wat met bokkend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:47

KoudbloedKim schreef:
Nee, foto's van dode paarden mogen wel, maar een stukje uit een boek.. oeeehhhh..

Ik weet niet waar je het over hebt.
Waar het mij om gaat is dat in een topic met de vraag 'wat te doen met een bokkend paard', jij met dit "advies" aan komt zetten.
Ookal zeg je erbij dat "wij slim genoeg zijn om dit niet te gaan doen".

Anoniem

Re: wat met bokkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:53

Het is geen advies, het is een stelling.
Ik deel iets wat ik ooit in een boek heb gelezen en dat wil niet zeggen dat ik het daar mee eens ben.
Natuurlijk respecteer ik jouw reactie op/over de foto, maar voor nu laat ik dit rusten, zodat er geen vervelende discussie ontstaan. :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:55

Ja het zijn gewoon frustratie bokken, waarschijnlijk bereid hij zich helemaal voor om daar even lekker te gaan crossen en ineens mag dat niet meer?? Ik zou toch volhouden en daar dus niet meer gaan crossen.

Die van mij is ook 5 en ze gebruikt schrikken om lekker aan de kletter te gaan, ben er dan ook vaak afgevallen. Het lijkt nu wel steeds minder te worden, ook in de winter zijn paarden vaak een stuk frisser.

carolientje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:36

Ik zou gewoon het paard even lekker over zijn rug laten lopen niks strak de teugels want hoe strakker je teugels hoe meer hij in de protest gaat!!! Want ik heb dat ook met mijn paard... Mijn paard kan zich niet ontspannen omdat hij vroeger door de manege slechte zadels op zijn rug heeft gehad vandaar zijn trauma.. Ik ben weer op gaan pakken na 2 maanden stil staan rust met rijden en hij doet het goed laat hem heel erg laag rijden over zijn rug met veel actieve tempo... Miss wel goed oplossing?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:46

Mijn merrie kent ook zulke periodes, vreugdebokken, maar ook bokken om 'niets' (lees: geluid bladeren is opeens eng).
Het beste wat je kunt doen is gewoon doorrijden, grote 'HÉÉ' erbij en been er in.
Aan het begin verloor ik na een (serie) bok(ken) vaak mijn balans. Wanneer dat gebeurt, houd dan even halt, ga stevig zitten en draaf direct weer aan.
Op een gegeven moment raak je gewent aan de bokken en kun je vaak direct doorrijden zonder eerst weer de balans te moeten vinden.
Wanneer je na een bok gaat stappen, of lang gaat stil staan zal het gedrag zich steeds verder uitbreiden (zo heb ook ik ondervonden).
Eventueel ga je een tijdje onder beleiding rijden, dan durf je vaak net wat meer (doe ik momenteel ook).

Je hoeft overigens niet persee rechtdoor te rijden na een bok, geef gewoon even flink gas op een volte, heb je iets meer controle.

Edit: zie dat het vooral op buitenrit gebeurt.
Niet op vaste stukken gaan galloperen.
En probeer te galloperen op stukken waar je makkelijk een volte op kan sturen.

Ook goed wanneer ze bokken omdat ze niet 'weg' mogen -> gehoorzaamheids oefeningen.
stap-draf-halt-stap-galop-stap etc, maar sommige paarden worden daar nog narriger van, echter; je zult er even door heen moeten.

Ik persoonlijk zou, wanneer mijn paard bokt tijdens het buitenrijden, niet zo snel een 'trap' geven. Ik vind buiten toch iets 'onveiliger'.
Stel dat er een nog hogere bok op volgt, of paard er vandoor gaat. In de bak is dat probleem nog wel te overzien, buiten een stuk minder.
Mocht de galop problemen geven, gallopeer dan niet, en wanneer hij daar erg narrig van wordt, stap dan alleen.
Paard heeft nu het idee 'buitenrijden op dat paadje is crossen', die gedachte moet je er uit halen.
Mijn pony mocht vroeger altijd crossen op het strand, maar ik had hem nog maar net en vond dat nog eng dus: stappen, stappen op het strand, dressuurrijden
op het strand en zo steeds verder, geen voltes meer maar stukjes rechtdoor in draf, galop op de volte, kleine stukje galop rechtdoor en zo kon ik uiteindelijk beheerst
crossen op het strand want ik bepaalde wanneer we gingen crossen, soms reed ik eerst een stukje dressuur, of soms begon ik met een stukje cross.
En toen kon ik op een gegeven moment, ook op andere plekken rustig galloperen. Ik gaf het seintje.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 19-01-11 15:10, in het totaal 5 keer bewerkt

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:52

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat dacht ik zelf dus ook, maar aangezien het in een verder fantastisch boek stond, dacht ik dat hij wel zou weten waar hij het over had.

Hij gaat zelfs nog iets anders.. :o
Het is best wreed, maar ik zet het neer aangezien wij hier allemaal wel weten dat we dit zelf niet thuis moeten proberen. :)
Sorry voor de slechte kwaliteit, dit is mijn oude camera.
Afbeelding

Ik heb hier destijds een foto van opgezocht, waarbij je kon zien hoe het bevestigd was.
Zal even kijken of ik die ook nog kan vinden.

wat ik in het stukje terug lees is dat slaan geen zin heeft omdat het paard bokken dan gepaard gaat met pijn, dit zou het erger maken. maar als dat touwtje last ze tandvlees gaat doet het toch net zo veel pijn? spreekt hij zich dan niet een beetje tegen?

