Martingal een soort veiligheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met martingal 'veiliger'

Ja
41 (41%)
Nee
15 (15%)
Ik zou het nooit gebruiken om die reden (of gewoon nooit)
22 (22%)
Andere mening
22 (22%)

Totaal aantal stemmen: 100

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:18

Ja ik heb ook zo'n ruin die soms nogal vrolijk kan worden, dan gebruik je de martingaal even als hefboom en dan blijven ze mooi bij je :j (heb van m'n instructrice geleerd om martingaal als hefboom op een correcte manier te gebruiken, heb het niet op mezelf ondervonden/uitgeprobeerd)

Maar ik zie er zelf verder geen kwaad in mits correct gebruik :j

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:25

lailapri schreef:
ik heb altijd geleerd dat de ringen van de martingaal tot de schoft (kwa hoogte) moeten komen.

Aha, mijn instructrice had gezegd (als je paard gewoon rustig met zijn hoofd omhoog staat) dat de ringen tot zijn keel moesten komen, en dan nog eens gecheckt tijdens het rijden of hij niet strak trok.

lailapri schreef:
Wat heb ik dan een heerlijk rustige pony's. Ze staan gewoon met zijn allen om de hengst met zijn merrie en kunnen altijd contact maken. Hij maakt wel eens lawaai maar niemand trekt zich er wat van aan.
Enige waar ze nog wel om gaan rennen zij heel onverwachte dingen maar dat komt zeeeer zelden voor.

Tja, de merrie in kwestie was wel net hengstig en stond met haar kont tegen de stal gedrukt en was niet weg te krijgen, iemand heeft haar letterlijk een schop moeten geven voor ze een beetje opschoof en dan zo terug in de stal gejaagd.

lailapri

Re: Martingal een soort veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:31

haha lekker merrie's

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:40

Ik heb vandaag ook mijn martingaal gekregen. Ik heb alleen het idee dat het deel voor om de hals te krap is (pony heeft een beste nek). Heeft iemand een afbeelding van hoe een martingaal hoort te zitten. De plaatjes die ik via google vind geven allemaal een ander beeld.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:46

@Marijuhhhh; je kan de 'riem' voor de hals 'verstellen' hé, normaal gezien kan je deze losmaken en op een ander gaatje zetten, dat al geprobeerd ? ;)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:49

ZarcoTje schreef:
@Marijuhhhh; je kan de 'riem' voor de hals 'verstellen' hé, normaal gezien kan je deze losmaken en op een ander gaatje zetten, dat al geprobeerd ? ;)

Haha ja! Hij heb hem op het laatste gaatje geprobeerd, er zou eventueel nog een gaatje bij kunnen. Denk helaas niet dat, dat veel uitmaakt. Op sommige afbeeldingen zie ik ook dat er ruimte over blijft, dat is bij mij dus niet het geval. Ook de riem tussen zijn benen zit vrij strak. Die kan wel iets langer, maar dan kan mijn singel er niet meer tussen. Dilemma :+

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:51

Zo zit een martingaal naar mijn mening goed ;

Afbeelding

Wanneer het paard het hoofd naar omhoog zal gooien zal het druk voelen van de martingaal, maar de martingaal hangt er losjes aan wanneer het paard een normale hoofdhouding heeft.
De riem rond de hals is goed 'vast' in de zin van dat die eigenlijk niet zou mogen verschuiven (als je paard met z'n hoofd naar beneden gaat, kan die riem rond de hals niet naar voren schuiven maar blijft mooi op z'n plek liggen)
Je moet die riem natuurlijk niet zo strak doen dat je paard haast stikt :+

De riem tussen de benen zit best ook niet te strak nee, dan is je martingaal veel te strak (maar die riem rond de singel kan je ook veranderen van gaatje :j
Welke maat heb je misschien voor je pony gekocht ?
Gewoon pony of cob ? Misschien even een full martingaal proberen dan :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:03

Je bent geen leider voor je paard.
En dat valt niet op te lossen met een martingaal.

Een paard wat ook rodeo gaat houden omdat er een ander paard die gelongeerd wordt een rodeo houdt is een kwestie van bezig houden. Heeft niks te maken met paniek dus jij zou dan nog gewoon de leider moeten zijn, vertellen dat er niks aan de hand is en doorrijden.

Een dierenarts kijkt niet naar blokkades in de rug en ook niet naar het zadel.

