Induna @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:38

Ziet er niet slecht uit!
Probeer naar voren te blijven kijken, en heel trots te gaan zitten.
Net alsof je alles bent, en gewoon geweldig bent.
Borst naar voren handen goed dragen, en niet vast zetten bij je knieen!

Ook al ik het wat moeilijker, je moet hem rond kunnen rijden met slappe teugeltjes!
eerst je handen hoger zetten en niet vast op je knieen te klemmen, dat doe je omdat je niet genoeg kracht hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

Evelinee schreef:
Wij leren aan teugel rijden, en goed ook, alleen bij deze pony is het wat moeilijker, ze is ook nog jong, maar we leren NIET in krul te rijden, echt niet!

Maar beste TS, er hebben hier al veel mensen de moeite genomen om je tips en adviezen te geven; niet alleen wat je fout doet, maar ook hoe je het wél goed kan doen.
Nergens reageer je echt op.

Je zegt nu dat je er niet leert om ze in de krul te trekken. Dat zal dan ook best.

Maar feit is en blijft dat dat wél precies is wat jij aan het doen bent op de foto's! Dat is verre van nageeflijk rijden/aan de teugel rijden. je zet je handen vast en laag, dat is hier nu al wel veel vaker genoemd, maar daar reageer je niet op.

ietjelover schreef:
Ook al ik het wat moeilijker, je moet hem rond kunnen rijden met slappe teugeltjes!
eerst je handen hoger zetten en niet vast op je knieen te klemmen, dat doe je omdat je niet genoeg kracht hebt.

Dat is niet helemaal waar; je zal wel wat contact moeten hebben, anders krijg je al gauw het effect van achter het bit/de teugel kruipen; zijn manegepony's trouwens ook soms erg goed in; lopen dan automatisch in een valse krul. Ruiters denken dan dat ze het paard 'aan de teugel' rijden, maar in werkelijkheid drukt het paard gewoon zijn rug weg en duikelt op de voorhand.

En dat wordt juist veroorzaakt door de manier waarop TS haar handen plaatst en daarmee haar pony naar beneden dwingt ;)

Evelinee

Re: Induna @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:44

Moet ik daar dan op reageren, ze hebben gelijk, myn handen zijn te laag, maar als ik op elk bericht moet reageren..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:48

Evelinee schreef:
Moet ik daar dan op reageren, ze hebben gelijk, myn handen zijn te laag, maar als ik op elk bericht moet reageren..

Je hoeft helemaal niet op elk bericht te reageren, maar omdat jij alleen reageert op vrij onzinnige dingen 'stephanie is nu boos' e.d.
krijgen anderen wellicht het idee dat je de rest wat hier wordt getypt gewoon negeert....

Kijk je opent een topic en vraagt daarmee om advies....... maar dan is het ook wel net zo netjes om even de moeite te nemen om te reageren op diverse dingen; andere mensen nemen namelijk ook de moeite om jou tips en adviezen te geven ;)

AnimalTrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:52

Het is UITERAARD NIET zo dat wij onze ruiters leren paarden in de krul te trekken. Wellicht zal Maaike dit verkeerd begrepen hebben? Wij zijn, volgens mij, nog steeds 1 van de diervriendelijkste manèges hier in de buurt. Foto's zijn een momentopname, ik vind deze dan ook zelf niet goed. Zeker die in galop. Maar die zijn genomen tijdens de eerste keer dat ze weer reden, na meer dan een maand stilgestaan te hebben. Induna stond toen behoorlijk hevig. Iedereen moet leren en iedereen maakt fouten. De ruiter die van dag 1 perfect rijdt, zal nog geboren moeten worden denk ik. Je komt er enkel maar door veel te oefenen ... De constructieve tips zullen haar dus zeker vooruit kunnen helpen. Maar iemand afbreken via pc kan iedereen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:00

