Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:05

Afbeelding
Afbeelding
Je paard heeft veel minder hals- en achterhandbespiering gekregen dan je vorige topic, dus ik ben bang dat je toch niet op een goede manier aan het trainen bent.
Ook zie ik nog steeds een stugge hand, te laag vastgezet.
Steeds of te veel in je handen, of helemaal los, dus de aanleuning kan ik niet verbeterd noemen.
Je valt heel veel voorover, (behalve op deze foto) daardoor gaan je benen ook veel te ver naar achter.
Misschien moet je er eens over madenken om echt goede instructie te gaan zoeken!

Nevermind1

Re: Moonlight (v. Goodtimes) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:14

Ziet er netjes uit, ik zou alleen wat rechter op gaan zitten en je teugels wat korter nemen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:47

@ MirandaFuego:
Ik zal het tegen de juf zeggen, dank je

De rest bedankt voor jullie leuke reacties, ik zal proberen ergens tussen kortere teugels en meer contact
en een minder stugge hand door te fietsen ;)

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:59

Goed paardrijden begint met een goede houding, wat mij opvalt is dat je niet onafhankelijk zit. Je benen gaan naar achteren waardoor je bovenlijf automatisch uit balans is, je handen leiden ook een eigen leventje. Zet je zelf een keer op film dan kun je kritischer naar je houding kijken en aan je houding werken. Wat ook goed werkt, mits je paard hiervoor geschikt is, is rijden zonder beugels.
Longeer je paard met touwtjes zodat zij ook meer in balans kan gaan lopen. In het boek van Lammert Haanstra staat veel fijne informatie om je paard goed actief te laten lopen aan de longe.
Ik weet hoe moeilijk het is om je houding te veranderen, maar als je er bewust mee bezig gaat, wordt het vanzelf beter.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:13

@ Noortje:
Bedankt voor je reactie. Het boek van Lammert Haanstra heb ik inderdaad aangeschaft.
Ik heb er enkele keren mee gewerkt, maar ik vind het lastig.
Waar bevestig je de touwtjes? en hoe strak? Boek erbij gehad, maar het is niet heel duidelijk.

Moon werd er zelf ook heel kribbig van, die zweep, de lijn en de touwtjes maakte haar heel zenuwachtig.
Longeren zonder touwtjes gaat heel goed, maar dan heb ik zelf het idee dat er niet echt iets gebeurd.
Ze loopt dan wel met haar neus over de grond.
Ook van werken aan de hand word ze namelijk heel kattig, zelfs al van alleen draven!

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:51

Ik gebruik altijd een longeersingel. Je maakt een knoop in het midden van het touw, deze leg je in het midden van je longeersingel. Dan haal je hem door de ringetjes van de singel, dan naar voren door het bit en weer terug naar de ring van de longeersingel, zo kun je je paard qua houding hoog-laag-diep instellen. Als ik jou was zou ik eerst zo longeren zonder touwtjes, als dit goed gaat zet je de touwtjes zo los mogelijk vast, indien dit goed gaat kun je ze langzaam aan steeds iets strakker zetten. Let goed op je paard, als het in paniek raakt of geirriteerd raakt zou ik het zeker niet strakker zetten. Mocht je er helemaal niet uitkomen, ik heb even op de site gekeken van Lammert Haanstra, ik zie dat hij ook een mail adres heeft, ik weet niet of hij je via de mail wil helpen maar je kunt altijd informeren, toch? Misschien zijn er mensen in de buurt met verstand van paarden en longeren die een keertje met je mee kunnen kijken?

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:34

Met grondwerk en longeren zou Marja jou ook wel kunnen helpen. Grondwerk is ook wel een leuke afwisseling voor haar. Het inschatten hoe strak of los de touwtjes moeten, is soms lastig. Ook daarbij kan grondwerk behulpzaam zijn, omdat je goed leert kijken naar haar houding en beweging.
Voor jezelf zijn zitlessen misschien een optie? Als je zelf beter in balans kan zitten, is het voor Moon ook makkelijker om te ontspannen.
Weet dat je er hard mee bezig bent en er veel energie insteekt, dat is super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:36

