Helpt een ander bit tegen bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:16

Nuja, dat "op maat gemaakt" is wat mij verteld is geweest. Maar het kon evengoed iets geweest zijn om ons met een kluitje in het riet te sturen :)
Als het vriest, zal hij minder bokken, maar wel harder. In de zomer kan het zijn dat hij soms helemaal niets doet in een gewone les. Hij is niet echt onhandelbaar, te meer omdat hij ook wat € gekost heeft en hij dus niet zomaar in de winkelrekken zal belanden.
Een osteopaat voor een manegepaard, hmm, vergeet het maar :P in zijn voer is er niets verandert, ik kan hem wel eens proberen vrijspringen, maar ik verwacht dat dit geen problemen oplevert. Als ik met hem alleen rij of spring in de piste, doet hij niets. Steek er een ander paard bij en hij begint te bokken. Toch is hij vrij sociaal, dus dat is het probleem niet. Misschien een soort verlatingsangst?
(Ik heb ook gemerkt dat hij niet bokt als hij een wit randje in zijn ogen heeft. Als zijn oogbol helemaal zwart is, gooit hij wel zijn benen uit, maar dat zijn waarschijnlijk pure nonsens? :P)
Laatst bijgewerkt door LievenVC op 17-01-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:25

Als er niet in geinvesteerd kan worden denk ik ook dat het een onoplosbaar probleem is, bokken doen paarden nooit zonder reden (naja, vreugde bokjes dan, maar dat is niet erg). Denk dat het paard eens onderzocht moet worden door een ostheopaat, en dat er naar het zadel gekeken moet worden (geloof niet alles wat ze zeggen bij de manege, je krijgt toch altijd het perfecte antwoord zodat jij het niet zielig gaat vinden wat er gebeurt). Zou verder ook niks kunnen verzinnen..
Misschien dat longeren helpt... Drukt het paard zijn rug niet weg tijdens het rijden / longeren?
Zou je ook eens op kunnen letten. Dan wel met pessoa / bijzet oid.

fjordnina

Re: Helpt een ander bit tegen bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:55

Als je een week de tijd hebt zou ik inderdaad toch allereerst aandacht besteden aan een fysiotherapeut/osteopaat (in welke omgeving zit je?) en verder zou ik een Barefoot testzadel aanvragen. Zo kun je tegen verzendkosten kijken of het paard beter loopt met een ander (en veel vrijer) zadel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:15

Ik zou beginnen of je ergens een dunne (11-14mm) en een dikkere (18-21mm) dubbelgebroken bustrens kan lenen in zijn maat. Kijk wat zijn maat is (neem zonodig een liniaal mee en meet zijn pessoa op, als deze goed tot ruim zit is een halve tot hele cm smaller ook geen probleem, maar dat moet je passen bij hem. Hij mag goed aansluiten, maar niet naar binnen drukken, gewoon tegen de wangen aanliggen bij een bustrens, een watertrens/pessoa moet wat ruimte overhebben). Vergelijk het met de andere manegepaarden die zo'n bit in hebben en probeer het gewoon. Minimaal 2x rijden behalve als het ernstig slechter wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:22

Fjordnina, het is een manegepaard... hoeveel maneges ken jij die op boomloze zadels zitten te wachten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:26

hestejente schreef:
Fjordnina, het is een manegepaard... hoeveel maneges ken jij die op boomloze zadels zitten te wachten?

Het gaat niet zozeer om boomloze zadels, maar het is de meest makkelijke, goedkoopste en flexibelste oplossing om te kijken of het inderdaad met zadelproblemen te maken heeft. Gaat het paard anders lopen dan kun je daarna prima op zoek naar een boomzadel, maar weet je wel in welke hoek je het zoeken moet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:29

Ja, het is inderdaad heel goedkoop om voor een paard dat niet eens van jou is een boomlooszadel te kopen }:0 En wie zegt dat de TS dat binnen een week binnen heeft en er ook nog op leert rijden?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:50

hestejente schreef:
Ja, het is inderdaad heel goedkoop om voor een paard dat niet eens van jou is een boomlooszadel te kopen }:0 En wie zegt dat de TS dat binnen een week binnen heeft en er ook nog op leert rijden?

Kun jij eigelijk lezen ? Weet je wat een testzadel is ? Een testzadel = een zadel die je tegen een bepaalde vergoeding leent om te testen ( te kijken of het je paard en jij gaat.)

Deze mevrouw/meneer zegt wel degelijk : Om een boomloos testzadel te lenen die je na 1-2 weken terug geeft/terug zend en dan in die 1-2 weken te kijken of het paard dan nog bokt, als het paard niet meer bokt ligt het aan het zadel. Als het testzadel terug gegeven is kunnen ze dan kijken achter een gepast BOOMzadel/ of als ze dat wensen boomloos, zij ze maar in andere woorden. Lezen is toch zo moeilijk tegenwoordig ?

