reageert maar licht op hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: reageert maar licht op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:29

Als ze goed is aangereden, dan ligt het probleem dus bij jou. Een paard verleerd niet wat hij heeft geleerd.
Als hij op één keer kuit niet reageert, gelijk een echt tik geven. Of sporen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:59

Johanna59 schreef:
Als ze goed is aangereden, dan ligt het probleem dus bij jou. Een paard verleerd niet wat hij heeft geleerd.

Sporen???
Sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te drijven, maar om hulpen te verfijnen en kuit en been hulpen uit elkaar te houden.
En wat nou als hij ook gewent raakt aan de sporen??

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:29

bumper schreef:
Johanna59 schreef:

Sporen???
Sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te drijven, maar om hulpen te verfijnen en kuit en been hulpen uit elkaar te houden.

Sporen zijn er om je paard attent te maken op het feit, dat hij luisteren moet.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:44

@ Yourlover, maar is alles medisch uitgesloten dan? Is het paard gezond? (en dan bedoel ik niet aan de buitenkant, want met bijv. een ijzertekort hoef je niets te zien aan de buitenkant.) Soms kan een tijdelijk klein aanvullend voeder voldoende zijn om het paard weer even een soort 'boost' te geven waardoor hij ook weer looplustig wordt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:43

bumper schreef:
Johanna59 schreef:

Sporen???

Sporen zijn er om je paard attent te maken op het feit, dat hij luisteren moet.[/quote]

Jeetje.... Waar heb je dat geleerd? Sporen zijn er om je beenhupen te verfijnen bij bijvoorbeeld zijgangen.
Ergens anders lees ik al 'laat hem de fout maken en dan flink hard met de zweep erover heen naaien'....
Ik ben flabbergasted.

Als het nou echt gaat om een e*kel van een paard, wat telkens zit te klooien, kan ik me voorstellen dat dat uiteindelijk toch gebeurd (ik zou liever voorkomen, maar goed, dat lukt misschien niet altijd), echter zo te lezen is het in dit geval enkel een rijtechnische fout vanuit de ruiter.

Dat je paard niet reageert op je hulpen is enkel en alleen de schuld van de ruiter, daar zou je het paard nooit voor mogen straffen.

TS neem goed les, bijvoorbeeld van een centered-riding instructeur. zo leren jij en je paard op zit te rijden, en zal je merken dat na een uur les je paard al voorwaarts is op een zithulp...

excuus voor de verklooide quote

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:21

Kehdra, dat heb ik getypt, maar als hij op been niet reageert, dan moet je toch iets? Je kunt beter één x er hard overeen naaien dan 10x een beetje met die zweep aaien.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:39

Bumper, ik ben het met je eens.
Maar natuurlijk eerst proberen met 1x kuit
Geen reactie? = 2e x kuit met tikje van de
Zweep = dan nog geen reactie kan ie van
Mij echt wel een tetter verwachten hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:48

Kijk ook kritisch naar wat je met je handen en zithulpen/houding doet op het moment van aansporen.
Veel ruiters geven ongemerkt tegenstrijdige hulpen.
Dus zit stabiel en in contact met je paard, dénk naar voren, houd je handen stil en geef dan de beenhulp.
Elke reactie die op voorwaarts líjkt is goed. Houd het paard niet gelijk weer in, en beloon uitbundig.
Er zijn veel jonge Friezen die hier een handje van hebben. Niet omdat ze lui zijn, maar juist sensibel.. en dus iedere onduidelijkheid van de ruiter afstraffen. Bij tegenstrijdige reacties 'bevriezen' ze (of beFriezen) haha.
Je kunt ook het paard tijdens het grondwerk leren wijken voor druk. Zodat je paard weet wat er wordt bedoeld als die benen in z'n buik porren. ;)
Ook aan de longe werken (been en stemcommando's integreren) kan je paard op de goede weg helpen.

Lukt dat niet, dan kun je nog kiezen voor de optie 'zweep'. Met de zweep sla je er, mijns inziens, spanning in, die je er later weer uit moet rijden. Ik neem zelf graag iets meer tijd voor de basis, zodat je later deze 'fouten' er niet hoeft te corrigeren.
Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat je paard met sporen is ingereden. Dat schijnt tegenwoordig in de mode te zijn.... jonge en B/L paarden met sporen rijden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:15

bumper schreef:
Kehdra, dat heb ik getypt, maar als hij op been niet reageert, dan moet je toch iets? Je kunt beter één x er hard overeen naaien dan 10x een beetje met die zweep aaien.

