Bonte Wisse weer @ work (les, filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Bonte Wisse weer @ work (les, filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:03

Jullie blijven een hele mooie combinatie om te zien. Wel zie ik hem eigenlijk constant met zijn neus achter de loodlijn lopen. Het lijkt alsof je erg bezig bent met de voorkant terwijl de motor van achteren mist. Ik mis de lengte in zijn hals. In plaats van hem opgerichter te rijden zou het ook een idee zijn om hem juist langer en laag te rijden? En vanuit die lengte in zijn hals dan de oprichting te gaan zoeken?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:12

Wat een leuk paard!

Ik zou het paard graag wat minder diep zien lopen.
Hij loopt nu te diep waardoor het achterbeen gebruik niet doorkomt.
Alleen actiever naar overgangen naar voren of terug rijden heeft geen zin als je paard van voor op de kop loopt.
Hij zal wel reageren maar zijn achterbeen en ruggebruik word er niet beter door.
Hij versnelt enkel zijn gang.

Ik zie dit type paard liever voor de loodlijn lopen met wat lengte in de hals dan te diep.
Dat hij te diep loopt is jouw valkuil. Dat is voor hem makkelijk en hoeft hij lichamelijk weinig te doen.

Je aangaloppeer probleem komt door je binnenhand.
Als jij je binnenhand terug houd in de overgang blokkeer jij zijn binnenachterbeen.
Je moet op op twee teugels contact houden en dan je overgang naar galop rijden, evt. een lichte ophouding op je buitenteugel om hem rond te houden.
Succes!

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:03

Ziet er keurig uit! Kom graag een keertje kijken!!!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:47

Je hebt ten eerste een heel leuk paard! Echter heb ik er wel wat dingetjes over te zeggen:
Ten eerste, moet je haar zo diep rijden? Je bent bezig met haar actief en bezig te houden, maar ik vind persoonlijk dat je erg weinig wisselingen maakt. Je zou constant je tempo moeten aanpassen, iets rustiger, eruit draven etc. Je gaat wel harder en zachter maar er zit weinig impuls vanuit je paard in. Ze doet net genoeg dan wat jij vraagt, niets extra's. Als jij haar terugrijd gaat ze sjokken, ze komt eronderuit, waarom: rustig lopen met de kont eronder is moeilijk, dus wat doet ze: ze zet haar hals vast in jou handen en gooit de kont eronder uit, op dat moment moet je het hoofd omhoog vragen en gas geven, spring maar aan in gallop, dan gaat haar hoofd wel omhoog.
Ik ben bang dat je haar geleert hebt in 1 houden, laag en rond, maar tever achter de loodlijn en dat zij en jij daarin een evenwicht hebben. Hiermee kan je weinig. Leer haar dat ze ook welles eruit mag komen met haar hoofd, trek haar niet meteen naar beneden maar laat haar ook eens wat proberen, laat zien dat haar eigen initiatief ook eens gehoord mag worden. Ze sprong lekker weg in de gallop, welleswaar met het hoofd omhoog, maar wel lekker van achteren, beloon dat, geef haar teugel en geef gas. Eerst galloperen, dan pas hoofd in de houding en zo moet je het gaan doen met alles. Op het moment dat ze omhoog komt lijk je haar naar beneden te (zoals ze dat volgens mij op het forum noemen) 'zagen'. Zorg eerst dat ze daadwerkelijk van achteren doet wat jij wil: rustig draven, maar eronder met impuls en doet ze dat goed, ga dan pas aan haar hoofd zitten. Ze neemt niet aan maar stoot je af! Het belangrijkst vind ik de achterkant, de achterbenen die het werk doen. Ze komt er, als ze balans heeft vanzelf wel aan. Ik vind dat je instructie zich veel te veel bemoeit met de voorkant, op sommige punten zegt ze: mooi, terwijl ik me afvraag waarom; kont eruit kop eronder? Dat vind ik niet mooi. Ik vind het mooi dat als je haar been geeft ze reactie geeft, en wat maakt het uit waar haar hoofd zich op dat moment bevind, want ze is er duidelijk nog niet klaar voor om haar hoofd zo laag te houden, anders zou ze haar neus er ook uithouden.

