draver gaat alleen maar hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Re: draver gaat alleen maar hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:25

Met longeren doet hij het niet..

Maar jullie raden het nooit! Vandaag in de paddock gereden en toetje was net een hobbelpaard, netjes één tempo draven (behalve wanneer hij wat engs zag).. Maar buiten dat om,heb ik dit keer enorm relax kunnen rijden! Ik heb ook een bitloos hofdstel ingehangen, misschien niet o een goed idee om twee dingen tegelijk te veranderen. Ik heb nog 1 rondje in de gewone bak gedraaft en je merkt dat ie dan toch wel iets wil versnellen, na 1 rondje ben ik gestopt omdat het goed ging!..

Ik ben ook opzoek naar een instructrice omgeving t gooi, max 20 euro per keer, dus weet je iemand dan hoor ik het graag:D

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:33

Ik kan niet rijden zonder zadel, daar zit ik te instabiel voor en mijn gevoel zou daar ook niet goed bij zijn.. ik zou t doodeng vinden :P straks stopt ie niet meer.. Ik rijd wel eens znder zadel maar dan al vind hij het behoorlijk eng en stopt dan steeds..
Is het ook een draver?

nee, ze is geen dravera(althans niet helemaal...). ik heb eigenlijk geen idee wat het wel is.... een stukje arabier zowiezo, conenmara en new forrest ook wel en draven kan ze prachtig.

jammer dat je niet zonder zadel durft. ooit wel eens een voltige singel ge probeert(met hand vaten!!)? dat bied stukke meer steun en daar kun je ook gewoon beugels aan maken, maar je voeld tog veel meer.

veel sterkte verder.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:27

kirishu schreef:
nee, ze is geen dravera(althans niet helemaal...). ik heb eigenlijk geen idee wat het wel is.... een stukje arabier zowiezo, conenmara en new forrest ook wel en draven kan ze prachtig.

jammer dat je niet zonder zadel durft. ooit wel eens een voltige singel ge probeert(met hand vaten!!)? dat bied stukke meer steun en daar kun je ook gewoon beugels aan maken, maar je voeld tog veel meer.

veel sterkte verder.

nee nog nooit geprobeerd..
Ik heb as zaterdag les en dan ga ik voorstellen om met touwhalster te rijden (dan kan mn instructrice ervoor springen:P).. misschien dat dat meer vertrouwen geeft...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:52

Heb zelf 2 weken geleden voor het eerst met alleen halster en 2 touwen gereden met mijn draver, hij reageerde er super op en luisterde net zo goed als met hoofdstel :)
Zonder zadel rijden op 'n draver is nu niet bepaald comfortabel xD Ik doe het wel eens met uitstappen, daar zou je mee kunnen beginnen :P

Mooi dat het vandaag zo goed ging, zie je wel, het kan wel :D

noortjeeee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:33

probeer inderdaad, niet te grote voltes te rijden en blijven herhalen meteen beginnen als je losrijd voltes en tempo wisselingen te rijden in de stap, vooruit op de beenhulpen, terug via de zit, probeer dat te herhalen en ook in de draf, alleen zou dan op het been niet te hoeven maar zelf rustig blijven en zelf willen langzamer te lichtrijden door gewoon langzamer in het zadel licht te gaan rijden, ook kan misschien helpen buitenteugel, binnenbeen. Hoop je toch nog een beetje te hebben geholpen na alle informatie
groetjes en succes ermee!

