Voor het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:23

_lalala_ schreef:
demo_love schreef:
je kunt ook een dubbelsprong neerzetten, met een aantal galoppassen ertussen en er dan na de eerste tussen uit sturen. Dan leert hij dat hij moet wachten op jouw toestemming. Dit heeft bij een pony van een vriendin erg goed geholpen!

Leer je hem dan niet om te weigeren? Dit is niet aanvallend bedoelt, maar ik vraag het me gewoon af :D
X

Ja ik dacht dat ook omdat je hem dan wegtrekt voor de hindernis? ja ik weet het niet hoor ik heb het nog niet uitgeprobeert! ;)

smurffie

Re: Voor het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:56

Voor iedereen die zegt dat je een paard leert weigeren met stilstaan en weghalen voor de hindernis:
De drang van deze pony naar de hindernis is TE groot. Denken jullie echt dat deze drang ineens weg is?
Je kan het beperken maar makkelijk springen word het niet ;) (heb er zelf zo 1)
De drang om naar de hindernis te komen blijft natuurlijk ook als de ze stilzet, maar dat moet je niet 100 keer doen zonder af en toe toch een sprong te maken. Zodra ze rustig blijven tot 1 a 2 meter voor de hindernis stuur je natuurlijk er gewoon overheen. Je begint daarmee met ongeveer 3 a 4 meter, en maakt de afstand tot waar ze in die nette draf moet blijven steeds kleiner tot je gehele controle hebt.

Ik heb dit ook met mijn pony gedaan en als je wil zal ik als de bak weer goed is eens een filmpje van het springen maken, vooral los. Zet een hindernis neer en het enige wat je moet doen is op stemhulp haar moed inspreken en de hindernis omhoog zetten.

Dus maak je geen zorgen over weigeren aan leren, als jij heeeeel veel zin heb in een ijsje, en die mag je 3 maanden niet en daarna weer wel sla je die ook niet af.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:14

smurffie schreef:
Voor iedereen die zegt dat je een paard leert weigeren met stilstaan en weghalen voor de hindernis:
De drang van deze pony naar de hindernis is TE groot. Denken jullie echt dat deze drang ineens weg is?
Je kan het beperken maar makkelijk springen word het niet ;) (heb er zelf zo 1)
De drang om naar de hindernis te komen blijft natuurlijk ook als de ze stilzet, maar dat moet je niet 100 keer doen zonder af en toe toch een sprong te maken. Zodra ze rustig blijven tot 1 a 2 meter voor de hindernis stuur je natuurlijk er gewoon overheen. Je begint daarmee met ongeveer 3 a 4 meter, en maakt de afstand tot waar ze in die nette draf moet blijven steeds kleiner tot je gehele controle hebt.

Ik heb dit ook met mijn pony gedaan en als je wil zal ik als de bak weer goed is eens een filmpje van het springen maken, vooral los. Zet een hindernis neer en het enige wat je moet doen is op stemhulp haar moed inspreken en de hindernis omhoog zetten.

Dus maak je geen zorgen over weigeren aan leren, als jij heeeeel veel zin heb in een ijsje, en die mag je 3 maanden niet en daarna weer wel sla je die ook niet af.

Bedankt voor je reactie ;)
Als ik zo jou reactie lees heb je me wel overtuigd dat je hem niet leert weigeren, maar het probleem, ik zal hem never nooit stilkrijgen voor een hindernis! Maar ik zal het proberen om echt in stap aan te komen over balkjes en daarna misschien over een laag kruisje en dan daarna rustig aan voor de hindernis stukje draven ofzo!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:21

Je kan bijvoorbeeld een hindernis langs de bakrand zetten en heb daartegen remmen, of een volte en daarop stilzetten(wanneer dat lukt) je zult zien dat het echt steeds makkelijker gaat. Zomers heb ik al geen problemen meer met mijn pony, dan cross ik elke week en door die regelmaat word ze heel veel makkelijker :) Maar nu in de winter rijd ik een iets zwaarder bit en moet ze de eerste 3 sprongen stil staan voor de hindernis voor ze mag springen, en verlies ik de controle een keer herhalen we dat.

Ik doe het met een springinstructeur samen die erg goed weet wat ie doet, ik weet niet waar je woont? Anders kan je wel een keer op die van mij stappen, kan ik je laten zien wat ik bedoel en kan je dat bij deze pony gaan toepassen, die van mij beheerst het namelijk nu al.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:25

Ja een goed idee! Bedankt voor je reactie;) ik heb je nog gepb't

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:31

Clairetjuhz schreef:
Eraan gaan hangen of sleuren heeft geen zin gewoon zelf rustig blijven en niet naar voren gaan zitten of verlichte zit en rustige knijpjes geven.

Ik heb ook altijd gedacht dat je naar achteren moest zitten! Wel, op mijn manège geeft er een internationale springruiter les (niet dat het niveau iets uitmaakt maar toch) die zei dat je net iets je gewicht naar voren moet brengen. Ik was helemaal van: Huh? Dat kan toch niet? Dan breng je je zitbeenknobbels iets naar voren en de rest snap ik wel maar ik kan het niet goed uitleggen zodat iedereen me begrijpt :D

Maar enkele dagen geleden heb ik het eveneens gelezen in een boek dat over het 'rijden op je zit' gaat, ook met die zitbeenknobbels enzo, maar dus niet in verlichte zit gaan zitten. Dat is iets anders he.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:37

Ja ik zou ook denken dat als je naar voren gaat zitten dat je juist je paard motiveert om nog iets harder te gaan? maar moet je dan alleen met je gewicht naar voren of ook echt met je lichaam iets naar voren?
bedankt voor je reactie;)

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:02

ik heb wel een tip
ik heb dit zelf ook gehad als je een hindernis in het midden van de bak hebt kan je er eerst omheen stappen daarna doe je dit in draf.
als dit goed gaat probeer je met een volte op de hindernis uit te komen (paar meter voor de hindernis) dan heeft je paard geen tijd om een aanloopje te nemen
doe dit dan wel eerst in stap als dit dan weer goed gaat doe je dit weer in draf
als dit goed gaat en je paard loopt rusitg op de hindernis af
dan maak je steeds een grotere volte zodat ze steeds meer aanloop kan nemen
als het goed is doet ze dat dan niet meer
ik heb dit gedaan met mijn paard en nu kan ze heel rustig aan lopen en springen
succes met oevenen

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:44

Dankjewel ik zal het proberen ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:43

julio111 schreef:
Ja ik zou ook denken dat als je naar voren gaat zitten dat je juist je paard motiveert om nog iets harder te gaan? maar moet je dan alleen met je gewicht naar voren of ook echt met je lichaam iets naar voren?
bedankt voor je reactie;)

Je moet niet echt naar voren gaan zitten, alleen je zitbeenknobbels verplaatsen :D

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:11

ohhh zo! :) dankje!

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:22

Eerst gewoon rond/naar de sprong rijden, dan gaat hij vanzelf rustig lopen. Als hij rustig is ga je het proberen is hij weer druk ga je weer op de volte en zo door.