wie nog meer met gelders type kwpn in de sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:33

mika11 schreef:
Die heb ik toen op hun site zien staan (ik vond het zo'n leuk paard)
Het leek me zo'n brave merrie?
[/quote]

idd super brave merrie. we gaan haar volgende week kopen. Zo super werkwillig en aanhankelijk.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:36

kleinvosje schreef:
Is de vorige eigenaresse er dan ook zo een die zegt dat je met tinkers of fjorden niet hoog kunt komen? Die kunnen het ook, ik zie niet in waarom jouw paard het dan niet zou kunnen!

ja dat zei ze idd ook over mijn fries

kleinvosje

Re: wie nog meer met gelders type kwpn in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:37

Laat haar dat dan lekker geloven, gewoon lekker laten kletsen, ene oor in en andere weer uit. Het is grote onzin!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:39

Mijn paard is ook deels gelders, hoewel nauwelijks terug te zien in zijn bouw, is daarin een echte samber.
Gewoon je doel en droom achterna! dan red je het wel...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:40

waterman en lorton zijn toch beiden tuigpaarden, of ben ik nu gek?
dan is de merrie toch ook tuigpaard?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:42

Waterman is een preferente tuigpaard hengst. Lorton is een Wouter x Renovo, ook tuigpaard dus.

Je hebt een tuigpaard, dus svdijk je bent niet gek. :D

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:50

Quir schreef:
Waterman is een preferente tuigpaard hengst. Lorton is een Wouter x Renovo, ook tuigpaard dus.

Je hebt een tuigpaard, dus svdijk je bent niet gek. :D

is dat erg dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:51

Nee, maar Gelders en tuigpaarden zijn eigenlijk compleet twee verschillende type paarden. ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:51

maakt overigens het paard niets meer of minder waard hoor.
vind het een leuk dier, tenminste een PAARD ipv een hertje wat tegenwoordig zo gewild is.(heb zelf ook een "hertje")
beetje meer lengte in d'r hals en wat lager zodat ze d'r rug gaat ontspannen.
denk dat je er een erg fijn dier aan gaat hebben.(er lopen trouwens ook afentoe tuigpaarden in de grand prix bijv.dikkiloo, wel overleden)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:53

Nee is helemaal niet erg, alleen heeft een tuiger vaak een nog verticalere hals dan de gemiddelde gelderse en vaak moeilijker in de aanleuning en kost het vaak meer moeite om goed te kunnen doorzitten omdat ze zo hoog opgooien.
Mijn gelderse ruin zit ook tuigpaardbloed achter, wel wat verder weg en die gooit ook hoog op.
Mijn gelderse merrie zit juist als een luie stoel, terwijl ze toch goed genoeg beweegt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:53

Nee hoor, is niet erg, maar heeft vaak een iets andere manier van gaan. Toen ik de foto zag met die korte hals, hoog ingeplante staart, dacht ik in eerste instatie dat het een tuiger was, maar jij zei gelders. Het is vak moeilijk om zo'n opgekropte manier van lopen goed te krijgen, tuigers zijn immers gefokt om zo'n opwaarts gebouwde hals te hebben (tenminste, dat is wat ik altijd geleerd heb). Daardoor kan het met een tuiger wel wat moeilijker zijn om hoger te komen, maar nog steeds niet onmogelijk!

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:53

svdijk schreef:
denk dat je er een erg fijn dier aan gaat hebben.(er lopen trouwens ook afentoe tuigpaarden in de grand prix bijv.dikkiloo, wel overleden)

als je een tuigpaard van 4 hebt en die dressuurmatig traint kan het toch gewoon? dan is het toch helemaal niet erg dat ze een ''tuigpaard'' is?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:54

Waterman leuk!!! Familie van het paard wat ik doe :) ( ook afstammeling waterman)

Lugano kan ook veel oefeningen in de dressuur... Alleen door zijn karakter starten we niet...

Dus ja het kan wel, als het karakter ook mee zit!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:54

Vroeger was bijvoorbeeld Ahoy een tuigpaard hengst.
Nu is hij ingeschreven als Gelderse hengst terwijl het hetzelfde paard is.
Zijn afstammelingen zijn meestal nog wat van het ouderwetse type.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:56

is er op bokt niemand met een tuigpaard in de dressuur?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:57

nee hoor, heb zelf ook meerdere tuigpaarden gereden.
is misschien iets meer werken om de ontspanning in het lichaam te krijgen, maar het is zeker geen slechter paard.
als de merrie braaf is, en lekker mee werkt, heb je er nog jaren plezier van.
en dat is toch het aller belangrijkste?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:00

Tuigpaarden en Gelderse paarden zijn heel veel aan elkaar verwant. Al is een tuigpaard meer een show paard. Ze zijn gefokt om te showen, hebben veel knie actie, hoge verticale hals en er is veel hackney in gefokt. Terwijl een Gelders paard juist een basis en allround type is, vaak wat vlakker gangwerk (in tegen stelling tot de tuigers).

