April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:58

Ik zou zeggen... Sporen af, leer je hakken uit te drukken en geef je paard eens een flinke tik als ze niet aan je been is. Dit is gewoon luiheid. Elke keer je sporen maar continu in de buik prikken is voor je paard niet fijn en ze gaat die constante druk uiteindelijk negeren en dan heeft het geen effect meer. Kijk zelf maar eens, er is in geen van de 3 filmpjes een moment te zien waarop je normaal je hakken uitdrukt en niet je sporen in de buik prikt. Als je er niet mee overweg kan, moet je ze ook niet om doen want dit is niet eerlijk tegenover je paard. Gewoon even wat strenger zijn. Ik zou je teugels ook ietsje korter pakken, ze zwaaien de hele tijd en dat voelt je paard ook in de mond.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:01

Ik vind dat je niet gemakkelijk zit en teveel prikt met de sporen, je ziet ook af en toe dat het je paard stoort.
Ook zou het paard iets actiever mogen.
Ik vind vooral het rommelen met je benen heel storend, dat is echt het eerste wat je aan moet pakken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:09

Maxielover schreef:
ietsje korter pakken, ze zwaaien de hele tijd en dat voelt je paard ook in de mond.

hihi sorry moest ff lachen, no offence :P

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:27

whaha opisop wat scherp!
-Sjanien: Het valt op zoch wel mee met dik zijn... Vergeet niet dat ze een fries X tinker is he!?
En ze heeft best iele benen en het scheerpatroon helpt ook niet echt ;)
-ReneZ: Ik weet niet hoe haar moeder heet, maar ze was een bruin bonte tinker en kwam uit Taarlo.
- gabjj8: Ik zag ook dat ik geen constante druk op de teugels had... Daar moet ik goed op letten dat ze op beide teugels gelijk is.

edit:

foto moeder van April:
Afbeelding

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:48

opisop_shop schreef:
Maxielover schreef:
ietsje korter pakken, ze zwaaien de hele tijd en dat voelt je paard ook in de mond.

hihi sorry moest ff lachen, no offence :P

Hoezo ? Waarom denk je dat je als een van de eerste dingen met paardrijden leert ''geen waslijnen'' ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:53

ik moest lachen om het vetgedrukte stukje aangezien ze bitloos rijdt ;)
Gewoon een flauw grapje :D

sanapril

Re: April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:25

Dank je Susanne_!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:39

Wat een super mooi paard zeg! Is ze voorwaartser als je licht rijdt? Komt ze niet terug op het doorzitten? En geef je haar steeds been of wiebelen je benen? Als je been geeft, gewoon minder been geven ;) en als je benen gewoon wat wiebelen misschien toch nog even de sporen af?
Ik vind het wel bijzonder dat ze zo laag blijft lopen ondanks dat je een vrij losse teugel hebt, heb je wel contact? Of loopt ze automatisch zo? Dat kan ik namelijk niet voelen vanaf beeld ;) Ik zou het nog mooier vinden als je indd een iets 'strakker' teugeltje zou hebben. Zo een loshangende teugel kan zoals eerder al gezegd een soort kleine rukjes gaan geven door het slingeren. Wel leuk dat je zo bezig bent met je paardje, dingen uitproberen :) Beetje veel vragen :P

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:09

Wow ik vind het er hartstikke goed uitzien!
Ze rijd kei mooi in de hand zonder bit, en de teugels zijn mooi ontspannen :)
Maar zoals de meesten al zeiden ze reageert niet echt zo op je been ookal rijd je met sporen. :P
Maar ik vind het er goed uitzien!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:22

Wat een práchtig paard zeg <3 !

Probeer naast je benen stil te houden (wat al werd gezegd) ook je hakken wat meer naar beneden te drukken. En kijk wat meer voor je in plaats van naar je prachtige paardje := Verder wel goed (: Maar is er een reden dat je doorzit bij draf? Vind dat er wat...zakkerig uitzien :'] Maar het kan natuurlijk ook dat je expres doorzit, als dat het geval is, sorry ;)

Tip; Haal je sporen eraf. Al rijdt je nog zo goed bitloos, dat maakt weinig uit als je nog wel met je sporen prikt ;)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:32

opisop_shop schreef:
nou dat valt wel mee hoor, het zijn geen rukken en zoveel voelen ze daar niet van, zeker niet met dit hoofdstel want deze is dikgevoerd en erg breed.
Maar meer contact (constantere aanleuning geven) is idd beter.

Een paard voelt zelfs een vlieg, dus zal die daar ook zeker last van hebben. Het hoort nou eenmaal niet.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:15

aah wat is april leuk! <3 ziet er goed uit hoor,
alleen niet zo actief, ze lijkt ook absoluut niet gevoelig op je been, wellicht daar iets consequenter in zijn.
ik zou ook niet met sporen rijden als je paard al niet actief is... dat wordt alleen maar erger. gewoon consequent met je hulpen zijn, dan heeft het paard het zo door.
en het doorzitten lijkt een beetje tegendraads af en toe naar mijn gevoel.
maar dat zijn natuurlijk kleinigheidjes, voor de rest vindt ik het er lekker uit zien! zeker voor de derde keer!, zo te zien heeft ze het allemaal goed door
trots zou ik inderdaad zeker zijn op je paardje!,

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:42

[-ReneZ: Ik weet niet hoe haar moeder heet, maar ze was een bruin bonte tinker en kwam uit Taarlo.

