Nevell Pride weer eens @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: Nevell Pride weer eens @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:47

@spokie79; Ik heb een week rust genomen en ben toen weer met BP gaan rijden voor evt ondersteuning. Nee ik span juist niet, want dat deed zeer. Ik doe de tempo wisselingen nu achter elkaar, langzaam en meteen weer door ook gewoon de hoeken met bochten. Eerst bouw ik op per zijde en dan 2 keer op 1 zijde en dan een ronde en weer even rust en van hand veranderen. Je merk hier dat hij zijn uiterste best doet en het steeds beter gaat en tegenwoordig echt vlekkeloos.
Onder het tempo lopen doet hij zeker niet eerder er boven maar tegenwoordig niet vaak meer. Bedantk, zo ben ik ook van mening. :)

@Sinsel; Bedankt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:25

Ah, wat leuk, een dravertje!
Mijn eerste paard was ook zo'n geval, haha!(zie profiel!)
Die kopersnoet is echt lief!
Ik vind het heel goed van je dat dat hoofd gewoon lekker nog even laat zitten!
Het kan maar stap voor stap, het belangsrijkste is dat jij goed zit en dat hij goed naar je been luisterd.
Wel kun je veel figuren rijden, dat is goed voor jou om te leren aanvoelen en met je benen te werken, voor hem om toch wat stelling te krijgen en voor de afwisseling.
En veel schakelen kan ook nooit kwaad, zijn allemaal fijne oefeningen en houdt je paard goed oplettend voor het been.
Als je dan gaat lessen kun je wel verder kijken naar de halshouding, dat zal ook veel beter zijn omdat er dan iemand naar kijkt!
Mijn dravertje ging trouwens heel gemakkelijk nageeflijk als ik het vroeg, (omdat eerder stond dat dravers daar moeite mee hadden), mijn juf zei vroeger dat dravers juist een goede mond hebben.

shannonv1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:51

probeer je handen iets meer gesloten te houden dat ziet er netter uit.
ik weet niet hoelang je rijd maar misschien is het een idee om aan de teugel te proberen te rijden,,
dat ziet er mooier en netter uit voor de rest ziet het er goed uit hoor.
maar aan de teugel rijden zou ik wel pas doen als je paard de basis kent,,,
en je eerst een band op bouwt en dan komt het wel goed.
het ziet er wel al goed uit hoor ik weet niet of je wat aan me verhaal hebt maar dit is even mijn mening.

groetjes shannon

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:05

Ik vind het er erg goed uit zien ... goed dat je het heel rustig aanpakt dan komt het ontspannen nekje vanzelf wel :D lekker veel rijden!! komt helemaal goed *\o/*

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:19

MirandaFuego; Ik rijd met stelling en ik rijd vooral veel overgangen, figuren vooral voltes en tempowisselingen zodat hij goed aan mijn been komt en meer ontspant.

shannonv1; Bedankt, ik zal er op letten. Hij kent de basis nog niet vandaar dat ik dat nog niet doe.

pony_girl95; Dankje. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:15

Ik vind het heel erg goed dat je het hoofd nog even laat voor wat het is.
Idd, eerst lekker de controle hebben, balans, paardje soepel maken door tempowisselingen en figuren, dan komt dat hoofd vanzelf wel :j

Een paard moet eerst lekker los door het lijf zijn voordat het paard echt fijn nagevelijk kan lopen. Je kunt een paard wat nog niet fijn los is niet nagevelijk rijden (op de juiste manier). TS heeft dat heel goed door!

Er is zeker verbetering te zien op de foto's, ga zo door!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:22

Pion schreef:
Ik vind het heel erg goed dat je het hoofd nog even laat voor wat het is.
Idd, eerst lekker de controle hebben, balans, paardje soepel maken door tempowisselingen en figuren, dan komt dat hoofd vanzelf wel :j

Een paard moet eerst lekker los door het lijf zijn voordat het paard echt fijn nagevelijk kan lopen. Je kunt een paard wat nog niet fijn los is niet nagevelijk rijden (op de juiste manier). TS heeft dat heel goed door!

Er is zeker verbetering te zien op de foto's, ga zo door!

Bedankt. :)

Er komen snel weer nieuwe foto's.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:48

Leuke draver!
Rijd je paard idd lekker soepel los. Tempowisselingen, naar binnen/buiten laten kijken edc.

