4-jarige blokkeert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tonidressuur

Re: 4-jarige blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:45

Het paard klein krijgen, temmen... Sorry hoor, maar ik zie mijn paard liever als partner, dan als mijn slaaf! Wat niet wil zeggen dat ik geen duidelijke regels stel aan wat wel en niet kan (mijn partner mag ook niet zomaar alles waar hij op dat moment zin in heeft), maar ik denk dat je met wederzijds respect gewoon verder komt dan met bruut geweld! en een goede trainer zou je daarbij moeten kunnen begeleiden! Enfin, is maar mijn mening.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:45

Sorry maar dat "doorpakken, hem klein krijgen en zelfs een 'cowboy' langs laten komen" zie ik ook niet zo zitten!
Er zijn heel wat goede tips voorbij gekomen waarmee je imo beter aan de slag kunt gaan of eens over na kunt denken, TS.
Ik heb het vermoeden dat je paard je niet als leider ziet.
Daarvoor is respect en vertrouwen maar ook begrip nodig en dat kunt je niet afdwingen, ik zou een goede begeleider zoeken, ook voor het rijtechnische deel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:55

als de ts er zelf mee aan de slag kon dan was het nooit zo ver gekomen. het lijkt mij dan ook verstandig er iemand anders bij te halen, voordat het helemaal escaleert en er ongelukken gebeuren.

ik snap niet waarom sommige zoveel moeite hebben met even doorpakken. je hoeft het paard niet te breken, alleen even laten weten wie er de baas is. het paard is op dit moment gewoon de baas.
imo moet een paard ten alle tijden eerst respect voor mij hebben, is dat niet het geval dan zal dit op den duur altijd leiden tot gevaarlijke situaties.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:03

loulou schreef:
als de ts er zelf mee aan de slag kon dan was het nooit zo ver gekomen. het lijkt mij dan ook verstandig er iemand anders bij te halen, voordat het helemaal escaleert en er ongelukken gebeuren.

ik snap niet waarom sommige zoveel moeite hebben met even doorpakken. je hoeft het paard niet te breken, alleen even laten weten wie er de baas is. het paard is op dit moment gewoon de baas.
imo moet een paard ten alle tijden eerst respect voor mij hebben, is dat niet het geval dan zal dit op den duur altijd leiden tot gevaarlijke situaties.

Mee eens, de mijne was erg dominant en niet zadelmak te krijgen tot er eens iemand opstapte die hem liet weten wie de baas was en sindsdien is het het liefste paard van de wereld. Als je dit op een verstandige manier doet is er echt niks mis met even doorpakken, paarden zijn geen poesjes.. Aangezien het paard van ts zich voorheen wel liet rijden en geen pijn heeft neemt hij nu gewoon een loopje met haar. Niks mis mee als het je niet zelf lukt, maar ik zou het niet te lang laten duren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:04

eikaam schreef:
liberty22 schreef:
ik ga mee met aangeleerd gedrag een blokkade komt niet zomaar samen met dat balkje uit de lucht vallen

Inderdaad. Dat heb ik vandaag ook zitten denken. Haar rug kan niet plots vastzitten. Ze heeft niet eens over dat balkje gedraafd.
En ik heb haar helemaal laten nakijken.
Ze heeft het daar alleszins "geleerd". Ik heb waarschijnlijk niet op de juiste manier gereageerd waardoor ze het nu nog altijd doet.
Het is en blijft een jong paard. Eenmaal dat ze weten dat ze met je voeten kunnen spelen, zullen ze het niet laten.

En eigenlijk denk ik inderdaad ook dat je hier dus de mist bent ingegaan.
Je hebt het verschillende keren geprobeerd, maar bent uiteindelijk niet over het balkje heen gegaan.
Wat doet ze als iemand anders haar rijd? Toont ze dan het zelfde gedrag?

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:15

Hoi. Of dit nu alleen gedrag is of ook lichamelijk in beide gevallen zou ik je aanraden het door een professional op te laten lossen. Het is jou al een tijdje niet gelukt om de spiraal om te draaien dus waarom door modderen. Dat is niet goed voor jou en niet voor je paard. Succes er mee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:24

loulou schreef:
laat eens een 'cowboy' langskomen en laat die haar even goed doorpakken.
ze heeft gewoon van jou gewonnen bij de balkjes. heeft gemerkt dat ze niet meer hoeft te werken als ze 'blokkeert' en pas die tactiek nu overal toe.

ik heb destijds ook zo'n man laten komen, die vroeg een paar tientjes en pakt hem even door. dan kun je er daarna zelf op, even kijken of het gaat en anders springt hij er nog een keer op. bij mijn paard was één keer voldoende. maar anders komt hij gewoon een paar dagen achter elkaar.
hoe hoger hij springt hoe leuker hij het vind :D nou daar betaal ik graag voor in plaats van zelf m'n nek te breken. ;)

Dus je paard laten breken is de oplossing??