TS Ik wens je veel sucses er mee tips kan ik je niet echt geven maar ik kan je wel sucses wensen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:56

Zeg doe jij eens even rustig, schreeuwlelijk. Over niet kunnen lezen gesproken: waar moet TS binnen een week een zadel vandaan halen en er ook nog mee leren rijden? Want als je me toch quote, reageer dan op wat je quote en niet op de helft ervan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:08

hestejente schreef:
Zeg doe jij eens even rustig, schreeuwlelijk. Over niet kunnen lezen gesproken: waar moet TS binnen een week een zadel vandaan halen en er ook nog mee leren rijden? Want als je me toch quote, reageer dan op wat je quote en niet op de helft ervan.

het was niet schreeuwerig bedoeld, sorry
Het ging over die ene zin, niet over hoe ze dat in een week moet fixen.
Dat in die tijd een testzadel zoeken moeilijk is weet ik ook.
Ik quote volledig je stuk omdat ik geen idee heb hoe je een enkele zin Quote. (uitleg daarover mag)
Nogmaals was niet schreeuwerig bedoeld maar als ik het nogmaals lees kwam het wel zo over.
Het niet lezen zij ik omdat die mevrouw/meneer meerdere malen zij testen en jij telkens begon over kopen :') .

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:11

Ik denk dat mijn uitleg voor de meeste mensen duidelijk genoeg is. Woorden verdraaien is erg makkelijk, zeker als je op oorlogspad bent. Ik ben alleen niet van plan om mezelf daarvoor te lenen.
:evaw:

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:38

@ Hetlevenwint, @ hestejente: hou het wel even beleefd, maar ik waardeer jullie enthousiasme
@ Fjordnina: we hebben al eens een Barefoot opgelegd in het verleden om zijn zadel zo goed mogelijk af te stemmen. Normaal gezien mag het dus daar niet aan liggen.

Mizora schreef:
Ik zou beginnen of je ergens een dunne (11-14mm) en een dikkere (18-21mm) dubbelgebroken bustrens kan lenen in zijn maat. Kijk wat zijn maat is (neem zonodig een liniaal mee en meet zijn pessoa op, als deze goed tot ruim zit is een halve tot hele cm smaller ook geen probleem, maar dat moet je passen bij hem. Hij mag goed aansluiten, maar niet naar binnen drukken, gewoon tegen de wangen aanliggen bij een bustrens, een watertrens/pessoa moet wat ruimte overhebben). Vergelijk het met de andere manegepaarden die zo'n bit in hebben en probeer het gewoon. Minimaal 2x rijden behalve als het ernstig slechter wordt.

Waarom zou je een dubbel gebroken nemen en geen enkel gebroken bustrens?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:45

LievenVC schreef:
Nuja, dat "op maat gemaakt" is wat mij verteld is geweest. Maar het kon evengoed iets geweest zijn om ons met een kluitje in het riet te sturen :)
Als het vriest, zal hij minder bokken, maar wel harder. In de zomer kan het zijn dat hij soms helemaal niets doet in een gewone les. Hij is niet echt onhandelbaar, te meer omdat hij ook wat € gekost heeft en hij dus niet zomaar in de winkelrekken zal belanden.
Een osteopaat voor een manegepaard, hmm, vergeet het maar :P in zijn voer is er niets verandert, ik kan hem wel eens proberen vrijspringen, maar ik verwacht dat dit geen problemen oplevert. Als ik met hem alleen rij of spring in de piste, doet hij niets. Steek er een ander paard bij en hij begint te bokken. Toch is hij vrij sociaal, dus dat is het probleem niet. Misschien een soort verlatingsangst?
(Ik heb ook gemerkt dat hij niet bokt als hij een wit randje in zijn ogen heeft. Als zijn oogbol helemaal zwart is, gooit hij wel zijn benen uit, maar dat zijn waarschijnlijk pure nonsens? :P)

Misschien dominantie?

Ik rijd op de manege in een vrijrijdles, in een groep, kan mijn lieveling waar ik vaker op rij, ineens in galop rakelings langs een ander paard gaan, ook dominantie.
Mijn dominante verzorgShet heeft ook flink gebokt tegen een hengst die in de wei kwam voor het dekken.
Hij kan dus ook gewoon lekker dominant zijn, als hij gaat bokken als er een ander paard bij komt...

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:52

Citaat:
Misschien dominantie?

Ik rijd op de manege in een vrijrijdles, in een groep, kan mijn lieveling waar ik vaker op rij, ineens in galop rakelings langs een ander paard gaan, ook dominantie.
Mijn dominante verzorgShet heeft ook flink gebokt tegen een hengst die in de wei kwam voor het dekken.
Hij kan dus ook gewoon lekker dominant zijn, als hij gaat bokken als er een ander paard bij komt...

Hmm, daar zit wel iets in. Hij doet het sowieso ook tegenover zijn "vriendjes", maar dan is het wel minder dan bij andere paarden met iets meer pit. Als hij neust met anderen, is hij meestal ook de eerste die zich opricht en luidt begint te roepen.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:12

LievenVC schreef:
@ Hetlevenwint, @ hestejente: hou het wel even beleefd, maar ik waardeer jullie enthousiasme
@ Fjordnina: we hebben al eens een Barefoot opgelegd in het verleden om zijn zadel zo goed mogelijk af te stemmen. Normaal gezien mag het dus daar niet aan liggen.

