wanneer nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: wanneer nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:14

Als ik dit zo lees, dan schiet er slechts 1 ding door mijn hoofd en dat is zoek snel hulp.
Je moet nog veel leren en dat is niet erg, máár bij een paard(je) zadelmak maken en inrijden is wel voldoende kennis nodig. Corrigeren kost zoveel meer dan het gelijk goed aanrijden (sterker nog, sommige paarden gaan door dat soort akties naar de slager omdat ze als gevaarlijk te boek staan door de fouten tijdens het beleren) . Nageeflijkheid komt namelijk vanzelf en moet je niet vragen, dus de vraag "wanneer" klopt al niet.
Ik zeg niet dat je het niet zelf moet doen (al raad ik het wel aan om het een ander te laten doen) , maar dat je het niet alleen zonder goede begeleiding moet doen.
Ik raad je ook aan om ondertussen eens goed te gaan lessen op een ander paard en ook het longeren goed onder de knie te krijgen..
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat dit paard(je) aan de longe alles begrijpt en zijn balans heeft gevonden voor je er op gaat zitten. Doe je dat niet, maak jij het jezelf en het paard nog moeilijker en maakt de kans op problemen nog groter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:34

een paard moet niet liever worden , hij moet gewoon doen hetgeen jij hem vraagt, niks meer en ook niks minder, bekijk het gewoon zwart-wit.
Dit is de taal van het paard, grijs is de mensentaal, en daar begrijpt een paard echt niets van.

golddigger08 schreef:
De 1x per week 10 min doe ik alleen de eerste paar keer om hem gewoon wat te laten wennen! En omdat ik eigelijk zo rustig mogelijjk aan wil doen! Het is beter om te wachten tot 3,5 jaar maar dat doe ik niet. Ik wil nu gewoon beginnen. Na 1,5 jaar elke dag naast je paard lopen wil ik er nu wel een keertje op. Leuk voor jou dat je paard perfect loopt aan de longe. Maar het gebeurd vAak genoeg dat mensen eerst in rijden en het paard later liever word aan de longe. Ik vind het longeren niet zo belangrijk voor het inrijden. En volgens mij is dat ook niet mijn vraag! Of wel? Maar bedankt voor de soort van tip

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:44

Wanneer je paard alles accepteert, dat jij erop zit, het bit en vooral de voorwaartse drang blijft behouden. als hij eraan toe is zoekt hij waarschijnlijk zelf je hand al op.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:33

ik zou dit pas doen, als hij zelf zijn rug ontspant, en hij lekker voorwaarts is.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:41

Ik ben het met de voorgaande reacties eens. Eerst lekker lopen (en luisteren) aan de longe en dan onder het zadel aan de slag. Als het paard voorwaarts en in balans loopt en jij hebt een fijne aanleuning dan gaat het nageven vanzelf! Dat is zo mooi van jonge paarden rijden, er is nog niks verpest.
En hoe snel dat gaat.. Soms heel snel, soms duurt het wat langer. Maar geduld is een eigenschap die goed van pas komt bij het inrijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:58

@Tilmar hoe kan een jong paard in balans zijn?

ik ben het met superwoman eens laat je begeleiden door iemand die er ervaring in heeft of breng het paard naar een goede trainings stal

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:29

Klopt ja, dat is moeilijk voor een jong paard. Maar heb jij wel eens een paard dat niet in balans is zien nageven? Sterker nog, kan je mooie aanleuning hebben als je paard niet in balans is. Volgens mij niet..
En de TS vroeg wanneer een paard nagefelijk wordt.

Mijn eigen paard liep al heel snel mooi in balans, die liep dus ook heel makkelijk nagefelijk. Ik rijd vaker jonge paarden in en de welsh cob uit mijn profiel daar duurde het iets langer bij.

Uiteraard zijn er ook andere methoden om een paard met het hoofd in de krul te laten lopen, en ik geef toe: Daar is ook geen balans voor nodig!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:36

Tilmar schreef:
Klopt ja, dat is moeilijk voor een jong paard. Maar heb jij wel eens een paard dat niet in balans is zien nageven? Sterker nog, kan je mooie aanleuning hebben als je paard niet in balans is. Volgens mij niet..
En de TS vroeg wanneer een paard nagefelijk wordt
.

balans horizontaal als verticaal, is pas aanwezig als het paard verder in de opleiding is, de ofeningen tot Z nivo zijn gebaseerd om balans kracht en souplesse te verkrijgen, dus met andere woorden een paard wat nagefelijk is is niet automatisch in balans, nagefelijkheid is nodig om balans te verkrijgen.
de eenige manier om te controleren of het paard volledig in balans is om de piaffe uit te voeren op de AC lijn.

Citaat:
Mijn eigen paard liep al heel snel mooi in balans, die liep dus ook heel makkelijk nagefelijk. Ik rijd vaker jonge paarden in en de welsh cob uit mijn profiel daar duurde het iets langer bij.

zie mijn antwoord hier boven.
Citaat:
Uiteraard zijn er ook andere methoden om een paard met het hoofd in de krul te laten lopen, en ik geef toe: Daar is ook geen balans voor nodig!

in de krul lopen is niet nageven, het opleiden van een paard tot een correct balans is wel een tijdsbestek voor nodig die langer is dan 2 jaar.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:47

Poe, poe, jij hebt er op gestudeerd!!
Natuurlijk klopt dit helemaal. Wat is jouw antwoord dan op de vraag wanneer een paard nagefelijk is?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:58

Ik ga met Tilmar mee. Misschien dat anderen via nagevelijk rijden naar balans, maar ik zie het als een paard naar (in ieder geval verticale) balans toe rijden, waardoor hij nagevelijk wordt. Kan me niet de laatste keer herinneren dat ik een paard "aan de teugel heb laten lopen", zoals het "in de krul" frummelen met je handen dat vroeger zo prachtig verkeerd werd aangeleerd.
Les nemen is altijd het beste, want een geoefend oog naast jouw paard ziet altijd dingen die jij niet ziet of voelt en zeker als je een vraag stelt als: "Wanneer kan ik mijn paard op gaan pakken?" Daar staat geen tijd voor: je paard biedt zelf aan wanneer hij er klaar voor is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:01

Tilmar schreef:
Poe, poe, jij hebt er op gestudeerd!!
Natuurlijk klopt dit helemaal. Wat is jouw antwoord dan op de vraag wanneer een paard nagefelijk is?

wanneer is het paard nagevenlijk, als het paard zijn hals op lengte is en in de Poll los is en het hoofd gedragen word door de boven hals spier waar door het paard de buikspieren aanspant en zijn bekken kantelt de rug bolt om in Balans te blijven.