Is het mogelijk lateraal stappen 'af te leren' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:53

Casca schreef:
Ik heb een dravertje gereden en die ging lateraal draven op het moment dat je heel rustig weg reed. Misschien eens proberen heel vlot, echt vanuit het achterbeen weg te stappen? Veel voltes (want buigen als je lateraal stapt is moeilijk, dan daag je hem uit goed te stappen, denk ik) en halthouden en dan weer vlot weg stappen?

Ben benieuwd, ik denk zeker dat dit er wel uit te rijden is, maar de juiste manier vinden...

Precies wat ik wilde zeggen. Ook ooit eens een draver gekend die lateraal draafde en stapte, maar als zij aan elkaar gereden werd ging ze normaal draven en stappen. (Was ze gelijk niet meer te zitten).
Het kan zijn als ze door het werk zich ontwikkelen dat het dan vanzelf goed komt.

claudiag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:12

ik heb zelf een ijslander, die kan ook heel lateraal tolten,draven . Dan is hij gewoon veel te vlak en geen takt. wat bij mij werkt is om me paard voor en achter heel goed los te rijden. veel zijgangen rijden. en heel veel overgangen rijden. Ik heb er nu eigenlijk bijna geen last meer van!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:17

Mijn paardje had toen ik haar net had de neiging tot lateraal stappen/ telgang. Met het sterker worden (dressuurmatig rijden) is dit veranderd in normaal stappen. Ook rustig stappen hielp haar, echt haar eigen natuurlijke rustige tempo opzoeken in plaats van gespannen overhaast eillen/ laten stappen.
Misschien kun je bij je paard kijken of hij het voorbeen te langzaam verzet, of juist het achterbeen te snel? Dan kun je daar gericht aan werken in dressuuroefeningen.