Zeker moet een paard respect hebben voor de ruiter, maar de ruiter moet ook respect hebben voor het paard en dat doe je niet als je hem even door laat pakken door een of andere lompe cowboy

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:28

volgens mij ben jij degene die over breken spreekt, niet ik ;)

je breekt een paard echt niet door er 10 minuten iemand op te zetten die hem even aanpakt.
jij spreek over een lompe cowboy. ik heb nooit gezegt dat hij lomp moet zijn. misschien is cowboy het verkeerde woord en geeft dit een verkeerd beeld. ik wilde daarmee benadrukken dat het iemand moet zijn die er niet zomaar afvalt na de eerste steiger of bok partij.

de man die ik ken is helemaal niet lomp. zolang het paard eerlijk is is hij ook eerlijk, maar hij zal hem ook op zijn plaats zetten als het nodig is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:31

zie dat jij grondwerk adviseert en veel zachtheid en geduld.
ik denk dat grondwerk en wandelen leuk is voor de afwisseling en goed om een paard lekker fris in het hoofd te houden, maar zie daar geen oplossing voor dit probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:37

Longeren wordt hierboven al een aantal keren geopperd, lijkt me een hele goede optie om daar weer mee te beginnen!

Ik zou het rijden even laten zitten, begin met longeren aan het halster, lekker voorwaarts laten lopen op de stem.
Als ze daar lekker op naar voren blijft kun je eens bijzetten of beter nog aan de dubbele longe gaan werken, dan moet ze weer wat meer echt aan het werk, zonder dat je er op zit en als je op de juiste plaats staat werk je vanaf de grond drijvend in en kan ze dus moeilijk stoppen of omdraaien, zeker niet met de dubbele longe.

Pakt ze dit werk aan de longe lekker op zou ik na een maand ofzo iemand vragen die je kan helpen.
Jij stapt op je paard (of evt de andere persoon) en de ander houdt haar aan de longe.
En dan gewoon lekker voorwaarts op de stem proberen te laten lopen aan de longe met een ruiter erop.
Gaat dat een paar rondjes goed dan stop je en beloon je goed, en zo probeer je het weer stapje voor stapje uit te bouwen...

succes!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:46

Ik zou wel een foto willen zien van hoe deze merrie wordt bereden. Heb je rijfoto's ts?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:49

Nouvel schreef:
Longeren wordt hierboven al een aantal keren geopperd, lijkt me een hele goede optie om daar weer mee te beginnen!

Ik zou het rijden even laten zitten, begin met longeren aan het halster, lekker voorwaarts laten lopen op de stem.
Als ze daar lekker op naar voren blijft kun je eens bijzetten of beter nog aan de dubbele longe gaan werken, dan moet ze weer wat meer echt aan het werk, zonder dat je er op zit en als je op de juiste plaats staat werk je vanaf de grond drijvend in en kan ze dus moeilijk stoppen of omdraaien, zeker niet met de dubbele longe.

Pakt ze dit werk aan de longe lekker op zou ik na een maand ofzo iemand vragen die je kan helpen.
Jij stapt op je paard (of evt de andere persoon) en de ander houdt haar aan de longe.
En dan gewoon lekker voorwaarts op de stem proberen te laten lopen aan de longe met een ruiter erop.
Gaat dat een paar rondjes goed dan stop je en beloon je goed, en zo probeer je het weer stapje voor stapje uit te bouwen...

succes!

Nouvel, ik vind dit een heel goed advies, waarvan ik denk dat TS er ook iets mee kan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:51

loulou schreef:
zie dat jij grondwerk adviseert en veel zachtheid en geduld.
ik denk dat grondwerk en wandelen leuk is voor de afwisseling en goed om een paard lekker fris in het hoofd te houden, maar zie daar geen oplossing voor dit probleem.

Als je met geduld met een paard werkt zal hij echt niet bokken en steigeren, bokken en steigeren is de enigste manier voor ene paard om duidelijk te maken dat de ruiter el erg fout bezig is .

