Help, mijn fries wil nooit in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:16

Lieke7787 schreef:
Jade schreef:
ja, dat klopt, friezen zijn veel dommer dan andere rassen :j

Hoezo dat??

speciaal voor TS dan ook een serieuze reactie,
zoals gezegd gebrek aan spierkracht en/of opleiding bij je paard; als je aan de longe oefent met overgangen en je paard ook de stemhulp leert maak je het voor jullie beiden onder het zadel makkelijker. Als hij/zij aan de longe geen moeite meer heeft met de galop (helemaal als het ook bijgezet goed van achteruit gesprongen op rustig tempo goed gaat), dan weet je ook dat je paard het fysiek aan kan en is het enkel nog een kwestie van de beenhulp aanleren in combinatie met stemhulp :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:27

Jade schreef:
speciaal voor TS dan ook een serieuze reactie,
zoals gezegd gebrek aan spierkracht en/of opleiding bij je paard; als je aan de longe oefent met overgangen en je paard ook de stemhulp leert maak je het voor jullie beiden onder het zadel makkelijker. Als hij/zij aan de longe geen moeite meer heeft met de galop (helemaal als het ook bijgezet goed van achteruit gesprongen op rustig tempo goed gaat), dan weet je ook dat je paard het fysiek aan kan en is het enkel nog een kwestie van de beenhulp aanleren in combinatie met stemhulp :)

mee eens, mijn paard heb ik veel buiten rechte stukken laten galopperen, en hem er inderdaad gewoon een beetje in laten vallen, zodat hij wel kon wennen aan het galopperen met mij op zijn rug. Daarnaast heb ik met hem heel veel aan de longe gewerkt totdat het aanspringen goed en gecontroleerd ging. Dat kun je dan ook weer in de bak gebruiken, de mijne liet ik eerst alleen op stemhulp aanspringen, daarna ben ik pas de hulp erbij gaan geven. Nu springt hij heel fijn aan (Heb wel nog steeds zelf moeite ontspannen te blijven zitten tijdens het galopperen, ik doe altijd teveel, dus het plaatje is nog niet altijd even mooi en laat ik m zelf nog steeds weglopen, maar goed, komt wel :) )

YOURLOVERJarig

Re: Help, mijn fries wil nooit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 08:32

nog een vraag,
hoe longeren jullie dan?
met kaptoom en zo'n longeersingel?
of gewoon los?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:28

In ieder geval niet los. Ik zou beginnen aan een kaptoom of hoofdstel, en dan toewerken naar het longeren met hulpteugel. Laat je gewoon ff goed informeren over de mogelijkheden, en als je niet ervaren genoeg bent vooral goede longeerlessen nemen! :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:50

Ik longeer in de (met hout) afgezette cirkel JUIST los, omdat je dan met de lijn niet in de weg kunt zitten en hij zelf zijn balans kan zoeken, maar als je geen cirkel hebt wordt dat lastig natuurlijk...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:58

Hoe kun je met de lijn in de weg zitten dan? Waar? :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:04

Nou, als je dus niet weet hoe je goed longeert en je trekt hem constant onnodig aan zijn face dan vind ie dat vast niet fijn haha :)

edit: ik heb geen cursus gehad, dus ik zou dat waarschijnlijk doen :'). Mijn pa heeft wel een cursus gehad, bij lammert Haanstra en die heeft daar dus ook geleerd dat hoe vrijer het paard is, hoe beter hij op zijn eigen benen balans kan zoeken (niet precies in die woorden maar daar kwam het op neer)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:09

Ik raad je aan om lekker naar buiten te gaan hem daar in galop te laten vallen. Zo heb ik het die van mij ook aan geleerd. Ik was ook geen ster in longeren, dus koos ik voor iets wat ik wel kon: het bos in. Longeren is namelijk een kunst apart en ik zie veel mensen het verkeerd doen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:11

inderdaad, dat kan niet iedereen... Ik zei een paar posts geleden ook wel heel stoer 'ik heb met hem aan de longe gewerkt', maar dat heeft mijn vader gedaan, die kan het wel goed :) ssst :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:12

ik zeg niets!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:23

Ja, dat klopt. Ik heb idd. ook cursussen bij dhr. Haanstra gevolgd. Daarom zeg ik ook; goed longeren. :P Hihi!