De bedoeling bij het vastmaken van de touwtjes is dat het los door het ringetje tussen de voorbenen kan glijden, dan door de bitringen heen halen en aan de zijkant vastmaken. Dan heeft het paard in het stelling nemen dus alle ruimte. De touwtjes moeten op zo'n lengte dat het paard op boeghoogte ongeveer 15 cm voor de loodlijn kan komen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:34

Ja, ik vind wel dat ik echte zitlessen niet op haar kan nemen, ze is te vast om een onafhankelijke zit te creëren.
dan misschien op Pieter/Venz ofzo?
Ik heb wel 2 dvd's van Sally swift bekeken, over een centraal punt in je buik, waarmee je alles concentreert.
heb geprobeerd om hier heel goed mee bezig te zijn en begrijp het punt.

Ik heb laatst wel een les gehad, die puur ging over zitten, voor mijn rug.
Daarbij moest ik goed flexibel zijn in mn enkels, knieën en heupen. Mn benen moest ik toen wat naar achter leggen, om stabiliteit te krijgen en met de flexibele gewrichten de rugspier van het paard als het ware naar boven te veren. Dit geeft direct resultaat in ontspanning.

Verder vind ik het heel lastig om aan alles tegelijk te denken. Ik heb nog net gereden en door al die negatieve reacties ging het meteen bagger aan het begin.
Daarna heb ik even die oefeningen gedaan, zoals hierboven beschreven en kwam de ontspanning terug.
En toen ze ontspannen was, heb ik heb met lichte stelling gereden, dat kon ook prima, beide kanten op.

@Fellor:
Je hebt het hier over "Dan heeft het paard in het stelling nemen dus alle ruimte".
ik neem aan dat een paard nooit stelling neemt, aangezien ze, ook met los lopen in de bak, graag 1 kant op lopen met hun nek. Dat kan naar buiten of binnen zijn, op beide handen verschillend natuurlijk.
en met zo'n bijzettouwtje begrens je het paard toch in eigenlijk dezelfde wijze als met contact op de teugels? Dus ik snap dan niet, waarom een touw beter is dan een ruiterhand die meegaat op de beweging?
Als ze teveel zakt of stijgt krijgt ze toch ook een ruk in haar mond en rug?
En ik zou graag wel wat foto's van je willen zien!
Je zegt dat je klassiek bent ingesteld, mijn instructrice ook en we krijgen van haar ook theorieles over verschillende lastige onderwerpen.

@Prebalia:
Je weet vast dat Marja mij liever op het paard laat zitten dan ernaast staan :)
Ik vind het daarom ook erg leuk om te kijken als zij op Moon rijd, dan kan ik zelf naar haar kijken en zien hoe het gaat.
En als zij rijd, ziet het er echt super uit, maarja.... ik ben nog maar een puppie :D

Ps: heel verhaal, haha!

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:25

Nefertarie schreef:
en met zo'n bijzettouwtje begrens je het paard toch in eigenlijk dezelfde wijze als met contact op de teugels? Dus ik snap dan niet, waarom een touw beter is dan een ruiterhand die meegaat op de beweging?

Het touwtje begrenst idd. Daar is ie ook voor bedoeld. Een touwtje kan echter noooit terugwerken, en dat kan een ruiterhand wel. Ook als we denken dat je dat niet doet, gebeurt het soms toch wel. Je reageert altijd op het gevoel in je hand en soms doet je hand weleens dingen die niet zo handig zijn, of je raakt uit balans. Een touwtje geeft nooit zelf een ruk want het is een touwtje ;) paard leert ontzettend snel waar het touwtje hem/haar begrenst en houdt daar dan rekening mee. En omdat het touwtje op dezelfde plek blijft, zou ze ook zelf het contact op kunnen zoeken want dat is een redelijk veilig contact. Touwtje geeft niet onverwacht een ruk of zo.

