Nefertarie schreef:@Fellor:
Je hebt het hier over "Dan heeft het paard in het stelling nemen dus alle ruimte".
ik neem aan dat een paard nooit stelling neemt, aangezien ze, ook met los lopen in de bak, graag 1 kant op lopen met hun nek. Dat kan naar buiten of binnen zijn, op beide handen verschillend natuurlijk.
en met zo'n bijzettouwtje begrens je het paard toch in eigenlijk dezelfde wijze als met contact op de teugels? Dus ik snap dan niet, waarom een touw beter is dan een ruiterhand die meegaat op de beweging?
Als ze teveel zakt of stijgt krijgt ze toch ook een ruk in haar mond en rug?
En ik zou graag wel wat foto's van je willen zien!
Je zegt dat je klassiek bent ingesteld, mijn instructrice ook en we krijgen van haar ook theorieles over verschillende lastige onderwerpen.
Niet iedere instrcuteur die klassiek lesgeeft is hetzelfde. Wat zij doet met jou kan ik niks over zeggen, ik kijk alleen naar het resultaat op de foto's.
Een paard neemt wanneer het op de juiste manier gelongeerd wordt natuurlijk wel stelling aan. De touwtjes geven dan inderdaad een begrenzing, maar niet naar de zijkanten. Dat het paard dus stelling kan nemen met touwtjes is beter dan bij een bijzetteugel waarbij het paard deze vrijheid om het hoofd opzij te doen niet heeft.
Teveel zakken kan op die lengte bijna niet en teveel omhoog met haar hoofd zal inderdaad een begrenzing opleveren, maar wanneer ze correct gelongeerd wordt zal ze hier een keer of 3 tegeaan lopen en het dan weten. In tegenstelling blijkbaar tot inderdaad, een vastgezette inconsequente ruiterhand. Daarbij is de meerwaarde natuurlijk dat er niemand op zit! Als ze zelf al niet sterk genoeg is en niet in balans zal jouw ruitergewicht met de miscommunicaties daarin niet helpen.