Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:29

Tja, ik zou willen dat ik praktisch net zo goed was als theoretisch..
en dan nog theoretisch valt er ook nog meer dan genoeg bij te leren voor mij.
Maar ook al heb je de kennis, het valt niet mee om snel genoeg te reageren en alles juist te doseren,
het "gevoel" is nou eenmaal niet theoretisch uit te leggen, dat is iets dat voel je.. of niet..
(baal daar vaak ontzettend van, maar dat wat mijn hersenen willen is niet altijd wat mijn lichaam doet.)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:25

Moll schreef:
[
geheel eens, echter zijn dit niet de mensen die aan de bakrand lopen te verkondigen dat je het verkeerd doet, maar de mensen met de theorie kennis des te meer, echter kunnen deze het niet waar maken, dit is ook voor instructie zo, verkondig je iets moet je het ook voor kunnen doen.

Eens, daar loopt het vol mee in dit land.

Helaas zit er ook nog een groep bij, die denken dat ze het kunnen, maar ze kunnen het niet. Die hebben theoretisch een heel verhaal, zitten erop en het lukt niet, maar gaan dan roepen dat het juist goed is. Die groep is enorm!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:26

bastiano680 schreef:
Moll schreef:
[
geheel eens, echter zijn dit niet de mensen die aan de bakrand lopen te verkondigen dat je het verkeerd doet, maar de mensen met de theorie kennis des te meer, echter kunnen deze het niet waar maken, dit is ook voor instructie zo, verkondig je iets moet je het ook voor kunnen doen.

Eens, daar loopt het vol mee in dit land.

Helaas zit er ook nog een groep bij, die denken dat ze het kunnen, maar ze kunnen het niet. Die hebben theoretisch een heel verhaal, zitten erop en het lukt niet, maar gaan dan roepen dat het juist goed is. Die groep is enorm!

geheel eens, deze schaar ik onder de zelfde schipper

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:29

Als iemand mij kan helpen met de problemen die ik met mijn paard ervaar, interesseert het mij niet of diegene zelf grand prix rijdt of niet verder komt dan de B. Zolang hij of zij mij maar verder kan helpen. Je hoeft toch ook niet zelf enorme depressies gehad te hebben om mensen met depressies te kunnen helpen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:32

Nou, ik hoef geen les van iemand die niet beter kan rijden dan ik. Waar haalt ze die wijsheid vandaan dan? Dan kan ik net zo goed zelf een boek lezen.

Wat ik helemaal niet begrijp is dat mensen tegenwoordig het gedrag van hun paard leren, door thuis op de bank naar parelli DVD's te gaan kijken :? Ongelooflijk! Ga gewoon in stal staan, aan de slag met zo'n paard, daar leer je van hoe het werkt met paarden. Niet uit boeken en DVD's.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:36

@ heino: ik denk niet dat die vergelijking erg goed is....
TS heeft het hier over rijderij, je bent met levende wezens bezig die niet kunnen praten.
mensen met een depressie kunnen dat over het algemeen wel, en ik moet eerlijk zeggen, ik heb liever iemand met praktijkervaring allertijde(in de rijderij, maar dus ook als ik een depressie heb).

persoonlijk kan ik niet veel met theorie, het is fijn om te weten hoe iets eruit moet zien, maar op papier kun je nooit vertellen wat een ruiter voelt bij een oefening.
dat gevoel krijg je enkel en alleen als je op een paard zit.
ik heb zelf ervaren dat ik niet goed ben in theoretische uitleg, ik leg dingen uit vanuit mijn eigen gevoel.
sommige mensen kunnen dat niet begrijpen, en kunnen het dan uiteraard ook niet uitvoeren.
echter, 9 van de 10 keer als ik zelf op een paard stap waarbij iets niet lukt, heb ik heel snel in de gaten waar het knelpunt zit en hoe dat op te lossen is.
ik ben niet weggelegd voor lesgeven, dus dat doe ik ook niet meer.
ik rijd liever zelf, dan kan ik gelijk handelen.
(misschien komt het ook wel een beetje voort uit het feit dat ik niet zo sociaal aangelegd ben....straight to the point, zonder wissewasjes en poespas)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:37

Heino schreef:
Als iemand mij kan helpen met de problemen die ik met mijn paard ervaar, interesseert het mij niet of diegene zelf grand prix rijdt of niet verder komt dan de B. Zolang hij of zij mij maar verder kan helpen. Je hoeft toch ook niet zelf enorme depressies gehad te hebben om mensen met depressies te kunnen helpen?