Pff, heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:56

bedankt voor de reacties :)

Eva ik rijd altijd op maandagochtend dus als jij dan oppas regelt voor stanneman kom je maar een keertje langs :D

Karlijn je verhaal las voor mij erg raar want het is een ruin :P
Mijn instructrice kijkt naar hoe wisse zich gedraagd en geeft ook vaak aan dat hij niet zo rond moet, dat is noch ons doel noch ons middel, enkel een tussenstap.
Dat dit niet de juiste houding is zijn we ons allemaal van bewust, maar het helpt ons wel om weer een stapje verder te komen. Dit is een paard wat niet goed volgens het boekje te rijden valt daar zijn wij al heel vaak achter gekomen.
Lengte mist hij nog maar neemt hij al wel kleine stukjes, als je kijkt naar filmpjes van een jaar geleden.

Filmpje van 3 maanden geleden;

Berdien is dit wat jij bedoelt?
Zo hebben we hem afgelopen zomer een hele tijd gereden maar dat deed hem geen goed.
Mocht je eens in de buurt zijn en eens willen aanvoelen dan stuur maar een pb :)

Minimouse Ik zal eens bewuster opletten op mijn binnenteugel met aangaloperen. Vandaag had ik het idee dat -ook al kwam hij met het hoofd omhoog met aanspringen- het met iets meer balans ging en actiever.

Het lijkt voor jullie misschien alsof ik me wil verdedigen tegen jullie "kritiek" maar dat is absoluut niet zo hoor! Ik plaats natuurlijk niet alleen een topic om te horen ooohhhh en aaaahhhh ;) dus ik lees alles aandachtig en pak de stukken mee waar ik denk dat wij iets mee kunnen. Maar na Wisse een jaar te hebben gereden weet ik nu wel een beetje hoe het met hem werkt en dat is bij hem echt niet over rozen. Na veel strubbelingen en een maand onder het zadel bij een prof heb ik hem nu eindelijk zo ver dat we kunnen gaan samenwerken. De stapjes die we maken zijn altijd erg klein, voor een ander vaak niet eens duidelijk maar irl des te meer en al helemaal als je erop zit. Maar dat geeft ook niet, een frisse/onbevooroordeelde blik is altijd handig en welkom!
De punten die jullie noemen ben ik het allemaal mee eens/kan ik me in vinden/snap ik, maar zijn niet allemaal haalbaar met Wisse, althans op dit moment nog niet, maar zijn wel degelijk ons doel! Wel weet ik dat we na veel dingen proberen nu eindelijk een methode hebben gevonden waarmee we vooruitgang boeken en dat over een jaar hopelijk een paard hebben lopen wat netjes op de loodlijn loopt in een fijne ongedwongen houding en mooi actief en met impuls loopt :)

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:12

Na al dat harde werk van jou en Wisse gaan we eind feb. effe checken waar jullie staan met een onderlinge wedstrijd :) Ik denk dat het helemaal goed komt!!! Na de mega proef van gisteren met zijn maatje aan de kant moet het helemaal top gaan!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:48

haha nou het is maar goed dat zn vriendje daar niet buiten de bak gaat staan want dat kost wel errug veel concentratie :P
Maar ik ben erg benieuwd naar de wedstrijd en zal dan uiteraard weer een nieuw topic openen :)

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:29

Leuk paard hoor! Ik vind het er heel fijn uitzien. Hij loopt lekker relaxed.
Maar idd zoals gezegd word is zn houding miss wel een puntje. Maar daar word
al aan gewerkt las ik. Veel succes verder

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:18

zit er relaxed uit zeg. wel recht op blijven zitten en je handen recht op.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:17

Na alle dingen die daarnet al voorbij zijn gekomen heb ik alleen het volgende.

Op dit moment krult hij zich heel erg op van voor. Hierdoor wordt het beenwerk verstoord (traag achterbeentje, krabbelt aan de voorkant). Wat je heel eenvoudig kunt doen is; iedere keer als hij gaat hangen/te diep komt even je handen omhoog. Dus niet trekken, alleen even omhoog. Hierdoor komt hij weer terug in het horizontale evenwicht.