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:12

ik rijdt op een (bijrijd)pony die ook altijd heel veel haast heeft.

ik deed in het begin bij het rijden express niet galopperen omdat hij sowieso een beetje bekent staat als een `race`pony.
maar ik deed juist veel stappen en draven deed ik vaak een paar rondjes en als ik dan 2 goede rondes had op beide handen dan stopte is, gewoon om de bevestiging te geven dat het zo ook goed is.

elke week/maand kwamen daar meer rondjes bij.
nou doe ik ook heel veel overgangen rijden dat werkt ook goed.

sinds 2 maanden rijdt ik er ook af en toe een paar minuutjes galop bij, hier is hij nogal gehaast bij want zijn eigenaressen is nogal van het racen...
maar dat gaat steeds beter.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:18

wat je ook kan proberen is om iemand anders meet te laten lopen en die gewoon lekker te laten lijden, beetje stappen beetje draven... dat ontspant ook heerlijk!

nadineboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:19

Hallo,
Ik heb zelf dit topic meegelezen, omdat ik het interessant vind. Zelf zit ik al mijn hele leven in de dravers en heb er veel getraind met de sulky, maar heb er ook veel zelf aan- en doorgereden. Dravers die niet goed genoeg waren voor de sport beleerden wij op stal en verkochten ze.
Op dit moment heb ik zelf nog en draver die nog in de baan loopt, maar thuis nooit voor de kar staat. Hij wordt alleen onder het zadel gereden en wordt zo nu en dan gelongeerd. Mijn zusje rijdt hem altijd en zou er zo een B-proef mee kunnen rijden, ook galopperen.

Dravers hebben vaak meer temperament dan een koudbloedpaard, maar sommige bloedlijnen bij de KWPN'ers zijn net zulke heethoofden als onze dravers.
Het eerste wat wij onze paarden leren is dat ze moeten wachten. Dit begint al bij het opstappen. Na het opstijgen eerst even stilstaan en dan rustig wegstappen.

Als dit goed gaat gaan we pas een stap verder en beginnen we met stappen. Eerst stappen en dan weer stilstaan. Rij zoveel mogelijk op je zit en zo weinig mogelijk met je hand. Ga naar het halthouden passief in je zadel zitten en het enige dat je met je hand doet is hem sluiten. als er niet op wordt gereageerd doe je het iets harder. Als je stilstaat, sta je meteen toe met je hand en beloon je je paard.
Dit oefen je tot hij op een hele lichte hulp kan halthouden. Op dat moment is het ook pas het goede moment om een stapje verder te gaan.

Bij het draven begin je met korte stukken. Je draaft aan en na een paar passen rij je je paard weer naar de stap. Maak weer je been lang, blijf langer staan bij het lichtrijden (daar vertraag je het tempo mee), ga doorzitten en sluit je hand. Als je paard weer stapt beloon je hem en herhaal je dit. Als ook dit goed gaat, herhaal je dat steeds maar weer.
Na verloop van tijd zul je merken dat je paard zich niet meer spant en ontspannen weg kan draven. Dan is het tijd om de drafstukken iets uit te breiden. Ga draven en rij weer terug naar stap op het moment dat je voelt dat hij versnelt of zich gaat spannen. Reageer daar consequent op en laat hem niet doorgaan. Als hij merkt dat hij de kans niet krijgt en naar je moet luisteren zal je dan ook merken dat hij niet meer gaat versnellen en onder je zal blijven lopen.

Bovenstaande heb ik leuk opgeschreven, maar de uitvoering is lastiger. Leer heel goed te voelen wanneer je paard zich spant en ontspant. Bij ontspanning meteen belonen en bij spanning meteen terugnemen en niet door laten gaan. Het kost de nodige tijd, moeite, bloed, zweet en tranen, maar ik garandeer je dat je er plezier van zult hebben.
Tijdens mijn lessen gebruik ik deze manier van rijden ook veel bij mensen die bang zijn en laat ze voelen dat ze met hun zit heel veel kunnen regelen, mits ze maar voelen en reageren.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je wat aan mijn hele verhaal zult hebben. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag van je en zal ik proberen je te helpen.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:05

Ik zou oppassen met een touwhalster, om de reden dat ze erg scherp kunnen inwerken maar ook omdat er veel ruis kan ontstaan aangezien het vrij los om het hoofd zit. Ik zelf rijd altijd het fijnste met een sidepull.