AnimalTrust schreef:
Het is UITERAARD NIET zo dat wij onze ruiters leren paarden in de krul te trekken. Wellicht zal Maaike dit verkeerd begrepen hebben? Wij zijn, volgens mij, nog steeds 1 van de diervriendelijkste manèges hier in de buurt. Foto's zijn een momentopname, ik vind deze dan ook zelf niet goed. Zeker die in galop. Maar die zijn genomen tijdens de eerste keer dat ze weer reden, na meer dan een maand stilgestaan te hebben. Induna stond toen behoorlijk hevig. Iedereen moet leren en iedereen maakt fouten. Kritiek geven via uw pc is altijd gemakkelijk, zo zien we natuurlijk niet of jij het beter zou kunnen met deze pony. De ruiter die van dag 1 perfect rijdt, zal nog geboren moeten worden denk ik. Je komt er enkel maar door veel te oefenen ...

Ben ik helemaal mee eens, al wordt hier niet zozeer kritiek gegeven, meer opbouwende 'kritiek', tips en adviezen. Juist HAW is er voor bedoeld om tips en adviezen te vragen, het is dan dus niet verwonderlijk dat als men dit soort foto's plaatst, men er dit soort 'kritiek' op krijgt. Ze plaatst de foto's en vraagt daarmee om commentaar, en dat wordt hier volgens mij heel netjes en opbouwend neergezet.

Pony zal idd vast hevig zijn geweest als ze wat langer heeft stilgestaan, maar dat is imo nog steeds geen reden om je handen zo 'vast' te zetten. Daarbij heeft TS dit probleem blijkbaar niet alleen met deze pony; volgens mij is het meer iets wat ze zichzelf min of meer heeft 'aangeleerd'.
Ze rijdt op dezelfde manier op een andere pony in haar andere topic op HAW, wat inmiddels gesloten is:
[RT-HAW] Oliver @ Work

En in dit topic zie je die neiging ook, al zie je daar duidelijk dat het daar een stukje minder is:
[RIJ-ITP] New Forest Oliver
En ik zeg niet dat dit in dit geval ook zo is, maar dergelijke meiden hoor en zie je wel vaker dat ze het vooral erg stoer vinden om hun pony 'aan de teugel te rijden', maar in werkelijkheid is dit vaak in de krul trekken, dat zie je zo vaak voorbij komen.

Viktortj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:02

JoyCiej007 schreef:
Wat is dat nu weer voor iets raars?! paarden moeten in de krul getrokken worden van de manege? kan me dat toch echt niet voorstellen; waarom zou de manege hun eigen paarden kapot laten rijden (want dat is wat er uiteindelijk gebeurd; paard loopt gespannen, drukt rug weg, word in de krul getrokken) terwijl ze er juist bij gebaat zijn om de paarden goed te verzorgen en goed te laten berijden, omdat juist die paarden voor geld in het laatje zorgen?

Lijkt me echt sterk.

Maar als 't wel zo is zou dat natuurlijk echt belachelijk zijn.

p.s. dat over die stephanie e.d. kan gewoon via pb toch?

Edit; heb voorgaande bericht inmiddels ook gelezen.
viktortje; is dat echt een doel op zich van de manege, om ruiters bewust te leren paarden 'aan de teugel' te rijden?

Het is een goede manege, vind het jammer dat ik daar nooit mijn basis heb geleerd want je gaat er echt snel op vooruit. Als je nog niks kent van paarden leer je er ook de paardjes van de weide halen, ze te verzorgen en een deel van het opzadelen, en je leert dan de basis, voor mensen die al meer ervaren zijn en verder dan enkel de basis kunnen gaan, leren ze bv aan de teugel rijden, of wijken, binnenstelling... Je kan er eventueel leren springen. Meestal gebeurd dit op een pony die goed luisterd en makkelijk te rijden is als het nieuw is voor die persoon. De paarden worden per persoon goed uitgekozen. Wie al iets beter rijd krijgt een moeilijker of koppiger paardje om er van te leren en om vooruit te gaan. Het in de hand rijden is niet noodzakelijk, ze leren het aan degene die er klaar voor zijn zodat zij steeds verder vooruitgang kunnen maken :)

