit komt, dan dat ze maar de hele dag op stal staan. In de winter, wanneer weidegang niet mogelijk is, komt ze ong. 3 uur per dag haar stal uit. Zomers komt daar ook nog 3 uur weidegang 4 keer per week bij
Laatst bijgewerkt door nachtmar op 25-01-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:31

Leeftijd paard: 5,5 jaar
KWPN, merrie, B, wedstrijden vanaf het voorjaar

Schema maandag t/m vrijdag

Maandag: Springles
Dinsdag: vrije dag, enkel stapmolen
Woensdag: Rijden
Donderdag: Longeren aan de bijzet
Vrijdag: Rijden
Zaterdag: Dressuurles
Zondag: Rijden of longeren aan het halster

Voedingpatroon:

Alle dagen ochtend en avond 1 KG basisbrok en 1 KG muesli en appeltje.
Na de lessen krijgt ze slobber
3 x per dag ruw

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:06

Voor mijn 5 jarige (ongeveer L2 dressuur) heb ik geen vast trainingsschema, voor geen enkel paard trouwens. Ik ben van mening dat je naar je paard moet kijken en moet kunnen aanvoelen hoeveel werk hij aan kan. Daarnaast neem ik me altijd voor om de dag na een zware (of zwaardere) training een dag licht werk te doen (voornamelijk stappen en lekker ontspannen draven).

Ik vind dat ik, wanneer mijn paard goed zijn best doet en hij fijn aanvoelt, moet stoppen. Dit omdat het voor mijn paard op deze manier ook leuk blijft. De ene keer rijd ik een kwartier en als het wat minder goed gaat drie kwartier, maar ik probeer altijd te stoppen op het moment dat het goed aanvoelt.

Ik heb ook geen vast aantal dagen per week dat ik wil of moet trainen. Als mijn paard zich heerlijk heeft uitgeleefd in het weiland en hij heerlijk gespeeld en gerend heeft, kan het best zijn dat ik een training oversla of hem een zeer lichte training aanbied om spierpijn te voorkomen.

Gemiddeld train ik ongeveer 4 á 5 dagen in de week, waarvan ongeveer 1 tot 2x matige tot zware arbeid en de overige dagen lichte, ontspannen arbeid.

Zijn voerschema:
09.00: 1 plak hooi
10.00: ¾ kilo sportbrok
11.00 - 17.00: weidegang (hij heeft 1 bunder weiland voor zichzelf, dus altijd voldoende gras)
17.00: ¾ kilo sportbrok (met een scheut zonnebloem olie en na zware training E-plus) en 1 plak hooi
20.00: 1 plak hooi
23.00: ¾ kilo sportbrok en 1 plak hooi

We hebben het dan over een ranke, 5 jarige slungel van 1.75m. die zijn eten echt nodig heeft. :) Het is een pittig, sensibel paard met veel energie en looplust. Op bovenstaand voerschema en de aanvullende training doet hij het prima, en door goed te luisteren naar hem, houden we het rijden leuk! :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:13

Leeftijd pony: .....6..... jaar

Niveau: M1 dressuur

Ik heb niet een dagschema, maar wel een paar dingen die ik doe in 1 week.
Mijn bijrijdster rijdt 2x in de week fanatieke dressuur met haar. De dagen erna is ze vrij of doet ze weinig een wandelingetje buiten bijvoorbeeld. De andere dagen longeer ik haar in de dubbele lijnen. Op zondag/zaterdag vaak een wedstrijd en anders een buitenritje. De ene week doe ik dan nog grondwerkoefeningen op de klassieke dressuur manier en de andere week gooi ik haar eens gewoon los.

Voedingpatroon
Iedere dag een halve kilo marstall vito met een scheut lijnzaadolie erover heen. Verder staat mijn pony 24/7 op de wei, met kuil of zonder kuil dat ligt aan hoe kaal de wei is.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:23

Leeftijd paard: 5,5 jaar
Ras: New forest
Niveau: M2 startgerechtigd
Maandag: Les
Dinsdag: Longeren
Woensdag: Les
Donderdag: Rijden/Les
Vrijdag: Longeren

Voedingpatroon:
Smorgens: 1/2 kg Brok 1/2 kg wortels 1/4 kg muesli en hooi
Smiddags: naar buitne
Savonds:1/2 kg Brok 1/2 kg wortels 1/4 kg muesli en hooi

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:29

Leeftijd paard: 4 jaar

Niveau: L1

Maandag:half uur rijden
Dinsdag: Longeren
Woensdag: Vrij
Donderdag: 1 uur les
Vrijdag: Rijden/les
Zaterdag: wedstrijd/rijden
Zondag: rijden/les
Voedingpatroon
Elke dag 2 kg sportbrok, half kg haver, wortels, kuil/hooi

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:12

Leeftijd paard: 7 jaar

Niveau: B/L (geen wedstrijden)

Ik heb geen vast schema.
Mijn paard loopt minimaal 3x in de week, maximaal 6.
1 á 2x per week heb ik les (half uurtje), andere dagen rij ik zelf of longeer ik.