Hij heeft al heel lang het zadel DUS je verwacht niet dattie niet meer past?
Blijf jij eeuwig dezelfde kleren passen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:37

ZarcoTje schreef:
Zo zit een martingaal naar mijn mening goed ;

Afbeelding

Wanneer het paard het hoofd naar omhoog zal gooien zal het druk voelen van de martingaal, maar de martingaal hangt er losjes aan wanneer het paard een normale hoofdhouding heeft.
De riem rond de hals is goed 'vast' in de zin van dat die eigenlijk niet zou mogen verschuiven (als je paard met z'n hoofd naar beneden gaat, kan die riem rond de hals niet naar voren schuiven maar blijft mooi op z'n plek liggen)
Je moet die riem natuurlijk niet zo strak doen dat je paard haast stikt :+

De riem tussen de benen zit best ook niet te strak nee, dan is je martingaal veel te strak (maar die riem rond de singel kan je ook veranderen van gaatje :j
Welke maat heb je misschien voor je pony gekocht ?
Gewoon pony of cob ? Misschien even een full martingaal proberen dan :j

Het is een maatje cob. Bedankt voor je uitleg. In principe zit mijn martingaal wel zoals op het plaatje. Ik keek er alleen een beetje raar tegenaan. Zal aankomende week even een foto maken van hoe hij zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:54

Ik draag alleen een martingaal als we een bosrit maken. Dan kan mijn merrie soms aardig heet worden en haar hoofd omhoog gooien. Ik heb wel het idee dat het met martingaal beter gaat dan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:36

Ik gebruik nooit een martingaal.
Sommige maneges hebben deze er standaard op zitten bij manegepaarden. Mocht ik zo'n paard treffen, dan haal ik dat ding er direct af (ik rij eigenlijk nooit op manegepaarden overigens, maar bij de manegetest in de Bit bijvoorbeeld vinden ze een martingaal een pluspunt. Ik dus absoluut niet). Het belemmert toch de ruiter in het sturen vind ik. Want er zit een leertje met een lusje aan de teugels en dan vermindert de inwerking van de ruiterhand. Niet veel, maar toch, ik voel het wel. En het irriteert me.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:07

Ik heb vroeger een arabier gereden, wat ontzettend overdreven hoog sprong, en ontzettend gemeen kon weigeren door zijn hoofd omhoog te gooien en op het laatste moment langs de hindernis te sjeesen.
Met een martingaal kon hij dit veel minder makkelijk, dus was het ook een stuk veiliger voor mij op zijn rug :)
Ik moest hem echt heel gesloten op de hindernis rijden, zo niet, flikte hij dat kunstje. En met een martingaal ging dat veel minder makkelijk voor hem.

Sommige mensen rijden altijd met martingaal, zelfs wanneer ze niet springen. Naar mijn mening vind ik dit overdreven en onnodig.

Dus ik ben het wel met je eens :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:01

Danique91 schreef:
Ik heb vroeger een arabier gereden, wat ontzettend overdreven hoog sprong, en ontzettend gemeen kon weigeren door zijn hoofd omhoog te gooien en op het laatste moment langs de hindernis te sjeesen.
Met een martingaal kon hij dit veel minder makkelijk, dus was het ook een stuk veiliger voor mij op zijn rug :)
Ik moest hem echt heel gesloten op de hindernis rijden, zo niet, flikte hij dat kunstje. En met een martingaal ging dat veel minder makkelijk voor hem.

Sommige mensen rijden altijd met martingaal, zelfs wanneer ze niet springen. Naar mijn mening vind ik dit overdreven en onnodig.

Maar het kan ook heel handig zijn als je niet springt, dus helemaal niet overdreven en onnodig :D

Caroline_Tor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:28

Voor mij is de martingaal dé oplossing om kopstoten te vermijden. Mijn paard kan nogal erg hevig met haar hoofd schudden en heb er zo al een bloedneus aan over gehouden. Iemand bij ons op stal had hetzelfde voor en is ook opgelost door martingaal. Ik voel er mij in ieder geval toch veiliger mee :)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:04

Ik gebruik hem voor het springen niet altijd, voor de cross wel. Mijn merrie kan dan best heet worden en de sterren beginnen zoeken := (in combinatie met zo snel mogelijk rennen).

Als hij je helpt om meer controle te hebben over je paard, waarom zou je hem dan niet gebruiken? Ik vind het persoonlijk net veilig dat je paard bestuurbaar blijft en er niet als een haas vandoor gaat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:09

Caroline_Tor: De martingaal is geen oplossing maar een verbloezeming van het probleem. Zoek eens uit WAAROM je paard dat doet.

Bloempjeh_: Omdat het in veel gevallen gaat om paarden die ergens last van hebben, of waar de verstandhouding niet goed is. De martingaal heeft dan meer controle over je paard totdat die ook niet meer helpt, maar jij hebt dan nogsteeds geen controle over je paard.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:16

Air : sommige paarden zijn van nature gewoon heter en sneller afgeleid dan anderen. Ik denk niet dat voor elk paard dan geldt dat ze ergens last van hebben of dat de verstandhouding niet goed is. Zoals jij het hierboven beschrijft, lijkt het alsof je wil zeggen dat het een tijdelijke oplossing is (totdat die ook niet meer helpt). In stress-situaties (kan voor een paard een buitenrit zijn, een vlag, ...) zijn bepaalde reacties volgens mij heel normaal. Het proberen steigeren kan daar dan een gevolg van zijn. Hierbij kan een martingaal een mooie oplossing zijn of een hulpmiddel zeg maar.. Terwijl het maar een 'tijdelijk probleem' is (een reactie op een prikkel die ze krijgen).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:24

Lezen wat ik schrijf :)

Een buitenrit zou voor een paard geen stresssituatie moeten zijn, ieder paard kan een keer schrikken, daarvoor is het een vluchtdier, maar als je paard structureel angstig is op buitenrit en daardoor iets doet waardoor je een martingaal wil gebruiken moet je eerst kijken wat de oorzaak van die angst is en kijken of je het op kan lossen ipv. het onprettiger te maken voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:29

Air schreef:
Caroline_Tor: De martingaal is geen oplossing maar een verbloezeming van het probleem. Zoek eens uit WAAROM je paard dat doet.