Er word niet in een krul getrokken zeker niet! We leren ook om het paard meteen wa na te geven als hij komt, wanneer hij weer met zijn hoofd de lucht in wil gaan zeggen ze meteen wat je moet doen, ze kijken hoe je het doet en geven ondertussen tips. Als het echt niet lukt komt de lerares naast jouw paard lopen en toont wat je moet doen door de teugels te pakken, jijzelf houd ze ook nog vast, de lerares plaatst haar handen dan wat voor de jouwe zodat je zelf ook een deel kan voelen hoe het moet.

De manege is goed, behandeld zijn paarden juist heel goed. Heb nog geen paard geweten dat kapot is gereden. Er worden soms zelf paarden ook opgeleid.

Neem gerust maar een kijkje tussen alle paardjes :)
http://animaltrust.be/

Groetjes

AnimalTrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:03

Dan weet ze nu vast en zeker waar ze op moet letten in de toekomst en dat zal haar alleen maar vooruit helpen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:10

Het ziet er leuk uit :) Maar het lijkt op de foto's alsof je erg bezig bent met de voorkant, hierdoor zit je zelf ook ver naar voren.
Probeer wat minder te focussen op de nageeflijkheid, dan zal je houding waarschijnlijk ook wat verbeteren.
Ik herken het hoor, heb het zelf ook gehad op de manege, maar rijden dat gericht is op ontspanning voelt veel fijner :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:18

sorry mijn fout mensen!
ze leren idd niet in de krul te trekken hoor
ik bedoelde daarmee in de hand (ik dacht dat in de krul rijden hetzelfde is als in de hand rijden)
Animal Trust is een super manege met kei goede paarden die ze ook nog eens goed verzorgen.
Heb er ook veel geleerd maar ik trekt misschien soms wel te veel, maar ze zeiden er nooit iets op bij mij.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:41

Tjee, wat een topic zeg :+ . Maar ik zal toch maar een volwassen reactie geven :Y) . TS jij moet nog heel veel leren. En blijkbaar leer je dat niet op de manege als ik sommige vreemde reacties lees. Wat een basisschoolgedoe zeg. Er is gezegd dat het paard waar jij op rijd nog jong is en geen goede balans heeft. Waarom mag zo'n jong meisje als jij er dan op zo'n manier op rijden en zelfs springen? Die fout vind ik bij de manege liggen, aangezien zij volwassen zijn en het hun paard is. Had je eigenlijk wel begeleiding toen je op dat paard reed? Want anders is het natuurlijk helemaal niet goed te praten.
Je zet je handen vast en hebt er veel spanning op, je houding is niet goed en aan de teugel rijden bestaat niet, dat begrip zouden ze moeten verbieden. Nageeflijk wel en dat doe je vanuit de ontspanning en niet vanuit dwang. Zelf zou ik een andere manege gaan zoeken waar ze je goed begeleiden. Dus waar je niet zelf op een jong paard maar mee mag rijden op zo'n manier. Waar er niet "aan de teugel" wordt gereden, want dat is niet stoer.
Sorry dat het zo cru over komt, maar ik wil dat je wakker wordt geschud, want op deze manier rijden is NIET goed of stoer. Je bent nog jong dus is het begrijpelijk dat je veel nog niet kent. Hopelijk ga je inzien dat er ook nog andere manieren zijn waarop je een paard kan rijden. Een manier waarbij je geen spierballen kweekt en het paard geen mondpijn etc heeft.
Even wat positiefs ;) . TS ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met jouw rijden. Zo te zien is het begin er van gevoel en balans op je paard. Dat moet alleen nog geperfectioneerd worden op de juiste manier ;) . En dat gaat je zeker lukken met goede begeleiding. Hopelijk ga je die krijgen.