nee niet persee, echter zo de persoon het wel moeten kunnen oplossen als jou dat niet lukt en deze persoon op jou paard stapt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:41

Echter vind ik wel dat de achterligende theorie mee genomen moet worden, en dat men wel weet waar men over praat, zodat je het kan onderbouwen wat je je paard vraag en waarom, en voor de instructie het te kunnen uitleggen aan hun klanten, dus theorie zou samen moeten gaan hand in hand met praktijk, dit zou het mooiste zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:47

Anoeska schreef:
Wat ik helemaal niet begrijp is dat mensen tegenwoordig het gedrag van hun paard leren, door thuis op de bank naar parelli DVD's te gaan kijken :? Ongelooflijk! Ga gewoon in stal staan, aan de slag met zo'n paard, daar leer je van hoe het werkt met paarden. Niet uit boeken en DVD's.

Kleine kanttekening... sommige mensen wil je echt niet bij echte paarden in de buurt hebben,
laat die maar DVDtjes kijken. Bovendien kunnen ze fijn in de video leren waar ze op moeten letten,
voordat ze door edele 4-voeter onder de voet worden gelopen.

@svdijk, toch vind ik theorie wel nuttig, waarom kan je het ene wel vragen van een paard en het andere niet,
daar zitten anatomische en fysiologische redenen aan, de beperkingen en mogelijkheden.
Theorie is niet alleen hoe iets eruit moet zien, het is ook of iets mogelijk is en hoe je het zou kunnen bereiken,
of juist niet.
Ik vind het wel fijn, als mijn instr. in staat is om uit te leggen hoe, wat of waarom en niet alleen doe dit, of doe dat,
want dat doet ie het. Heb geluk, de mijne kan ik, als mijn lichaam en geest het niet met elkaar eens zijn, erop laten stappen
en me laten zien hoe of wat, dan zie ik ook meteen wat hij doet en hoe paard erop reageert, dan roep ik oh, dat!!!!
En kan er weer op klauteren en het ook proberen (ik ben meestal gewoon te laat :( :o ellendigste is, dat weet ik en toch
ben ik altijd weer net te laat.).

Jij legt uit vanuit je gevoel, maar ook jij zult daar theoretische kennis bij hebben, hoe wil je het anders uitleggen?
Misschien heb je niet eens door wat je allemaal weet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:48

Moll schreef:
nee niet persee, echter zo de persoon het wel moeten kunnen oplossen als jou dat niet lukt en deze persoon op jou paard stapt.

Waarom zou dat moeten? Ik ben van mening dat iemand me heel veel kan leren zonder dat zelf op mijn paard te kunnen presteren. Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:50

Heino schreef:
[
Waarom zou dat moeten? Ik ben van mening dat iemand me heel veel kan leren zonder dat zelf op mijn paard te kunnen presteren. Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.

Waarom of of?

Een goede instructeur heeft en scherp observatievermogen, veel theoretische kennis en kan het zien en uitleggen wat er verkeerd gaat en hoe je dit op moet lossen. En als het nodig is, doet ie het voor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:51

Heino schreef:
Moll schreef:

als je les heb van iemand zals je als laats beschrijft, is deze niet vakkundig en verstaat deze zijn vak niet, als instructie

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:55

Bastiaan, het is niet of of, heb je gelijk in. Dit topic vind ik alleen erg zwart wit en door in extremen te denken probeer ik juist duidelijk te maken dat het met theorie vs. praktijk idd niet zo zwart wit is :)

Al hoeft iemand van mij dus niet persé alles zelf voor te kunnen doen. Als diegene mij goed kan helpen zonder ooit op mijn paard te stappen vind ik het prima. Mochten er dan nog problemen ontstaan waarbij wel echt een voorbeeld nodig heb kan ik altijd nog de hulp van een andere instructeur inschakelen.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:10

randie schreef:
Citaat:

Ik denk toch wel dat je oefeningen zelf eens ervaren of aangevoeld moet hebben. Je kunt anders wel aanwijzingen geven maar wil nog niet zeggen dat ieder paard daar hetzelfde op reageerd.