Jammer dat het met rijden niet zo fijn ging in het begin. Probeer de berichten aan jou als feedback te zien. Iedereen, voor zover ik interpreteer, is positief om jou te helpen. En ja, feedback voelt minder fijn dan een veer in je .... ;) Maar je leert er 10x zoveel van. Gelukkig kon je je goed concentreren op de oefeningen en kreeg je haar en jezelf weer op de rails. Knap van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:33

Nefertarie schreef:
@Fellor:
Je hebt het hier over "Dan heeft het paard in het stelling nemen dus alle ruimte".
ik neem aan dat een paard nooit stelling neemt, aangezien ze, ook met los lopen in de bak, graag 1 kant op lopen met hun nek. Dat kan naar buiten of binnen zijn, op beide handen verschillend natuurlijk.
En ik zou graag wel wat foto's van je willen zien!
Je zegt dat je klassiek bent ingesteld, mijn instructrice ook en we krijgen van haar ook theorieles over verschillende lastige onderwerpen.

Niet iedere instrcuteur die klassiek lesgeeft is hetzelfde. Wat zij doet met jou kan ik niks over zeggen, ik kijk alleen naar het resultaat op de foto's.

Een paard neemt wanneer het op de juiste manier gelongeerd wordt natuurlijk wel stelling aan. De touwtjes geven dan inderdaad een begrenzing, maar niet naar de zijkanten. Dat het paard dus stelling kan nemen met touwtjes is beter dan bij een bijzetteugel waarbij het paard deze vrijheid om het hoofd opzij te doen niet heeft.
Teveel zakken kan op die lengte bijna niet en teveel omhoog met haar hoofd zal inderdaad een begrenzing opleveren, maar wanneer ze correct gelongeerd wordt zal ze hier een keer of 3 tegeaan lopen en het dan weten. In tegenstelling blijkbaar tot inderdaad, een vastgezette inconsequente ruiterhand. Daarbij is de meerwaarde natuurlijk dat er niemand op zit! Als ze zelf al niet sterk genoeg is en niet in balans zal jouw ruitergewicht met de miscommunicaties daarin niet helpen.

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:49

Het is ook moeilijk om aan meerdere dingen tegelijk te werken, eigenlijk kan dat gewoon niet. Het heeft allemaal tijd nodig. Ga gewoon voor jezelf na wat voor jou het belangrijkste is om op dit moment te gaan verbeteren en laat de rest even zitten, dat komt wel weer als punt 1 verbeterd is en in je systeem zit.

Nog even over de touwtjes; volg je gevoel, dat doe ik zelf ook altijd, en vraag om hulp als dat nodig is of als je er niet uit komt.

Je kijkt in ieder geval kritisch naar jezelf en je bent eerlijk naar je paard toe, dus komt echt wel goed!

mandy1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:12

Je ziet nog redelijk veel spanning op de foto's..
Wat is de reden dat je met sporen rijdt, gezien je benen nog behoorlijk de vrij loop gaan en op plakken belanden waar ze niet horen..
Dit is voor je pony natuurlijk niet comfertabel..

succes met de trainingen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:18

@Prebalia Nou, sommige reacties vind ik weinig constructief. Botweg roepen dat Inge maar een andere instructrice moet zoeken heeft geen zin. Daar steek je ook niet echt iets van op toch? Onze instructrice is namelijk iemand met veel toewijding, kennis en zo veel motivatie om paarden te helpen en te verbeteren. Dat laat Inge echt niet zo maar schieten.

@Fellor: Inge´s instructrice (is ook de mijne) gebruikt vele invloeden. Klassiek (Nuno Oliveira, maar vooral ook Anja Beran) en ze had les van een Portugees, maar die komt niet meer naar NL. En ze heeft met één van haar eigen paarden ook bij Antoine de Both gelest omdat deze problemen had. Terwijl iedereen zei dat ie beter naar de slager kon. Dus ook daarvan pikt ze dingetjes mee, niet alles, maar wel belangrijke stukjes. Zelf lest ze ook bij Rien van der Schaft, dus ook daar krijgen we dingetjes van mee.

