Pony houdt hoofd in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Re: Pony houdt hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:03

js impuls is voorwaarts. maarja dat heb ik me nog nooit eens afgevraagd, ik ben nogal impulsief... maar dat heeft er niks (ofja, snel, voorwaarts, impuls, impulsief, misschien toch...) wat mee te maken..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:01

Het is idd belangrijk om te ontspannen! Als jij ontspant, is het al veel makkelijker voor je paard om dat ook te doen. Ten tweede, krijg ik de indruk dat je er heel erg mee bezig bent om je pony aan de teugel te krijgen, kan zijn door handwerk, of zoals je zelf al zegt, omdat je te veel op haar hoofd let. Laat dat een beetje los. Mijn instructrice zegt altijd, ontspan, en als je je paard aan de teugel wilt rijden, rijd je paard tegen je hand aan. Focus je niet op die kop die omlaag moet, maar focus je maar op het plezier hebben in het paardrijden. Als je ontspannen bent, komt die nagevelijkheid vanzelf. Als je paard zodra je weg stapt met de kop omhoog schiet, probeer hem dan tegen je hand aan te rijden. Dit doe je door hem aan te sporen, en de voorkant te sluiten. Maar let er wel op, je paard gaat niet aan de teugel lopen, als je hem niet voorwaards hebt! Als je paard voorwaards is en je rijd m tegen je hand aan dan gaat hij vanzelf de ontspanning opzoeken, want wat je krijgt doordat je hem tegen je hand aan rijd is dat je eigenlijk zegt, door lopen, maar je mag tot hier, en niet verder, dat komt omdat je teugels hem tegen houden, je paard wil de ontspanning op zoeken en zakt met zijn neus, dan krijg je nagevelijkheid. Als alle tips die hier worden gegeven echt niet helpen... Laat dan toch eens naar de rug van je pony kijken, of laat er een keer een professional op rijden. Die er ontspannen op kan rijden. Als het daar wel lukt weet je dat het goed zit, en kan je daaraan vragen of die je misschien een stapje verder kan helpen.

Mirjam95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:32

Als je ontspant zal je pony dat ook doen
Ik heb het eerst ook wel gehad..dat kwam omdat mn pony een hele sterke onderhals had.
En door te ontspannen en geduld te hebben is dat nu eigenlijk wel over.

Het zou ook kunnen dat ie ergens last van heeft
Misschien moet je een osteopaat naar laten kijken..dat kan vaak ook heel goed helpen!

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:39

Bij mijn pony had dit te maken met blokkades in de rug. Toch een keer een fysio erbij halen? :D

mandy1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:05

Je paard voelt jouw spanning en reageert hierop..
als hij het thuis niet doet is het iets dat vanuit jouw komt wat je overdraagt op je paard..

Ikzelf heb dit helaas ook heel erg en ben mij hier van bewust..
probeer op je ademhaling te letten hierdoor ontspan je ook meer..

Ik heb ook een paard gehad dat veel bokte etc vooral omdat ik steeds gespannender werd..
Ik ben op een gegeven moment liedjes gaan zingen hierdoor gaat je ademhaling beter etc..

Het gevolg het bokken etc is gestopt..
Baad het niet dan schaat het niet :P

succes

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:50

Dankje!!

Ik heb gisteren gereden met jullie tips in t achterhoofd, en ik kreeg de tip ellebogen, klein beetje druk, sluiten, en als ze met dr hoofd gaat slaan dan druk op de teugels als ze beneden is, want dan staat ze echt heel hoog en dat voelt ook heel raar. :? maar......in het begin had ik de thiedeman om voor een rustig begin, en daarna af.... nauw op momenten liep ze met dr hoofd naar voren maar dan zette ik haar op een volte! en dat hielp na 4 minivoltes om een hindernis heen!!
maar ik voelde mezelf stressen ogen dicht en verder!
ze was wel zeikesnat na het rijden dus ze heeft goed gewerkt, en normaal is ze keisloom en nu was ze voorwaarts!!!

ohja, kan nog altijd tips gebruiken, hebben jullie ook zoon hekel aan die mensen die vlak langs je neus scheuren??
maar ik heb ook zoiets gehad, scheit aan de rest.
nu zijn die mensen van de les waar ik jaloers op ben ook aan de thiedemann ! :S dus ik ben niet meer jaloers :D

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:10

Kijk de mond van je paard een na op eventuele wondjes of ruwe plekjes of laat het nakijken

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:23

Die heeft ze in de zomer gehad, aan dr mondhoeken, toen reed ik enkel gebroken, maar dat wil ik nooit meer! Nu heb ik dubbel gebroken.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:19

Hoi!

gisteren concours gehad in helden en ging keigoed, alleen na halsstrekken was dr hoofd omhoog, maar ze liep ook een stuk aan de teugel, ik weet niet precies wat mijn punten zijn maar net wel of net geen winstpunt!

