Als er meerder paarden staan ga dan daarmee oprijden, Het liefst dan wel verkeersmakke paarden, heb ik bij mijn pony ook gedaan. Ik had geen idee of zeverkeersmak was, toen ben ik een week met haar weggeweest met een hele groe;, die paarden waren verkeersmak en ze liep redelijkj relaxt, tot de auto;s op haar fakwamen toen begon ze wat opzij te springen en alles.
Om eerlijk te zijn vind ik het prettiger om erop te zitten dan ernaast te lopen... het zou je maar gebeuren dat ze wegspringt bovenop je, en heb wel gehad dat ze aan het touw raar ging doen maar als ik erop zat veel minder. En ga dan gewoon aan de kant van de weg staan en laat ze kijken naar het verkeer , dan wennen ze er ook aan. Misshcien helpt het.
Ik doe met alle paarden die ik zadelmak maak ze na een paar weken meenemen op buitenrit. Gewoon alleen de weg over. Zijn ze een beetje flabbergasted en letten ze mooi op jou. Jij verteld ze dan dat het goed is om door te lopen. Heb er nooit problemen meegehad en voordeel is dat ik al mijn huidige paarden ALLEEN mee naar buiten kan nemen (en ik woon in een 60km zone waar vaak nog harder wordt gereden, kun je nagaan). Als je zelf goed "verkeersmak " bent kun je je paard meestal ook gemakkelijk verkeersmak maken!
belper
Geplaatst: 11-01-11 13:25
wij zijn gwn met ons paard meteen de weg op gegaan als je dat vaak zat doet komt et wel goed hoor, maar wel altijd met goeie begeleiding vooral de eerste paar keren maar eerst paar keer aan de hand in natuurlijk handig meegenomen.
laura_power
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-11 13:39
hoe ervaren wij zijn? het gaat alleen om mij haha. we zijn met elkaar nog niet ervaren en ze is nog niet onder het zadel. maar ik ben zelf een ervaren buiten rijder. wij zitten ook aan een 60 km zone
M__
Geplaatst: 11-01-11 13:43
gewoon als ze heeft gewerkt dus het frisse eraf is buiten gaan uitstappen.
ja maar dat kan steeds niet, doordat de bak bevroren was. en ik mag de bak van sassefras@bokt, mijn buurvrouw, waarschijnlijk gebruiken maar dan moet ik over de weg naar haar toe met paard. hahahaa daarom dit topic
Je had er het beste al als veulen mee kunnen beginnnen... Maar de beste manier is gewoon aan de hand en ALLES laten zien schrikt ze, gewoon weer erlangs en weer en weer totdat ze er niets meer om geeft. Langs de snel weg wandelen en doe dit net zó vaak aan de hand als erop! en gaan die dingen goed laat dan iemand toeteren en een vrachtwagen langs rijden en een crossmoter! zoveel dingen als je bedenken kunt! Laat wat vallen terwijl je langs iets ''engs'' loopt.
Idd na het werk buiten uitstappen. Wij konden eerst altijd via de wei het bos in, en dan ging ik op de terugweg langs de weg. Ging altijd perfect.
naomi_mickey
Geplaatst: 11-01-11 17:06
Ik zou het eerst een beetje op een rustig tijdstip van de dag proberen aan de hand, en als dat goed gaat met een ander paard op een wat drukker gedeelte van de dag. een paar x, en daarna erop met een ander paard en zo een beetje opbouwen ? je hebt kans dat als ze het harde geluid van tractoren enzo al kent dat ze niet heel erg zal opkijken van auto's. Maar ieder paard is anders. succes ! ;D
edit; oh, ik zie net dat ze nog niet zadel mak is, dan gewoon zoveel mogelijk aan de hand ? En eerst moe maken en daarna pas 'relaxed uitstappen langs de weg,' is ook een goed idee.
ismaxi
Geplaatst: 11-01-11 17:08
nou je kan een parcour in de bak uitzetten waar je allemaal rare woorwerpen legt zoals paraplus en plankjes waar hij over heen kan lopen een plas water of een fiets en train ook met muziek en harde geluiden zo schrikt hij na ee tijdje niet meer van zoveel
tip stel je hebt hem verkeersmak gemaak en hij kom bijv een grote grijze vuilnisbak tegen oeps nou daar heb je niet mee geoefend wat je dan niet moet doen is heel worden want je paard moet en zal erlangs moeten nee, stap rustig af en laat hem even ruiken en loop er dan rustig langs want als jij hem gespannen gaat dwingen om er langst te gaan zal hij denken nou waarom zou ik erlangs gaan als mijn leider er zo gestrest van wordt dit is vast niet goed
snappie groetjes en veel succes ismini
Merlesophie
Geplaatst: 27-12-12 10:31
Mijnpaardjes staan op een boerderij in het land en daarnaast is de boer altijd bezig met e tractor . Ze was er zo bang voor maar ik ben er telkens langs gelopen en belonen als ze het foutloos deed.