Maar belangrijk is, ze leert ons te voelen, ze leert ons het paard te trainen, te corrigeren en te verbeteren. En daarin is ze kundig. Ik heb onder haar begeleiding mijn paard gekocht en ´gerepareerd´. Hij was voordat ik hem kocht net afgekeurd voor de sport omdat hij KS had op 5! wervels. Hij wilde niet veel meer, vooral niet lopen. Hij had veel stress en was zijn vertrouwen goed kwijt. Hij steigerde zodra je wat van hem vroeg, een flink project dus. Dit paard is zo opgeknapt, is nu een normaal paard in training (wel ingewikkeld en hij geeft duidelijk aan als het moeilijk wordt :D). Maar hij heeft vertrouwen, hij ontwikkelt zich super, ik rijdt er dressuur mee, spring er mee (en endurance en TREC). We beginnen nu met een stukje verzameling en dat pakt hij super op. En dat soort dingen kan deze instructrice. Ons leren hoe ik zo´n paard corrigeer.

En dat gebeurt nu bij Inge. Het is zo makkelijk om te oordelen zonder de achtergronden. Ik snap het wel, die weet je ook niet bij zo´n topic, maar stel dan vragen, brand niet direct zo af. Dit is Inge´s eerste paard. Moon is een goed paard, sterk, maar zat enorm vast in haar lijf. Dus behalve wat je zo op de foto´s ziet, zijn er zo veel dingen die zijn aangepakt en verbeterd. En er is nog veel over wat nog moet. Maar dat mag toch? Dat is het leuke aan paardrijden, je leert iedere dag. En Inge zal niet alles in 1x perfect doen, zij moet het ook allemaal nog leren. Maar ik vind dat ze best snel gaat, voor iemand die net begint.

De schouders van Moon zijn al zo veel losser, de bewegingen zijn ruimer. En ze moet voor echt ruimer gaan lopen, dus er is nog een flinke weg te gaan. De aanleuning is verbeterd, klopt, er is nog spanning op momenten en dan is ze tegen de hand. Maar ze gaf eerst helemaal geen contact, helemaal niets. Een rug als een plank en haar oren in je neus. :D En bij ons mag ze soms idd even tegen de hand aan lopen. We gebruiken ook opwaartse inwerkingen of zijwaartse. Net wat nodig is, maar dat mag de juf aangeven.

Maar tips als eens longeren kan best goed zijn hoor, waarom niet. Al denk ik persoonlijk dat de ontspanning die je daarmee bereikt weg is zodra er op stapt. Moon kan zo verschrikkelijk verkrampen. Ze had ook verschrikkelijke zadelnijd. Het is al verbeterd, maar nog niet weg. Inge heeft een goed zadel op maat laten maken en het gaat goed, alleen zolang ze nog problemen heeft in haar lijf, zal dat niet over gaan. Dat lijf moet gewoon los. Er als dat lijf los komt gaat Inge ook beter zitten. Omdat Moon haar dan beter laat zitten. Wat niet weg neemt dat een zitles wel wat kan brengen hoor. Maar dus niet op haar eigen paard. (Je mag de mijne altijd lenen hoor!)

Wat we wel gezien hebben, is dat ze misschien wel wat schraler is geworden, dus we gaan haar apart even wat bijvoeren. Dat zie je dan weer met de foto´s zo onder elkaar. Er zijn zo veel factoren die meespelen. Kan nog wel drie A4´tjes volpennen, maar het is Inge´s topic….

En het klopt hoor, op de achterhand lijken de spieren bovenop wel minder. Soms gebeurt dat dus blijkbaar als er aan andere dingen gewerkt wordt. Maar geloof maar van mij, ze komen er echt wel! Ze is idd kritisch naar haar zelf zoals Noortje zegt. De begeleiding is goed en de steun…?
Inge was alleen enthousiast over haar vorderingen en dat wilde ze gewoon graag delen. En dat kun je alleen veilig in een topic doen als het heeeeel goed gaat.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:27

Amen, haha!
Nou, ik ben alweer wat positiever ingesteld hoor!
Ik vind het een prachtig verhaal, die kan wel op de website, bij paard van de maand!

Over het rijden met sporen: ik heb hiervoor heel lang onder gereden, maar ik moest ze weer omdoen van mn instructrice. We hebben ze al helemaal naar beneden gericht, zodat ik minimale druk uitoefen als ik mn been aanleg.