Maar he, het paard is gewoon nog steeds hetzelfde paard! Moest wel zeggen dat ik ook dacht dat het een tuiger was vanaf de foto, vandaar dat ik vroeg om het bloed wat er achter zat. Enige wat ik "miste" was het platte kruis. Zag alleen net pas wat de afstamming was.

Galoppeert dit paard gemakkelijk? Daar willen de tuigpaarden namelijk nog wel eens moeite mee hebben.
Het is en blijft een leuk paard en met de juiste training komt deze ook gewoon in het Z. Veel plezier met dit knappe diertje!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:03

Gelders paard is een type, kwpn is het stamboek.

Er zou dus moeten staan een kwpn,er type gelders paard of type tuigpaard.

Ik heb met een Waterman gesprongen en met meerdere gelderse paarden sgw gereden, dus alle disiplines beoefend o.a. afstamming van Koss en Ahoy.

Overigens zijn de gelderse paarden vaak genoeg in het nieuws op het hogere dressuur niveau, zoals bijvoorbeeld die goedgekeurde zoon van Ahoy, Rubens of de kossdochter Try Me, de gelderse hengst Parzival en vergeet dan vooral niet alle toppaarden die afstammen van diverse gelderse paarden.

Tuigers worden steeds moderner maar ik denk dat er nog niet zoveel hoger in de dressuur hebben gelopen omdat het ouderwetse type niet zo comfortabel zat, hoog opgooien enzo. maar dat heeft dus meer met de voorkeur van ruiters te maken dan de mogelijkheden van het paard maar ik ken meerdere tuigers die allround gereden zijn.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:10

Ik rij een Gelderse ruin in het M2, aankomende zomer staat de Z1 op de planning. Dit is zeker geen luxe paard maar kan goed meekomen in de sport.
Verder heb ik een 3.5 gelderse merrie welke ook de sport in gaat.
Voor foto's zie profiel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:10

Die van mij had geen tuigpaardgang.. tenzij hij los liep
in de wei en dan keihard ging draven en galloperen,
dan had hij wel kniegang! Hij kon ze alleen niet
wegzetten met zijn vlakke schouders en vlakke
achterhand.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:12

Quir schreef:
Galoppeert dit paard gemakkelijk? Daar willen de tuigpaarden namelijk nog wel eens moeite mee hebben.
Het is en blijft een leuk paard en met de juiste training komt deze ook gewoon in het Z. Veel plezier met dit knappe diertje!

ze galoppeert heel makkelijk. Ze moet alleen haar evenwicht nog vinden. Maar ze is pas 4 dus daar trainen we veel mee

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:44

mexlovenoa schreef:
is er op bokt niemand met een tuigpaard in de dressuur?

[HK] Tuigers onder het zadel ;)

Edit: Ik doe ook dressuur met mijn tuiger :)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:56

Mijn 'kleine' kwpnxgelders doet het prima met dressuur hoor! Ze heeft M2+8 gelopen bij haar vorige eigenaar en wij rijden nu L1+6. Dus ik zou zeggen LEKKER VOOR GAAN hoor:
Afbeelding

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:07

Elk gezond paard kan met een correcte africhting minimaal op Z niveau lopen. Zelf heb ik jaren terug in 1,5 jaar een ouderwets type Gelderse merrie (vos met brede bles en hoge witte benen, V:Waterman) van niets naar M gereden. Echt een super karakter en met de spinglessen deed ze het bovengemidddeld. Daarnaast liep ze voor de koets en reden we veel buiten onder het zadel. Als mijn paard nu iets zou overkomen, zou ik zeker de aanschaf van een Gelderse overwegen. Een goede vriendin heeft een 1/2 Gelders en rijdt hiermee Z dressuur en B springen en SGW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:15

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben...hoe is het paard jou aangeboden, als Gelders paard of als tuigpaard en wat staat er op het stamboekpapier, GP of TP?
Het lijkt mij dat het KWPN deze afstamming in eerste instantie als TP zal registreren.