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:55

Als het echt alleen om stress gaat doen Bachbloesems echt wonderen

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:18

Ik reed op de manege op een 2 jarige (vond het ook sneu dat ie zo jong was) ze is wel naar een weide gegaan en komt miss deze week terug is nu dan ontertussen 3 maar zij liep ook met haar neus in de lucht en ik bleef gewoon spelen ze moest het bit leren volgen en door altijd maar te blijven vragen is ze heel goed aan de teugel gaan lopen en op een watertrens. Je paardje moet gewoon het bit leren volgen denk ik als er geen medische problemen zijn tenminste.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:25

Als de paardentandarts alleen haken op de voorste kiezen heeft verwijderd is het probleem in de mond niet opgelost en blijft de pony pijn hebben bij het afbuigen.
Heeft een paard haken op de voorste kiezen boven, dan zitten er meestal ook haken op de achterste kiezen onder.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:53

Hey!

Ik heb even je topic en de reacties doorgelezen, en wou je dit even vertellen.
Sinds juni 2010 rijd ik een superlieve schimmel, Glenn. Na een paar keer vallen en opstaan gaat het nu langzaam aan steeds beter. Maar ik had precies hetzelfde probleem als jij, dat mijn paard zo hoog loopt met zijn hoofd. )Ik ben nog niet met wedstrijden bezig dat niet) Maar na een poosje rijden, soms een kwartier, soms een half uur, gaat hij lekker nageeflijk lopen. Ik vraag hem dan niet op dmv kneepjes, maar ik rijd gewoon figuren en probeer zo ontspannen mogelijk te zijn. Dit was op een gegeven moment erg moeilijk, omdat ik vrij angstig was omdat ik er al 2 keer was afgevallen omdat hij schrok, er vandoor ging en dan bij de bakrand op de rem ging. Maar nou merk ik, als ik ontspannen rijd, komt hij wel naar beneden. Als ik veel figuren rijd, figuren als een gewone volte, maar ook een volte verkleinen, dan komt hij lekker naar beneden. Gewoon niet teveel met je hand proberen te doen en gewoon lekker ontspannen proberen te rijden en ook overgangen. Zo lukt het bij mij, ik weet niet hoe jij rijdt of wat dan ook, maar dit is gewoon hoe het bij mijn paard wel lukt.
Wel is hij na de eerste val nagekeken door de fysio, omdat hij erg begon te bokken nadat ik eraf was gevallen. Hij zat dan ook vast in zijn rug en zijn nek, toen liep hij vaak ook nog vrij hoog met zijn hoofd. Dus als dit alles niet werkt, kan je alsnog kijken of je er een fysio naar wil laten kijken.
en het duurt ook een poos hoor, in het begin helemaal. Naar mate de tijd vordert, zal het ook gemakkelijker gaan. Het is gewoon zijn tijd nodig, dus wordt niet ongeduldig, denk ook niet van hè het lukt me niet. Maar wat andere bokkers ook zeiden, bespreek eventueel ook met je instructeur/instructrice wat je moet doen. Als deze direct komt met een thiedeman, is dat (in mijn ogen) een slecht teken van je instructie, dit is namelijk een teken dat ze het niet anders weten.
Groetjes en succes!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:58

Ik heb hetzelfde met mn (verzorg)paard...
Hoofd in de lucht met rijden, totaal niet voor het been...
Bij haar komt het omdat het zadel iets te krap is, maar aangezien dr eigenaresse dr maar eens in de 3 weken is, denkt ze van ach joh maakt niet uit, maar ze denkt er niet aan dat ik ooknog 3á4 dagen per week met dr rij...

Misschien de zadelmaker eens langs laten komen,
en anders een (goede) Ostheopaat?

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:04

love_shyboy schreef:
Ik heb hetzelfde met mn (verzorg)paard...
Hoofd in de lucht met rijden, totaal niet voor het been...
Bij haar komt het omdat het zadel iets te krap is, maar aangezien dr eigenaresse dr maar eens in de 3 weken is, denkt ze van ach joh maakt niet uit, maar ze denkt er niet aan dat ik ooknog 3á4 dagen per week met dr rij...