Morgen zal ik eens aan de slag gaan met longeren.
Ik weet zeker dat dat bevorderlijk werkt, maar het is voor paard en mij soms wat rommelig en stressvol.
ik laat jullie weten hoe het ging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:00

Ik heb in mijn eerste posts heel duidelijk aangegeven dat het puur is wat ik op de foto zie, dus inderdaad die hele achtergrond weet ik niet. Je zet een topic op HAW dus beoordeel ik de foto's die daarop staan naar mijn idee. Wat daar verder mee gedaan wordt maakt me verder niet uit.

Nogmaals be/veroordeel ik jullie instructie NIET. Zoals ook eerder aangegeven doet iedereen dingen anders en weet ik niet wat zij met jou doet en ken haar niet.

Je legt me steeds woorden in de mond daarom reageer ik. Ik brand niemand af, ik heb heel duidelijk en nuchter aangegeven wat ik zie en dat het zeker niet vervelend of persoonlijk bedoeld is.

Over het longeren gaat het hier niet eens om de ontspanning die het zal brengen in het rijden, maar om een stukje kracht opbouwen en los worden (en nee, longeren is niet de enige manier). En een paard wat sterker en losser wordt zal minder moeite hebben met de ruiter en dus zal het naar mijn idee ook wel een deel doorwerken onder het zadel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:18

Nee, Fellor dat snap ik hoor. En dat zeg ik toch ook. Je weet vaak de achtergrond niet. En jij geeft na navraag ook wel meer onderbouwing. Het echte afbranden is ook door MF.

Maar zulke tips over bijvoorbeeld het longeren of andere tips tijdens het rijden, daar hebben we wat aan, dus kom maar op! Maar ik heb les, dus ik ga nu!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:23

Het probleem is gewoon dat het verhaal wat jullie geven klinkt heel goed, alleen strookt dit niet met de praktijk.
Dat was in het vorige topic ook al, daar zag ik ook al niets terug van de a.d.b methode die gebruikt werd?
Als ik zie wat jullie bereikt hebben de afgelopen tijd, dan zie ik totaal geen verbetering...na zoveel tussenliggende tijd zou er al heel veel zichtbare verbetering mogelijk kunnen zijn, duidelijk is wel dat het paard een heel stuk achteruit is gegaan in bespiering, dat kan nooit op veel goeds duiden....en dat is dus eerder achteruitgang.
Daar kan ik verder ook niets aan doen, en dat ik andere intructie opper, dat lijkt me dan logisch..al is dat misschien niet het gewenste advies, wel oprecht gemeend.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:26

Ik snap je hoor, ik zou het misschien ook zo zien als ik alleen de foto´s en niet de achtergronden zou kennen. Ik weet alleen niet hoe je het AdB op de foto´s zou moeten zien?

Toch is er veel verbeterd aan Moon, ze loopt ruimer en veerkrachtiger. Ze krijgt langzamerhand voor meer ruimte. Ze liep voor echt kort en soms ook gevoelig. Op de torso zelf zijn meer spieren gekomen. Dat is ook opgemerkt door de zadelmaker.

Op de achterhand is de spiermassa veranderd/verminderd. Maar dit komt wel weer helemaal goed. Hoe dit precies werkt weet ik niet, wel weet ik dat mijn paard het ook gehad heeft. Hij werd eerst ook schraler in de achterhand voordat hij weer bespiering er bij kreeg achter. Ik kan je niet helemaal uitleggen hoe dit werkt of waarom dit zo gaat. Ik geloof dat door gebruik van andere spieren de andere na een tijdje snel afnemen en de nieuwe nog niet zo snel op die grootte zijn.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:43

waarom draag je sporen?
ik vind het er een beetje gespannen uit zien,
kan natuurlijk veel beteren!
s wel op dat je niet naar voren gaat vallen!

leuk paardje trouwens!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:51

Misschien is de houding, het ruimer lopen en de veerkracht te zien op een filmpje, hier zie ik geen foto waar ze voor ruim loopt, ze stapt achter wel ver onder maar niet krachtig, eerder zoals een jong paard die geen balans en kracht heeft.
Misschien is het gewoon handig om een filmpje te plaatsen, dan zal het allemaal een stuk duidelijker te zien zijn, op deze foto's is dit allemaal niet te zien.
En de adb methode is altijd makkelijk te herkennen, de hoge handhouding, de lage lange halshouding van het paard en de voorwaartse beweging waarmee de paarden worden gereden.
De spieropbouw heeft ook heel veel te maken met een goed voerschema, daar zou ik voor de zekerheid ook even naar kijken.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:56