Bloempjeh_: Omdat het in veel gevallen gaat om paarden die ergens last van hebben, of waar de verstandhouding niet goed is. De martingaal heeft dan meer controle over je paard totdat die ook niet meer helpt, maar jij hebt dan nogsteeds geen controle over je paard.

Sommige paarden hebben dat gewoon nodig.
Die van mij schrikt ook vaak, wil dat dan zeggen dat ik niet de leider ben? := Sommige paarden zijn nu eenmaal geen makke lammetjes. :)

Die van mij krijgt er ook eentje om als ie naar buiten gaat. :j Veilig!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:32

Air schreef:
Lezen wat ik schrijf :)

Een buitenrit zou voor een paard geen stresssituatie moeten zijn, ieder paard kan een keer schrikken, daarvoor is het een vluchtdier, maar als je paard structureel angstig is op buitenrit en daardoor iets doet waardoor je een martingaal wil gebruiken moet je eerst kijken wat de oorzaak van die angst is en kijken of je het op kan lossen ipv. het onprettiger te maken voor je paard.

Via internet is het niet zo moeilijk om dingen verkeerd op te vatten hoor :P

Ik zeg niet dat ik het echt nodig heb, ik ga vaak ook zonder martingaal buiten of springen. Ik ben van het oordeel dat elk paard moet leren. Geen enkel paard is de eerste keren echt kalm op buitenrit of langs straat. Als ik dan meer controle heb en de situatie beter kan beheren, dan zal ik zeker gebruik maken van een martingaal. Als het paard dan kalm en/of gerust is, zal hij ook niets merken van de martingaal. Het zal dan voor het paard even onaangenaam zijn, maar tegen een auto knallen lijkt me ook niet bepaald fijn ;)
Laatst bijgewerkt door Bloempjeh_ op 12-02-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:33

Oh man, die van mij voelde ik vandaag nog gewoon helemaal shaken terwijl ik erop zat :D Sommige paarden stressen nu eenmaal snel en veel, die van mij iig wel.
Zit gewoon in het paard zelf. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:34

Om even niet verder op de discussie in te gaan, toch een vraagje:
Ik heb altijd van mijn instructrice gehoord dat een martigaal tot de heupbot-hoogte moet komen?
Wat is het nou?

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:49

Safiera schreef:
Om even niet verder op de discussie in te gaan, toch een vraagje:
Ik heb altijd van mijn instructrice gehoord dat een martigaal tot de heupbot-hoogte moet komen?
Wat is het nou?

Ik weet ook niet wat het precies moet zijn dan, maar je moet zeker kijken tijdens het rijden of hij niet te strak/kort zit. Dat is het belangerijkste denk ik? :)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:09

@Air:
Citaat:
Je bent geen leider voor je paard.
En dat valt niet op te lossen met een martingaal.

Het is natuurlijk geen excuus, maar ik heb mijn paardje nog niet zo lang en het is mijn eerste eigen paard. Dat is toch iets anderes dan zo een manegepaardje dat al 10 jaar het zelfde rondje loopt.. Ik moet en wil dus nog veel leren. Vooral hem niet laten doen wat hij wilt maar wat ik wil, als ik er op zit en ook er naast.

Citaat:
Een paard wat ook rodeo gaat houden omdat er een ander paard die gelongeerd wordt een rodeo houdt is een kwestie van bezig houden. Heeft niks te maken met paniek dus jij zou dan nog gewoon de leider moeten zijn, vertellen dat er niks aan de hand is en doorrijden.

Daar moet ik dus ook aan werken, maar als er een ander paard gek begint te doen wordt ik bang en zenuwachtig en mijn paard voelt dat echt super goed aan en dan raakt hij ook in paniek, en als we met meerdere in de piste zijn zit ik te stressen omdat ik bang ben om in de weg te rijden... En dan lukt het ook niet meer ;(

Citaat:
Een dierenarts kijkt niet naar blokkades in de rug en ook niet naar het zadel.

Hij heeft al heel lang het zadel DUS je verwacht niet dattie niet meer past?
Blijf jij eeuwig dezelfde kleren passen?

Abra krijgt binnekort een nieuw zadel dus mocht daar een probleem zijn. En mijn instructrice heeft uitgelegd dat hij zo moeilijk deed bij haar puur uit protest omdat ze van hem vroeg zijn achterhand er onder te zetten en een beetje te werken. Dus daar werken we nu op, hem aant het werk zetten en houden. *\o/*

Brandonloena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:51

Vroeger had mijn dochter een springpaard ( levensgevaarlijk beest daar niet van ) als je die zonder martingal reed dan deed het paard het hoofd zo ver in de lucht dat de dochter geen controle meer over het paard had. Dusja voor haar gaf dat een zekere veiligheid.