Ik heb heel lang een draver gereden die gekoerst heeft en dus ook alleen maar hard kon. Ik kwam erachter bij dat paard het o.a. een balansprobleem was. In de bochten verloor ze haar balans dus ging ze alleen maar harder om dat te compenseren. Dat heb ik opgelost door te gaan gymnasticeren en balans oefeningen te doen.

Waar je heel goed op moet letten als je zo`n voorwaarts paard rijd is dat je zelf niet met je ademhaling mee omhoog gaat. Zo creeer je spanning in je schouders en rug waardoor zo`n gevoelige paarden harder gaan. Dan op het moment dat je voelt dat je paard sneller gaat draven begin je met ophoudingen maken door een pompende beweging te maken en de beweging van je paard als het ware over te nemen. Tegelijkertijd kun je dan langzamer gaan lichtrijden en de nadruk leggen op het neerkomen in het zadel (zonder te gaan ploffen in het zadel). Wat ik bij veel ruiters zie is als ze op een voorwaarts paard zitten ze automatisch dat ritme meenemen in het lichtrijden en dus sneller gaan lichtrijden. Ook zie ik veel ruiters vrij hoog uit het zadel komen tijdens het lichtrijden, bij een heel voorwaarts paard werkt dat alleen maar in je nadeel. Je kunt het verschil in je ademhaling en lijf voelen wanneer je het op de grond oefent om snel te lichtrijden of heel langzaam, je brengt veel meer rust over als je langzaam lichtrijd en jij het tempo bepaalt. Dat is in het begin heel moeilijk omdat je dan het gevoel hebt dat je tegen het ritme in lichtrijdt, maar vaak na een paar passen gaat je paard zich aan jou ritme aanpassen. Als je dit consequent volhoudt en op het goede moment de druk loslaat moet je dit probleem kunnen oplossen.

Zoals nog iemand anders hierboven heeft geschreven is Centered Riding hier heel erg geschikt voor, ik ben zelf eens als student rider meegegaan en het is heel interessant.

Succes ermee! Ik weet dat het heel frustrerend kan zijn, maar als je eenmaal goede begeleiding hebt gevonden wordt het weer opnieuw een leuke uitdaging!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 06:18

Bedankt voor jullie berichten, helaas is vorige week maandag geconstateerd dat mijn paard atactisch is en dat er niet meer gereden mag worden..:)
Maar misschien weten jullie wel een weiland waar hij de rest van zijn leven kan doorbrengen en waar hij NIET bereden wordt! :)

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 07:37

Erg jammer van je paardje dat het zo loopt. Sterkte ermee!!
Wel is het zo voor draverruiters houd er rekening mee dat het niet altijd makkelijk is om ze goed aan de sjouw te krijgen dressuurmatig. Zorg voor goede begeleiding, ontspanning is de leus. Dravers staan er om bekend dat ze je spiegelen dus alle spanning krijg je terug. Vaak zit er wat meer werk aan voordat je ze lekker dressuurmatig aan het lopen hebt. T zijn echte doordouwertjes maar heb je de knopjes gevonden en behandel je ze eerlijk heb je een vriend voor het leven :D

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:45

oh wat jammer voor je!
sterkte ermee!

maar hier nog even mijn uitleg over jou onderwerpje
ik heb een tijdje op een draverstal gewerkt en heb er veel van geleerd.
die meneer heeft me uitgelegd hoe het allemaal inelkaar zit met dravers, ook op de renbaan.
maar wat dus blijkt, dravers moeten harder lopen als er spanning op het bit komt te staan.
dus met andere woorden: hoe harder je trekt, hoe harder het paard gaat lopen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:35

OOhw, wat balen zeg..
Maar een draver is erop gefokt, om hard te draven hea.. En het ene paard is makkelijker om dat 'instinct' eruit te krijgen dan het ander... Maar in elk geval, onwijs veel sterkte!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:16

Topic mag gesloten worden