De TS moet een band gaan krijgen met het paard en dat krijg je niet als je er een ander op zet dat krijg je door idd dat suffe grondwerk te gaan doen, waar ik heel blij mee ben dat ik het ooit ben tegen gekomen en me er in ben gaan verdiepen .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

jij bent zeker nog nooit een dominant paard tegen gekomen. sommige paarden moeten gewoon af en toe op hun plek gezet worden.
dat wil niet zeggen dat je daardoor geen band met een paard op kunt bouwen.

kinderen, paarden, honden... ze zoeken allemaal grenzen op. als je wil dat ze zich kunnen ontwikkelen zul je af en toe grenzen moeten geven.
als je dat zelf niet kunt, bijvoorbeeld omdat je daar rijtechnische gewoon niet handig genoeg voor bent, is het soms goed dit even door iemand anders te laten doen.

als het de ts lukt op de manier van nouvel... ook prima. maar zoals het nu gaat gaat het de verkeerde kant op.

daarnaast heb ik grondwerk nooit suf genoemd, dat doe je ook weer zelf. ik zeg alleen dat ik denk dat grondwerk hier de oplossing niet is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:36

JPS schreef:
Nouvel, ik vind dit een heel goed advies, waarvan ik denk dat TS er ook iets mee kan!

dank je!

ik hoop echt dat het gaat lukken, zowel voor TS als voor het paard!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:56

Nouvel schreef:
JPS schreef:

dank je!

ik hoop echt dat het gaat lukken, zowel voor TS als voor het paard!

Dat hoop ik ook.

evie110

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:34

mijn 5 jarige merrie doet ongeveer hetzelfde :P hij was op het begin hardstikke braaf, en na 3 maanden ofso kon ik er geen zweep meer bij houden, en me benen moest ik heel stil houden anders stond ie gelijk stil. toen heeft ie een maand later een hele zware peesblessure gehad waardoor hij zo ongeveer een jaar op stal heeft gestaan, daarnaa weer langzaam opbouwen(heeeel leuk om met een 4 jaarige die net een jaar op stal heeftggestaa een inuut aan de hand te stappen) maar toen ik hem weer een beetje fatsoenlijk kon gaan rijden kwam het er weer, als ik ook maar iets deed dan stond ie stil om of heel hoog te bokken of omhoog te gaan, meestal doet ze dit zo ongeveer tegelijk en ook gaat ze weleen liggen. mijn instructeur wist het ook niet meer... en toen is zij er maar met een longeerzweep achteraan gaan rennen :D dit heeft ze zo ongeveer 2 maanden ofso moeten doen en nu is het zo goed als over, af en toe doet ie het nog eens *D

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:06

loulou schreef:
laat eens een 'cowboy' langskomen en laat die haar even goed doorpakken.
ze heeft gewoon van jou gewonnen bij de balkjes. heeft gemerkt dat ze niet meer hoeft te werken als ze 'blokkeert' en pas die tactiek nu overal toe.

ik heb destijds ook zo'n man laten komen, die vroeg een paar tientjes en pakt hem even door. dan kun je er daarna zelf op, even kijken of het gaat en anders springt hij er nog een keer op. bij mijn paard was één keer voldoende. maar anders komt hij gewoon een paar dagen achter elkaar.
hoe hoger hij springt hoe leuker hij het vind :D nou daar betaal ik graag voor in plaats van zelf m'n nek te breken. ;)

Dat was ook mijn idee. Ze heeft mij liggen gehad bij dat balkje en nu weet ze gewoon dat ze kan blokkeren.
Je kan er ook weinig tegen beginnen als ze blokkeert. Je ziet het gebeuren maar je kan niets doen.
Zeg legt haar oren, komt terug op je been, stopt en gaat kaarsrecht in de lucht.

Sinds donderdag wordt ze gereden door een ervaren ruiter die het leuk vind om op zo'n paarden te rijden.
Ik verklaar de man voor gek maar ja. Haha. Ze heeft het bij hem donerdag 2x geprobeerd en vandaag ook 2x. Maar vandaag was het al veel minder erg. Donderdag gaf hij haar een harde mep met de zweep toen ze zo blokkeerde en ze bleef reageren (bokken, steigeren, draaien) Vandaag kreeg hij haar na 1 mep al terug voorwaarts. Dus we boeken vooruitgang.