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:47

Ik kreeg begeleiding, maar ze is moeilijk aan teugel te krijgen en ze stond ook een tijd stil, vroeger voor ze stil stond, heb ik ze nooit in draf aan teugel gekregen en nu wel, dus wou ik er wel een foto van opzetten. Ik denk dat je het niet juist vind, maar ik ben van plan deze zomer myn B-brevet te proberen en hopelijk ook te behalen, voor de rest wil ik je bedanken voor de nuttige tips en ik zal ze zeker toepassen :

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:54

Dit 'front' van ruiter, instructrice en manege-eigenaar die deze manier van rijden niet durven te bekritiseren horen niet op RT-HAW thuis. Dit hele topic eigenlijk niet, want hier moet je tegen kritiek kunnen.

Dit is je reinste in de krul trekken. Deze 'krul' is niet het resultaat van een paard wat aan de hulpen staat en los in zijn lichaam is, deze krul is het resultaat van een manier van inwerken waar het paard zit aan probeert te onttrekken. Niet meer, niet minder.

Ik vind je springfoto's netjes, waarschijnlijk omdat je op die moment niet met de voorkant bezig bent maar met het springen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:56

Evelinee schreef:
Ik kreeg begeleiding, maar ze is moeilijk aan teugel te krijgen en ze stond ook een tijd stil, vroeger voor ze stil stond, heb ik ze nooit in draf aan teugel gekregen en nu wel, dus wou ik er wel een foto van opzetten. Ik denk dat je het niet juist vind, maar ik ben van plan deze zomer myn B-brevet te proberen en hopelijk ook te behalen, voor de rest wil ik je bedanken voor de nuttige tips en ik zal ze zeker toepassen :

Waarom zou het halen van je B-brevet niet juist zijn, of zou ik dat niet juist moeten vinden? Je leert daar alleen maar meer van neem ik aan ;)

Even dus nog een (blijkbaar nog steeds aanwezig) misverstand uit de wereld helpen:
Citaat:
vroeger voor ze stil stond, heb ik ze nooit in draf aan teugel gekregen en nu wel, dus wou ik er wel een foto van opzetten.

pony loopt op geen van bovenstaande foto's 'aan de teugel' (net als sterremaan vind ik dat maar een raar en verkeerd begrip) en/of nageeflijk; ze loopt in een valse krul omdat ze hierin wordt gedwongen en getrokken.
Ze loopt dus níet 'aan de teugel' ;) Daarom moet je dus juist niet op deze manier rijden, het lijkt alsof ze nageeflijk loopt maar in feite bereik je precies het tegenovergestelde ;)

Hoop dat je het eindelijk snapt, en hoop dat je ook inziet dat je die voorkant, dat 'aan de teugel lopen' en dat hoofd nu gewoon gaat loslaten; daar mis je blijkbaar nog de ervaring voor. En dat geeft helemaal niet, maar op deze manier bereik je werkelijk hélemaal niets.
Niet op dat hoofd focussen, eerst zelf beter leren rijden, dan komt de rest vanzelf wel.

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:59

JoyCiej007 schreef:
Evelinee schreef:

Waarom zou het halen van je B-brevet niet juist zijn, of zou ik dat niet juist moeten vinden? Je leert daar alleen maar meer van neem ik aan ;)

Even dus nog een (blijkbaar nog steeds aanwezig) misverstand uit de wereld helpen:
Citaat:
vroeger voor ze stil stond, heb ik ze nooit in draf aan teugel gekregen en nu wel, dus wou ik er wel een foto van opzetten.

pony loopt op geen van bovenstaande foto's 'aan de teugel' (net als sterremaan vind ik dat maar een raar en verkeerd begrip) en/of nageeflijk; ze loopt in een valse krul omdat ze hierin wordt gedwongen en getrokken.
Ze loopt dus níet 'aan de teugel' ;) Daarom moet je dus juist niet op deze manier rijden, het lijkt alsof ze nageeflijk loopt maar in feite bereik je precies het tegenovergestelde ;)