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:30

Mijn tinker vindt het aanspringen in galop ook lastig, rechtsom bedoel ik dan. Maar heb hem nu zover dat hij goed reageert op het "gaaaalop" commando, waardoor het beter gaat. Geoefend met het longeren. En dat was vrij snel aangeleerd moet ik zeggen. Nog wel vaak overkruisd over de verkeerde galop, maar het lukt toch.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:31

Aan de longeerlijn gaan oefenen, op stemhulp leren aangaloperen en onder het zadel ook stem gebruiken.
Het is een moeilijke gang voor friezen, en ze zijn ook niet altijd vlot dus veel geduld is wel vereist... ;)

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:48

idd vaak longeren.. en zorgen dat als ze/hij gallopeert heeeel goed belonnen zodat ze/hij het leuk vind , en dus vaker wil galopperen..
suc6

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:47

longeren met in uitjes, kan ook helpen.(hoeven niet hoog te zijn) 8-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:55

Je paard is nog jong en zoals hierboven al gezegd waarschijnlijk niet genoeg kracht.
Buiten kan je op lange rechte stukken een galopstuk mee pakken, alleen om te voelen en te leren.
Met juist longeren kan je je paard sterker maken en dan heb je daar over een tijd onder het rijden alleen maar profijt van.

Heb even in de profiel gekeken, je hoopt met tips van bokt het paard weer beter aan het lopen te krijgen.
Denk dat dat niet echt mogelijk is. Wij hier zien niet hoe het paard werkelijk loopt, moeten afgaan op wat jij schrijft.
Dan is het ook nog eens zo dat wij maar af moeten wachten hoe jij de tips oppakt en uitwerkt.
Zoek goede hulp om een jong paard lekker aan het lopen te krijgen. Dat is leerzaam en erg leuk!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:58

Ik heb eens een fries gereden, die ook moest leren galoperen. Mijn tip: in stap en draf goed voor het been rijden, en met longeren extreem belonen.
Onder het rijden goed voor het been rijden, mooi soepel, en niet van voren tegenhouden. Buiten kan je het ook het beste aanleren: 1 rechte lijn ;) ook beter voor het balans.

Hoe is je paard met losgooien? Rolt ze makkelijk?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:02

Ik rijd een tuigermerrie die eerst nooit in gallop ging. Ooit wel eens geprobeert toen ik er nog niet was, maar dan ging ze een half rondje, en viel ze er weer uit.
Ik ben naar buiten gegaan, en heb echt lange stukken gepakt, om flink gas te geven. Dat vond ze geweldig! Van daaruit de hulpen aangeleerd, en toen kon ze het in de bak ook ineens. Wel in de bak minder lang, maar ben ook begonnen met een half rondje, en als ze goed aansprong ed, was dat genoeg. Dan nog even de andere kant op, en toen heb ik het verder uitgebouwd.

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:24

heb dit probleem ook gehad , myn tante (lesgeefster) is overlaatst nog eens komen kyken wat er scheelde
en blykbaar heeft ze problemen met binnenstelling
dus je moet ervoor zorgen dat ze genoeg binnenstelling heeft en er niet van wegloopt
&' belonen als ze gaat galopperen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:26

Jade schreef:
YOURLOVER schreef:
@Lieke7787,
Oké, dankjewel voor je tips. Dus ze kunnen er beter invallen in het begin en dan kun je het hem daarna leren, als ik het goed begrijp?
Ik heb namelijk ook gehoord dat Friezen zowieso moeilijker zijn in het trainen, toch?