Je ziet al veel meer verbetering met de eerste foto's!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:18

Hij gaat vanzelf naar beneden als hij daar aan toe is. Ik ben van mening dat je zoiets gewoon niet kan afdwingen, begeleiden wel, afdwingen niet. Als hij in balans is, ontspannen en mooi actief komt het koppie vanzelf wel naar beneden. Nu is het zaak hem eerst lekker actief te houden, tempowisselingen rijden en gewoon contact met de teugels te houden, hij zal vanzelf volgen. Ik denk dat je op de goede weg bent! Ben benieuwd hoe het er over een paar weken uit ziet :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:35

Gaat de goede kant op. Let er wel op dat je handen naast elkaar blijven. En probeer lekker veel figuren en overgangen te rijden, zodat het paard losser wordt en je aan de nagevelijkheid kan gaan werken.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:36

Iedereen bedankt, er komen snel nieuwe foto's.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:40

ik heb toch nog een paar vragen hierover, ik zie in dit topic reacties dat mensen zeggen, de nagevelijkheid komt wel. jij bent het hier ook mee eens en je zegt ook dat je bang bent als je hem nagefelijk rijdt dat je hem verpest. mijn ervaring is dat paarden hier alleen maar beter van worden. nu is het net een plank, hij wordt soms zelfs een beetje hol. jij wilt er bespiering opkrijgen maar dat lukt zo niet. een rug van een paard moet eerst bol worden, want dan kan de achterhand er pas onder en kan hij wat zwaardere oefeningen doen met effect dat hij meer bespiering krijgt. want je kan nu wel stelling vragen, maar het heeft geen nut, hij houdt nu alles vast, dus kan niets loslaten. pas als hij de spieren in zijn lijf loslaat kun je er meer bespiering opkrijgen. Ik zie ook in reacties dat mensen zeggen: ''heel goed dat je zijn hoofd nog even laat voor wat het is.'' Dit vind ik niet kloppen want als je alleen maar denkt dat je paard nagefelijk is als hij een krulletje heeft klopt het niet. want als een paard nagefelijk is ontspant hij als zijn spieren, dus ook zijn rug, wordt ie bol dan kan je het achterbeen eronder krijgen. Ben benieuwd naar je reactie en ook reacties van andere mensen. wat jullie argumenten zijn.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:47

Ik zou idd proberen het paard wat nageeflijker te maken, maar het ziet er voor de rest goed uit :D .

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:52

gaat de goede kant op
misschien kun wat meer met je been gaan sturen dan hoef je ook niet zoon wijde beweging met je arm te maken :j
en veel overgangen met arbeits stap/draf / galop en midden draf en dat af wisselen
en ook kun je proberen stelling te vragen dat zijn dingen waardoor de basis ook wat makkelijker wordt !
en waardoor ze buigzaamer wordt en soepel waardoor je dus die basis krijgt !
en vooral veel geduld houden !
ik hoop dat je er iets mee kunt !
suc6 *D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:06

maaikedewit; Ik ben het deels wel met je eens omdat hij dan zeker met sprongen voor uit zal gaan en zoals jij zegt hij nu erg vast zit, maar aan de andere kant denk ik ook van zal ik het wel doen? Straks is hij er nog niet klaar voor en dan?
Ik zou graag van je horen hoe jij het dan zou aanpakken. :)

dressuur518; Dat doe ik ook al, maar hij vind het linksom nog moeilijker dus dan geef ik het duidelijker aan. Ik vraag ook stelling, maar op de foto's zie je dat inderdaad niet.

Ik heb al erg veel aan iedereens commentaar gehad, zo hoor je ook de meningen van anderen. :)

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:12

Longeer je ook wel eens met eventueel een hulpteugel? Zodat je paard ook leert de rug los te maken? Misschien zou je kunnen beginnen door lang en laag los te gymnastiseren. Veel voltes, achtjes, slangenvoltes. Zodat je je paard telkens wat stelling vraagt, rechtrichten en weer stelling vragen etc. Daardoor kan je paard ook omdat je dan veel met je paard bezig bent ook wat meer loslaten van al die spanning.

Maar ik denk dat wanneer je ook aan de longe oefent het ook voor je paard zou schelen, dan valt misschien het kwartje. :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:16

_YVN_; Ik longeer minstens 1 keer in de week met bijzet, meestal 2 keer.
Tijdens het rijden doe ik vaak voltes vergroten en weer verkleinen, dan omschakelen naar de andere volte daar weer verkleinen en vergroten en weer omschakelen dus een 8 rijden.
Ja het longeren begint hij door te krijgen, tijdens het rijden vraagt hij ook steeds meer om naar meneden te gaan nog niet zozeer buigen maar niet meet zo hoog.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:16

ik denk dat je je instructrice eens moet vragen wat nageeflijkheid inhoudt.

het is niet in een krulletje trekken, het is het spannen en ontspannen van de juiste spieren, waardoor er meer balans onstaat. en je paard het achterbeen goed onder de massa kan plaatsen.
het gevolg hiervan is dat hij zn koppie laat zakken en je op fijn contact een mooie boog krijgt. dit is niet het hoofd-doel.
ik vind dat je goed vooruit gegaan bent! wat een verschil met de eerste foto's! knap gedaan meid!
keep up the good work!
(kan je paardje ook al halsstrekken?)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:18

Ik weet zeker wel wat nageefelijkheid inhoud, ik mag dan wel 14 zijn maar echt geen penny meisje!