Misschien de zadelmaker eens langs laten komen,
en anders een (goede) Ostheopaat?

even erg offtopic, sorry!
Maar als jij weet dat je zadel te krap is, geef dit dan duidelijk aan bij de eigenaar, want doorrijden met een slecht zadel is niet bevordelijk voor de rug van je paard. Dit kan ook nek en rugklachten opleveren.
En er staat dat het zadel goed past, dus het lijkt mij niet dat het nodig is dat er een zadelmaker langskomt. (niks persoonlijk bedoeld, maar mijn mening!)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:45

Hoi! Is die bachbloesem voor mij? Als het helpt ben ik je eeuwig dankbaar! Rijdt alsjeblieft met passend harnachment! Bespaard je met rijden een hoop ellende! Mijn instructrice heeft eerst afgekeken hoe het ging met rijden en toen sloeg ze echt dr hoofd omhoog en toen heeft haar dochter erop gezeten die kreeg haar na enige tijd omlaag maar mij lukte het niet en dus heeft ze meegelopen met rijden en toen zei ze ja ze trekt wel zo hard dat kan jij ook niet houden( ik was 12) dus nog wat geprobeerd en toen is ze een paar weken later er weer bijgelopen en toen zei ze probeer tijdenlijk een thiedemann totdat je het wel lukt en ja nu rijdt ik krap halfjaar met thiedemann ben nu dankzij jullie tips afbouwen, op concour wat ik al zei ja dan moet alles zonder thiedemann en het ging echt goed alleen is ze nogal sloom.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:04

Ik zou zeggen:
Concoursen afzeggen, op je pony gaan zitten en voelen. Hoe loopt hij, waar zet hij zijn benen neer en he beweegt zijn lijf erbij. is alles evenredig, zo niet, wat kan ik met mijn zit doen om hem uit te nodigen rechter te gaan lopen en pas als de ballans er is ga je denken aan draf.
Probeer in het begin als het kan je teugels lang te houden, gewoon even niet op dat hoofd letten, dan kun je goed het paard voelen en ook beter voelen of jij zelf echt zit en wat een eventueel scheef paard voor invloed heeft op jou houding.
Komt er meer regelmaat en balans in je pony en gaat die met je uitnodigingen om rechter en meer gedragen te lopen, kun je voor contact zoeken, het liefst nog steeds met het hoofd laag.

Die balans is de basis en wat je ook doet, daar werk je weer naar toe. Kun je dit niet alleen, zoek dan iemand die er genoeg vanaf weet en je ermee kunt helpen, iemand die niet je pony wilt fixen.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:12

Idd wat iemand voor mij al zei.
Waarom focus je je op haar neus,?
Een paar tips.
Idd je zegt het al zelf ze heeft weinig impuls, probeer daar thuis op te letten/ mee te oefenen.
Het paard kan jou nervositeit ook aanvoelen.
Let vooral niet op anderen. Let lekker op je zelf

Succes

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:08

Hoi! Ik ben van de thiedeman verlost hoor! Ben net terug van de les. Het ging zo, een meisje zei, ik ga vandaag zonder thiedeman, dus toen dacht ik doe dat ook! Ik zat al los te rijden en toen kwam ik erachter dat ik helemaal geen thiedeman eraan had, en ze liep aan de teugel! Ik kei blij, en ze bleef bijna de hele les aan de teugel alleen heb ik moeite mijn benen aan de pony te houden, dus als iemand tips heeft!? X

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:59

Idd, het werkt echt niet zo simpel , als wat je nu even uitlegt hoor.
Heel dat "skala der ausbildung" is natuurlijjk helemaal juist, en dat werkt echt wel , maar om het ook gedaan te krijgen das toch een hele andere zaak.
Om daar een beetje goed in te worden is jaren en jaren les nodig, en heel veel rijden, met het rijden van 2uurtjes per week kom je er eigenlijk nooit ofte nooit, daarbij is ook iedere ruiter anders, de één heeft er gewoon net iets meer feeling (inlevingsvermogen) voor de ander zal het nooit kunnen, en de meeste andere ruiters zitten er een beetje tussenin, ze zullen nooit goed worden maar leren wel telkens wat bij.
Als je kijkt bij de hier gegeven tips zou ik vooral die van "M_D_H" nog eens goed doorlezen, das echt een beetje "to the point".
Het is zeker heel goed dat je die theorie "het skala" een beetje aan het bekijken bent, dat zal je zeker helpen, maar toch is het belangrijkste veel les nemen, liefst privéles.
En dan is er ook nog ; harnachement, tanden , gezondheid, rijkunde van de ruiter, theoretische kennis, .... al deze dingen zijn al wel hier besproken, maar niemand heeft tot hiertoe over de conformatie van jouw paard gesproken, ook dat is iets dat zeer belangrijk is, ik geef even een voorbeeld een paard met een hertehals ga je nooit ofte nooit kunnen laten lopen zoals een dressuurpaard loopt.
En iedereen heeft wel iets dat niet het perfecte paard is, maar hoe beter de conformatie is (de bouw van het paard) hoe makkelijker het zal zijn om hem in de goede houding te laten lopen.
Dit bepaald uiteraard ook het prijskaartje dat bij zo'n paard hoort.
Maar goede rijkunst is en blijft uiteraard heel belangrijk.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:30

