Hoe bokken afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:33

Leorah schreef:
Twiggy heb ik errrrgens geschreven dat ik gedrag uit een paard wil slaan? Ik neem aan dat je die woorden even heel flink terug wilt nemen. Ik heb helemaal niet gereageerd op de manier waarop om te gaan met bokken, maar enkel op de penny-reacties van mensen die direct roepen ahhh wat zielig, pony schreeuwt van de pijn en wat voor onzin dan nog meer. Ik mag er vanuit gaan dat de instructie goed kan inschatten of de pony met een verkeerd zadel of wat dan ook rondloopt en pijn heeft, of dat het inderdaad een pony met truckendoos is. En nee, die hebben zeeeeeker niet allemaal meteen pijn of zijn sielugg. Er zijn genoeg die gewoon lekker proberen om liever lui dan moe te zijn (en ik geef ze ook geen ongelijk hoor).

Ik zeg niet dat jij dat ergens hebt geschreven, maar we hadden het hier in het algemeen over 'een tik geven na een bok' e.d. Dat zei jij niet in je post, maar ik lees het van een paar anderen hier wel. ;)
Niet alles meteen zo persoonlijk opvatten, we zijn meningen aan het spuien. Niets meer, niets minder.

Ik ga er niet van uit dat veel instructeurs alles goed in kunnen schatten, omdat ik persoonlijk van mening ben dat veel instructeurs niet zo kundig zijn. Helaas. Ook mijn mening, mag jij anders over denken. Ik ken bar weinig mensen die ik als instructeur wil hebben, ze zijn me te vaak tegen gevallen in hun benadering naar het paard, de oplossingen die ze boden bij eventuele problemen e.d. Overigens heb ik zelf een hele fijne, hoor. ;)
Die zoekt het niet bij het paard, maar bij de ruiter, en dat is nou net wat ik aangeef hier. Is wel eens confronterend, maar het is wel wat ik geleerd heb in de omgang en het berijden van paarden. En nog steeds leer, want ik ben nog lang niet uitgeleerd.

Zeker op maneges zie je dat de ruiters/ruitertjes vaak zo onduidelijk of tegenstrijdig zijn in hun hulpen. Paarden stompen af, hebben er ook geen zin meer in, zijn niet vooruit te branden of vluchten voor de hulpen. Niks geen pennyverhaal, daar ben ik ook wat te oud voor als 40er, if you don't mind. :+
Ik blijf van mening dat een paard er iets mee zegt, maar als je er niet naar luisteren wil of alleen maar van het negatieve van het paard uitgaat, terwijl ik overtuigd ben dat 9 van de 10x (misschien wel alle 10x) het toch echt aan andere factoren ligt.

krokatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:14

Ik weet niet wat ik moet doen als een paard bokt. Laatst werd ik erafgegooid omdat een paard een vreugde bok deed(buiten in de sneeuw) Het ging zo snel dat ik niet eens kon nadenken om iets te ondernemen.

zoiets

Re: Hoe bokken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:36

Afslaan van een paard heeft geen zin!Daar kan je een reactie terug verwachten. Een goede tik dat hij merkt dat bokken niet mag hoort voldoende te zijn. En belonen als hij iets goeds doet. Zoals elke rit zonder te bokken een snoepje geven na het rijden.
Ken een paard die precies weet wie hij op zijn rug heeft en elk gelegenheid die hij krijg bokt hij.Vaak vallen de ruiters er dan ook af. Dit vooral als je een zweep bij hebt. En met elk zweepslag reageert hij terug met een bok. Ik ben er nog niet afgevallen (afkloppen) maar wat werkt is dat ik hem strak hou en geef meer been hulp.