Voedingpatroon:
Ochtend: emmer luzernce, 2 plakken hooi, 2 kilo sportbrok
Avond: emmer luzernce, 2 plakken hooi, 2 kilo sportbrok.
Na het rijden krijgt ze altijd 1 schep slobber met maismeel.

Nu moet ik er wel even bij vermelden: paard is pas 1,5 jaar onder het zadel en heeft een gebitsafwijking (vandaar het voer).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:43

leeftijd 19 (richting de 20)

niveau B

geen wedstrijden

Maandag: Vrij, even lekker los laten lopen in de bak en laten rollen en poetsen
Dinsdag: Rijden, ongeveer een half uurtje, dan gooi ik de dressuur erin
Woensdag: Rijden, lekker rustig hobbelen door de bak, en niet teveel doen
Donderdag: 20 minuten longeren, met longeersingel en elastiek, of een balkje, bak bezet? stappen aan de hand.
Vrijdag: Vrij, los in de bak, laten rollen en poetsen, lekker verwennen
Zaterdag: 1 uur les (dressuur)
Zondag: buitenrijden, met vies weer grondwerk, of longeren. Ging de les de dag ervoor slecht, de foute dingen weer recht zetten

Voedingpatroon
iedere dag sportbrok, hoeveel.. geen idee :P
voordroog
En een halve emmer wortelen bij het rijden, en als die vrij heeft 5 of 6 wortelen.

Mijn paard is al 19, maar gedraagt zich als 4 met zn bokkensprongen en zn racepartijen door de bak :')

equilife

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:20

Leeftijd paard: 6 jaar

Niveau: E/A

ma: 20 min stappen
di: +/- 1u dressuurles
woe: +/- 30 min rijden
do: rustdag
vrij: +/- 30 min rijden
zat: +/- 45 min rijden
zon: afwisseling (ofwel gaan we de crossbaan op, wandelen, longeren, loslaten...)

2x daags 2 scheppen recreatiemengeling + 's morgens en 's avonds hooi + 2x/week slobber

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leeftijd paard: 5 jaar

Niveau: E/A

ma: 20 min stappen
di: +/- 30 min rijden
woe: 20 min stappen
do: + / - 30 mijn rijden
vrij: +/- 30 min rijden
zat: +/- 1u dressuurles
zon: afwisseling (ofwel gaan we de crossbaan op, wandelen, longeren, loslaten...)

2x daags 3 scheppen recreatiemengeling + equitop myoplast + 's morgens en 's avonds hooi + 2x/week slobber

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:12

Paard: 6 jaar, ½KWPN, 1,58 m.

Niveau: western L4 (wedstrijd, zeg maar beginners). Bakwerk dressuurmatig te vergelijken tussen de L en M dressuur. De oefeningen kunnen allemaal gereden worden om los en soepel te worden, maar zijn niet zo bevestigd als nodig voor dressuurwedstrijden.

Ik heb geen vast trainingsschema, ik rij 3 tot 5 keer in de week. Dit variëert, afhankelijk van het weer en wedstrijden: buitenritten, dressuurmatig werk, balken/springwerk, longeer/grondwerk. Ik heb ± 1 x in de 2 weken westernles (zit soms wat langer tussen) en ± 1 x in de maand een springles.

Voeding: 2 x per dag ¼ kg basis brok en 1 x per dag ± 100 gram vitaminebrokjes. Op stal onbeperkt hooi/voordroog. En dagelijks weidegang, het aantal uren hangt af van het seizoen, maar minimaal 4 uur per dag 's winters. Na zwaar werk krijgt hij nog een half litertje slobber er bij.

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:30

Paard: 9 jaar, kwpn merrie, 1.68
Niveau: basis, ik heb haar nog maar net, dus het is nog even wennen!

Ik heb (nog) geen vast schema. Ik longeer meestal 1 keer in de week en de rest elke dag rijden. Meestal beslis ik pas op stal wat ik ga doen. Ziet mijn paard er vandaag uit als een springpaard dan gaan we springen, anders dressuur of longeren. :D Ik heb ook nog 1 keer in de week les, soms 2 keer. Ik rij minimaal 45 min, maar soms ook wel een uur en dan nog 15 min uitstappen.

Voer: ze krijg veel brok, 3 keer per dag. (1/2 schep sportbrok) verder nog ruwvoer, soms wat wortels/appel/brood het ligt er een beetje aan.
We gaan binnenkort wel van stal verhuizen, dan komt ze elke dag buiten en gaan we ook minderen met de sportbrok en wat meer ruwvoer.