Hij zegt ook dat er geen kwaad in mijn paardje zit. Hij denkt dat het gewoon een jonge paardenstreek is, die afgeleerd kan worden.
Dat hoop ik echt. Ik ga er niet op voordat ze niet meer blokkeert met hem.
Ik ga hem ook eens een balkje laten draven. Terug naar de oorzaak van het probleem. Misschien is het daarmee ook ineens opgelost.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:09

evie110 schreef:
mijn 5 jarige merrie doet ongeveer hetzelfde :P hij was op het begin hardstikke braaf, en na 3 maanden ofso kon ik er geen zweep meer bij houden, en me benen moest ik heel stil houden anders stond ie gelijk stil. toen heeft ie een maand later een hele zware peesblessure gehad waardoor hij zo ongeveer een jaar op stal heeft gestaan, daarnaa weer langzaam opbouwen(heeeel leuk om met een 4 jaarige die net een jaar op stal heeftggestaa een inuut aan de hand te stappen) maar toen ik hem weer een beetje fatsoenlijk kon gaan rijden kwam het er weer, als ik ook maar iets deed dan stond ie stil om of heel hoog te bokken of omhoog te gaan, meestal doet ze dit zo ongeveer tegelijk en ook gaat ze weleen liggen. mijn instructeur wist het ook niet meer... en toen is zij er maar met een longeerzweep achteraan gaan rennen :D dit heeft ze zo ongeveer 2 maanden ofso moeten doen en nu is het zo goed als over, af en toe doet ie het nog eens *D

Toch leuk he, die jonge paarden. Haha.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:37

en als er iemand bijstaat met een longeerzweep?

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:54

opisop_shop schreef:
en als er iemand bijstaat met een longeerzweep?

Zo heb ik het eerst proberen oplossen samen met mijn lesgeefster maar het maakte geen verschil (met of zonder longeerzweep)
Mijn paard is niet zo rap onder de indruk. Ik had eens een plastiek zak een het uiteinde van mijn longeerzweep gedaan.
Om haar toch iets meer aan te moedigen. De eerste keer was ze min of meer ander de indruk. De tweede keer niet meer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:02

goed dat je iemand anders in hebt geschakeld. zoiets moet je professioneel oplossen in plaats van er zelf mee gaan verongelukken.

nu maar hopen dat je er snel weer zelf mee aan de slag kunt. ik zou dan daarna wel even wat vaker les nemen, om te zorgen dat je daarna gewoon fijn kunt blijven rijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:17

Mijn advies is helemaal terug naar af gaan!

Dus begin met poetsen, wandelen (paard op haar plek zetten), commando's (om, voetje, terug), wat grondwerk... VERTROUWEN, een band een taal met elkaar ontwikkelen.

Dan een paar lessen longeren nemen. Zodat jij uiteindelijk je paard kan longeren en zij absloluut naar jou luistert. In een roundpen, op de wei, op het strand, met of zonder longeerlijn. Jij bepaald en het paard volgt jou graag.

Vanaf dan opnieuw inrijden, onder goede begeleiding aan de longe. Om alle hulpen opnieuw te bevestigen...

Stap niet op je paard als ze niet eens te longeren valt!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 02:07

loulou schreef:
goed dat je iemand anders in hebt geschakeld. zoiets moet je professioneel oplossen in plaats van er zelf mee gaan verongelukken.

nu maar hopen dat je er snel weer zelf mee aan de slag kunt. ik zou dan daarna wel even wat vaker les nemen, om te zorgen dat je daarna gewoon fijn kunt blijven rijden.

Inderdaad. Ik nam sowieso 2x in de week les en 2x reed ik alleen. Maar mijn lesgeefster is altijd in de buurt dusja.
Ik hoop ook dat het rap opgelost zal zijn !

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:11

@ Loulou, Ik denk dat jij een verkeerd idee hebt van wat grondwerk effectief inhoudt, het is gebaseerd op leiderschap én respect en werkt net daarom perfect met dominante paarden, maar ook met andere paarden. Het is helemaal niet het 'softe' gedoe dat iedereen denkt, het is gebaseerd op hoe paarden met elkaar communiceren én dat is niet altijd even zacht, maar wel eerlijk én op verstaanbare paarden taal en niet op mensen 'eigenschappen' taal! We geven teveel menselijke eigenschappen aan dieren, daar moeten we vanaf, dat probeert grondwerk te doen, te vertrekken vanuit het dier en hoe de leider van de kudde een probleem zou aanpakken!