Maar dan wel op een eerlijke manier; jij schreef (en nou doe ik het even uit m'n hoofd hoor) dat je het paard eerst de fout laat begaan (bewust) en daarna er overheen 'naaien' (wat een uitdrukking :') ). Het paard begrijpt niet dat de overgang die hij niet maakt fout is, maar krijgt een mep omdat hij nog steeds snapt, dat is vreselijk onduidelijk.
een voorbeeld is een kind en een koektrommel. Het kind pakt stiekem een koekje, maar krijgt op zijn dak voor het knoeien met het koekje, denk je dat het kind dan kan concluderen dat het geen koekje mag pakken? Nee het kind denkt dat hij gestraft word voor het knoeien.

Waarom zou je de situatie niet opzetten voor succes (ken alleen de Engelse uitdrukking hiervoor, heb het even letterlijk verdiept), zodat je eigenlijk alleen beloont voor het juist dmv het weg laten vallen voor druk? Waarom zou je het kind achterlaten met de koektrommel op tafel?
Ik kan me niet voorstellen namelijk, dat bij de juiste hulpen dit paar geen milimeter voorwaarts gaat, wanneer die milimeter er is, en je laat de druk vallen, valt het kwartje erg snel.
Het kind een koekje geven op het moment dat hij daadwerkelijk van de koektrommel afgebleven is.

Daarbij ben ik het inderdaad met Senna eens, met je zit/houding kan je erg tegengestelde hulpen geven ten opzichte van je been, en het rijden met sporen schijnt inderdaad hip te zijn denk ik...

Nomaals @TS zoek eens een centered riding instructeur, ik weet zeker dat die je paard binnen een uur een stuk beter aan de hulpen heeft :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:27

Ik ben het idd eens dat de TS een goed les moet gaan nemen :j

Maar,
Ik heb gezegt dat je eerst het paard de fout moet laten paken, voordat je hem been geeft, zodat hij weet waar het voor is.
Als hij dan niet op benen reageert kun je altijd nog een harde tik met de zweep verkopen dan 10x schoppen :) , lijkt me voor het paard ook fijner.

Edit: Anders kun je altijd nog met sporen rijden, want dat is hip :=

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:39

bumper schreef:
Ik ben het idd eens dat de TS een goed les moet gaan nemen :j

Maar,
Ik heb gezegt dat je eerst het paard de fout moet laten paken, voordat je hem been geeft, zodat hij weet waar het voor is.
Als hij dan niet op benen reageert kun je altijd nog een harde tik met de zweep verkopen dan 10x schoppen :) , lijkt me voor het paard ook fijner.

Edit: Anders kun je altijd nog met sporen rijden, want dat is hip :=

Ik ben bang dat ik de logica van het dikgedrukte niet helemaal begrijp, dat is toch gemeen?
Dus ik bied je eerst een open koekjes trommel aan, maar wanneer je dan rustig je koekje op zit te kauwen geef ik je een een schop....

Of lees ik het nu heel anders als dat jij het bedoelt? :+

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:26

Ja idd kehdra, dat voorbeeld van jouw over die koekjes komt bij mij ook zo over, ik denk zelf dat het duidelijk is dat het paard gewoon moet leren, ( weet ik niet zeker ik ken het paard niet :o )Mischien weet het paard gewoon ook niet goed wat de reactie na het been geven moet zijn. Dan moet je het hem maar opnieuw leren en niet strafffen met de zweep, het is juist de bedoeling dat hij reageert op je been. Ik heb al eerder in deZe topic wat gezegd over been geven tot dat hij doet wat je wilt (en niet na 1x been meteen de zweep eroverheen "naaien" :( dit is gewoon niet fair, het paard moet leren) daarna heel overdreven belonen en dan bedoel ik echt heel overdreven belonen niet een klopje maar echt uitbundig! want het belonen is de oplossing ;) , en als je dit de hele tijd doet, echt vaak acher elkaar en blijft belonen, dan reageert het paard echt sneller , ookal begin je met 100x been geven je eindigt uiteindelijk bij mischien maar 2 keer been. En dit is echt waar, want dit werk bij meerdere paarden. En je zal vast denken ja dit belonen is toch vervelend elke keer? Ja maar als hij het eenmaal goed kan dan beloon je pas na een paar overgangen.
" Sommige paarden lopen voor een beloning "
" Sommige paarden lopen omdat ze bang zijn voor de straf "
En ze doen het allemaal even goed,aleen is voor de 1e wat meer tijd nodig. Tsja het is maar wat jij vind dat beter is voor je paard en jezelf. ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:40

bumper schreef:
? Probeer haar niet te verbeteren maar die fout te laten maken en daarna pas corigeren, inplaats van voor zijn.
Rustig met je benen doen en als ze écht niet wil een keer super super super hard met die zweep erover heen naaien ;)Zo zegt mijn instructrice het :)