Hoop dat je het eindelijk snapt, en hoop dat je ook inziet dat je die voorkant, dat 'aan de teugel lopen' en dat hoofd nu gewoon gaat loslaten; daar mis je blijkbaar nog de ervaring voor. En dat geeft helemaal niet, maar op deze manier bereik je werkelijk hélemaal niets.
Niet op dat hoofd focussen, eerst zelf beter leren rijden, dan komt de rest vanzelf wel.

Als je bij de gevorderden in de groep zit is het wel best dat je 'aan teugel' rijdt, anders kun je evengoed by de halfgevorderden rijden..
En voor B moet je ook aan teugel rijden, maar dit zou ik niet met haar doen maar met een andere pony, waar je ook al naar verwijst heb, maar daar doe ik toch niets fout me myn handen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:03

gevorderdheid heeft niets, maar dan ook niets! met 'aan de teugel' rijden te maken! Als dat wel zo is op die manege, dan is de manege dus wél fout bezig!
Meid, snap het dan alsjeblieft......... waar je nu mee bezig bent is niet 'aan de teugel' rijden, pony loopt NIET aan de teugel maar wordt naar beneden getrokken!

Ook ik het andere topic ben jij veel bezig met alleen de positie van het hoofd van je pony, zet je je handen laag en vast, en ook in dat topic en op die foto's trek je je pony naar beneden in de krul.

Kan me niet voorstellen eerlijk gezegd dat je voor een B-brevet een paard aan de teugel moet kunnen rijden, dat slaat nl. namelijk helemaal nergens op.

Eérst goed leren rijden, goede begeleiding krijgen, en laat alsjeblieft dat 'aan de teugel rijden' want op deze manier ben je gewoon niet goed bezig.
Een ruiter op L-niveau gaat ook niet alvast even de piaffe en de wissels om de pas oefenen, vergelijk het daar maar mee.

Edit; lees net dat voor je B-brevet wordt vereist dat je paard nageeflijk loopt.
voor alle duidelijkheid; je trekt de pony in de krul, dat is absoluut géen nageeflijkheid!
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-01-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:06

JoyCiej007 schreef:
gevorderdheid heeft niets, maar dan ook niets! met 'aan de teugel' rijden te maken! Als dat wel zo is op die manege, dan is de manege dus wél fout bezig!
Meid, snap het dan alsjeblieft......... waar je nu mee bezig bent is niet 'aan de teugel' rijden, pony loopt NIET aan de teugel maar wordt naar beneden getrokken!

Ook ik het andere topic ben jij veel bezig met alleen de positie van het hoofd van je pony, zet je je handen laag en vast, en ook in dat topic en op die foto's trek je je pony naar beneden in de krul.

Kan me niet voorstellen eerlijk gezegd dat je voor een B-brevet een paard aan de teugel moet kunnen rijden, dat slaat nl. namelijk helemaal nergens op.

Eérst goed leren rijden, goede begeleiding krijgen, en laat alsjeblieft dat 'aan de teugel rijden' want op deze manier ben je gewoon niet goed bezig.
Een ruiter op L-niveau gaat ook niet alvast even de piaffe en de wissels om de pas oefenen, vergelijk het daar maar mee.

Ik zet myn handen niet vast bij Oliver, als je dat doet, wordt hij ambetant, en zo, zoals al gezegd is foto's zijn moment opname, ik zet myn handen vast by induna omdat anders te diep kruipt en dan gaat ze leunen en dan doet da pyn aan de handjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

Jammer, jammer dat je maar niet wil inzien dat jij een compleet verkeerd idee hebt over dit hele onderwerp. Handen vastzetten is nóoit goed, dat doet pijn in de mond van het paard en zorgt er júist voor dat ze te diep gaan lopen en gaan hangen en leunen!