En eerlijk is eerlijk als iemand mij tips gaat geven vanuit de theorie en er zelf niks van bakt, vind ik dat super
irrititant. In de theorie staat nl hoe het verloopt zonder problemen en vaak niet de dingen waar je als ruiter of paard tegenaan kan lopen. Dan kun je nog zo mooi stap 1,2,3 en 4 kunnen verkondigen.

dan krijg je hetzelfde wanneer lesgeefsters gaan verkondigen : Ja maar het ziet er toch goed uit..! En jij ondertussen als ruiter alles behalve een fijn voelend en soepel paard onder je hebt.

bij oefeningen is het handig als je het zelf ervaren hebt, voor je iemand anders tips geeft. Ieder paard is anders, dat ben ik zeker met je eens, maar wat op het ene paard werkte, zou op het andere paard ook kúnnen werken. Als iemand heel veel verschillende manieren onderzoekt om een probleem op te lossen, veel kijkt hoe andere ruiters rijden, betere ruiters, en wat de instructeur allemaal aan het zeggen is. Van kijken leer je heel veel, van lezen en opzoeken, praten over ervaringen. Als het dan een goede tip blijkt te zijn, en het heeft geholpen bij een probleem, dan zie ik er geen kwaad in. Ik zal niet op het paard kunnen stappen en het probleem 1,2,3 op kunnen lossen, maar ik ben ook geen instructrice. Ik ben een toeschouwer aan de zijkant, die probeert te helpen.

Heino schreef:
Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:14

hafjes_lover schreef:
bij oefeningen is het handig als je het zelf ervaren hebt, voor je iemand anders tips geeft. Ieder paard is anders, dat ben ik zeker met je eens, maar wat op het ene paard werkte, zou op het andere paard ook kúnnen werken. Als iemand heel veel verschillende manieren onderzoekt om een probleem op te lossen, veel kijkt hoe andere ruiters rijden, betere ruiters, en wat de instructeur allemaal aan het zeggen is. Van kijken leer je heel veel, van lezen en opzoeken, praten over ervaringen. Als het dan een goede tip blijkt te zijn, en het heeft geholpen bij een probleem, dan zie ik er geen kwaad in. Ik zal niet op het paard kunnen stappen en het probleem 1,2,3 op kunnen lossen, maar ik ben ook geen instructrice. Ik ben een toeschouwer aan de zijkant, die probeert te helpen.

hoe kan je nou helpen, eerlijk, als je niet weet hoe het voelen moet, vertel mij dat nu eens leg het eens uit, je spreekt uit 2e mischien wel 3e rang, en is de hulp die je biet totaal niet aangesloten bij de situatie

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:56

Moll schreef:
en is de hulp die je biet totaal niet aangesloten bij de situatie

Ik denk niet dat dit exclusief voorbehouden is aan mensen met voornamelijk theoretische kennis.
En waarom zou dit altijd het geval zijn bij mensen met voornamelijk theoretische kennis? Wat hafjes_lover al zegt, door te kijken leer je ook heel veel, leer je ook situaties inschatten. Je hoeft echt niet altijd op het paard zelf gezeten te hebben wil je iemand kunnen helpen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:08

Ik vind het eigenlijk heel erg tegenvallen met theoretische kennis als ik bokt als referentiekader gebruik. Er bestaat wel heel veel "zelfverzonnen kennis" maar dat is niet helemaal hetzelfde.

Zolang mensen nog eindeloos discussie moeten voeren over vaststaande definities, hulpen voor oefeningen die tot de absolute basis behoren (wijken voor de kuit) niet kennen etc vind ik het eigenlijk redelijk dramatisch. Omdat mensen de basis zo slecht onder de knie hebben laten ze zich allerlei onzin aanpraten (en iedereen klept elkaar vrolijk na) en komen er allerlei zelfverzonnen halve waarheden in omloop. Mooi voorbeeld hiervan is de "uitvinding" van het rechtrichten.

Ik ben regelmatig in shock als ik een topic lees waar mensen gewoon de verschillen tussen de definities voor nageeflijkheid, aanleuning, durchlassigkeit e.d. totaal niet kennen en daar dan discussie over gaan voeren over wat zij daar dan onder verstaan. Dat soort zaken zijn de basis voor je rijden. Als je niet snapt wat je aan het doen bent kom je nergens.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 03-01-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:09

niet zegt u, geef ik een voorbeeld, wat u dan zou moeten kunnen oplossen zonder dat u kunt voelen en dus alleen met theorie en kijken moet kunnen op lossen, een paard wil alleen aan springen in galop van uit de traver hoe los je dit op, gewoon een voorbeeld he.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:10

Equimotion schreef:
Ik vind het eigenlijk heel erg tegenvallen met theoretische kennis als ik bokt als referentiekader gebruik. Er bestaat wel heel veel "zelfverzonnen kennis" maar dat is niet helemaal hetzelfde.