Sorry, ik vind het ook geen fijn beeld geven. Maar ik begrijp aan de reacties, dat je er aan werkt. Toch vind ik dat de vergelijkende foto's die hier boven aan de pagina geplaatst zijn door MirandalFuego, geen verbetering laten zien... Ik vind eerlijk gezegd dat de eerste foto er zelfs fijner uitziet dan de 2e... Ik begrijp dat je ook problemen met je rug hebt, kun je door fysio oefeningen hier niet wat mee trainen, want het plaatje ziet er voor jullie beide niet fijn uit. Ook vind ik je beenligging te ver naar achteren en je spoorgebruik wat veel.. en je zet je handen enorm vast, dit is aan het paard ook goed te zien..
Dit is niet bedoeld om je af te zeiken, want volgens mij ben je wel gemotiveerd bezig.. Een goede instructeur kan je vast verder helpen. Succes ermee!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:37

MirandaFuego schreef:
En de adb methode is altijd makkelijk te herkennen, de hoge handhouding, de lage lange halshouding van het paard en de voorwaartse beweging waarmee de paarden worden gereden.
De spieropbouw heeft ook heel veel te maken met een goed voerschema, daar zou ik voor de zekerheid ook even naar kijken.

Die dingen die je noemt, hebben we wel gebruikt, en komen soms nog even terug, maar dit zijn reparatie noodgrepen. Zo kun je niet blijven rijden. Ik kan niet voor Inge praten omdat ik niet precies weet wat zij nu doen, maar mijn paard moet nu meer op het achterbeen komen en dan kun je een paard niet voorwaarts blijven jassen. Maar in het begin gebruikten we dit. Om mijn paard weer te leren bewegen. Om uit het staken en het steigeren te komen. Wanneer dat klaar is is het vooruit jassen ook klaar. Wanneer het paard goed op twee teugels naar de nek toe te rijden is dan komt er wel weer wat voorwaarts rijden aan te pas, maar dit is wel weer anders. En die hoge handhouding kun je toch ook niet eeuwig mee blijven rijden? Als het doel er mee bereikt is dan is het toch klaar?

Qua voeren zijn we een beetje de mist in gegaan, dat hebben we al gezien. Al plaats je wel twee foto's met totaal verschillende passen onder elkaar. Maar onze instructrice had wel aangegeven eeen tijd terug dat Moon wat meer nodig zou gaan hebben. En Moon heeft in de kudde een beetje het onderspit gedolven ben ik bang. Maar daar is met de staleigenaresse al iets aan gedaan, dus dat gaat goedkomen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:44

Ik ga me niet mengen in de discussie hierboven.

Wat er in mijn hoofd opkomt als ik zo je foto's zie is:

Nageeflijkheid en aan de teugel lopen is een middel, geen doel. Wat je paardje nu met haar hals doet is niet aan de teugel lopen, maar haar hoofd in een valse knik vast zetten. Laat het aan de teugel lopen nog even zitten en kijk of je haar eerst eens lekker los door haar lijf kan maken.

Ga lekker verder met leren en lessen, en kijk of je het stijve 'in de krul' lopen van je paardje op den duur op een positieve manier kan omzetten in 'aan de teugel lopen'. Iedereen mag leren, dus jij ook. En uiteindelijk komt het vast dik in orde :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:10

Het zijn geen reparatienoodgrepen om je paard voorwaarts te rijden, het is de basis.
Van een voorwaartse beweging (die altijd blijft) kun je je paard begrenzen en meer bij elkaar gaan rijden, schakelen is daar een goed voorbeeld van.
De lage hals houding blijft ook altijd weer terugkeren, om je paard te ontspannen en over de rug te rijden, in principe de beste manier om los te rijden.
De hoge handhouding blijft, zodat je je handen niet vast kunt zetten zoals als je ze op de knie draagt.
Jammer dat je geen filmpjes plaatst, dat zou het allemaal wat duidelijker maken.