Eerst wilde je niet erkennen dat je je handen laag en vast zet, nu erken je dat wel maar praat je jezelf er onder uit door te zeggen dat je dit doet omdat ze anders te diep gaat lopen.
nageeflijkheid komt NIET vanaf het hoofd, níet vanuit de teugels, dat komt van achteren uit, een dragend achterbeen, activiteit, impuls, nágeven van het paard, en niet door een paard simpelweg met z'n hoofd naar beneden te laten lopen

Ik weet echt niet hoe ik het je nog duidelijker moet maken. Maar ik vind het zó jammer dat je niet gewoon wil inzien dat dit echt totaal niet de manier is om te bereiken wat je wil. Je bent er simpelweg gewoon nog niet aan toe.

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:11

Ik kan wel tegen kritiek.
Als myn lesgeefster zegt dat het goed in de hand is, dan zal het wel denk ik eh.
En nu moet je niet zeggen dat ik op een slechte manege rij, want dat is niet,
je leert er super snel. Iedereen die er rijdt zal mij gelijk geven!

Evelinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:12

JoyCiej007 schreef:
Jammer, jammer dat je maar niet wil inzien dat jij een compleet verkeerd idee hebt over dit hele onderwerp. Handen vastzetten is nóoit goed, dat doet pijn in de mond van het paard en zorgt er júist voor dat ze te diep gaan lopen en gaan hangen en leunen!

Eerst wilde je niet erkennen dat je je handen laag en vast zet, nu erken je dat wel maar praat je jezelf er onder uit door te zeggen dat je dit doet omdat ze anders te diep gaat lopen.
nageeflijkheid komt NIET vanaf het hoofd, níet vanuit de teugels, dat komt van achteren uit, een dragend achterbeen, activiteit, impuls, nágeven van het paard, en niet door een paard simpelweg met z'n hoofd naar beneden te laten lopen

Ik weet echt niet hoe ik het je nog duidelijker moet maken. Maar ik vind het zó jammer dat je niet gewoon wil inzien dat dit echt totaal niet de manier is om te bereiken wat je wil. Je bent er simpelweg gewoon nog niet aan toe.

Ik weet nu dat ik myn handen hoger moet houden.
En ik vind het fijn tips te krijgen, maar ik kan het niet af als alles 30 keer gezegd word..

AnimalTrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:17

Sterremaan, er is hier maar 1 vreemde reactie op onze manege en dat is die van Maaike (HorsePhoto). Maar goed, ik heb ondertussen wel al geleerd dat je niet voor iedereen goed kan doen. Maar iedereen leert hier wel rijden met respect voor de paarden. Kinderen die hier even onnozel willen komen doen, komen hier dan ook maar 1 keer.

Hier leren ze niet op een paard zitten. In veel maneges mag je eerst jaren achter elkaar aanbollen en dit op paarden, die meer dood dan levend zijn. Veel van onze ruiters komen van andere maneges. Ze denken dat ze kunnen rijden, tot ze hier hun eerste les genomen hebben en hun paard niet deftig kunnen sturen of niet in galop krijgen... Wij geven wel degelijk een goede begeleiding aan onze ruiters. Deze pony is nu 5 jaar, dus helemaal niet zo piepjong meer. Alleen is het er wel eentje, die af en toe nog eens van de situatie profiteert, maar dat doen de meeste pony's hier wel aangezien het geen knollen zijn ...

Onze paarden gaan elke dag op de weide, ook in de winter gaan ze regelmatig buiten. Ze werken hier max 2 uur na elkaar en zelfs dat gebeurt zelden. En er is hier maar op 4 dagen in de week les ... Dus ja, ik ben er steevast van overtuigd dat mijn paarden hier heel gelukkig zijn en dat blijft voor mij het belangrijkste.