Ik vind deze uitdrukking idd echt heel slecht overkomen, bij mij in de vorige manege gaven ze op die manier les, elke keer maar tik tik tik en tik en hard ook! Dit is de reden dat ik was weggegaan want het werd echt te erg :n . En ook echt dat super super hard ik bedoel je moet gezellig met je paard kunnen rijden en als hij na het been geven ff een overgang niet maakt, dat beest dan maar meteen te pijnigen :( door met die zweep er maar keihanrd overheen te naaien! Dit vind ik niet de manier om een paard iets te laten doen ... het paard heeft er ook niet voor gekozen om bereden te worden...
Wat nou als jij keihard word geschop door een paard omdat je hem bijv. van de verkeerde kant opzadelt ? Dit is ook maar een uitdrukking, want een paard zou dit namelijk nooit doen >;) , maar zo als jij je hier dan voelt zo voelt het paard zich als je hem op die manier straft.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:49

@Amziss ik ga met je mee. Alsof paarden geen foutjes mogen maken. Wij mensen willen en mogen toch ook niet gelijk geschopt worden. Ja ik ben daar ook op tegen om met die zweep te rossen hoor.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:10

Ja idd

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:15

Ik snap wat jullie bedoelen maar je kunt toch beter één harde tik geven dan 10 x een tikje?

Citaat:
Ik vind deze uitdrukking idd echt heel slecht overkomen, bij mij in de vorige manege gaven ze op die manier les, elke keer maar tik tik tik en tik en hard ook!

Dat bedoel ik ook niet. Het is niet de bedoeling om je paard een paar keer achter elkaar een harde tik te geven, maar één waar hij wél op reageert inplaats van het schoppen waar hij niets om geeft ;) .

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:49

probeer het met grondwerk misschien clicker training? of les

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:11

Oh oke, maar daarom schreef ik ook dat het verkeerd overkwam omdat het op die manier was geschreven, maar als het anders bedoelt was geloof ik het graag ;) .

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:20

ezzelmee schreef:
probeer het met grondwerk misschien clicker training? of les

Clickertraining.?
Dat doe je toch alleen met een hond.? :j haha :D

tips:
Idd gebruik er een zweepje bij. Na 2 keer tikken met je kuit een tik met de zweep. het ik ook niet de bedoeling dat je als een of andere gek die pony zit te schoppen.

Succes>!!

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:36

Jemig wat een tips krijg je hier.. poeh poeh..
Als jou paard niet reageerd op je hulpen, moet je dus bij jezelf na gaan denken: 'Wat doe ik fout?'
-Óf je paard begrijpt je hulpen niet omdat hij ze niet kent of omdat jij ze verkeerd geeft.
-Óf jij geeft de hulpen veels te hard, waardoor je paard inderdaad 'doof' word op je hulpen. Als je bijv heel hard aan teugels trekt is een logische reactie terugtrekken van het paard. Niet omdat hij niet stil wil staan of naar je wil luisteren, maar omdat hij je hulp niet fijn vind! Waar jij teveel druk geeft waar dan ook, kun je tegendruk van je paard verwachten.
Wil je reactie en meewerking van je paard, begin dan eens helemaal onderaan en doe net of het een breekbaar veertje is. Echt, een paard is gevoeliger dan je denkt hoor.
Oefen met het zo zacht geven van je hulpen ipv het gevecht aangaan met je paard.. En in het begin zul je geen reactie krijgen of het niet merken.. Maar met een beetje oefenen en je echt open stellen voor de reactie die je paard geeft op jou hulpen kun je echt een eind komen!
Ik adviseer ook om les te nemen.
En wil graag een citaat voor je neerzetten:

' Elke keer wanneer je bereid bent met een paard te vechten, zal hij terug vechten. Opmerkelijk is wel dat hij ten alle tijden probeert uit te vinden wat je van hem wilt. Het trieste is dat je deze pogingen vaak niet zult voelen, omdat je te druk bent met vechten.'

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:42

@pompidou2
wat een duidelijke tip!
ik zal er zeer en zeker aan denken en ik ga binnekort ook les nemen.
dankjewel! :)

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:49

Fijn dat je mijn tip in ontvangst wilt nemen. Ik onthoud het zinnetje ook erg goed en heb er al veel aan gehad. Het is eigenlijk zo bijzonder hoe gevoelig een paard is. En het is zo leuk om te zien hoe dankbaar je paard jou is als je hem vriendelijke hulpen geeft. Ik heb het zelf ervaren, mijn paard kan ik stilzetten door alleen mijn gewicht naar achteren te brengen. Eerder schudde hij als een gek met zijn hoofd zodra ik iets druk nam op de teugels en had moeite met halthouden. Nu heb ik niks geen druk op mijn teugel en staat ie prompt stil als ik me zwaar maak en mijn hak iets meer uitdruk! Dat is echt geweldig! Geeft veel meer kick dan wanneer je hem een por met een spoor geeft of een klets met de zweep. En eigenlijk straf je je paard voor iets dat je zelf (waarschijnlijk) onduidelijk of niet goed aangeeft.