Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:[
geheel eens, echter zijn dit niet de mensen die aan de bakrand lopen te verkondigen dat je het verkeerd doet, maar de mensen met de theorie kennis des te meer, echter kunnen deze het niet waar maken, dit is ook voor instructie zo, verkondig je iets moet je het ook voor kunnen doen.
bastiano680 schreef:Moll schreef:[
geheel eens, echter zijn dit niet de mensen die aan de bakrand lopen te verkondigen dat je het verkeerd doet, maar de mensen met de theorie kennis des te meer, echter kunnen deze het niet waar maken, dit is ook voor instructie zo, verkondig je iets moet je het ook voor kunnen doen.
Eens, daar loopt het vol mee in dit land.
Helaas zit er ook nog een groep bij, die denken dat ze het kunnen, maar ze kunnen het niet. Die hebben theoretisch een heel verhaal, zitten erop en het lukt niet, maar gaan dan roepen dat het juist goed is. Die groep is enorm!
Ongelooflijk! Ga gewoon in stal staan, aan de slag met zo'n paard, daar leer je van hoe het werkt met paarden. Niet uit boeken en DVD's. Heino schreef:Als iemand mij kan helpen met de problemen die ik met mijn paard ervaar, interesseert het mij niet of diegene zelf grand prix rijdt of niet verder komt dan de B. Zolang hij of zij mij maar verder kan helpen. Je hoeft toch ook niet zelf enorme depressies gehad te hebben om mensen met depressies te kunnen helpen?
Anoeska schreef:Wat ik helemaal niet begrijp is dat mensen tegenwoordig het gedrag van hun paard leren, door thuis op de bank naar parelli DVD's te gaan kijkenOngelooflijk! Ga gewoon in stal staan, aan de slag met zo'n paard, daar leer je van hoe het werkt met paarden. Niet uit boeken en DVD's.
ellendigste is, dat weet ik en tochMoll schreef:nee niet persee, echter zo de persoon het wel moeten kunnen oplossen als jou dat niet lukt en deze persoon op jou paard stapt.
Heino schreef:[
Waarom zou dat moeten? Ik ben van mening dat iemand me heel veel kan leren zonder dat zelf op mijn paard te kunnen presteren. Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.
Heino schreef:Moll schreef:nee niet persee, echter zo de persoon het wel moeten kunnen oplossen als jou dat niet lukt en deze persoon op jou paard stapt.
Waarom zou dat moeten? Ik ben van mening dat iemand me heel veel kan leren zonder dat zelf op mijn paard te kunnen presteren. Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.

randie schreef:Citaat:
Ik denk toch wel dat je oefeningen zelf eens ervaren of aangevoeld moet hebben. Je kunt anders wel aanwijzingen geven maar wil nog niet zeggen dat ieder paard daar hetzelfde op reageerd.
En eerlijk is eerlijk als iemand mij tips gaat geven vanuit de theorie en er zelf niks van bakt, vind ik dat super
irrititant. In de theorie staat nl hoe het verloopt zonder problemen en vaak niet de dingen waar je als ruiter of paard tegenaan kan lopen. Dan kun je nog zo mooi stap 1,2,3 en 4 kunnen verkondigen.
dan krijg je hetzelfde wanneer lesgeefsters gaan verkondigen : Ja maar het ziet er toch goed uit..! En jij ondertussen als ruiter alles behalve een fijn voelend en soepel paard onder je hebt.
Heino schreef:Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.
hafjes_lover schreef:bij oefeningen is het handig als je het zelf ervaren hebt, voor je iemand anders tips geeft. Ieder paard is anders, dat ben ik zeker met je eens, maar wat op het ene paard werkte, zou op het andere paard ook kúnnen werken. Als iemand heel veel verschillende manieren onderzoekt om een probleem op te lossen, veel kijkt hoe andere ruiters rijden, betere ruiters, en wat de instructeur allemaal aan het zeggen is. Van kijken leer je heel veel, van lezen en opzoeken, praten over ervaringen. Als het dan een goede tip blijkt te zijn, en het heeft geholpen bij een probleem, dan zie ik er geen kwaad in. Ik zal niet op het paard kunnen stappen en het probleem 1,2,3 op kunnen lossen, maar ik ben ook geen instructrice. Ik ben een toeschouwer aan de zijkant, die probeert te helpen.
Moll schreef:en is de hulp die je biet totaal niet aangesloten bij de situatie
Equimotion schreef:Ik vind het eigenlijk heel erg tegenvallen met theoretische kennis als ik bokt als referentiekader gebruik. Er bestaat wel heel veel "zelfverzonnen kennis" maar dat is niet helemaal hetzelfde.
Zolang mensen nog eindeloos discussie moeten voeren over vaststaande definities, hulpen voor oefeningen die tot de absolute basis behoren (wijken voor de kuit) niet kennen etc vind ik het eigenlijk redelijk dramatisch. Omdat mensen de basis zo slecht onder de knie hebben laten ze zich allerlei onzin aanpraten (en iedereen klept elkaar vrolijk na) en komen er allerlei zelfverzonnen halve waarheden in omloop. Mooi voorbeeld hiervan is de "uitvinding" van het rechtrichten.
Ik ben regelmatig in shock als ik een topic lees waar mensen gewoon de verschillen tussen de definities voor nageeflijkheid, aanleuning, durchlassigkeit e.d. totaal niet kennen en daar dan discussie over gaan voeren over wat zij daar dan onder verstaan. Dat soort zaken zijn de basis voor je rijden. Als je niet snapt wat je aan het doen bent kom je nergens.
Anoeska schreef:Natuurlijk moet er een basis van theorie zijn, maar wel aangevuld door een flink pak praktijk ervaring. Voor mijn gevoel zegt de TS ook niet dat theorie niet belangrijk is, maar dat de paardenwereld vol zit met mensen die hun theorie niet met praktijk kunnen aanvullen. De mensen die in 'theorie de GP' zouden kunnen halen..
Moll schreef:niet zegt u, geef ik een voorbeeld, wat u dan zou moeten kunnen oplossen zonder dat u kunt voelen en dus alleen met theorie en kijken moet kunnen op lossen, een paard wil alleen aan springen in galop van uit de traver hoe los je dit op, gewoon een voorbeeld he.