Ik denk tevens dat er nog steeds een groot verschil is tussen België en Nederland op vlak van paardrijden. Hier moet je voor je B wel je paard in de hand kunnen rijden. Anders ben je zowiezo niet geslaagd. Op een dressuurwedstrijd ga je toch ook niet winnen als je paard met zijn neus naar voren loopt?

En voor jullie verdergaan, ik deel nog steeds jullie mening dat de pony hier niet in de hand loopt en al zeker niet ontspannen en nageeflijk. Daar zal onze lesgeefster ook zeker op werken, maar met 1 uur per week rijden, evolueert het uiteraard niet supersnel.

Wekelijks ga ik met Nederlanders om. Ik weet dan ook dat jullie veel directer zijn in jullie uitspraken dan wij (domme :D) Belgen. Maar vergeet aub niet dat jullie hier tegen een kind bezig zijn. Ik vrees dat je op zo'n directe manier alleen maar mensen wegjaagt ipv hen echt iets bij te brengen.

AnimalTrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:22

Bij de gevorderden wordt het "in de hand rijden" aangeleerd. Dit is gewoon de naam van de groep. Dit betekent dus niet dat iedereen die er rijdt ook echt al gevorderd is. Dat zijn uiteraard ook heel subjectieve termen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:38

Daar is nog veel werk. Als eerste, je paard aan de teugel rijden gaat niet. Aan de teugel lopen = ontspannen lopen, met een constant contact tussen de mond van je paard en jouw hand. En daardoor komt haar hoofd naar beneden, of aan de teugel.
Een paard moet je dus niet aan de teugel rijden, maar moet je rijden waardoor ze aan de teugel komen.
Je moet je paard naar je hand toe rijden, je handen 20 centimeter hoger houden, véél rechter zitten en voor je kijken. En er vooral je tijd voor nemen.
Probeer om altijd een goede basis te hebben voor je naar een hogere gang gaat. Eerst stilstaan, gewoon je been eraan en handen stil en als ze braaf blijft staan en niet aan de teugels hangt of trekt ga je naar stap, een mooie vlotte stap. Niet gaan zagen of spelen met je teugels, maar gewoon mooi stappen en contact houden, als je zo ontspannen kan stappen zal ze vanzelf aan de teugel komen, en dan komt het uit ontspanning. als je dan in draf gaat en het lukt totaal niet, keer je terug naar de vorige stap

ik hoop dat je uit deze reacties veel leerd en je rijstijl totaal omslaat
succes!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:07

Aan de teugel bestaat niet.
In de hand? Wasda??
Instructrice die naast je komt lopen om aan de teugels te kloten zodat je weet aan welke je moet plukken? Mist ik iets of heb ik zelf verkeerd les? :D?

Leer eerst maar op je zit te rijden, met je benen en je gewicht! Het liefst op een stalhalster, als je daar een kilo druk op zet doet dat veeeeul minder pijn dan een kilo druk op een gevoelige mond, en aangezien je nogal trekt/vastzet, lijkt me dat wat paardvriendelijker.

Als jij je paard netjes door de rijbak kunt sturen zonder aan de voorkant te zitten en hem lekker actief hebt ben je imo pas 'gevorderde' (op een manege?)
Een gevorderde beginner dus, B staat voor Basis, dus goed genoeg om een B brevet te halen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:29

Veel van de geroepen adviezen, opmerkingen e.d. passen prima bij een meisje van 16 of ouder, maar 13?
Als k veel van t commentaar lees als een 13-jarige dan tolt mn hoofd.
Op die leeftijd wist ik ook absoluut niet wat 'aan de teugel' rijden was en wat inhield.
Neemt niet weg dat t natuurlijk wel leerzaam voor haar is om hier te lezen wat ze zou kunnen verbeteren.
Maar TS, het lijkt mij handig als er iemand met jou gaat werken aan je houding. Het 'aan de teugel' rijden is geen doel op zich.