Dat is Lesley niet. Maar deze bonte moeder ken ik ook wel. En als ze uit Taarlo komt dan is het zeker weten dezelfde. Ik kwam daar geregeld over de vloer toen April nog een veulen was. Ze is leuk geworden! Veel plezier met haar!

edit:

foto moeder van April:
Afbeelding[/quote]

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:11

Leuk ding om te zien, maar ik vind het een beetje een ijzer uit de mond maar in de buik plaatje.
Je hebt een zweep in je hand, waarom gebruik je die niet een keer inplaats van maar porren en prikken?

Petje af voor April die zo braaf door blijft sjokken.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:27

leuke pony ! maar hiet even wat tips:
- hakken uitdrukken.
- sporen af(prkt de hele tijd).
- benen stil.
- inderdaad dat zei eje zelf al op 2 teugels rijden :P
- proberen iets stiller te zitten.
-ik vind dat je pony opzic op goed tempo loopt je moet je pony er namelijk niet overheen jagen wnt dan is hij niet meer ontspannen en nu zie ik wel ontspanning, leuk koppel jullie.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:01

Het is een goed begin! En de eerste keer bitloos pakt ze goed op!
Er is inderdaad meer gezegd over je spoor gebruik, maar wil er toch nog wat over kwijt. Ik denk namelijk dat jullie hele leuke dingen kunnen bereiken samen, maar het zou erg jammer zijn als het door een slechte basis niet gaat lukken! Ik vraag mij ook een beetje af of jij wel weet hoe je een paard scherp aan je been moet rijden en naar je hand toe.. Aangezien je het nu alleen maar erger maakt. Na deze tips van iedereen weet je het w.s. wel ;)
Ik zou je ook adviseren je sporen in de kast te laten en alleen met zweep te rijden. Je rijdt nu met zweep en met sporen je paard is tegen het been en achter de teugel. Been geven, geen reactie -> tik met zweep. Veel voorwaartse overgangen rijden omdat te oefenen. dat houdt dus ook in van stap naar draf, moet ie direct op je hulp reageren, maar ook van draf naar middendraf enz enz... Zo krijg je ook een paard wat van achter toe naar de hand toe loopt en actief is op de hulp. Anders krijg je in een later stadium ontzettende problemen! En dat is jammer want het is een erg leuk paard! Één van de problemen (afgezien van het probleem dat ie niet voorwaarts reageert) zie je nu al: hij drukt dwars door je binnenbeen heen, totaal geen reactie, geen buiging om het been! Dus door hem scherper te maken op het been kun je ook gaan werken aan buiging om het been.. Waarschijnlijk zal ze straks als ze sneller is op het been eerst harder gaan lopen in plaats van om het been te buigen, maar daar moet je dan weer op oefenen door op een andere manier de been hulp te geven en te begeleiden met je teugels. Ik ga dat hier niet allemaal uitleggen, want dan word het een lang verhaal, maar het lijkt me voor jou ook verstandig om les te nemen.
Maak je been lang of doe je beugels een gat korter als dat niet lukt. Ontspan in je lichaam en oefen op een onafhankelijke zit.

Succes en veel plezier!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:09

Ziet er goed uit hoor!
Ik vind alleen dat je zelf veel meer je hakken uit moet drukken tenen naar binnen moet draaien en wat beter mee mag zitten met je paardje. Het lijkt zeg maar af en toe of je een beetje op zijn rug bonkt. Als je iets dieper in je zadel gaat zitten kan je makkelijker mee bewegen. Voordersest vind ik de hoofd/halshouding van je paard heel netjes en vind ik dat je hem heel vriendelijk rijd.
En idd over je spoorgebruik en voorwaartser maar daar is al genoeg over gezegd denk ik.
Voor de 3 de keer bitloos ziet het er echt al heel goed uit! :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:51

Ik vind het er goed uitzien, je paardje lijkt goed te reageren op bitloos (hier ook een bitloos-fan!).
Zoals al veel mensen hebben gezegd; ik zou de sporen afdoen. Bij elke stap lijkt ze in haar buik geprikt te worden.
Ik zou veel overgangen gaan rijden om zo het paardje actief aan je been te krijgen. En als je been echt niet doorkomt, een tikje met de zweep geven.
Op de filmpjes zie je ook dat je je hak optrekt ipv naar beneden duwt.
Ik zou lekker bitloos door blijven rijden! En wat een leuk paard :)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:39