Ja, nu kan je ook lezen gaat het ook steeds beter en ik hoop dat die lijn zich uitzet, want ik had gewoon bijna een winstpunt, maar mijn vader las de proef verkeerd en ze loopt ook nu aan de teugel, kan ook aan de band liggen :? weet niet waar het aan ligt maar gaat steeds beter!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:40

welke band?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:33

tjaaa hokus pokus band zeker.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:36

De band tussen mij en mijn pony, maar wiso hokus spokus, mijn pony is redelijk snel op dr hoefjes getrapt en dan stribbelt ze tegen, ze wilde ook een hele tijd niet op de trailer, toen durfde ik haar niet de baas te zijn zou maar zeggen, en ze steigerde een aantal keer, toen hebben de mensen waar keira eerst stond vanuit uden haar eerst gewoon op de trailer geprobeert te krijgen, maar dat negeerde ze weer, steigeren staken, dus toen nog een paar keer maar dan met drijven, halstertouw om dr neus, duwen, weet ik veel wat, daarna pakte ze de longeerzweep en elke keer op de plek waar ze wilde stijgeren een toch wel redelijke tik en dan als een slang met dat uiteinde, na een aantal pogingen lukte dat. Een stuk over de weg, afladen en weer erop. Die mensen zijn weer naar huis gegaan. Maar het heeft tot 2 weken geleden (En dat was al meer als een jaar terug) voordat mijn vader haar fatsoenlijk kan laden, ander voorbeeld, als ik in haar stal kwam, keerde ze me dr kont toe, en was het effe spelletje voor haar om dr te pakken te krijgen, de laatste keer bleef ze gewoon staan, hetzelfde met deken afdoen. Misschien, ook omdat ze moeilijk om kan gaan met andere paarden en pony's, voelt ze zich nu pas echt thuis. Ik heb haar ook laatste tijd niet meer zien schoppen naar de andere box. Ze hinnikt voortaan naar ons, ze gaat graag naar binnen, ze loopt netjes aan de teugel (maar dat kan ook komen omdat ik ontspannen zit, ik zat eerst als een gevorderde stresskip in het zadel) dus ik denk dat ze het toch wennen heeft gevonden, van een manege met om de dag rijden tot een schuur met een paard, en dan een veulen krijgen die na een halfjaar word verkocht, van nauwlijks weidegang tot zomers dag en nacht op de wei. Is dat hokus spokus dat ze er misschien wel lang over doet om dr draai te krijgen, ze heeft ook nog een halfjaar stilgestaan. Ik ben augustus pas begonnen met rijden. Maar ze loopt misschien ook beter omdat ze bij de trailer niet hoeft te stressen met opladen, die ze misschien met rijden ook heeft omdat ik rijdt met zweep

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:21

Er ontspannen opzitten is idd een noodzaak, hoe meer stressy jij bent hoe gespannener je paard zal zijn want die voelt onmiddelijk aan er is iets niet pluis, mijn ruiter zefgt het ook al.
Maar het is echt wel duidelijk uit jouw tekst , je bent er eigenlijk diep vanbinnen ook een beetje angstig voor, je bent niet de leider die zegt wat, waar en hoe, en daar heeft een paard echt nood aan.
Wees duidelijk in wat je vraagt, wees consequent en eerlijk naar je paard toe, maar vraag idd wel dingen, laat hem werken voor zijn kost.
Pas als je daar in lukt , dan pas kan je dingen gaan opbouwen.
Ik hoor ook door jouw antwoorden heen, dat je niet gedient bent van wat ik hier aanbreng, je wordt er als het ware bijna boos door, ok mijn excuses , das zeker niet de bedoeling, maar als paardentrainer, denk ik idd dat je net iets te lief, en veel te weinig durft te vragen aan je paard.
Een paard doet echt niets omdat er een goede band is, nee die doet dat omdat het hem zo geleerd is , omdat hij vertrouwen in zijn leider heeft, en omdat hij ook wel weet dat wanneer hij wil afwijken van het gevraagde hij gewoon harder moet werken, een paard kiest dan al vlug naar de makkelijkste weg.
Met zweep of zonder zweep zou geen verschil mogen maken, het aanleren om bv trailer te laden , tja dat zoiets niet in 1uurtje opgelost is neem ik best wel aan maar op een paar dagen , één week, maximaal 2 weken , maar dan zou je paard er eigenlijk bijna alleen moeten inlopen, en dat meen ik echt, dat kan echt zo.
Maak de goede dingen makkelijk en de slechte dingen moeilijk ( meer werk dus ) en het paard kiest dus zelf voor het goede.
Heel makkelijk dus.