Dankje! :)
Ja hij kan zeker al halstrekken, al tot op de grond helaas heb ik hier geen vergelijk foto's van maar eerst ging hij nog geen centimeter naar beneden.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:27

ik bedoelde het ook niet verkeerd meid!
maar er zijn veel meningsverschillen over wat nou wel en niet nageeflijk is..

helemaal super dat hij zo ver kan hals strekken! dan heb je al je een basis voor t rijden, lekker lang en laag.
ben wel benieuwd naar foto's als je wat beter ingereden hebt!

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:29

ik zie hier en daar dat je je tenen wel erg naar buiten steekt. Die mogen wel een heel stuk naar binnen gedraaid worden.
Je handen mogen ook nog wel een stuk naar boven. Maar verder ziet het er best oké uit hoor.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:36

Nee dat snap ik, maar mijn leeftijd is op bokt penny dan maakt het niet uit wie je bent, maar dat er buiten.
Ja die zijn er zeker en daar ben ik ook blij mee zodat ik het van alle kanten hoor. :)
Ja hier hebben we veel op geoefend en zo blijkt wel. :)
Ik probeer er zo snel mogelijk te maken!

Ja die staan inderdaad naar buiten, maar ik heb een zwakke rug en kan dat gewoon niet aan om die naar binnen de 'duwen' zodra mijn rug sterker is zal ik zit wel doen, maar dit risico neem ik gewoon nog niet. Hopelijk snappen jullie dit maar als je naar de problemen van mijn ouders kijkt en aangezien mijn vader bijna verlamd was door zijn rug doe ik dit gewoon nog niet.
Oké ik zal er op letten, bedankt.

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:12

Oh, sorry, ik wist niet dat dat invloed had op je rug.
Ik zei niets :o

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:27

Jipster10 schreef:
Oh, sorry, ik wist niet dat dat invloed had op je rug.
Ik zei niets :o

Dat geeft helemaal niks hoor, dat kon je niet weten maar voor mij kost dat inderdaad kracht vanuit mijn rug.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:35

xMelissaa schreef:
maaikedewit; Ik ben het deels wel met je eens omdat hij dan zeker met sprongen voor uit zal gaan en zoals jij zegt hij nu erg vast zit, maar aan de andere kant denk ik ook van zal ik het wel doen? Straks is hij er nog niet klaar voor en dan?
Ik zou graag van je horen hoe jij het dan zou aanpakken. :)

dressuur518; Dat doe ik ook al, maar hij vind het linksom nog moeilijker dus dan geef ik het duidelijker aan. Ik vraag ook stelling, maar op de foto's zie je dat inderdaad niet.

Ik heb al erg veel aan iedereens commentaar gehad, zo hoor je ook de meningen van anderen. :)

Gelukkig vat je het als kritiek op en niet dat ik je aanval :), sommige bokkers doen dat wel eens .. xd
Ik snap je punt, maar ik vind dat een paard er nooit niet klaar voor is om nagefelijk te lopen, lijkt me immers ook veel fijner voor het dier. k bedoel wat vindt jij lekkerder, als al je spieren vastzitten of als ze los zijn en je ze kunt ontspannen. K zou het proberen op te lossen door op een volte met je binnenhand te spelen. Dus niet dat je hem naar je toe haalt, maar dat je hem even spant en al voel je maar iets dat ie het accepteert hou je je hand stil en open je hem. zo zal hij gestimuleert worden om zijn spieren te gaan ontspannen omdat hij dan doorheeft dat als hij lekker ontspant, er geen nare dingen zijn. Ik zag dat je 1 x in de 2 wekn les hebt, ik zou dit proberen meer te maken. of vraag anders een vriendin die wat van paarden weet. dat kan zij je ook helpen om je paard te helpen zijn spieren te ontspannen. het moet geen trek en plukwerk worden, daar wordt jij nie beter op en je paard ook niet. longeer je hem ook weleens en zet je hem dan bij? hoe reageert hij daar op? k hoor het graag van je!