moes schreef:
Het is een goed begin! En de eerste keer bitloos pakt ze goed op!
Er is inderdaad meer gezegd over je spoor gebruik, maar wil er toch nog wat over kwijt. Ik denk namelijk dat jullie hele leuke dingen kunnen bereiken samen, maar het zou erg jammer zijn als het door een slechte basis niet gaat lukken! Ik vraag mij ook een beetje af of jij wel weet hoe je een paard scherp aan je been moet rijden en naar je hand toe.. Aangezien je het nu alleen maar erger maakt. Na deze tips van iedereen weet je het w.s. wel ;)
Ik zou je ook adviseren je sporen in de kast te laten en alleen met zweep te rijden. Je rijdt nu met zweep en met sporen je paard is tegen het been en achter de teugel. Been geven, geen reactie -> tik met zweep. Veel voorwaartse overgangen rijden omdat te oefenen. dat houdt dus ook in van stap naar draf, moet ie direct op je hulp reageren, maar ook van draf naar middendraf enz enz... Zo krijg je ook een paard wat van achter toe naar de hand toe loopt en actief is op de hulp. Anders krijg je in een later stadium ontzettende problemen! En dat is jammer want het is een erg leuk paard! Één van de problemen (afgezien van het probleem dat ie niet voorwaarts reageert) zie je nu al: hij drukt dwars door je binnenbeen heen, totaal geen reactie, geen buiging om het been! Dus door hem scherper te maken op het been kun je ook gaan werken aan buiging om het been.. Waarschijnlijk zal ze straks als ze sneller is op het been eerst harder gaan lopen in plaats van om het been te buigen, maar daar moet je dan weer op oefenen door op een andere manier de been hulp te geven en te begeleiden met je teugels. Ik ga dat hier niet allemaal uitleggen, want dan word het een lang verhaal, maar het lijkt me voor jou ook verstandig om les te nemen.
Maak je been lang of doe je beugels een gat korter als dat niet lukt. Ontspan in je lichaam en oefen op een onafhankelijke zit.

Succes en veel plezier!

Sorry het moet zijn: derde keer bitloos!

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:59

Ik zie dat je je hakken heel erg optrekt, (tip, deze naar beneden houden). Je paard is zeker slecht aan het been? Je spoort veel aan ook met sporen en krijgt pas na een aantal keer de gewenste reactie. Het zou goed zijn als je dit consequent maakt. (het is lastig als je paard al geleerd heeft dat hij niet direct na 1 aansporing hoeft te reageren). Misschien is je paard ook niet erg voorwaarts van zichzelf wat dit nog meer bemoeilijkt, maar hier zou ik zeker aan gaan werken. Dan kun je met minder hulpen meer doen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:38

Erg leuk dier. Ik heb een paar puntjes
- hakken uitgedrukt houden en idd misschien spoortjes afdoen
- leg je zadel iets verder naar achteren. Ik heb het idee dat ze geen optimale schoudervrijheid heeft

Daarbij wil ik reageren op iedereen die over het zweepje zit. Ik kan me echt kwaadmaken als mensen zeggen dat je een paard aan je been moet krijgen met een zweep. Hoe wil je dat doen? Een paard 'een keer een goede mep geven' zoals voorgesteld, hoe haal je het in je hoofd. De overgangen rijden is de juiste remedie. Een paard gaat anders op je zweep lopen en nog steeds totaal niet op je benen dus wat schiet je ermee op? Ik heb al zeker 10 jaar niet met een zweeo gereden! Daarbij zal een tikje op een gegeven moment steeds harder moeten omdat ze er 'dood' van worden. Heb iemand gekend die zijn paard zowat in mekaar moest meppen (vreselijk) zo murwm was die knol geworden door slecht zweepgebruik

Ga vreselijk veel overgangen en figuren rijden. Zorg dat je paard soepel wordt en meer reactie geeft op je been. Als jij je beenligging stabieler hebt en je hakken uitgedrukt houden kun je inderdaad beter onderscheid maken tussen spoor en kuithulp. Daarbij ook met je zit gaan werken laat je gewicht meespelen in het voorwaartser maken. Eventueel je stem kan ook net het zetje geven alleen let daarbij op dat je niet zoals met de zweep een reactie puur alleen op de stem krijgt. Niet te veel klikken want ook daar reageren ze niet op.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:30

leuk dier! van mij mag die wel wat voorwaarser. ik zou proberen als ik jou was om je hakken wat meer uit te drukken, verder vind ik niet dat ze ''dood'' van een zweep worden. je kunt 1 keer kuit druk geven, en geen reactie. tikje of een aanraking met je spoor. ik vind dat jij op een manier rijd dat ze juist dood van worden. bij elke pas je spoor erin. verder ben ik ook een voorstander van veel overgangen. wordt de fries waar ik dressuur mee doe ook drukker van. en een x van stap naar galop enz. veel succes verder!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:41

He, dat ziet er al goed uit, lekker los vooraan inderdaad. Fijn hoofdstel he. :D

Inderdaad zoals je al zegt beter aan het been maken en wat constanter contact en dan ziet het er helemaal goed uit denk ik. 8-)

En verder is april gewoon een lekker ding. :P

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:49

Ziet er erg netjes en ontspannen uit, alleen misschien beugels 1 gaatje korter want je trekt je hakken enorm op. :o

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:52

En inderdaad zweepje meer gebruiken, sporen minder... Voor hoeveel jij drijft meet je sporen zou ze allang de bank rond moeten vliegen!