Dit trouwens los van de discussie over deze methode!

blijf dit ook volgen, m'n merrie kan ook erg goed bokken;)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:10

aan de longe of vrij kunnen er ook wel smerige bokken inzitten...
De normale bokken kan ik ook wel uitzitten maar deze ene keer had hij mij toch verrast met een heuse rodeo.
Nu had hij lange tijd niet veel beweging gehad dankzij de sneeuw, juist op de wei (ik beschik niet over een piste)
dus hij zal wel vol met energie hebben gezeten. Nu heeft mijn vriend (omdat ik zelf niet kan) hem nu een paar keer goed gelongeerd in de piste van de manege, eerste keer bokte die heel gemeen maar de laatste keer was die zeer braaf dus ik denk (en hoop) dat dit opgelost geraakt door eerst zijn energie wat kwijt te geraken voor ik met hem ga wandelen!

Ik wandel altijd samen met andere en dan spreken we inderdaad af om eens niet te crossen of om eens niet galopperen wat normaal gezien
wel lukt...hij durft dan ook wel eens te bokken (vooral als hij niet vanvoor mag) maar deze zijn te doen.

nu paardrijden is en blijft een risico en ik heb nu juist pech gehad, binnen 2 weken mag ik terug rijden en ik hoop dat ik dan
geen angst heb gekregen op die paadjes...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:56

Ik ken je probleem helemaal, mijn pony kan ook héél smerig bokken.. := Het is gewoon haar manier van bokken; uit vreugde of uit frustratie... Bokken zijn lastig tot niet uit te zitten en zo heb ik toen ik haar pas had, heel vaak zand mogen happen...

Mijn advies is ook om op buitenrit níet op dezelfde plekken te galopperen. Mijn pony werd ook helemaal gek als we op haar galoppeerpad kwamen en ze mocht niet... Bij ons hielp het om een tijd lang helemaal níet te galopperen op buitenrit. Inmiddels kan ze weer normaal galopperen buiten, maar ik blijf het afwisselen met ritten waarbij ze niet harder mag dan draf.

Verder heb ik door veel in de bak te rijden, geleerd om de rotbokken uit te zitten. Eerst ging het lastig, toen al iets beter. Inmiddels kan ik ook de rotbokken buiten uitzitten. Dit komt trouwens ook door mijn zadel met diepe zit... Zit ik zelf toch steviger in.

Tsja en als je blijft zitten, kan je 'm op zijn kop geven.. Want vrolijk of niet, bokken onder het zadel is geen gewenst gedrag! Je mag hem dan best eens een tik verkopen, bij mijn pony is een schreeuw meestal al wel genoeg...

Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:51

tjaaa tis altijd moeilijk om zo te gaan oordelen , we zien hem niet lopen van achter onze pc hé, maar ik moet toch ook zeggen dat wat "Midgie" hier zei echt wel klopt, het is juist, een paard bokt echt niet zomaar, die doet dat echt wel met een reden, die reden is niet altijd te achterhalen maar jij als ruiter/trainer, niet merkt dat hij verward of gefustreerd of boos aan het worden is, tja dan krijg je idd zulke reactie"s, je mag idd niet gaan toegeven, en je moet idd op je strepen staan, maar ga nooit een gevecht aan met je paard, want het is een gevecht dat je nooit kan winnen.
Het is dus zaak om via een omweg toch weer terug bij je vraag te komen, mensen zijn slimmer dan paarden (daar ga ik toch vanuit dat het hier ook zo zal zijn) gebruik dus je verstand en zorg er eigenlijk voor dat het paard een keuze maakt die eigenlijk gelijk is aan jouw vraag, het paard zal denken dat hij zelf op het idééé is gekomen , en jij kan dan op zo'n moment zeggen ok , braaf paardje, kleine beloning, let op die beloning hoeft niet meer te zijn dan even een lief woordje en zeker ook de druk er even afhalen, handen een beetje openen dus net iets minder druk op het bit.
Ik weet ook wel dat het allemaal makkelijk gezegt is, en heel wat moeilijker om het te doen, maar het is echt nooit het paard die in fout is, de fout moet je steeds zoeken bij jezelf, je zegt ik ken veel ruiters die goed kunnen rijden en die hebben dat ook voor , tjaaaa dan is er maar één verklaring voor dit fenomeen, die betere ruiters kunnen best wel rijden daar is geen twijfel over, maar ze zijn toch niet invoelend genoeg om de signalen te voorzien, ze hebben blijkbaar dan toch net de verkeerde keuze gemaakt , hun reactie was mssn net niet overtuigend genoeg, enz , enz, .....
zoek de fout bij jezelf en niet bij het paard, tis soms moeilijk maar das het begin om echt beter te kunnen worden.

pelousa schreef:
midgie schreef:
Het beste om bokken fa te leren is zelf beter gaan rijden en begrijpen waarom een paard bokt, jammer van je sleutelbeen, maar je hebt het zelf over je af geroepen, het dier is erg jong, waarschijnlijk vraag je te veel op een verkeerde manier.
Smerige bokken komen vaak als er heel cru gezegd een smerige ruiter op zit.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ken hele goeie ruiters die paarden hebben die heel erg smerig kunnen bokken, die rijden echt heel goed. Probeer hem er gewoon door heen te drukken. Ookal gaat hij daarna hard, dan neem jij het gewoon van hem over en dan moet hij ook hard. Zo kan je het ook oplossen. Doe ik ook wel eens. En als jij dan weer de controle hebt neem je hem weer terug. Kleine volte kan natuurlijk ook maar ik raad je erg aan om het voorwaarts op te lossen.