Zolang mensen nog eindeloos discussie moeten voeren over vaststaande definities, hulpen voor oefeningen die tot de absolute basis behoren (wijken voor de kuit) niet kennen etc vind ik het eigenlijk redelijk dramatisch. Omdat mensen de basis zo slecht onder de knie hebben laten ze zich allerlei onzin aanpraten (en iedereen klept elkaar vrolijk na) en komen er allerlei zelfverzonnen halve waarheden in omloop. Mooi voorbeeld hiervan is de "uitvinding" van het rechtrichten.

Ik ben regelmatig in shock als ik een topic lees waar mensen gewoon de verschillen tussen de definities voor nageeflijkheid, aanleuning, durchlassigkeit e.d. totaal niet kennen en daar dan discussie over gaan voeren over wat zij daar dan onder verstaan. Dat soort zaken zijn de basis voor je rijden. Als je niet snapt wat je aan het doen bent kom je nergens.

geheel met u eens vakjargon is niet aanwezig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:20

Ik ben zo iemand die een echte theoriebom is. Ze zeggen wel eens tegen me dat ik theoretisch de Grand Prix zou halen (grapje, don't shoot). Maar qua rijden ben ik gewoon de gemiddelde ruiter.
En als iemand iets aan mij vraagt, zal ik zo goed mogelijk die vraag beantwoorden en zal ik tips geven zover ik kan.
Dat mag toch, zonder dat je dan meteen de befaamde stuurman aan wal bent.

Is de paardenwereld echt zo een pretentieuze, jaloerse en achterdochtige wereld?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:47

Ik vind juist dat theorie de basis is van de praktijk :j

Waarom? Omdat er juist in de praktijk de problemen komen.
Dan is het toch wel heel handig om te weten hoe ik die kan oplossen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:41

Natuurlijk moet er een basis van theorie zijn, maar wel aangevuld door een flink pak praktijk ervaring. Voor mijn gevoel zegt de TS ook niet dat theorie niet belangrijk is, maar dat de paardenwereld vol zit met mensen die hun theorie niet met praktijk kunnen aanvullen. De mensen die in 'theorie de GP' zouden kunnen halen..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 09:32

Anoeska schreef:
Natuurlijk moet er een basis van theorie zijn, maar wel aangevuld door een flink pak praktijk ervaring. Voor mijn gevoel zegt de TS ook niet dat theorie niet belangrijk is, maar dat de paardenwereld vol zit met mensen die hun theorie niet met praktijk kunnen aanvullen. De mensen die in 'theorie de GP' zouden kunnen halen..

nou precies theorie is belangrijk als aanvulling, het moet niet de hoofdmoot zijn, VB ik moet er hard om lachen als iemand mij gaat vertellen hoe ik een pessade moet uitvoeren als de persoon zelf het nog nooit gedaan heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:39

Moll schreef:
niet zegt u, geef ik een voorbeeld, wat u dan zou moeten kunnen oplossen zonder dat u kunt voelen en dus alleen met theorie en kijken moet kunnen op lossen, een paard wil alleen aan springen in galop van uit de traver hoe los je dit op, gewoon een voorbeeld he.

Is dit voor mij bedoeld?
Ik ben maar een simpele recreatieruiter dus ik heb geen idee hoe ik dat op zou moeten lossen, maar ik blijf erbij dat je niet persé een oefening zelf perfect uit hoeft te kunnen voeren om anderen te kunnen helpen. En daarin verschillen we van mening, en dat mag :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:45

mensen zien de theorie en de praktijk teveel als blokjes. het is niet de bedoeling dat je eerst aan blokje a gaat werken en dan een jaar later pas aan b. de theorie dient als kader: daar moet het uiteindelijk naar toe en je kunt daar via een aantal wegen naar toe en dat lukt ook zolang je het einddoel maar in de gaten houdt. maar heel veel mensen weten niet wat het einddoel is en beginnen dan ook verkeerd.

daarom zegt het niets als je theoretisch weet hoe een GP oefening moet, want het gaat in de GP niet om die oefening.