Last van de rug na het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:20

Past het zadel wel op het paard? Als het zadel namelijk niet past en dus niet goed ligt, is het zitpunt van jou niet in het midden. Dan kan je behoorlijk last van je rug krijgen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 17:11

Ik heb het op verschillende paarden/verschillende zadels, waaronder een aantal waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:18

Eigenlijk mag je geen verband leggen met een zadel en pijn in de rug. Het kan wel maar niet altijd. Als je op een manege rijd, en het ene paard heeft een springzadel en het ander een dresuur, mag je rug normaal geen pijn doen. Ik had laatste tijd pijn in mn rug als ik doorzat in draf en galop, dat kwam omdat mijn paard nog niet soepel genoeg was en haar rug nog vast zat. Vanmorgen was ze echt losjes en kon ik doorzitten zoveel ik maar wou en heb geen pijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:53

Er is wel degelijk een verband met het zadel en pijn in de rug. Dat kan al als je het zadel te ver naar voren legt. Dan kan je onmogelijk in balans zitten. En scheef zitten is niet goed voor een rug, overigens ook niet voor het paard.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:57

Ik denk dat Jacksel wel al genoeg ervaring heeft, dat ze het zadel niet te ver naar voren legt.. Er is een verband, maar je mag niet alles op je zadel steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:15

Jacksel schreef:
Bovendien heb ik ook de neiging om alles vast te zetten zo ongeveer, werkt ook niet zo mee...

Misschien is dit inderdaad wel iets om goed op te letten.

Citaat:
Lang leve de manege waar ik heb leren rijden en waar hier nog nooit iets van gezegd is... Boos!

Je hebt nog tijd genoeg om het goed te doen vanaf nu.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:42

Helemaal mee eens Lovely, je bent nooit te oud om te leren...ik word volgende week 36 en leer nog elke dag hoe ik iets nog meer kan perfectioneren.(dat geldt voor mij ook voor het leven in het algemeen)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:56

en het is vaak aan deskunidgen om te oordelen of jij verkeerd zit of staat. dat merk je vaak zelf niet eens omdat je al jaren die houding hebt. en soms breekt het ineens op en krijg je last.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 11:09

Helemaal mee eens Pellie. En lov, natuurlijk kan ik het nog veranderen, maar het was fijner geweest als dat helemaal niet nodig was geweest. Het is nu al een stuk bveter dan vrjdag (heb elke dag gereden vanaf donderdag namelijk Haha! ) Heb elke dag aanwijzingen over mjin houding gekregen en het is nu echt al erg veel verbeterd volgens mij, heb ook minder last van die stomme rug...

Matti90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:04

ik heb het ook na het intensief rijden..ik rijd met westernzadel, als ik de Kwpn met dressuurzadel rij heb ik nergens last van

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:34

Het kan best aan het zadel liggen hoor. Dan is de boom te breed voor jou. Ik heb dit met Kieffer zadels. Op iedere kieffer krijg ik pijn in mijn onderrug. Ik ben nogal klein en kieffers hebben een te brede boom voor mij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:52

Citaat:
en het is vaak aan deskunidgen om te oordelen of jij verkeerd zit of staat. dat merk je vaak zelf niet eens omdat je al jaren die houding hebt. en soms breekt het ineens op en krijg je last.

En pas als je last hebt nemen ze je echt serieus, ben er inmiddels een expert in geworden.

Ik kan me ook herinneren dat ik op een gegeven moment niet meer op mijn dressuur zadel kon zitten. Het zat gewoon niet meer en ik had soms last van mijn rug.
Toen ben ik over gestapt op western en dat heeft geholpen.

Je kan jezelf wel een beetje checken of je scheef staat.
In je ondergoed voor een lange spiegel gaan staan.
Kijk of je schouders recht zijn en je heupen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 23:43

Ik studeer fysiotherapie he Knipoog
Ik weet van mezelf dat ik beenlengte verschil en daardoor lichte scoliose heb... scoliose is weg op moment dat ik zit zeg maar, komt dus echt door het beenlengte veschil...

Heb overigens nog een theorie, ik heb de afgelopen tijd heel onregelmatig gereden, dan weer wat vaker, dan weer wat minder vaak. Waarschijnlijk hebben mijn spieren ook nogal een klap gehad... Vanaf afgelopen donderdag heb ik elke dag gereden (vandaag voor het eerst niet) en ik kreeg steeds minder last van die rug...
Kan dus ook nog iets zijn Haha!

brigitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:05

een prive-les is natuurlijk intensief
dus het kan dan ook gewoon spierpijn zijn

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:43

ik heb ook regelmatig last van mijn rug met rijden... vaak zijn het mijn rugspieren. Maar ook af en toe mijn ruggewervel ( ? ), omdat ik soms onbewust mijn rug te hol maak, ik probeer er wel op te letten, maar het is wel moeilijk.