Daarnaast: probeer hem in stap langzamer te laten stappen. Dit kun je eenvoudig bereiken met een halve ophouding en iets buitenstelling nemen. Door hem langzamer te laten stappen, zal zijn achterbeen beter doorkomen. Op dit moment loopt hij iets te vlot, valt hij op de voorhand, komt daarmee ook te diep. Je geeft je handen wel netjes mee naar voren in stap, erg fijn om te zien!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:21

huh ik vind juist dat hij veel te traag is in stap!
Maar gisteren hebben we hem in stap en draf heel erg teruggereden in tempo maar wel actief, om te zorgen dat hij meer op achter komt. Hij krabbelt inderdaad heel erg aan de voorkant, we zijn nu bezig hem iets meer opgericht te laten lopen.
Heb vandaag met spoortje gereden om hem iets beter aan de hulpen te krijgen.
Ben benieuwd hoe het over een paar weken gaat, zal binnenkort weer een nieuw topic openen :)

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:47

Mijn idee is dat je een stapje mist in de basis. Om een paard in basis goed te laten lopen, dus juiste aanleuning, buiging, stelling, enz heb je vooral het voorwaartse nodig. De motor van het paard zit achter, hij moet dus van achter naar voren lopen. Dit kan alleen maar als met je benen naar je hand toe rijdt en voor begrenst. Zo krijg je een fijne aanleuning, mooie oprichting en vooral een fijn over de rug lopend paard, wat uiteraard weer zorgt voor ontspanning en de juiste manier van spier-gebruik.
Ik zie dat hij zich graag rond maakt en daar mis je het gebruik van je benen, zodra hij duikt rij hem naar voren. Veel problemen die je tegenkomt tijdens het rijden, kun je naar voren oplossen! Bij de overgangen mis je de begrenzing voor, dit zie je doordat hij zijn hoofd op gooit bijvoorbeeld bij het aanspringen.

Heel veel succes met hem!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:46

Ziet er super uit! Vooral voor een jonge pony. Alleen jammer dat hij uit elkaar valt in de overgang van draf naar galop. Maar ze pakt daarna netjes de aanleuning weer op. Ik vind het heel knap van jullie beide ga zo door!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:05

Hij loopt de laatste tijd weer erg fijn, heb sinds vorige week een spoortje om en daar reageert hij wel fijn op. Ik kan hem net even wat beter aan de hulpen zetten en de hulpen verkleinen, hij loopt nu in een iets hoger en constanter tempo uit zichzelf.
Vandaag proefje geoefend en dat gaat nagenoeg perfect, ben erg benieuwd hoe hij het straks gaat doen.
Met het buitenseizoen willen we graag gaan starten!
Binnenkort weer een nieuw topic :D

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:16

Jullie zijn een leuke combinatie! Je oogt als een heel vriendelijke ruiter. Ik vindt het altijd wat lastig om zo van achter een beeldscherm iets van een combinatie te zeggen, maar ik ga mijn best doen. Wat mij gelijk opvalt is dat je paard zich wat vast houd in de rug. Zijn bewegingen zijn nog niet vloeiend door zijn lichaam, hij mag wat meer buigen in zijn lendenen. Als je naar het stukje achter je zadel kijkt zie dat dit nauwelijks beweegt, terwijl dit licht hoort te deinen. Ik heb het idee dat daar zijn horizontale hoofd hals houding, en het wat op de voorhand vallen ook vandaan komt.

Je geeft zelf al aan dat je paard scheef is. Contra stelling zou dan kunnen helpen, maar wat nog beter is is om te proberen de voorhand voor de achterhand te zetten. Dus als je paard met zijn achterhand naar binnen loopt, dan vraag je een klein beetje schoudervoor. oefeningen in de lengtebuiging zullen hem ook uitnodigen zijn rug wat losser te laten. Schoudervoor of travers zijn hier goede oefeningen voor, of op de volte zijn achterhand naar buiten en naar binnen zetten.

Veel succes en vooral veel plezier met dit leuke paardje!