paard loopt weg tijdens het opsteigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:39

Nebron schreef:
Wij hebben ook 2 paarden die dat DEDEN! ;) Wij losten 't zo op: Gewoon opstappen en bijv als er iemand in de buurt is ff vast laten houden. Als ie goed stil stond kreeg ie 'n snoepje. Liep ie weg, een waarschuwing en GEEN snoepje! Dus 1 stap, is 1 stap teveel en geen snoepje.
En ze staan hartstikke stil! :D
Succes drmee!

Dat vind ik ook een goed idee omdat het een vorm van positief oplossen is :-)
En het beloningssnoepje langzaam afbouwen als 't goed gaat en vervangen voor een braaf woord of schouderklopje.
En oh ja, TS, let er ook op dat je zachtjes in het zadel neerkomt, anders gaat je paard een negatieve associatie maken met het opstappen.
Laatst bijgewerkt door JPS op 08-01-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:46

Eerst even longeren voor het rijden omdat hij door het vele op stal staan toch misschien wat teveel energie heeft en hem na het opstappen(als hij stil staat)een snoepje geven,weten ze snel genoeg *D

Misschien vindt hij het niet prettig dat je op deze manier opstapt en zou je een opstapje kunnen gebruiken..

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:47

pleiada schreef:
Eerst even longeren voor het rijden omdat hij door het vele op stal staan toch misschien wat teveel energie heeft en hem na het opstappen(als hij stil staat)een snoepje geven,weten ze snel genoeg *D

Misschien vindt hij het niet prettig dat je op deze manier opstapt en zou je een opstapje kunnen gebruiken..

meestal is weglopen een evenwichtsprobleem, en niet perse energie te veel ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:51

Mijn paardje had neiging om weg te rennen. Gewoon van de frissigheid en jongheid. Op advies van mijn instructrice snoepje gegeven vlak voordat ik ga opstappen en dan hup erop. Flink belonen want ze was zo bezig met dat snoepje dat ze niet weg rende. Nu kan ik gewoon zonder snoepje opstappen. Soms doet ze nog een paar stapjes naar voren zodra ik zit en dan zet ik haar terug omdat ze moet wachten totdat ik commando geef..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:56

[pien_2010] schreef:
Mijn paardje had neiging om weg te rennen. Gewoon van de frissigheid en jongheid. Op advies van mijn instructrice snoepje gegeven vlak voordat ik ga opstappen en dan hup erop. Flink belonen want ze was zo bezig met dat snoepje dat ze niet weg rende. Nu kan ik gewoon zonder snoepje opstappen. Soms doet ze nog een paar stapjes naar voren zodra ik zit en dan zet ik haar terug omdat ze moet wachten totdat ik commando geef..

Dat was dus 'n goede tip van je instructrice!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:18

Dat deed mijn pony eerst ook.
Wat ik deed is pony terug op de plek zetten waar je bent begonnen met opstappen.
Dan weer opnieuw proberen, totdat hij blijft stilstaan.
Als je erop zit niet direct gaan stappen, maar juist een tijdje blijven staan totdat je helemaal klaar bent of gewoon even wacht.
Dan pas gaan stappen.

Hopelijk heb je hier iets aan!

xx <3

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:40

annaaube schreef:
pleiada schreef:

meestal is weglopen een evenwichtsprobleem, en niet perse energie te veel ;)

Klopt maar ts geeft aan dat het paardje sinds november haast niet buiten komt

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:26

_Layco_ schreef:
buitenteugel strak houden(niet trekken)
en binnenteugel ook goed vast, zegmaar dat je hem ''vastzet'' van voren
dat hij niet weg kan lopen, (ik bedoel dan niet aan de teugels trekken, maar de
druk op de teugels zetten zodat hij niet vooruit loopt.)

Heb ik zeker geprobeerd, klinkt ook heel logisch. Maar hij is reuze sterk en rukt zijn hoofd dan naar beneden en weg zijn de teugels.

Ook in de hoek opstappen lukt niet, want zo gauw ik druk op de stijgbeugel zet draait hij zich om en loopt weg.

En ik let er altijd goed op dat ik zacht in het zadel beland, ookal ben ik niet bepaalt zwaar. Ik stap soms met een krukje op, omhet schuiven van het zael te voorkomen op zijn brede rug, maar soms ook wel zonder.

Maar ik zal het terugzetten eens constant proberen in combinatie met een brokje. (hij doet nl alles voor voedsel en lekkers !!)