Mizora schreef:

Bij teugel druk vormt een enkel gebroken trens een puntje dat in het gehemelte prikt, niet heel vriendelijk dus. Dubbel gebroken heeft daarentegen minder impact.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:13

Een ander zadel proberen lijkt me nou ook niet de oplossing. Als een paard door een slecht passend zadel rugproblemen heeft los je dat niet zomaar op door er een ander zadel op te kwakken.

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:25

Mizora schreef:

Citaat:

Citaat:
Bij teugel druk vormt een enkel gebroken trens een puntje dat in het gehemelte prikt, niet heel vriendelijk dus. Dubbel gebroken heeft daarentegen minder impact.

Is het ook niet zo dat een dubbel gebroken trens het tandvlees kan irriteren, of heb ik het mis? Of kan je met een dubbel echt gerichter aannemen en de druk gelijkmatiger verdelen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:28

LievenVC schreef:
Citaat:
Misschien dominantie?

Hmm, daar zit wel iets in. Hij doet het sowieso ook tegenover zijn "vriendjes", maar dan is het wel minder dan bij andere paarden met iets meer pit. Als hij neust met anderen, is hij meestal ook de eerste die zich opricht en luidt begint te roepen.

Als je het zo beschrijft, is het denk ik ook zo.
Want als het niks lichamelijks is, en niet aan het tuig ligt, kan ik met deze beschrijving ook niks anders bedenken dan dominantie.
Ik denk dat je er dan qua bokken weinig aan kan doen...

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:32

LievenVC schreef:
Mizora schreef:

Citaat:

Citaat:

Is het ook niet zo dat een dubbel gebroken trens het tandvlees kan irriteren, of heb ik het mis? Of kan je met een dubbel echt gerichter aannemen en de druk gelijkmatiger verdelen?

Klopt ja, maar die druk is veeel minder als bij een enkel gebroken trens ;)

LievenVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:33

Citaat:
Want als het niks lichamelijks is, en niet aan het tuig ligt, kan ik met deze beschrijving ook niks anders bedenken dan dominantie.

Ja, beetje stom dat ik niet zelf eerder tot dat inzicht ben gekomen... Bedankt in elk geval! ;)

Maar toch wil ik die pessoa eruit :P ik vind het niet nodig voor hem, ik twijfel enkel tussen enkel of dubbelgebroken bustrens (ja, ik weet dat hiet al veel topics over zijn en evenveel voor- en tegenstanders van enkel of dubbelgebroken). Ik vind het rechterdeel van zijn mond merkelijk harder dan zijn linker, alsof hij zijn kaak dichtklemt. Toch zegt de tandarts dat er niets mee aan de hand is, dus dat het gewoon een gevoel is van mij. Andere ruiters letten er minder op, zeggen ze, maar ik voel het verschil duidelijk, hoewel ik licht en gelijkmatig contact aanhoud.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:35

LievenVC schreef:
Citaat:

Ja, beetje stom dat ik niet zelf eerder tot dat inzicht ben gekomen... Bedankt in elk geval! ;)

Maar toch wil ik die pessoa eruit :P ik vind het niet nodig voor hem, ik twijfel enkel tussen enkel of dubbelgebroken bustrens (ja, ik weet dat hiet al veel topics over zijn en evenveel voor- en tegenstanders van enkel of dubbelgebroken). Ik vind het rechterdeel van zijn mond merkelijk harder dan zijn linker, alsof hij zijn kaak dichtklemt. Toch zegt de tandarts dat er niets mee aan de hand is, dus dat het gewoon een gevoel is van mij. Andere ruiters letten er minder op, zeggen ze, maar ik voel het verschil duidelijk, hoewel ik licht en gelijkmatig contact aanhoud.

Alsjeblieft!

Ik heb weinig verstand van bitten, dus mij moet je het niet vragen.
Wellicht weten andere hier wel antwoord op. ;)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:36

Denk niet dat het dominantie is, waarom zou het paard dan zo ver door gaan tot de ruiter eraf ligt?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:37

melody93 schreef:
Denk niet dat het dominantie is, waarom zou het paard dan zo ver door gaan tot de ruiter eraf ligt?

Kan aan karakter van het paard liggen ofzo...
Dan in iedergeval deels dominantie, en misschien verder ook echt geen zin meer. Zijn toch meer paarden die dat doen?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:39

Ja, opzich niet heel gek als je al jarenlang het zelfde rondje loopt..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:41

melody93 schreef:
Ja, opzich niet heel gek als je al jarenlang het zelfde rondje loopt..

Lijkt me eigenlijk saai, manege paard zijn.
Steeds zelfde bak, zelfde rondje, soms vervelende ruiters, vaak en veel in dezelfde stal, met hetzelfde uitzicht. Met geluk op een manege die buitenritten maken of naar het strand gaan...