@xDonja,
Bedankt voor je tip, ik zal het eens gaan uitproberen!
:)

Que??? :roll:

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:36

Citaat:

_O- Gaan we discrimineren?
Longeren helpt echt een stuk. Om je paard meer op de eigen benen te laten lopen, kun je tijdens het longeren met een touwtje het lang en laag afstellen. Lekker voorwaarts laten draven en als jij het aangeeft aanspringen in galop. Je zult straks ook gaan krijgen wat anderen al zeggen, dat als ze lekker voorwaarts loopt ze wilt aanspringen in galop. Geef goed aan wat je wilt en dit doorzetten is erg belangrijk. Als je dit volhoudt met longeren (commando's, doordraven, aanspringen), vaak oefent dan zal ze meer handig worden en zichzelf onder controle krijgen. Dit is wat ik heb geleerd met longeren afgelopen zomer, nu in de winter ben ik vooral op rijden aangewezen. Dan ben ik bezig met constant lang en laag, voorwaarts draven, voltes rijden zonder naar binnen te vallen e.d.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:40

_Noah schreef:
_O- Gaan we discrimineren?
Longeren helpt echt een stuk. Om je paard meer op de eigen benen te laten lopen, kun je tijdens het longeren met een touwtje het lang en laag afstellen. Lekker voorwaarts laten draven en als jij het aangeeft aanspringen in galop. Je zult straks ook gaan krijgen wat anderen al zeggen, dat als ze lekker voorwaarts loopt ze wilt aanspringen in galop. Geef goed aan wat je wilt en dit doorzetten is erg belangrijk. Als je dit volhoudt met longeren (commando's, doordraven, aanspringen), vaak oefent dan zal ze meer handig worden en zichzelf onder controle krijgen. Dit is wat ik heb geleerd met longeren afgelopen zomer, nu in de winter ben ik vooral op rijden aangewezen. Dan ben ik bezig met constant lang en laag, voorwaarts draven, voltes rijden zonder naar binnen te vallen e.d.

Als je paard over de binnenschouder valt, dan heeft het imho meer nut om aan de dubbele lange lijnen te werken dan aan de longe, want dan kunnen ze nog steeds heel makkelijk naar binnen vallen, dan is het begrenzen met de buitenteugel moeilijk als je geen buitenteugel hebt. Iedereen geeft aan dat het paard harder moet, maar juist door het korter te laten lopen, op een volte, maak je het hem makkelijker zijn achterbeen te gebruiken om in aan te springen. Anders vallen ze meer in de galop dan dat ze aanspringen, en juist jonge paarden moet je het daarna dan weer anders aan gaan leren. Maar het allerbelangrijkste, zolang de draf niet goed bevestigd is, gewoon niet galopperen? Paard mag ook best de kans krijgen om eerst balans ed te ontwikkelen. En dan heb ik het dus niet over de stukken rechtuit in het bos, maar in de bak.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:06

@Breghje Dit is precies de reden waarom ik aanraad om alleen dit aan de longe te doen als je goed weet wat je doet. Want je kan het zo snel verkeerd aan leren. Ga lekker naar buiten waar de ruimte is om te galopperen, zonder dat ze een bocht om hoeft. En zeker bij een fries is het belangrijk dat je voorwaarts rijdt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:17

Voorwaarts klopt, maar dan ook neerwaarts en daar hebben veel Friezen, incl de mijne moeite mee want dan gaan ze zich snel opkroppen achter het bit en dan moet je de lengte in de hals ook weer op gaan zoeken waarbij ze vaak nog op de voorhand vallen. Bij een jong dier is het imho veel belangrijker dat ie balans krijgt, de ruiter leert dragen en op eigen benen loopt dan dat ie zo snel mogelijk de galop moet kunnen. ;)

Plus weet niet iedereen wat voorwaarts is, voor de één is dat zo hard mogelijk laten stappen zonder dat de motor achter aan staat vol op de voorhand, voor de ander is het juist van achter naar voren rijden met goed en actief achterbeen gebruik. En daar zit nogal wat verschil in. ;)

Maar wat buiten betreft ga ik helemaal met je mee, worden ze sterker van, lekker rechtuit galopperen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:26

De fries die ik rijd had daar ook moeite mee.
Ik heb een tijd voor het rijden gelongeerd, en zo de stemhulp geoefend.
Als ik aan het rijden was dan keek ik eerst of ze wel ontspannen was, zo niet: dan niet galopperen. Want dat roep extra spanning op. Was ze wel ontspannen dan ging ik doorzitten, zei ik let op, zodat ze wist dat er iets zou komen. En dan op stemhulp en beenhulp aangalopperen. Stop dan weer na een half rondje ofzo. Het is een kwestie van spierkracht.

Daarnaast veel overgangen rijden om de achterhand sterker te maken.